Il ihmettelee "vanhanajan" kasvatuskeinoja. Linkki. Mitä ne muka on nykyään?
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/7ed4ecdf-055a-42d3-9421-f310…
Moni noista haastatelluista suhtautui saamaansa kuritukseen myönteisesti tyyliin: kaipa minä sen ansaitsin, kun muuten olin niin kovapäinen lapsi.
Nyt on kaikki kuritukset sopimattomia. Jopa jäähy.
Ei tunnu kasvavan parempia ja onnellisempia lapsia.
Kommentit (94)
Minua ja vanhempiani ei koskaan lyöty. Vanhemmat ovat syntyneet -30 luvulla. Ei kaikissa tuon ajan perheessä piiskattu, tukistettu tai annettu luunappeja. He ja minä olimme kilttejä js kuuliaisia lapsia.
Meillä asui omassa huoneessa lasten/kodinhoitaja sen ajan mukaisesti, kun ei ollut vielä lastentarhoja tai päiväkoteja. Minut laitettiin lastentarhaan, että hoitaja pääsisi muualle töihin. Mutta ei siitä tullut mitään. Olin kuin aivan väärässä maailmassa. Pipoja ja lapasia varasteltiin ja yksi poika oli toivottoman pahansuopa. Hän kaateli lätäkköihin pienempiään, jotka joutuivat olemaan märissä vaatteissa kunnes vanhemmat tulivat hakemaan.
Ruoka oli kamalaa. Esim. perunamuusia ja pala rasvaa tihkuvaa lenkkimakkaraa. Ruoan nimi oli mielihyvä, joka me käännettiin mielipahaksi. En vieläkään pysty syömään makkaraa perunamuusin kanssa.
Tuo ilkeä poika sai rangaistuksen. Istuimme pulpeteissa ja jouduimme katsomaan, kun opettaja pakotti pojan polveensa päälle vatsalleen ja käsin tehty piiskaaminen kesti niin kauan, että poika itki.
Järkytyin siitä niin, että itkien kerroin kotona, mitä oli tapahtunut ja sain jäädä ekan luokan loppuun hoitotädin hellään huomaan.
Ai niin, tarhassa oli lasivitriinissä hienoja prinsessanukeja, jotka me otettiin esille ja leikittiin niillä. Tarjan ope suuttui silmittömästi ja kielsi ankarasti niillä leikkimisen. Rangaistuksena emme saaneet leikkiä enää koskaan muillakaan edes ulkoleluilla.
Kävelin jalkakäytävällä. Vastaan tuli nelihenkinen perhe, kävelivät vierekkäin. Kukaan ei väistänyt vastaantulevaa, vanhemmat eivät tehneet elettäkään väistymiseen, saati että olisivat komentaneet lapset väistämään. Näin kasvatetaan itsekeskeisiä ja muista piittaamattomia aikuisia. Toinen esimerkki, odotan bussia ja kun bussi tulee ja on minun vuoro astua sisään, eteen ryntää kolme varhaisteiniä isänsä kanssa. Törkeästi siis ohittivat kun eivät jaksaneet odottaa vuoroaan. Isä ei ollut moksiskaan. Hyi helv** että tällaisilla on edes lupa lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kasvatustapa oo ennen ollu yhtää sen parempi ku nykysin. Siitähän se nimenomaan johtuu että ihmiset on sekaisin koska me kaikki tullaan sieltä vanhoista ajoista
Mä en käsitä ollenkaan sitä että miten te ihmiset aina kuvittelette että ennen ei ole tapahtunut huonoja asioita tai ilkivaltaa tai ihan mitä vaan negatiivista, te ette vaan ole nähnyt sitä koska te olette joko tehnyt jotain muuta kuin istunut tietokoneilla lukemassa lehtiä tai sitten näitä härpäkkeitä ei ole edes ollut olemassa joten ne asiat ei ole koskaan ollut teidän omalla naamallanne
Nykyään ne on kaikki teidän naamalla
Mä olen kasvanut paikassa missä oli ihan normaali että koulun jälkeen hakattiin toisia ja kiusattiin ja varastettiin toisilta bussirahoja ja ties mitä, lintsailtiin kouluista ja tehtiin ilkivaltaa kylillä. Meistä jokainen oli vanhan koulukunnan kasvatteja :D
Niin, muiden nöyryyttämisen voi oppia omilta vanhemmilta kotona.
"Helläkätisesti piiskaa" kuulostaa oudolta.
Vanhan ajan kasvatti minäkin olen. Muistaakseni sain selkäsaunan joskus pienenä, mutta en muista syytä. Omalle lapselleni en halunnut sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleman uhka mielellään läsnä rangaistuksissa, ei tietysti todellisesti, mutta niin että lapselle jää sellainen kuva että se olisi mahdollista.
"Jos et ole kunnolla mä hirtän sut", sanoo äiti läpällä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se kasvatustapa oo ennen ollu yhtää sen parempi ku nykysin. Siitähän se nimenomaan johtuu että ihmiset on sekaisin koska me kaikki tullaan sieltä vanhoista ajoista
Mä en käsitä ollenkaan sitä että miten te ihmiset aina kuvittelette että ennen ei ole tapahtunut huonoja asioita tai ilkivaltaa tai ihan mitä vaan negatiivista, te ette vaan ole nähnyt sitä koska te olette joko tehnyt jotain muuta kuin istunut tietokoneilla lukemassa lehtiä tai sitten näitä härpäkkeitä ei ole edes ollut olemassa joten ne asiat ei ole koskaan ollut teidän omalla naamallanne
Nykyään ne on kaikki teidän naamalla
Mä olen kasvanut paikassa missä oli ihan normaali että koulun jälkeen hakattiin toisia ja kiusattiin ja varastettiin toisilta bussirahoja ja ties mitä, lintsailtiin kouluista ja tehtiin ilkivaltaa kylillä. Meistä jokainen oli vanhan koulukunnan kasvatteja :D
Juuri näin. Mä olen myös kasvanut aika rajussa kaupungissa 80-luvulla ja ihmettelen miten nyt jaksetaan vaahdota katuväkivallasta tms ihan uusina asioina joita ei ennen muka ollut olemassakaan. Ja jokainen meistä teollisuuskaupungin kasvateista oli saanut selkäänsä, oli saanut tukkapöllöt, läimäytykset, emme edes olleet lapsia, saati ihmisiä. Olimme kakaroita, ipanoita, kläpejä, penikoita, pentuja, riippuen siitä mistä kenenkin vanhemmat olivat tehtaille töihin tulleet.
Silloinkin kauhisteltiin nuorisoa, mutta uutiset saatiin vain maakunnan sanomalehdestä ja ylen uutisista. Ja toki samat Iltikset revittelivät otsikoillaan kaupan kassoilla. Mutta nyt on netti täynnään kohua, kauhistelua, tekopyhää päivittelyä, tokihan se voi näyttää siltä, että bussiin ei uskalla enää nousta ja juna-asemat ovat vähintään kuolemanloukkuja.
Väkivalta on huono kasvatustapa, mutta niin on sekin että lapsi nostetaan korokkeelle. Ja kohdellaan kuin jotain epäjumalaa. Samaan aikaan vielä ostetaan omaa aikaa lahjomalla lasta. Sitten voi - näin kärjistetysti- istua sohvalla punkkulasi kädessä selaamassa puhelinta.
Vanhemman kuuluu laittaa puhelin sivuun. Leikkiä lapsen kanssa, tehdä yhdessä ruokaa, lukea satuja jne.
Ei meillä ollut mitään fyysisiä rangaistuksia 70-80 luvulla, eikä kovaa kuriakaan, mutta automaattisesti kaikki oppi miten kuuluu käyttäytyä ja miten ei ja mitä pitää hävetä ja mikä on laiskuutta ja mikä on ahneutta ja mikä on välinpitämättömyyttä jne...
Nyt nuoret ovat jostain syystä laiskoja (lyhyetkin matkat scootilla), välinpitämättömiä (jyrätään kaikki muut sillä scootilla ja jätetään se parkkiin mihin sattuu), malttamattomia ja ahneita (ei voida olla hetkeäkään ilman jotain tiktokkia ja aina uusin puhelin ja nopein liittymä jne), ei ymmärretä mikä on soveliasta (sekstaillaan miten sattuu, lähetetään munan kuvia jne)...
Tuossa vain paria asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleman uhka mielellään läsnä rangaistuksissa, ei tietysti todellisesti, mutta niin että lapselle jää sellainen kuva että se olisi mahdollista.
"Jos et ole kunnolla mä hirtän sut", sanoo äiti läpällä?
Just niin. Tai, ehkä ei läpällä? Siinä se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiillinen kuritus lienee kuitenkin paras, mutta sitä ei pidä antaa vihan vimmassa vaan varovasti lähinnä pelottelumielessä.
Isäni sai 1920-luvulla piiskaa, mutta aina niin helläkätisesti, että isä nauroi ja äitinsä itki.
Itse sain myös helläkätisesti piiskaa 1960-luvulla. Mua se silti pelotti. Sain myös takahiuksista tukistusta, joka sattui vähän. Okun aika kiltti lapsi, joten nyt tuli lähinnä, jos tein jotain äitini mielestä vaarallista.
Ihan ok olen tämän kanssa.
Minua piiskattiin reippaasti vyöllä ja risuilla ja tukistettiin ahkerasti 1970- ja 1980-luvuilla. Sain anteliasta suullista palautetta siitä, miten hirveä lapsi ja epäonnistunut ja epätoivottu olin, mahdollisesti synnytyslaitoksella saatu vaihdokas. Vahinkoja en saanut anteeksi, vaan minua syytettiin siitä, että olin tehnyt ne asiat tarkoituksella ja pahuutta
Samaa täällä, kuulin myös olevani vaihdokas. Nyt aikuisena pidän sitä jopa melko todennäköisenä, koska minusta tuli aika kunnon ihminen, jolla ei ole mitään, siis yhtään mitään, yhteistä valkoroskaperheeni kanssa. Kuin olisin aivan eri sukua.
Toki pienestä saakka myös tiesin olevani vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapsen rankaiseminen, lahjominen ja pakottaminen on vanhentunutta kasvatusta.
Olkoon vaan, mutta on kuitenkin tarpeellista. Itse pakotan lapsenlapseni vaipanvaihtoon, kun on sen aika, enkä kysele sopiiko. Samoin pakotan rattaisiin ja ulos, kun on päiväunien aika jne.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta on huono kasvatustapa, mutta niin on sekin että lapsi nostetaan korokkeelle. Ja kohdellaan kuin jotain epäjumalaa. Samaan aikaan vielä ostetaan omaa aikaa lahjomalla lasta. Sitten voi - näin kärjistetysti- istua sohvalla punkkulasi kädessä selaamassa puhelinta.
Vanhemman kuuluu laittaa puhelin sivuun. Leikkiä lapsen kanssa, tehdä yhdessä ruokaa, lukea satuja jne.
Tuosta leikkimistä olen eri mieltä, vanhemman ei tarvitse leikkiä lapsen kanssa, leikki on lapsen omaa. Ohjata voi, jos lapsi pyytää.
Pelata voidaan, mutta en ymmärrä, miksi vanhemman pitäisi leikkiä vaikka nalleilla saati barbeilla lapsen kanssa?Enkä pidä punaviinistä, mutta valkoviini käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten kukaan pystyy fyysisesti kurittamaan omaa lastaan tai ylipäätään ketään elävää olentoa? Ei mulla käy mielessäkään. Itse kyllä pidän kovaakin kuria oikealla äänensävyllä, en aina keskustele vaan määrään ja komennan kun tarve vaatii. Niin minuakin kasvatettiin.
Hyvä jos sinun lapsesi tottelevat ihan vaan kun määräät heitä. Kaikilla ei ole yhtä helppoja lapsia.
Tai helppoja muitakaan ihmisiä. Kyllähän puolisoakin joutuu joskus ottamaan kiinni hiuksista tai kollegaa parrasta, kun on ristiriitatilanne.
Lapsiahan tosiaan yleisesti ottaen kohdellaan samoin kuin aikuisia ja aikuisia samoin kuin lapsia. Meilläkin 4v aluksi kyllä vähän ihmetteli, kun sai huonon käytöksen vuoksi potkut kotoa, mutta nopea
Aina jaksaa ihmetyttää nämä jotka puolustelevat väkivaltaa pienempiään kohtaan.
Mut se oli muuten niin ihana!