Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huonompi synnyttäjä, jos haluaa epduraalin?

Vierailija
17.01.2025 |

Ärsyttää niiden äitien asenne, jotka on synnyttäneet ilman epiduraalia. Ovat olevinaan synnyttäjien eliittiä. Tässä viimeisillään olen raskaana ja ajattelin ottaa epiduraalin, mutta paine toiselta puolelta on kova, "älä ainakaan mene epiduraalia ottamaan", on tullut kuultua useammasta suusta. 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta en suosittele ottaa, vei huonosti kipua, teki pahoinvointia, eikä sen kanssa saa liikkua sängystä mihinkään. Muitakin lääkkeitä on synnytyksessä ja niitä oon käyttänyt paljon mielummin.

Vierailija
42/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono synnyttäjä on sellainen joka on ollut sektiossa muusta syystä kuin hätäsektio. Esim. halunnut vauvan ulos leikattavan ilman syytä. 

Elä unohda kiireellistä sektiota. Ei ole oma valinta eikä hätä mutta lopulta ainoa keino saada vauva ulos. 

Mutta ei tätä kyllä voi synnytykseksi sanoa se on leikkaus, tilanne jossa lapsi otetaan ulos, hän ei synny itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystavalla ei ole mitään väliä. Vain lopputuloksella on eli sillä, että äiti ja vauva voivat hyvin. T kätilö

Vierailija
44/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kipuherkkä, niin ota epiduraali, itse olen synnyttänyt kaksi lasta, toinen perätilassa, molemmat täysin ilman kivunlievitystä. En ole kipuherkkä enkä arkalasta kotoisin. Mutta kukin tarpeidensa mukaan.

Arkalasta kotoisin... aika asenteellista ja ikävää. Nainen on naiselle susi.

Mulla eka synnytys käynnistettiin, lapsivesi meni heti ja olin järkyttävän kipeä. Epiduraali auttoi ja vauva syntyi vauhdilla. Nuorempi käynnistyi itsekseen, eteni rauhassa ja kalvot puhkaistiin ponnistusvaiheessa. En kaivannut mitään kivunlievitystä. En kuitenkaan koe nuoremman aikana olleeni mitenkään parempi tai rohkeampi. Kokemukset oli fyysisesti totaalisen erilaisia.

Vierailija
45/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan neuvolassa kysellä mitä suositellaan nykyisin ja mikä ois paras kun synnyttää ensimmäisen kerran, mä tuon epiduraalin otin ensimmäiseen synnytykseen, koska neuvottiin se ottamaan, mutta itse en voi kehua saaneeni siitä apua. Toisessa synnytyksessä neuvottiin koittaa Pudendaalipuudutusta ja se olikin todella hyvä ja tätä oon sitten käytänyt myös kolmannessa.

Vierailija
46/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat syntyi viime vuosituhannella, silloin ei ollut mitenkään hienoa synnyttää ilman puudutusta. Yhden jouduin synnyttämään ilman kun oli niin hoppu tulla ulos, mutta en suosittele kenellekään, ihan hirveää, toki jälkisupistelu enää tuntunut missään. Kolmannella kerralla pääsin nukkumaan, hätäsektiolla syntyivät kaksoset, olin oikein tyytyväinen että sain nukkua, eikä pitänyt kahta puskea ulos, kun en olisi saanut mitään taaskaan, olivat jo hyvää vauhtia tulossa

Vierailija
47/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Todelliset maaemoset synnyttää persaukon kautta.

Älkää nyt oikeesti turhaan miettikö tämmösiä vaan jokainen synnyttäjä ottaa ne apukeinot vastaan mitä tarjotaan ja kokee tarvitsevansa. Ja pyytääkin saa vaikkei tarjottaisi, se on teidän kehonne. Ja jos päädytään syystä tai toisesta sektioon, ei sekään vähennä millään tavalla äitiyden arvoa. 

Olen ammattini puolesta ollut tekemisissä monenlaisten synnytysten kanssa, enkä ole kertaakaan nähnyt, että niissä kekkereissä jaettaisiin jotain kovimman kärsijän palkintoa. Että sellaista on turha tavoitella. Jokainen synnytys on erilainen, aivan kuin meidän kehotkin.

Vierailija
48/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Vierailija
49/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tällaiset hyvä-huono-synnyttäjäjutut tekee sen ettei kiinnosta synnyttää ollenkaan. Siinä on tapahtuma jonka kulkuun ei todellisuudessa voi itse vaikuttaa ollenkaan. Et siis voi olla hyvä tai synnyttäjä. Synnytyksen ja synnyttäjän arvostelu on (sisäistettyä) naisvihaa.

Vierailija
50/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin epiduraalin ekassa mutta koska koin sen huonoksi en ottanut enää seuraavalla kerralla.

En edes ajatellut, että se olisi joku arvon mitta.

Vierailija
51/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii mainiosti olla huonompi synnyttäjä. Ei haittaa yhtään. Otin molemmilla kerroilla epiduraalin ja olisin ottanut keisarileikkauksenkin, mieluusti nukutettuna, jos olisin vaan saanut.

Vierailija
52/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Samoin jos on päänsärky ja ottaa buranan, niin on huono migreeni potilas. Tai jos on korvatulehdus ja ottaa antibioottia, niin ei osaa sairastaa oikein.

Vierailija
53/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on migreeni niin sä otat kipulääkettä. Jos sulla katkee jalka niin sä otat kipulääkettä. Miksi ihmeessä sun pitäisi synnyttää ilman kipulääkkeitä? Miten se sietämätön kärsimys tekisi synnytyksestä paremman? Kaikkien synnytykset on erilaisia ja jotkut ei edes tarvitse kipulääkkeitä. Mutta oma helppo synnytys ei oukeita sanomaan muille mitä heidän kuuluisi tehdä! Jos susta tuntuu että tarviit epin ja sulla on mahis saada se niin ota se.

Vierailija
54/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin epiduraalin siksi että sain sen avulla kipuja vähän hallintaan, en kokonaan pois tietenkään, mutta sain edes vähän levättyä, kun odotettiin avautumista. Kipeät supistukset oli kuitenkin jo kestänyt 24 h ja en vaan enää jaksanu oikein. Jos synnytys olisi ollut lyhyempi (nyt kokonaiskesto 36h) en olisi ehkä ottanut. En tiedä. Mutta se on niin yksilöllistä. Ota ihmeessä jos tuntuu siltä. 

Vierailija
55/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin toisen lapseni luomusti. Vajaan tunnin ehdin olemaan sairaalassa kun vauva syntyi. Kätilö itse sanoi spontaanisti synnytyksen olleen hieno. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän