Eikö työtön saa matkustella?
Esim jos ostan 900e maksavan lentolipun kuukauden päähän ja yhtäkkiä tyäkkärillä olisikin tarjota mulle töitä? Saanko heti karenssin koska tuota matkaa ei voi edes perua?
Kommentit (105)
hähh? ne kerrat kun oon työttömänä ollut eri työpaikkojen välissä niin just sen takia oon työttömänänä ollut että on saanut matkustaa. Viimeks just muutama vuosi sitten kun vaihdoin työpaikkaa olin koko talven kakkois-aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuus on 590 euroa netto. Saa matkustaa jos on rahaa miten kauan vaan ja jos sattuu löytämään vaikka siivoamista toisesta maasta problem solved. Ei täällä femakkojen maassa mikään pidättele.
Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus voi olla useita tuhansia. Vielä vähemmän sellaiselle on työtä tarjolla, kun palkan pitäisi olla parempi kuin työttömyyskorvaus.
Ansiosidonnaista saa vuodessa jotkut tuhannet ja on käytännössä työllisten lomaraha. Kun taas pidempään työttömien tulee tyytyä 590 euroon kuussa eikä käytännössä saa hakea fyysisesti töitä ulkomailta. Ellei ole valmis menettämään sen 590 euron itsari työttömyyskorvauksen.
Työttömän on hyvä pitää myös psyykkisestä kunnostaan huolta vaikka matkustamalla. Kotona tulee aivottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta jos tiedän että sponssaaja ei ole joku muu kuten puoliso, poikaystävä tai kiltti sukulainen ihmettelisin mistä rahat.
Vaihtoehdot olisi: pimeä työ ta sitten säästö tukisummista joka ei mahdotinta mutta useimmille hankalaa.
Ei päivämatka Tallinnaan maksa niin paljon eteikö työttömällä olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta jos tiedän että sponssaaja ei ole joku muu kuten puoliso, poikaystävä tai kiltti sukulainen ihmettelisin mistä rahat.
Vaihtoehdot olisi: pimeä työ ta sitten säästö tukisummista joka ei mahdotinta mutta useimmille hankalaa.
Ei päivämatka Tallinnaan maksa niin paljon eteikö työttömällä olisi varaa.
Kuka vttu haluaa tallinaan muut kuin buumerit ja alkoholistit, eikä joku päiväristeily ole mikään loma jossain rupukohteessa.
Syystä tai toisesta virkarälssi pitää kynsin hampain työttömät suomessa ja estää työnhaun ulkomailla.
Vaikka on yleisessä tiedossa että jos jää suomessa työttömäksi ei töitä enää ikinä saa.
90-luvulla olin työtön, ansiosidonnaisella. Matkustimme perheenä ulkomaille 2 viikoksi. Tuolta ajalta en nostanut korvausta koska en ollut työvoimaa tarvittaessa, loman jälkeen ansiosidonnainen jatkui.
Ansiosidonnainen päiväraha on 37,21Euroa päivässä + 45% työttömyyttäedeltäneen keskipäiväpalkan ja tuon 37,21€ erotuksesta. Toisin sanoen se on aina vähemmän kuin työssäoloajan palkka, joten ei paremman työn löytääminen mitenkään vaikeaa pitäisi olla. Ellei sitten kyse ole siitä, että työnantajat haluaisivat palkata ammatti-ihmisen harjoittelijan palkalla.
Työtön voi matkustella, kunhan hän on matkustaessaankin työmarkkinoiden käytettävissä ja valmis ottamaan työn vastaan. Toisin sanoen, hänet saa kiinni suomalaiseen virka-aikaan ja hän voi ottaa lentokoneen kotiin niiin että on seuraavana päivänä töissä. Euroopassahan tämä ei ole ongelma. Pitkien lentomatojen takana maissa, joissa on yö silloin kun meillä on päivä, eteen voi tulla enemmän haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työpaikan voi ottaa vastaan ja sopia työnantajan kanssa, että pitää palkatonta ja lähtee reissuun kun kaikki on jo maksettu. Ei kannata kuvitella asioita vaikeammaksi kuin ne on. Ei mikään estä ottamassa työpaikkaa vastaan vaikka olisi silloin siellä reissussa, sopii aloituspäivän sitten ajankohtaan kun on kotona. Ei mikään työ heti huomenna ala.
Minulla on alkanut kaksi työtä nimenomaan "huomenna", tai muuten se menee jollekin toiselle. Taidat muutenkin puhua hyväosaisten työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Syystä tai toisesta virkarälssi pitää kynsin hampain työttömät suomessa ja estää työnhaun ulkomailla.
Vaikka on yleisessä tiedossa että jos jää suomessa työttömäksi ei töitä enää ikinä saa.
Itse asiassa ei pidä. Jos en väärin muista, niin ainakin EU-alueella saa olla hakemassa töitä 3 kuukautta ihan ilmoituksella. Voi olla, että ei makseta liikkuvuusavustusta. Norjaan maksoi Vesisaareen asti, ja siitä eteenpäin Norjan vastaava kalatehtaalle asti. Muuten saa lomailla missä päin maailmaa tahansa, kun ei työkkäri sitä koskaan kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työpaikan voi ottaa vastaan ja sopia työnantajan kanssa, että pitää palkatonta ja lähtee reissuun kun kaikki on jo maksettu. Ei kannata kuvitella asioita vaikeammaksi kuin ne on. Ei mikään estä ottamassa työpaikkaa vastaan vaikka olisi silloin siellä reissussa, sopii aloituspäivän sitten ajankohtaan kun on kotona. Ei mikään työ heti huomenna ala.
Minulla on alkanut kaksi työtä nimenomaan "huomenna", tai muuten se menee jollekin toiselle. Taidat muutenkin puhua hyväosaisten työpaikoista.
Et sinä niitä työkkärin kautta saanut. Minulle tuli kerran kutsu töihin "kuinka pian ehdit". Kyse oli sijaisuudesta, johon tarvittiin tekijä heti.
Minä ainakin "etsin töitä" täällä Portugalin auringon alla seuraavat pari kuukautta. Kärsikää te siellä kylmässä, pimeässä pakkasessa. Tulen kevään korvilla sitten takaisin Suomeen kun voi alkaa mökkeilykautta aloittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömällä on vara matkustella niin tuet ovat liian suuret. Työttömät ovat liiah hyvässä asemassa kun näille ei työnteko kelpaa. Valtio on konkurssissa näiden saastaprkleitten takia
Eikö puoliso saa maksaa työttömän matkaa ?
Vierailija kirjoitti:
Minulle annettiin ohjeeksi, että liikkua saa vain oman maakunnan sisällä.
Älä valehtele.
Itse matkustelin huoletta kun olin työttömänä.
Mistäs he sen olisivat saaneet selville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole puhelinnumeroa työkkäriin ilmoittanut. Käyn ehkä parin viikon välein katsomassa ovatko laittaneet jotain viestiä.
Et. Muista myös mikäli rakastelet puolisosi kanssa etkä vastaa puhelimen soittoon, niin karenssia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömällä on vara matkustella niin tuet ovat liian suuret. Työttömät ovat liiah hyvässä asemassa kun näille ei työnteko kelpaa. Valtio on konkurssissa näiden saastaprkleitten takia
Voi vtun idari, kun ei se työtön niillä tuilla matkusta. Voi olla säästöjä esim. aiemmasta työstä tai puoliso maksaa.
Kimi Räikkönenkin on työtön. Vaikka on omaisuutta monta sataa miljoonaa.
Eihän se työssä olevakaan saa matkustella ilman yhteistä sopimusta jos se matka osuu työajoille.