Tukien hakematta jättäminen?
Oletko koskaan jättänyt hakematta jotain tukea johon olisit oikeutettu vaan siksi että et jaksa hakea sitä tai kun koet pärjääväsi ilmankin?
Kommentit (97)
Varmaan sitä työttömyystukea olisi voinut hakea, en ole koskaan tehnyt töitä, mutta en kyllä nosta mitään tukiakaan.
Millä elät jos et ole töissä etkä hae tukia?
Joo niin jää n.300€ ruokaan. Riittää hyvin. Laskut päästän perintään. Lapsi saa opintotukea n.100€ se riittää hänen omiin kuluihin. Näillä mennään nyt ennen kuin tili on taas "puhdas".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskalla hakea toimeentulotukea peliongelman takia. Laskurin mukaan saisin yli 300€.
Miten paljon pystyt pelaamaan jos vajausta toimeentulotukeen on yli 300e? Sulle jäisi silloin alle 300e käyttörahaa ruokaan yms joten paljonko tuosta edes pystyy pelaamaan ja miten se peliongelma näkyy toimeentulotukea haettaessa?
Paljon sitten pitäisi jäädä? Tuohan on jo iso raha!
Olen joskus jättänyt hakematta kelakorvausta kun kävin yksityisellä lääkärillä. Nykyään melkein joka paikassa on suorakorvausjärjestelmä mutta silloin ei ollut. Ja olen jättänyt vuosi sitten matkakulut hakematta kun olin työssäoppimisjaksolla. En vaan jaksanut hakea kun eivät kovin korkeat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En uskalla hakea toimeentulotukea peliongelman takia. Laskurin mukaan saisin yli 300€.
Miten paljon pystyt pelaamaan jos vajausta toimeentulotukeen on yli 300e? Sulle jäisi silloin alle 300e käyttörahaa ruokaan yms joten paljonko tuosta edes pystyy pelaamaan ja miten se peliongelma näkyy toimeentulotukea haettaessa?
En ottanut kantaa siihen paljonko pitäisi jäädä vaan kysyin paljonko tuosta 300e vielä pystyy pelaamaan jos on vielä peliongelma. 50e per kuukausi? 200e per kuukausi? Ja kyllä itse mieluummin silti ottaisin sen n.600e kuin jättäisin tuen kuukausitolkulla hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Olen pari kertaa jättänyt tuen hakematta kun olen ajatellut, että vaivannäkö ja siitä koituva taloudellinen hyöty eivät ole kohdanneet. Esim. sain sairaslomaa lääkäriltä kolme päivää. Mutta koska olin työtön ja elin työttömyyskorvauksella niin en viitsinyt kolmen päivän takia hakea sairaslomarahaa, vaikka se olisi ollut hiukan suurempi kuin saamani työttömyyskorvaus.
Ainakin ennen sairaslomassa oli omavastuu aika (ehkä viikon) jonka aikana sai jokatapauksessa työttömyysetuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottanut kantaa siihen paljonko pitäisi jäädä vaan kysyin paljonko tuosta 300e vielä pystyy pelaamaan jos on vielä peliongelma. 50e per kuukausi? 200e per kuukausi? Ja kyllä itse mieluummin silti ottaisin sen n.600e kuin jättäisin tuen kuukausitolkulla hakematta.
Loppuvuoden pelasin n.700-900€ kk ,kun sain vielä enemmän rahaa. Ystävät auttanut vuokrissa. Nyt saan enää työmarkkinatuen ja elatustuen 198€. Tässä kuussa pelannut n.300€. Pitää taas joltain lainata.
Vierailija kirjoitti:
Loppuvuoden pelasin n.700-900€ kk ,kun sain vielä enemmän rahaa. Ystävät auttanut vuokrissa. Nyt saan enää työmarkkinatuen ja elatustuen 198€. Tässä kuussa pelannut n.300€. Pitää taas joltain lainata.
Eli elätte (ostatte ruuat ja muut) tuolla lapsen elatustuella ja lainoilla ja melkein kaikki muu menee peleihin? Sitähän se tarkoittaa jos vajausta jää 300e eli noin 400e pitäisi mennä peleihin vähintään (en muista tarkalleen mitä yh ja lapsen perusosat on). Ehkä olisi syytäkin hakea apua ja mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Olen. En hakenut työttömyysetuutta kuin vasta myöhemmin, kun omat säästöt alkoivat huveta.
Tämä nyt on vaan tyhmää. Eri asia jos rahaa on ettei paskalle taivu eikä ole tarvetta työttömyyskorvaukselle. Mukavampaa elämä silleen on, tietenkin.
Itse olen jättänyt asumistuen hakematta koska Kela alkoi kysellä turhia. Muutama kuukausi piti mennä tili miinukselle, sitten pääsin onneksi töihin. Tukea varten olis pitänyt toimittaa Kelalle todistus asuntolainasta, koron määrästä jne. En siis hakenut tukea kuin vastikkeen osalta joten Kela ei tee noilla tiedoilla yhtään mitään. Lisäksi silloisessa asunnossa oli taloyhtiölainaosuus eikä pankkilainaa senttiäkään. Siksi velan korkoja ei oltaisi huomioitu asumistuen määrässä mitenkään. Kyselin mihin he tarvitsee tietoja joilla ei ole heidän kannalta mitään merkitystä. Vastaus oli jotain epämääräistä "tilastoihin", "lisätiedoksi" tms. Jätin hakematta.
Tosta peliongelmasta tuli mieleen et voikohan ne periä mahdollista ttt takaisin kun ne kai käsittää et 20€ voitto -> 20€ takas pelikoneeseen -> 20€ häviö nii kela näkee ton +-0 tilanteen 20€ voittona
Nuorena olis varmaan saanut toimeentulotukea mutta en tiennyt asiasta. Nykyään opiskelen ttt:llä ja jätän välillä kuukauden välistä kun alkavat painostamaan liikaa. Mun pitäis mennä esimerkiks työkkäriin mutta en halua ja nehän kehottais sieltä vaan lopettamaan opiskelut. Työkkärin pompoteltavaksi en kyllä enää koskaan mene vaikka työttömänä joutuisinkin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosta peliongelmasta tuli mieleen et voikohan ne periä mahdollista ttt takaisin kun ne kai käsittää et 20€ voitto -> 20€ takas pelikoneeseen -> 20€ häviö nii kela näkee ton +-0 tilanteen 20€ voittona
Tähän taisi tulla äskettäin muutos ja pelaamista katsotaan pitemmällä aikavälillä eli takaisin perintää ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. En hakenut työttömyysetuutta kuin vasta myöhemmin, kun omat säästöt alkoivat huveta.
Tämä nyt on vaan tyhmää. Eri asia jos rahaa on ettei paskalle taivu eikä ole tarvetta työttömyyskorvaukselle. Mukavampaa elämä silleen on, tietenkin.
Itse olen jättänyt asumistuen hakematta koska Kela alkoi kysellä turhia. Muutama kuukausi piti mennä tili miinukselle, sitten pääsin onneksi töihin. Tukea varten olis pitänyt toimittaa Kelalle todistus asuntolainasta, koron määrästä jne. En siis hakenut tukea kuin vastikkeen osalta joten Kela ei tee noilla tiedoilla yhtään mitään. Lisäksi silloisessa asunnossa oli taloyhtiölainaosuus eikä pankkilainaa senttiäkään. Siksi velan korkoja ei oltaisi huomioitu asumistuen määrässä mitenkään. Kyselin mihin he tarvitsee tietoja joilla ei ole heidän kannalta mitään merkitystä. Vastaus oli jotain epämääräistä "tila
Itse olen toiminut noin ihan oman mt vuoksi vaikka rahaa ei älyttömästi ollut. Työkkärin asiakkuus aiheutti kaikenlaista ja oli pakko viheltää peli poikki. Sairasloma ei mielestäni ollut ratkaisu koska olin työkykyinen.
Lapseni olisivat todennäköisesti koko ajan oikeutettuja vammaistukeen, mutta olen hakenut sitä vain niillä ajanjaksoilla kun olen joutunut tekemään lyhennettyä työaikaa. Muulloin on pärjätty ilman enkä ole jaksanut runoilla Kelalle ja hakea lausuntoja.