Eikö työtön saa matkustella?
Esim jos ostan 900e maksavan lentolipun kuukauden päähän ja yhtäkkiä tyäkkärillä olisikin tarjota mulle töitä? Saanko heti karenssin koska tuota matkaa ei voi edes perua?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi matkustaa mutta ei kannata sitä hehkutella somessa
Miksei? Ei työtön mikään rangaistusvanki ole. Laissa ei ole kielletty matkustamista työttömänä. Jos työttömällä on puhelin mukana, hän on lähtökohtaisesti työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle annettiin ohjeeksi, että liikkua saa vain oman maakunnan sisällä.
Sinulle annettu virheellustä tietoa. Monilla on omaisia pitkin Suomea.
Mitä sitten vaikka onkin, tai ei ole? Matkustelu ei ole sallittu sen takia, että työttömällä on omaisia jossain päin Suomea tai maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta jos tiedän että sponssaaja ei ole joku muu kuten puoliso, poikaystävä tai kiltti sukulainen ihmettelisin mistä rahat.
Vaihtoehdot olisi: pimeä työ ta sitten säästö tukisummista joka ei mahdotinta mutta useimmille hankalaa.
Olen työtön mutta ennen sitä tein 30v hyväpalkkaista työtä. Säästöjä on melkein 2 kertaa nykyisen omistusasunnon verran. Ei työtön ole köyhä aina eikä elä tukien varassa. Yleistuki riittäisi asumiseen ja sähköön ym, ei muuhun. Olisin jo kuollut nälkään jos säästöjä ei olisi.
Kyllä minä pitkäaikaistyötön olen matkannut aina halutessani. Ne jotka ovat työkkärin talutushihnassa, voivat sitten katua menetettyjä kivoja asioita. Tosin mulla on rahaa olla vaikka karenssissa. Jotain rajaa sentään omassa elämässä pitää olla.
"Sisäinen ohje paljastaa, miten virasto syynää työttömien sometilejä – Hans Nissen menettämässä viiden vuoden tuet"
https://yle.fi/a/74-20171456?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Saa toki julkaista omasta matkasta tietoja ja kuvia somessa, mutta riskinä on, että työkkäri tulkitsee sinut someinfluesseriksi eli yrittäjäksi, on siinä järkeä tai ei.
Saa. Tekemisistään ei kannata kertoa mielellään kenellekään. Teen minäkin sitä sun tätä mutta en huutele tekemisistäni.
Nopein tapa työllistyä: Osta lentolippu ulkomaille ilman peruutusturvaa.