Onko syöpä niin paha, kuin annetaan ymmärtää
Onko täällä syöpää sairastaneita? Millaisia oli oireet? Onko hoito pahempaa kuin itse sairaus?
Kommentit (97)
Joskus se on niin paha kuin mainitaaan. Itselläni todettiin kolmen kuukauden tutkimisen jälkeen tulehduksellinen rintasyöpä. Ensin kahdeksan kertaa solunsalpaajahoitoa erilaisine muine lääkkeineen. Maksassa myös jotain, josta ei pystytty ottamaan koepalaa. Nämä hoidot olivat rankat, heti hoidon jälkeen 10-12 päivää kova kuume (39), laihduin 25 kiloa.
Sitten leikkaus ja imusolmukkeistakin löytyi syöpäsoluja. Sädehoitoa 15 kertaa. Sitten sainkin olla vuoden verran "rauhassa" kunnes löytyi kaksi kasvainta aivoissa (2x6 cm ja 12 mm). Leikattiin isompi, pienempi katosi sädehoidolla. Nyt olen hieman yli kaksi vuotta käynyt sairaalassa täsmälääkehoidossa kolmen viikon välein. Tämä lääkitys ei aiheuta sivuoireita, paitsi että on mahdollisesti sydämelle vahingollinen. Niinpä kolmen kuukauden välein sydämen pumppaustoiminnan gammakuvaus. Syöpäni on kerrottu olevan levinnyt ja parantumaton.
Joku selviää vähemmällä, mutta aina on jonkinlainen hoito, hoidon sivuoireet voivat olla mitä ovat, joskus hyvinkin hankalia. Sanoisin kyllä, että syöpä on niin paha kuin mainitaan, joissakin tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Syövissä on eroa, osa vakavia, osa ei.
Niin totta. Olen nähnyt työssäni ja elämässäni lukuisia tapauksia, joissa osa on menehtynyt pian syövän toteamisen jälkeen, osa selvinnyt ja pysynyt terveenä ja toteamisesta jo vuosikymmeniä. Ihosyövät kuten tyvisolusyöpä on harmittomin. Sekin voi levitä kasvoissa laajalti ja näyttää pahalta jos ei hoideta pois. Rintasyövästä monta kokemusta lähipiiristäkin ja usean kohdalla todettiin viiden vuoden kuluttua leikkauksesta ja hoidoista, että syöpä on voitettu. Mutta ei mennyt kauan kun tuli uusia oireita etäpesäkkeistä ja syöpä vei voiton. Surullista. Tosin muistan muutaman tapauksen joissa ei tullut uusia oireita ja ihmiset ovat edelleen hengissä yli 25 v jälkeen. Joten toivoa on myös. Munasarjasyöpä, haimasyöpä ja pienisoluinen keuhkosyöpä ovat pahimpia.
Isäni hyötyi syöpähoidoista. Elänyt terveenä yli kymmenen vuotta. Setäni syöpää voitiin hoitaa ja jatkaa hyvää elämää vuosikausia kunnes syöpä levisi ja voitiin tarjota vain palliatiivista hoitoa. Serkkuni aivokasvainta ei voinut leikata ja syöpä vei muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pilkkua kuin-sanan eteen kuulu panna.
,että, koska, jotta, kun, kuin, mutta, jne
Olis paljon pienempi paha, ellei sen ympärillä pyörisi big pharman sijoittajien hillittömät massit.
Kaikki syövät ovat erilaisia, toiset ovat vähemmän pahoja ja toiset todella pahoja. Samoin hoitojen sivuoireet vaihtelevat lievistä vakaviin.
Miksi otsikossa on pilkku ennen kuin-sanaa?
Vierailija kirjoitti:
Neljän syöpäpotilaan matkaa olen viime vuosina seurannut ja heistä kolme siihen kuoli. Eli on paha.
Mutta oletko itse sairastunut syöpään? Sitähän tässä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Syövissä on eroa, osa vakavia, osa ei.
Juuri näin, ystäväni kuoli syöpään, lapsensa oli 2-vuotias.
Minä sairastan lymfaattista leukemiaa. En parane.
Syöpään tulee aina suhtautua vakavasti.
Ei ole. Enemmän kuolee ihmisiä sydän-ja verisuonitauteihin. Ja ne johtuvat usein elintavoista.
Vuonna 2020 suomalaisten kuolemista 33 prosenttia aiheutui verenkiertoelinten sairauksista ja 24 prosenttia kasvaimista. Yleisin verenkiertoelinten sairaus oli sepelvaltimotauti (iskeemiset sydäntaudit), joka aiheutti lähes joka kuudennen kuoleman.10.12.2021
Vierailija kirjoitti:
Se on siksi kun ap laittoi sen siihen.
On ja voi olla sikäli pahempikin sikäli, että moni on mainittuun sairauteen kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on siksi kun ap laittoi sen siihen.
Mutta miksi? Haluaako ap olla hyperkorrekti?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt kuuluu tähän todella vakavaan aiheeseen. Ihan kirotun sama vaikka olisi huutomerkit ja kysymysmerkitkin joka välissä ja edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä nyt kuuluu tähän todella vakavaan aiheeseen. Ihan kirotun sama vaikka olisi huutomerkit ja kysymysmerkitkin joka välissä ja edessä.
Kuulunee siksi, että ap kyselee typeriä.
Syöpää on kovin monenlaista. On olemassa sellaisia kesyjä syöpiä, joista pääsee eroon leikkauksella ilman raskaita hoitoja ja todella pahoja, jotka suuren kärsimyksen jälkeen johtavat kuolemaan. Ja kaikkea siltä väliltä.
On se kauhea tauti, surkeaa seurata vierestä miten ihminen kuihtuu pois vähitellen. Onneksi loppuvaiheessa lääkitään niin rankasti ettei henkilö edes tiedosta omaa olemassaoloaan