Lääkitys sosiaaliseen ahdistukseen
Kellään kokemuksia? Tilanteille altistaminen on nostanut toimintakykyä vähän vuosien aikana, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Ja edelleen arkisissakin tilanteissa sydän hakkaa ja pyörryttää, vaikka saisinkin ne hoidettua.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Usein puhutaan, että pitäisi hoitaa se syy siellä taustalla, mutta tosiasiassa kenellekään ei tarjota tähän mahdollisuutta, tällaiseen ei vain ole resursseja. Terapiaan pääsee jos itse maksaa, mutta harvalla on tähän varaa.
Kuntoutuspsykoterapia on edullista. Kela maksaa suurimman osan laskusta.
SSRI-lääkitys rauhoittaa ylivirittyneen hermoston. Sen avulla altistusta eri tilanteisiin on helpompi jatkaa. Itselle pitää olla myös armollinen. Kaikkia ei ole luotu kilpailuyhteiskuntaan ja oma tapa elää on löydettävä.
Vierailija kirjoitti:
Opamox pahimpiin tilanteisiin, pääsin tuon ansiosta työelämään (vasta) 36-vuotiaana 8 vuotta sitten. Myös googlettaminen traumojen hoidosta, youtuben pari traumaterapeuttia, fyysiset harjoitukset, liikunta yleisesti, alkoholin kohtuukäytönkin jättäminen ja musiikki+tanssi auttaneet paljon. Tätä aiemmin liukuhihnalta mielialalääkkeitä ja keskustelu"apua" kognitiiviselta psykoterapeutilta, ei ollut kuin haittaa
Vai että musiikki+tanssi 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opamox pahimpiin tilanteisiin, pääsin tuon ansiosta työelämään (vasta) 36-vuotiaana 8 vuotta sitten. Myös googlettaminen traumojen hoidosta, youtuben pari traumaterapeuttia, fyysiset harjoitukset, liikunta yleisesti, alkoholin kohtuukäytönkin jättäminen ja musiikki+tanssi auttaneet paljon. Tätä aiemmin liukuhihnalta mielialalääkkeitä ja keskustelu"apua" kognitiiviselta psykoterapeutilta, ei ollut kuin haittaa
Vai että musiikki+tanssi 😂
Itse vapauduin peloistani tanssimalla tämän rytmikkään laulun tahtiin: https://www.youtube.com/watch?v=MgvtKk83wsQ.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ketipinor pahensi ahdistusta ajoittain vaikka pitäisi lieventää.
Ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noi bentso lääkkeet mitä lie, miten toimivia? Onko kalliita? Kiinnostaisi myös.
Voin sanoa, että et edes halua kokeilla Bentsoja. Bentsot aiheuttaa voimakasta riippuvuutta ja toleranssi lääkkeelle kasvaa nopeasti. Vieroitusoireet eivät ole kokeilemisen arvoisia.
Jos tilanne on paha, noiden käyttö vaikka pysyvästikin voi olla parempi ratkaisu kuin se että joku on vuosia tai vuosikymmeniä syrjässä kaikesta ns. normaalista elämässä. Lääkityksen haitat ovat silloin hyötyjä pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Harmillisen paljon ehdotetaan altistusta. Altistus saattaa vain vahvistaa oireita, jos ongelman juurisyytä ei käsitellä samalla. Omaa ajattelua pitää muuttaa ensin, altistusta voi sitten käyttää testimielessä, kun halutaan nähdä, onko muutosta tullut.
Kyllä. Ja näitä ehdotteluja tekevät ihmiset, joilla ei ole kokemusta ongelmasta tai se on ollut lievää. Ne joilla ongelma on vaikea, saattavat vain kokea epäonnistua lisää altistuksen myötä, mikä pahentaa tilannetta. En itse suosittelisi altistusta koskaan ilman lääketukea, jos tilanne on paha. Vähintään beetasalpaaja alle, jotta aivot eivät yhdistä sosiaalista tilannetta taistele tai pakene -hommaksi kun adrenaliini virtaa.
Vierailija kirjoitti:
SSRI-lääkitys rauhoittaa ylivirittyneen hermoston. Sen avulla altistusta eri tilanteisiin on helpompi jatkaa. Itselle pitää olla myös armollinen. Kaikkia ei ole luotu kilpailuyhteiskuntaan ja oma tapa elää on löydettävä.
Jos seksuaalisuus on tärkeää, ei kannata aloittaa noita. Lisäksi nuo saattavat tehdä jotkut aggressiivisiksi.
Ei kannata ajatella liikaa mitä muut ajattelevat.
Bentsot ja lyrica ainoat minulle toimivat lääkkeet. Voin vihdoin elää melkein niin kuin muutkin. Suosittelen.
Älä ainakaan ketipinoriin lähde, jos sitä tyrkytetään. Itse tein sen virheen, että päivystyksessä itsetuhoisena kun voimat oli loppu niin suostuin ottamaan nuo h*lvetin napit vastaan. Mulla ne aiheuttivat ensimmäiset viikot nukkumaanmenoaikaista säpsähtelyä, joka oli paljon pahempaa kuin ne säpsähdykset joita joskus "luonnostaan" nukahtaessa tulee. Niitä saattoi tulla viisikin putkeen sen sijaan että olisin saanut nukahdettua eli ei ainakaan auttanut ahdistukseen, kun alkoi ahdistumaan nukkumaanmenon yrittämisestä jo ennalta. Lääkäri kuitenkin kannusti jatkamaan ja katsomaan, meneekö tuo ohi. No menihän se muutaman viikon jälkeen. Ainoa vain että 4 kuukauden jälkeen lähdin ihmettelemään, miksi painonhallinta on yhtäkkiä vaikeaa ja olo menee vain pahemmaksi. Sattumalta toista asiaa varten otetuissa verikokeissa paljastui aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei ollut vajaatoimintaa vielä vuosi aiemmin otetuissa kokeissa. Endokrinologi sanoi, että joskus ketipinor saattaa aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan, ja se lukee virallisena diagnoosinakin. Nyt lääkkeen lopetuksesta 4kk ja seuraillaan, normalisoituuko arvot vai onko kilpirauhaseni ja aineenvaihduntani ja jaksamiseni pysyvästi pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Bentsot ja lyrica ainoat minulle toimivat lääkkeet. Voin vihdoin elää melkein niin kuin muutkin. Suosittelen.
Musta on huvittavaa kun näitä suositellaan niinkuin niitä saisi lääkäristä helposti vain pyytämällä. Jotkut ei saa edes vaikka oireet on lamaavia ja sen takia lojutaan työkyvyttömänä.
Säkin voit varautua siihen, että reseptit voi katketa koska tahansa.
Kokeile Sedixiä, saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Ootko ahdistunut?
Vierailija kirjoitti:
Siedätyshoitoa vaan lisää. Se on paljon turvallisemapaa kuin turvautua pilleripurkkiin. Kekushermostoon vaikuttavat lääkkeet saattavat helpottaa oloa hetkeksi, mutta pitkäaikaiseen käyttöön niistä ei ole.
Miksi eivät ole pitkäaikaiseen käyttöön? Minä saan niistä erinomaisen avun, olen toimintakykyinen, pystyn nukkumaan ja nauttimaan elämästä, harrastamaan ja käymään töissä. Olen syönyt yli 10 v ja aijon syödä loppuelämäni. Kuinka pitkään olet itse syönyt, kun tiedät, että ne eivät sovi pitkäaikaiseen käyttöön.
Aloita vaan lääkitys niin muutut narkopaskaksi.
En kyllä ymmärrä miksi pitää tunkea ihmisten seuraan. Erakkona viihtyy paljon paremmin ja saa paljon asioita tehdyksi. Syy lienee vanhemmissa jotka ovat kasvattaneet lapsensa kieroon pitämällä pumpulissa tai roskalaatikossa ensimmäiset kahdeksantoista vuotta. Kiinnostaisi tietää onko ap:lla peruskoulu käymättä vai missä vaiheessa pää hajosi.
Mistä noita pahvista tehtyjä lampaita oikein syntyy? Menikö asiat vikaan siinä vaiheessa kun isä tuli makuukammariiin vai löytyykö joku syy ihmispelkoon.
Alkoholin paskaa pitää vain lutkuttaa koko ajan, bentsot pitävät oloa kauemmin ja ovat laittominakin halvempia - ja säästävät maksaa ja elimistöäkin enemmän kuin liuotin.