Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Il ihmettelee "vanhanajan" kasvatuskeinoja. Linkki. Mitä ne muka on nykyään?

Vierailija
17.01.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/7ed4ecdf-055a-42d3-9421-f310…

Moni noista haastatelluista suhtautui saamaansa kuritukseen myönteisesti tyyliin: kaipa minä sen ansaitsin, kun muuten olin niin kovapäinen lapsi. 

Nyt on kaikki kuritukset sopimattomia. Jopa jäähy. 

Ei tunnu kasvavan parempia ja onnellisempia lapsia. 

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remmiä tuli solkipäällä lähes päivittäin. Syyksi riitti, että naapurin lapset olivat käyttäytyneet huonosti. Pahimmillaan ei päiväkausiin pystynyt kuin mahallaan makaamaan kun takapuolen lihat paistoi haavoista. Itkeä tai valittaa ei saanut ja lopuksi piti kiittää vanhenpia ja Taivaan Isää. Ei minun kuritus mitenkään poikkeavaa ollut, samaa tehtiin joka talossa. Väitänpä että juuri siitä syystä meistä tuli ahkeria ja kaikin puolin kunnollisia kansalaisia. 

M73

Tuo on sentään jo liikaa kuritusta. 

Ei kaikki saaneet noin voimakasta. Mun 1920-luvulla syntyneen isän perheessä ei olisi tullut kyseeseen noin voimakas, että iho olisi rikkoutunut. 

Enpä usko että avohaavat ovat tie kunnon kansalaisuuteen. Uskon kuitenkin siihen, että ruumiillinen rajoittaminen ja kurituskin (tarpeen vaatiessa) on luonnollinen tapa kasvattaa. Sitä käyttävät eläimetkin. Emo näykkäisee, jos ei pentu usko murahdusta. Se näykkäisee ja tekee selväksi, että riittää, mutta ei vahingoita eikä käy mileipuolisesti pennun kimppuun. Tätä olen käyttänyt omien lapsien kanssa eikä kukaan saa minua uskomaan, että olen tehnyt jotain väärin. 

Vierailija
62/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan tämän päivän hyvissä oloissa kasvaneita terveitä nuoria aikuisia, niin he ovat aivan erilaisia kuin tuppisuut isoisänsä. Todellakin näillä nuorilla menee hyvin verrattuna niihin hakkaaviin ja viinaajuoviin 30-luvulla syntyneisiin.

Ei nykynuorilla mene hyvin. Paljon mt-ongelmia. 

Ei sen enempää kuin ennenkään. Nyt niistä vain tiedetään ja tehdäänkin jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kuritus lienee kuitenkin paras, mutta sitä ei pidä antaa vihan vimmassa vaan varovasti lähinnä pelottelumielessä. 

Isäni sai 1920-luvulla piiskaa, mutta aina niin helläkätisesti, että isä nauroi ja äitinsä itki. 

Itse sain myös helläkätisesti piiskaa 1960-luvulla. Mua se silti pelotti. Sain myös takahiuksista tukistusta, joka sattui vähän. Okun aika kiltti lapsi, joten nyt tuli lähinnä, jos tein jotain äitini mielestä vaarallista. 

Ihan ok olen tämän kanssa. 

Minua piiskattiin reippaasti vyöllä ja risuilla ja tukistettiin ahkerasti 1970- ja 1980-luvuilla. Sain anteliasta suullista palautetta siitä, miten hirveä lapsi ja epäonnistunut ja epätoivottu olin, mahdollisesti synnytyslaitoksella saatu vaihdokas. Vahinkoja en saanut anteeksi, vaan minua syytettiin siitä, että olin tehnyt ne asiat tarkoituksella ja pahuuttani. Mielenterveyttäni epäiltiin ja sain toistuvasti kuulla päättäväni päiväni lukkojen takana. Ylipainoni ja muut ruumiilliset vikani ja kaikki muutkin puutteeni, kuten yksinäisyyteni lueteltiin, kasvatuksellisista syistä siis ja mielellään muiden kuullen. Äitini sylki kahdesti naamalleni. Joskus niin kuin nyt nämä muistot nousevat mieleen. Olen aikuisena ollut vuosien ja vuosikymmenten ajan yksinäinen ihminen ja minulla on ihmissuhdeongelmia. Olisi ollut kiva saada joskus kannustustakin sen sijaan, että minulle lueteltiin vikani ja että aina vain hoettiin, että en onnistuisi missään. Pärjäsin kuitenkin koulussa hyvin, ihme kyllä, vaikka olin koulukiusattukin (ja vanhempieni mielestä täysin omaa syytäni), mutta hyvät todistukset ja koenumerot eivät merkinneet mitään minun lapsuudenkodissani.

Vierailija
64/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan tämän päivän hyvissä oloissa kasvaneita terveitä nuoria aikuisia, niin he ovat aivan erilaisia kuin tuppisuut isoisänsä. Todellakin näillä nuorilla menee hyvin verrattuna niihin hakkaaviin ja viinaajuoviin 30-luvulla syntyneisiin.

Ei nykynuorilla mene hyvin. Paljon mt-ongelmia. 

Ei sen enempää kuin ennenkään. Nyt niistä vain tiedetään ja tehdäänkin jotain.

Kaikki saavat adhd-diagnoosin.

Vierailija
65/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tarkoitus on kasvattaa, opettaa. Sen tarkoitus ei ole mitään negatiivista. Nykyään sanotaan että keskustelu on ainoa sallittu tapa. Mutta jos se ei toimi niin onko parempi vain nostaa käden ilmaan ja antaa toisen tehdä mitä haluaa vaikka se on hänelle haitaksi? Kunhan ikää tulee yhteiskunta ei enää keskustele, vaan rankaisee jäähyillä jotka voivat kestää vuosia.

Käsien pystyyn nostamisen ja vyöllä hakkaamisen väliin mahtuu kyllä monta tapaa kasvattaa lapsia.

Kyllä lapsia saa edelleen komentaa ja saa sanoa EI, ihan turha se on jonkun kaksivuotiaan kanssa keskustella puetaanko ulkovaatteet vai ei. Ne puetaan halusi lapsi tai ei. Ja kyllä sen kiukuttelevan lapsen saa puettua ilman että hakkaa sen lapsen.

Minä en ikinä lapsena ole remmiä saanut niin en vain voi ymmärtää miten se olisi ollut muuta kuin negatiivinen kokemus, että oma vanhempi aiheuttaa kipua.

Vierailija
66/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista väkivaltaisimpia, häiriintyneimpiä ja huonosti käyttäytyviä ovat melkein 80v kokemuksellani selkäsaunoja saaneet. Onneksi omat vanhempani olivat sen verran fiksuja etteivät koskaan kajonneet lapsiin. Ei lapsiin tai puolisoon kohdistuvassa väkivallassa yleensäkään kyse ole vanhempien sukupolvesta vaan enemmänkin sivistyneisyydestä.

Alemmissa sosiaaliluokissa ja joillain maahanmuuttajaryhmillä yleisempää. Meilläkin duunarivanhemmat karkasivat päälle, vaikka olemme 90-luvulla syntyneitä. Uhkailivat lastensuojelulla jos kerromme mitä kotona tapahtuu ja yllyttivät sisaruksia toistensa kimppuun mukaan häpeällä ja väkivallalla "kasvatukseen". Mutta koska ovat valitettavan tyhmiä, tulevat tällaisen toiminnan seuraukset heille valitettavasti täytenä yllätyksenä.

Vierailija
67/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen tarkoitus on kasvattaa, opettaa. Sen tarkoitus ei ole mitään negatiivista. Nykyään sanotaan että keskustelu on ainoa sallittu tapa. Mutta jos se ei toimi niin onko parempi vain nostaa käden ilmaan ja antaa toisen tehdä mitä haluaa vaikka se on hänelle haitaksi? Kunhan ikää tulee yhteiskunta ei enää keskustele, vaan rankaisee jäähyillä jotka voivat kestää vuosia.

Käsien pystyyn nostamisen ja vyöllä hakkaamisen väliin mahtuu kyllä monta tapaa kasvattaa lapsia.

Kyllä lapsia saa edelleen komentaa ja saa sanoa EI, ihan turha se on jonkun kaksivuotiaan kanssa keskustella puetaanko ulkovaatteet vai ei. Ne puetaan halusi lapsi tai ei. Ja kyllä sen kiukuttelevan lapsen saa puettua ilman että hakkaa sen lapsen.

Minä en ikinä lapsena ole remmiä saanut niin en vain voi ymmärtää miten se olisi ollut muuta kuin negatiivinen kokemus, että oma vanhempi aiheuttaa kipu

Tietenkin rangaistus on negatiivinen kokemus. Tuskin sinäkään esim. parkkisakosta nauttisit jos sellaisen joskus saisit.

Ja kerropa muuten mitä tekisit vaikka 9-vuotiaalle joka jatkuvasti haukkuu sisarustaan eikä suostu lopettamaan vaikka asiasta kuinka keskustellaan?

Vierailija
68/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ikinä lapsena ole remmiä saanut niin en vain voi ymmärtää miten se olisi ollut muuta kuin negatiivinen kokemus, että oma vanhempi aiheuttaa kipu

Päiväkodissa hoitajat eivät muuten enää edes saa pukea lapsia väkisin, koska siinä puututaan lapsen fyysiseen koskemattomuuteen. Lastenoikeuksiin kiinnitetään vuosi vuodelta yhä enemmän huomiota.

Vierailija
69/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päiväkodissa hoitajat eivät muuten enää edes saa pukea lapsia väkisin, koska siinä puututaan lapsen fyysiseen koskemattomuuteen. Lastenoikeuksiin kiinnitetään vuosi vuodelta yhä enemmän huomiota."

Aha. No miten ne kurahousut saadaan janipetterille sitten päälle, jos janipetteri ei itse halua pukea niitä?

Vierailija
70/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan pystyy fyysisesti kurittamaan omaa lastaan tai ylipäätään ketään elävää olentoa? Ei mulla käy mielessäkään. Itse kyllä pidän kovaakin kuria oikealla äänensävyllä, en aina keskustele vaan määrään ja komennan kun tarve vaatii. Niin minuakin kasvatettiin. 

Hyvä jos sinun lapsesi tottelevat ihan vaan kun määräät heitä. Kaikilla ei ole yhtä helppoja lapsia.

Tai helppoja muitakaan ihmisiä. Kyllähän puolisoakin joutuu joskus ottamaan kiinni hiuksista tai kollegaa parrasta, kun on ristiriitatilanne.

Vierailija
71/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymä on kuolemantuomio :(

Vierailija
72/94 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päiväkodissa hoitajat eivät muuten enää edes saa pukea lapsia väkisin, koska siinä puututaan lapsen fyysiseen koskemattomuuteen. Lastenoikeuksiin kiinnitetään vuosi vuodelta yhä enemmän huomiota."

Aha. No miten ne kurahousut saadaan janipetterille sitten päälle, jos janipetteri ei itse halua pukea niitä?

Kuka äiti täällä rehellisesti sanoo, että ei ole koskaan väkisin pukenut lapsiaan ?!?

Vierailija
73/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan pystyy fyysisesti kurittamaan omaa lastaan tai ylipäätään ketään elävää olentoa? Ei mulla käy mielessäkään. Itse kyllä pidän kovaakin kuria oikealla äänensävyllä, en aina keskustele vaan määrään ja komennan kun tarve vaatii. Niin minuakin kasvatettiin. 

Hyvä jos sinun lapsesi tottelevat ihan vaan kun määräät heitä. Kaikilla ei ole yhtä helppoja lapsia.

Tai helppoja muitakaan ihmisiä. Kyllähän puolisoakin joutuu joskus ottamaan kiinni hiuksista tai kollegaa parrasta, kun on ristiriitatilanne.

Lapsiahan tosiaan yleisesti ottaen kohdellaan samoin kuin aikuisia ja aikuisia samoin kuin lapsia. Meilläkin 4v aluksi kyllä vähän ihmetteli, kun sai huonon käytöksen vuoksi potkut kotoa, mutta nopeasti vuokrasi oman asunnon itselleen ja elelee siellä nyttemmin ihan ok.

Vierailija
74/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kuri omassa lapsuuden kodissa ja omille lapsille. Minä sain jopa piiskaa, omat lapset tukistuksen muutaman kerran. En todellakaan traumatisoitunut.

Kuri syntyi esimerkistä ja siitä että kerroimme/osoitimme asiat joita perheessämme ja kotona ei hyväksytä. Hyvin toimi, kaikista tuli täyspäisiä yhteiskunnan jäseniä. Samat opit ja säännöt siirtyneet pienille lastenlapsille, huomaavaisia ja hyväkäytöksisiä hekin!

Ilman kuria ksvaa vain kusipäisiä kakaroita!

Vierailija
75/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kasvatustapa oo ennen ollu yhtää sen parempi ku nykysin. Siitähän se nimenomaan johtuu että ihmiset on sekaisin koska me kaikki tullaan sieltä vanhoista ajoista

Mä en käsitä ollenkaan sitä että miten te ihmiset aina kuvittelette että ennen ei ole tapahtunut huonoja asioita tai ilkivaltaa tai ihan mitä vaan negatiivista, te ette vaan ole nähnyt sitä koska te olette joko tehnyt jotain muuta kuin istunut tietokoneilla lukemassa lehtiä tai sitten näitä härpäkkeitä ei ole edes ollut olemassa joten ne asiat ei ole koskaan ollut teidän omalla naamallanne

Nykyään ne on kaikki teidän naamalla

Mä olen kasvanut paikassa missä oli ihan normaali että koulun jälkeen hakattiin toisia ja kiusattiin ja varastettiin toisilta bussirahoja ja ties mitä, lintsailtiin kouluista ja tehtiin ilkivaltaa kylillä. Meistä jokainen oli vanhan koulukunnan kasvatteja :D

Joo, totta, että kukin olemme aikamme kasvattaja. Mutta ei se "sekaisinmeno" yksittäisestä kasvatustyylistä tule vaan niiden jatkuvasta muuttumisesta. Siihen aikaan kun annettiin risusta, tiesi ennakolta tasan tarkkaan seuraukset, mitä sääntöjen rikkomisesta tuli.

Vasta jälkikäteen tuli ongelmia, alettiin puhua, että kyseessä on väkivalta ja  se on väärin. Ihminen uskoo valkoisen mustaksi ja päinvastoin, jos asiaa tarpeeksi toistellaan. 

Vierailija
76/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli on aika huvittava. Ihan vain pintaraapaisu, jossa on vain suoria lainauksia kyselyyn vastanneista. Ja se on täynnä kiertoilmauksia, kun enää ei voi edes mainita niitä asioita, joita ennen toisteltiin jatkuvasti. 

Vierailija
77/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmiä tuli solkipäällä lähes päivittäin. Syyksi riitti, että naapurin lapset olivat käyttäytyneet huonosti. Pahimmillaan ei päiväkausiin pystynyt kuin mahallaan makaamaan kun takapuolen lihat paistoi haavoista. Itkeä tai valittaa ei saanut ja lopuksi piti kiittää vanhenpia ja Taivaan Isää. Ei minun kuritus mitenkään poikkeavaa ollut, samaa tehtiin joka talossa. Väitänpä että juuri siitä syystä meistä tuli ahkeria ja kaikin puolin kunnollisia kansalaisia. 

M73

Mun ex hakkasi mua vyön solkipäällä. Kerran selkä jopa murtui siitä. Oli hengenlähtökin lähellä. Kohta kyllä varmaan poistuu ketju kun kehtaan tällaisesta mainita.

Vierailija
78/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmille lapsille riittäisi, kun niiden annettaiiin olla  lapsia, eikä laitettaisi päättämään aikuisille kuuluvia asioita.On turvallista, jos vanhempi päättää, mitä puetaan milläkin säällä päälle ja moneltako lähdetään kouluun tai tarhaan,

Ja annettaisiin terveellistä ruokaa kohtuullinen annos, eikä lihotettaisi lasta liikuntakyvytömäksi herkuilla.

Vierailija
79/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M73

Olen syntynyt -68 enkä tiedä yhtään kaveria, jota olisi remmillä hakattu noin. Päänahassa kyllä rutisi kun tukasta revittiin. Mutta sun vanhemmat oli ihan poikkeuksellisen sadistisia. Surullista, että itse luulet tuon tehneen sulle hyvää.

Mun mies on -63 ja saanut kunnolla remmistä.

Uskon tietysti, että jotkut on saaneet remmistä. Mutta en sitä, että se olisi ollut normi. Piiskaa tiedän joidenkin saaneen.

N vm68

Vierailija
80/94 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tuota, että miksi yhteiskunta sallii aikuisille tarkoitetut jäähyt vaikka lasten jäähyt ovat kiellettyjä. Samalla lailla aikuiset saavat niistä traumoja kuin lapsetkin, eikä jäähyllä olo opeta aikuisellekaan mitään hyvästä käytöksestä.

Koska se on välttämätöntä. Kuvittele yhteiskunta joka ei rankaise laittomuuksista. Silloin niitä voi tehdä ilman seuraamuksia. Rikosten määrä räjähtäisi eikä mikään toimisi. Osaltaan rikosten määrä pysyy vähäisenä myös sen ansiosta että rikolliset ovat vankilassa missä eivät pääse aiheuttamaan haittaa.

Miksei se sitten lasten kohdalla mene noin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä