Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Il ihmettelee "vanhanajan" kasvatuskeinoja. Linkki. Mitä ne muka on nykyään?

Vierailija
17.01.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/7ed4ecdf-055a-42d3-9421-f310…

Moni noista haastatelluista suhtautui saamaansa kuritukseen myönteisesti tyyliin: kaipa minä sen ansaitsin, kun muuten olin niin kovapäinen lapsi. 

Nyt on kaikki kuritukset sopimattomia. Jopa jäähy. 

Ei tunnu kasvavan parempia ja onnellisempia lapsia. 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"80-luvulla sain selkäsaunan nahkaremmillä rikkoessani kieltoja. Oli pari muutakin kertaaen ajattele näitä pahalla, vaan ihan ansaitusti tuli saatua."

Minkä ikäisiä yleensä kurittettiin tällä tavalla? Koska ei kai nyt kukaan ihan pieniä voinut remmillä lyödä, mutta toisaalta ei kai mitään teinejä enää kuritettu? Mitenköhän tämä meni?

Jonkinlainen Tukholma-syndrooma, jos muistelee remmikuritusta hyvällä?

Olen ihan aikuisena joskus ajatellut, että kunpa saisin remmiä! Ja, ennen kuin palstapervot innostuu, kyse ei ole sellaisesta. Vaan, jos olen tehnyt tai sanonut jotain omasta mielestäni tyhmää, ja se jää vaivaamaan ja painamaan mieltä. Silloin tulee joskus sellainen olo, että kunpa saisin remmiä niin, että asia olisi sitä myöten selvä, eikä enää tarvitsisi vatvoa.

Kuulostaako ihan pöhköltä?

Kiltin tytön vikaa ilmeisesti. Ei mulla aikuisena, mutta lapsena muistan että olen tyhmän kilttinä mennyt tunnustamaan jonkun asian vaikka tiesin että siitä tulee kuritus, enkä olisi edes muuten siitä jäänyt kiinni.

Vierailija
42/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni syntyi 2000-luvulla. Moni kaverini antoi samaan aikaan syntyneille lapsilleen silti ruumiillista kuritusta. Erityisesti luunappeja. Mieheni olisi antanut kunnon selkäsaunan ja oli vihainen minulle, kun en sallinut mitään ruumiillista. 

Silloin suositeltiin jäähyä. Eli jäähylle ikävuosien määräksi minuuteissa. Joko omaan huoneeseen tai jäähypenkille. Jopa tv:ssä jäähypenkkiä suositeltiin. 

Nyt sekin on huonon pidetty. Mitä jää jäljelle. Keskustelu. Moni sanoo, että se ei tehoa. 

Niin, se on hyvä kysymys. Mitä jää jäljelle, kun kasvatuksesta poistetaan rankaiseminen ja väkivalta? Se on monille edellämainitulla tavoilla "kasvatetuille" mahdoton kysymys. He eivät kykene kuvittelemaan muuta tapaa hoitaa itselle epämiellyttävältä tuntuvat tilanteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni syntyi 2000-luvulla. Moni kaverini antoi samaan aikaan syntyneille lapsilleen silti ruumiillista kuritusta. Erityisesti luunappeja. Mieheni olisi antanut kunnon selkäsaunan ja oli vihainen minulle, kun en sallinut mitään ruumiillista. 

Silloin suositeltiin jäähyä. Eli jäähylle ikävuosien määräksi minuuteissa. Joko omaan huoneeseen tai jäähypenkille. Jopa tv:ssä jäähypenkkiä suositeltiin. 

Nyt sekin on huonon pidetty. Mitä jää jäljelle. Keskustelu. Moni sanoo, että se ei tehoa. 

Niin, se on hyvä kysymys. Mitä jää jäljelle, kun kasvatuksesta poistetaan rankaiseminen ja väkivalta? Se on monille edellämainitulla tavoilla "kasvatetuille" mahdoton kysymys. He eivät kykene kuvittelemaan muuta tapaa hoitaa itselle epämiellyttävältä tuntuvat tilanteet.

Nykyvanhemman pitää vaan sietää se, että lapsi käyttäytyy huonosti. Koska lapsi on pieni, viaton ja puolustuskyvytön. Ja ennen kaikkea koska lapsella on oikeus tunteisiinsa.

Vierailija
44/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemm

Ja kaikilla on paljon vain oikeuksia

kuten olla työkyvytön, someriippuvainen, iltaihminen kun ei aamut kiinnosta jne

Vierailija
45/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävää, että 2000-luvun isä on vielä vaatinut ruumillista kurittamista. Oletettavasti ei muuten ollut väkivaltainen, sillä olisit kai heittänyt sen pihalle? Mitä perusteita mahtoi olla, että halusi lasta kurittaa?

Vierailija
46/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remmiä tuli solkipäällä lähes päivittäin. Syyksi riitti, että naapurin lapset olivat käyttäytyneet huonosti. Pahimmillaan ei päiväkausiin pystynyt kuin mahallaan makaamaan kun takapuolen lihat paistoi haavoista. Itkeä tai valittaa ei saanut ja lopuksi piti kiittää vanhenpia ja Taivaan Isää. Ei minun kuritus mitenkään poikkeavaa ollut, samaa tehtiin joka talossa. Väitänpä että juuri siitä syystä meistä tuli ahkeria ja kaikin puolin kunnollisia kansalaisia. 

M73

Olen syntynyt -68 enkä tiedä yhtään kaveria, jota olisi remmillä hakattu noin. Päänahassa kyllä rutisi kun tukasta revittiin. Mutta sun vanhemmat oli ihan poikkeuksellisen sadistisia. Surullista, että itse luulet tuon tehneen sulle hyvää.

Mun mies on -63 ja saanut kunnolla remmistä.

Vierailija
47/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tarkoitus on kasvattaa, opettaa. Sen tarkoitus ei ole mitään negatiivista. Nykyään sanotaan että keskustelu on ainoa sallittu tapa. Mutta jos se ei toimi niin onko parempi vain nostaa käden ilmaan ja antaa toisen tehdä mitä haluaa vaikka se on hänelle haitaksi? Kunhan ikää tulee yhteiskunta ei enää keskustele, vaan rankaisee jäähyillä jotka voivat kestää vuosia.

Vierailija
48/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävää, että 2000-luvun isä on vielä vaatinut ruumillista kurittamista. Oletettavasti ei muuten ollut väkivaltainen, sillä olisit kai heittänyt sen pihalle? Mitä perusteita mahtoi olla, että halusi lasta kurittaa?

Kun oli itsekin saanut ruumiillista kuritusta. Hän menettää joskus täysin hermonsa ja sekoaa. Sellaisessa tilassa lasta ei saisi rankaista millään tavalla. 

Joo, hän ei oo koskaan lyönyt mua eikä sitten lastaan, kun sanoin soittavani poliisille, jos lyö. Olisin tietty heittänyt pihalle jo ennen lasten saamista, jos olisi lyönyt minua. 

Vierailija
49/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän menettää joskus täysin hermonsa ja sekoaa. "

Kuulostaa ihan unelmamieheltä ja -isältä.

Vierailija
50/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tarkoitus on kasvattaa, opettaa. Sen tarkoitus ei ole mitään negatiivista. Nykyään sanotaan että keskustelu on ainoa sallittu tapa. Mutta jos se ei toimi niin onko parempi vain nostaa käden ilmaan ja antaa toisen tehdä mitä haluaa vaikka se on hänelle haitaksi? Kunhan ikää tulee yhteiskunta ei enää keskustele, vaan rankaisee jäähyillä jotka voivat kestää vuosia.

Olen aina ihmetellyt tuota, että miksi yhteiskunta sallii aikuisille tarkoitetut jäähyt vaikka lasten jäähyt ovat kiellettyjä. Samalla lailla aikuiset saavat niistä traumoja kuin lapsetkin, eikä jäähyllä olo opeta aikuisellekaan mitään hyvästä käytöksestä.

Vierailija
51/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä saitte remmiä, millainen se tilanne todellisuudessa oli? Tuliko äidiltä tai isältä mitään empatiaa, edes sen jälkeen, vai oliko se vaan niin, että ei voisi vähempää kiinnostaa, miten paljon se sattuu?

Mun mies tuskin sai isältään tuon jälkeen mitään empatiaa. Miehen isäpolo oli elänyt kurjan lapsuuden itse. Orpo jo pienenä. Kukaan ei rakastanut. 

Vierailija
52/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kuritus lienee kuitenkin paras, mutta sitä ei pidä antaa vihan vimmassa vaan varovasti lähinnä pelottelumielessä. 

Isäni sai 1920-luvulla piiskaa, mutta aina niin helläkätisesti, että isä nauroi ja äitinsä itki. 

Itse sain myös helläkätisesti piiskaa 1960-luvulla. Mua se silti pelotti. Sain myös takahiuksista tukistusta, joka sattui vähän. Okun aika kiltti lapsi, joten nyt tuli lähinnä, jos tein jotain äitini mielestä vaarallista. 

Ihan ok olen tämän kanssa. 

Piiskaajat saa usein toimenpiteestä jotain seksuaalista tyydytystä. 

Vierailija
53/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mut ei lyö eikä riko paikkoja. Raivoaa vain. Ei kovin usein. Kaikissa miehissä on jokin vika. Tämän olen oppinut parisuhdekursseilla vertaisryhmissä. 

Vierailija
54/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä saitte remmiä, millainen se tilanne todellisuudessa oli? Tuliko äidiltä tai isältä mitään empatiaa, edes sen jälkeen, vai oliko se vaan niin, että ei voisi vähempää kiinnostaa, miten paljon se sattuu?

Mun mies tuskin sai isältään tuon jälkeen mitään empatiaa. Miehen isäpolo oli elänyt kurjan lapsuuden itse. Orpo jo pienenä. Kukaan ei rakastanut. 

Lisään tähän, että miehelläni ei ollut äitikään, kun se kuoli vauvavuonna. 

Vierailija
55/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kuritus lienee kuitenkin paras, mutta sitä ei pidä antaa vihan vimmassa vaan varovasti lähinnä pelottelumielessä. 

Isäni sai 1920-luvulla piiskaa, mutta aina niin helläkätisesti, että isä nauroi ja äitinsä itki. 

Itse sain myös helläkätisesti piiskaa 1960-luvulla. Mua se silti pelotti. Sain myös takahiuksista tukistusta, joka sattui vähän. Okun aika kiltti lapsi, joten nyt tuli lähinnä, jos tein jotain äitini mielestä vaarallista. 

Ihan ok olen tämän kanssa. 

Piiskaajat saa usein toimenpiteestä jotain seksuaalista tyydytystä. 

Eikö ennen ajateltu tuolta kantilta? Onhan se nyt ajateltuna ihan umpipervoa, esim. isompi esiteinityttö isän piiskattavana peppu paljaana.

Vierailija
56/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotaan tämän päivän hyvissä oloissa kasvaneita terveitä nuoria aikuisia, niin he ovat aivan erilaisia kuin tuppisuut isoisänsä. Todellakin näillä nuorilla menee hyvin verrattuna niihin hakkaaviin ja viinaajuoviin 30-luvulla syntyneisiin.

Vierailija
57/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mut ei lyö eikä riko paikkoja. Raivoaa vain. Ei kovin usein. Kaikissa miehissä on jokin vika. Tämän olen oppinut parisuhdekursseilla vertaisryhmissä. 

Et millään voinut ottaa sitä kilttiä miestä sitten...

Vierailija
58/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tuota, että miksi yhteiskunta sallii aikuisille tarkoitetut jäähyt vaikka lasten jäähyt ovat kiellettyjä. Samalla lailla aikuiset saavat niistä traumoja kuin lapsetkin, eikä jäähyllä olo opeta aikuisellekaan mitään hyvästä käytöksestä.

Koska se on välttämätöntä. Kuvittele yhteiskunta joka ei rankaise laittomuuksista. Silloin niitä voi tehdä ilman seuraamuksia. Rikosten määrä räjähtäisi eikä mikään toimisi. Osaltaan rikosten määrä pysyy vähäisenä myös sen ansiosta että rikolliset ovat vankilassa missä eivät pääse aiheuttamaan haittaa.

Vierailija
59/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et millään voinut ottaa sitä kilttiä miestä sitten...

Olisin ottanut, jos olisin löytänyt tästä (suomalaisittain) suuresta kaupungista. Löysin vaikka kuinka monta muista kaupungeista ja seurustelin monen kanssa, mutta lopulta kyllästyin matkustamiseen ja päätin, että täältä otan aviomiehen itselleni. 

Kohdalle osui tuo 23-vuotiaana. 

Vierailija
60/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan tämän päivän hyvissä oloissa kasvaneita terveitä nuoria aikuisia, niin he ovat aivan erilaisia kuin tuppisuut isoisänsä. Todellakin näillä nuorilla menee hyvin verrattuna niihin hakkaaviin ja viinaajuoviin 30-luvulla syntyneisiin.

Ei nykynuorilla mene hyvin. Paljon mt-ongelmia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä