Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huonompi synnyttäjä, jos haluaa epduraalin?

Vierailija
17.01.2025 |

Ärsyttää niiden äitien asenne, jotka on synnyttäneet ilman epiduraalia. Ovat olevinaan synnyttäjien eliittiä. Tässä viimeisillään olen raskaana ja ajattelin ottaa epiduraalin, mutta paine toiselta puolelta on kova, "älä ainakaan mene epiduraalia ottamaan", on tullut kuultua useammasta suusta. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä synnyttäjä ei tarvitse epiduraalia tietenkään ja synnytys hoituu omassa saunassa ihan itsestään. Kunnon äiti on jo aamulla laittamassa muille muksuille ruokaa eikä yritä käyttää synnytystä tekosyynä laistaa naisten tehtävistä.

Vierailija
22/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä synnyttäjä ei tarvitse epiduraalia tietenkään ja synnytys hoituu omassa saunassa ihan itsestään. Kunnon äiti on jo aamulla laittamassa muille muksuille ruokaa eikä yritä käyttää synnytystä tekosyynä laistaa naisten tehtävistä.

Ei kyllä kunnon äiti pyöräyttää sen vauvan vaikka kesken heinätöitten ja jatkaa hommia saman tien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa epiduraali. Synnytyksestä kannattaa yrittää tehdä itsellensä niin mukava kokemus kuin mahdollista. Synnytystraumoja ei kannata ehdoin tahdoin hankkia, uskaltaa sitten synnyttää vielä uudelleen jos haluaa.

Mulla taas tuli tosi huono kokemus epiduraalista ja traumat siitä. Ei voi oikein toisten puolesta luvata, mikä toimii ja mikä ei.

Vierailija
24/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono synnyttäjä on sellainen joka on ollut sektiossa muusta syystä kuin hätäsektio. Esim. halunnut vauvan ulos leikattavan ilman syytä. 

Vierailija
25/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heillä ei sitten paljon ylpeyden aiheita ole, jos pitää jollain synnytystaidoilla yrittää itsetuntoaan paikata. Synnytys on onnistunut jos se vauva saadaan mahasta ulos, mieluiten tietty elävänä ja terveenä. 

Vierailija
26/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono synnyttäjä on sellainen joka on ollut sektiossa muusta syystä kuin hätäsektio. Esim. halunnut vauvan ulos leikattavan ilman syytä. 

Minä en ollut huono synnyttäjä sektiosta huolimatta.

Vierailija
27/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa epiduraali. Synnytyksestä kannattaa yrittää tehdä itsellensä niin mukava kokemus kuin mahdollista. Synnytystraumoja ei kannata ehdoin tahdoin hankkia, uskaltaa sitten synnyttää vielä uudelleen jos haluaa.

Mulla taas tuli tosi huono kokemus epiduraalista ja traumat siitä. Ei voi oikein toisten puolesta luvata, mikä toimii ja mikä ei.

Toisaalta et sinäkään voi tietää miten olisi käynyt jos et olisi ottanut sitä epiduraalia. Traumat olisi voinut tulla silti. Mutta joo, eihän se epiduraalikaan aina toimi niinkuin pitäisi. Ei voi tietää. 

Vierailija
28/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta et sinäkään voi tietää miten olisi käynyt jos et olisi ottanut sitä epiduraalia. Traumat olisi voinut tulla silti. Mutta joo, eihän se epiduraalikaan aina toimi niinkuin pitäisi. Ei voi tietää. 

Kommentoipa tuolla samalla tavalla siihen viestiin, jossa sanottiin, että että synnytystraumoja ei kannata ehdoin tahdoin hankkia, sillä ajatuksella, että epiduraalin kanssa niitä ei tulisi. Mulla epiduraali vei supistukset kokonaan, mutta kipua ei. Joku aiemmin sanoi, että epiduraalin kanssa saisi liikkua, mutta mua kiellettiin liikkumasta. Sitten makasin ja vääntelehdin siinä pöydällä. No, ei ne ongelmat siihen loppuneet, mutta ei siitä sen enempää tällä erää.

Vierailija
29/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epiduraalin ongelma on se, että se tekee käytännössä liikuntakyvyttömäksi ja saattaa pitkittää synnytystä ja johtaa sitten komplikaatioihin. Ilman epiduraalia homma etenee yleensä melko rivakasti.

Höpö höpö, se liikuntakyvyttömäksi tee. Ota Ap ihmeessä ja kaikki muukin kivunlievitys/apu mitä on saatavilla. Jälkeenpäin kerrot kaikille et ihan luomuna synnytin. Problem solved.

Kyllä epiduraalin kanssa voi tosiaan liikkua. Sektion tai vaikka vaikeiden repeämien jälkeenhän suurimmalla osalla käytetään epiduraalista kivunlievitystä vielä lapsivuodeosastollakin. Ja itseasiassa monien muittenkin leikkausten jälkeen. Siellä ne kävelee tippatelineen kanssa sitten. Synnytysepissä on vähän eri seos puudutteita ja kipulääkkeitä toki. 

Vierailija
30/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Eihän sektio ole synnytys ensinkään. Voiko sellaista edes äidiksi sanoa, jolta on lapsi leikkaamalla ulos otettu? Jos ei sitten imetäkään, niin huostaan pitäisi lapsi häneltä ottaa, viimeistään murrosiässä.

Vierailija
31/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivulla pitää sinun lapsia synnyttämän.

Vierailija
32/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä unohda kiireellistä sektiota. Ei ole oma valinta eikä hätä mutta lopulta ainoa keino saada vauva ulos. 

Vierailija
33/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekassa synnytyksessä en kerinyt saamaan, kun tulin sairaalaan, olin täysin auki ja vauva syntyi muutaman työnnön jälkeen. Seuraava synnytys oli hitaampi ja ehdin saamaan epiduraalin. Kyllä sun se kannattaa pyytää. Varaudu vaan siihen, että ponnistusvaihe kestää, koska et tunne oikein mitään.

Tuo on kyllä todella outoa, koska vuonna 1994 kun minä sain esikoisen Kättärillä, sanottiin, että epiduraalia ei saa kuin vasta kun on 3cm auki ja lisää ei saa kun on 7cm auki. Ei missään nimessä annettu niin ettei tuntisi työntöpolttoja, miten sitä voi edes ponnistaa kun ei tiedä koska? Ilokaasua tarjosivat, mutta en ottanut kuin siinä vaiheessa kun ommeltiin, tosin ei se mitään auttanut, oli tietty kohta johon neula osui joka oli kuin hermokipu joka löi voimalla läpi, vaikka oli ilokaasusta vähän pöllyssä.

Vierailija
34/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä samaa mieltä

Vierailija
35/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muita huonompi.

Vierailija
36/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme vauvaani ovat syntyneet sektiolla epiduraalipuudutuksella. Lääkärien päätöksellä. Enkä koe itseäni yhtään huonommaksi kun ne jotka synnyttävät alakautta. Lähdimme siitä, mikä on syntyvälle lapselle parasta. Jos jotain lohduttaa halveksia meitä sektiolla synnyttäneitä sanoisin, että vähänpä tiedät elämän realiteeteista.

Vierailija
37/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekassa synnytyksessä en kerinyt saamaan, kun tulin sairaalaan, olin täysin auki ja vauva syntyi muutaman työnnön jälkeen. Seuraava synnytys oli hitaampi ja ehdin saamaan epiduraalin. Kyllä sun se kannattaa pyytää. Varaudu vaan siihen, että ponnistusvaihe kestää, koska et tunne oikein mitään.

Tuo on kyllä todella outoa, koska vuonna 1994 kun minä sain esikoisen Kättärillä, sanottiin, että epiduraalia ei saa kuin vasta kun on 3cm auki ja lisää ei saa kun on 7cm auki. Ei missään nimessä annettu niin ettei tuntisi työntöpolttoja, miten sitä voi edes ponnistaa kun ei tiedä koska? Ilokaasua tarjosivat, mutta en ottanut kuin siinä vaiheessa kun ommeltiin, tosin ei se mitään auttanut, oli tietty kohta johon neula osui joka oli kuin hermokipu joka löi voimalla läpi, vaikka oli ilokaasusta vähän pöllyssä.

Nyt joulukuussa 2024 mulle laitettiin epiduraali kun olin ainakin 9 cm auki. Aloin ponnistaa heti kun se oli isketty. Ei kerennyt siis edes  vaikuttamaan.  Eli kyllä niitä laitetaan. Toki mun kohdalla ei tajuttu et menee noin nopsaan, tuskin sitä anestesialääkäriä muuten oltas enää kutsuttu...

Vierailija
38/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heillä ei sitten paljon ylpeyden aiheita ole, jos pitää jollain synnytystaidoilla yrittää itsetuntoaan paikata. Synnytys on onnistunut jos se vauva saadaan mahasta ulos, mieluiten tietty elävänä ja terveenä. 

Ei se vauva onneksi mahassa ole. ;) Mutta olen samaa mieltä, kaikki ovat onnistuneet, jotka ovat saaneet vauvan ulos. 

Vierailija
39/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epiduraalin ongelma on se, että se tekee käytännössä liikuntakyvyttömäksi ja saattaa pitkittää synnytystä ja johtaa sitten komplikaatioihin. Ilman epiduraalia homma etenee yleensä melko rivakasti.

Tämä on VALETTA  ja VÄÄRIN! Olen molemmat lapseni saanut epiduraalilla, ja nimeen omaan se kivun lähtö rentoutti niin, että pystyin keskittymään koko synnytykseen hyvin. Liikuntakyvytön en missään vaiheessa ollut. Jokainen synnyttänyt tietää, miten pitkä ja kipeä on se avautumisaika, jolloin ET SAA vielä työntää eli ponnistaa (kauhujuttuja on jopa 20-tuntisista avautumisajoista on satoja tuhansia). Kunnon epiduraali osataan antaa (ainakin täällä Saksassa jossei Suomessa) juuri niin tarkkaan, että kun ponnistusvaihe lopulta tulee, epiduraalin vaikutus lakkaa, joten ne lapseni työnsin maailmaan ihan normaalisti kätilön käskyjen, kieltojen ja kehujen mukaan, synnytyskipujen kera. 

Vierailija
40/55 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kipuherkkä, niin ota epiduraali, itse olen synnyttänyt kaksi lasta, toinen perätilassa, molemmat täysin ilman kivunlievitystä. En ole kipuherkkä enkä arkalasta kotoisin. Mutta kukin tarpeidensa mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän