Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä työttömänä?

Vierailija
17.01.2025 |

Asunto on onneksi oma mutta yhtiövastike 330 EUR/KK ja työkkäristä korvausta noin 750 EUR/KK miten ihmeessä voin pärjätä? Onko jotain mistä hakea lisää tukia tai apua?

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä rahoilla paljoa hankita. Olen osatyökykyinen ja saan pelkän työmarkkinatuen. Puoliso kustantaa asumisen mutten halua kaataa omia ylimääräisiä tai vaikka terveyskuluja hänen niskaan joten ostokseni ovat lähinnä ruokaa. Onneksi pavut ja linssit maistuu.

Vierailija
122/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen selvinnyt yhteensä 28 vuotta. Kyllä tämän oppii, mutta jos suoraan töistä tulet niin voi, paljon on opittavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on maksanut asuntonsa, on luultavasti ollut vähintään siedettävä palkka ja luulisi ansiosidonnaisen juoksevan?

Tällä perusteella juttu vaikuttaa keksityltä.

Vierailija
124/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sama tilanne on vähintäänkin kymmenillätuhansilla suomalaisilla. Samoin itselläni, enkä koe tarvitsevani mitään lisätukea. Kela jotain yritti tuputtaa. Sanoin kiitos ei, koska inhoan byrokratiaa yli kaiken. Kun tuloja on vähän, niin menot täytyy laittaa minimiin. Ei tämä mitään ydinfysiikkaa ole, vaan ihan jo ala-asteella opetettu perusmatematiikka riittää.

Vierailija
125/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sama tilanne on vähintäänkin kymmenillätuhansilla suomalaisilla. Samoin itselläni, enkä koe tarvitsevani mitään lisätukea. Kela jotain yritti tuputtaa. Sanoin kiitos ei, koska inhoan byrokratiaa yli kaiken. Kun tuloja on vähän, niin menot täytyy laittaa minimiin. Ei tämä mitään ydinfysiikkaa ole, vaan ihan jo ala-asteella opetettu perusmatematiikka riittää.

Vai yritti kela jotain tuputtaa 🥱 

Vierailija
126/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on maksanut asuntonsa, on luultavasti ollut vähintään siedettävä palkka ja luulisi ansiosidonnaisen juoksevan?

Miksi otat osaa keskusteluun jos et tiedä asiasta yhtään mitään? Miksi aloittajan tilanne olisi keksitty? Kuulutko heihin jotka kuvittelevat, että työtön saa minimiä enempää pitkäänkin vaikka olisi maksanut asuntonsa ja joskus saanut siedettävää palkkaa?

Vierailija
127/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii tähän keskusteluun hyvin eli minulla on jokin vakuutus jossa on x tuhatta euroa nyt rahaa. Sen saan itselleni vain jos puoliso kuolee tai olen yli vuoden yhtäjaksoisesti työtön ja oli jokin kolmaskin syy mitä en muista.

Miten tämä vaikuttaa tukiin? Jos olen työttömänä ja saan tukea y eur ja sitten saankin tilille tuon vakuutuksen x tuhatta euroa niin vähentääkö se saman verran tukia?

Osaisiko joku vastata tähän jotain?

Vierailija
128/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ansiopäivärahan taso on porrastettu. Tämä tarkoittaa, että päivärahan taso laskee, kun päivärahaa on maksettu tietty aika. Päiväraha laskee

80 % tasolle alkuperäisestä, kun päivärahaa on maksettu 40 päivältä (n. kaksi kuukautta) ja

75 % tasolle alkuperäisestä, kun päivärahaa on maksettu 170 päivältä (n. kahdeksan kuukautta)."

Mistä sitä ylimääräistä rahaa saa sitten tämän jälkeen jos kuvittelet aloittajan viestin olen keksitty? Kuvitteletko todellakin, että ansiosidonnainen juoksee lopun ikää?

Vierailija
129/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyt asuntosi ja menet vuokralle, jotta saat toimeentulotukea.

Myyntirahat tilillä, varmasti ei saa toimeentulotukea !

Aivan, eikä varmaan kun saa kelan päivärahan. Turha mainostaa toimeentulotukea, yleensä sitä saa vain kun ei muita tuloja eikä tilillä ole rahaa.

Vierailija
130/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ansiopäivärahaa voi saada enintään 400 päivää. Jos olet ollut töissä alle 3 vuotta, voit saada ansiopäivärahaa enintään 300 päivää."

Ikävä sotkea faktoilla kuvitelmiasi ja luulojasi.

Vierailija
131/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin , on järkevää olla työssä ollessaan liitossa jos jääkin työttömäksi. No aina voi erilaisista tilanteista keskustella vaikka olisikin keksitty otsikko.

Vierailija
132/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin , on järkevää olla työssä ollessaan liitossa jos jääkin työttömäksi. No aina voi erilaisista tilanteista keskustella vaikka olisikin keksitty otsikko.

Mitä se liittoon kuuluminen auttaa jos elää yli 400 päivää?

Vierailija
133/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan yllättänyt ketään, että lähdit äkkiä karkuun, kun jäit kiinni siitä, että et tiedä asiasta yhtään mitään.

Vierailija
134/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole töissä käynyt kun asuntokin on maksettu? Sullahan pitäisi ansiosidonnainen juosta?

Ansiosidonnainenkin loppuu aikoinaan ja pienenee jopa olemassaoloaikanaankin. Asia ei helpota lainkaan rekrytoiduksi tulemista.

Minusta ap esittelee tämän uutena tilanteena eikä pitkään jatkuneena.

Ansiosidonnainen voi olla tosi pieni. Ei se ole mikään autuaaksi tekevä asia. Mun oma ansiosidonnainen oli osa-aikatyöstä tasan tarkkaan peruspäivärahan suuruinen. 

Vierailija
135/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii tähän keskusteluun hyvin eli minulla on jokin vakuutus jossa on x tuhatta euroa nyt rahaa. Sen saan itselleni vain jos puoliso kuolee tai olen yli vuoden yhtäjaksoisesti työtön ja oli jokin kolmaskin syy mitä en muista.

Miten tämä vaikuttaa tukiin? Jos olen työttömänä ja saan tukea y eur ja sitten saankin tilille tuon vakuutuksen x tuhatta euroa niin vähentääkö se saman verran tukia?

Minimityöttömyystukeen tuskin vaikuttaa. Muihin tukiin todennäköisimmin kyllä. Leikaten ne kokonaan pois siksi ajaksi, kunnes olet elinkustannuksiisi käyttänyt saamasi vakuutusrahat.

Nykyisen suurtyöttömyyden ja räikeän ikäsyrjinnän takia Suomessa tulee suurin osa kansasta olemaan köyhiä jo varsin nopealla aikavälillä (alle sukupolvi). Keskiluokka köyhtyy kun syrjäytetään työelämästä tehostamisen ja digitalisaation/automaation seurauksena. 20 vuotta eläkeikään, niin kaikki jopa vuosikymmenten työstä säästynyt varallisuus tulee realisoiduksi pakollisiin elinkustannuksiin, ja samanaikaisesti ei pariin kymmeneen vuoteen kerry myöskään eläke. 50- vuotiaita (ja jo nuorempiakin) on tuollaisessa tilanteessa koko ajan isompi joukko.

Ja kansan kollektiivinen köyhtyminen ei ole ainoa seuraus. Yksi suuri seuraus on perheiden lopullinen pirstaloituminen, joka on näkynyt selkeästi jo hieman aikaa. Eron seurauksena toinen ei köyhdy, kun pakollinen elatusvelvollisuus kumppanista päättyy. Se valitettavasti on monille ainoa vaihtoehto. Ei se, joka pakotetaan velvolliseksi, voi laistaa omia sidonnaisuuksiaan ja maksuvelvoitteitaan, joita ei huomioida mitenkään, ja mitkä on tehty ennen kuin esim. YT:n mielivallan seurauksena on elatusvelvollisuus langennut lisävastuuksi. Ja ilman minkäänlaista helpottavaa veroseuraamusta (verovähennys korkeasti progressiivisista veroista). Nekin, jotka tekee remppaa vain huvikseen ja vain hetken trendejä seuraakseen, saa vähennyksensä. Mutta valitettavasti täällä on arvostettu enemmän rahaa kuin ihmistä. Aina.

Vierailija
136/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimityöttömyystukeen tuskin vaikuttaa. Muihin tukiin todennäköisimmin kyllä. Leikaten ne kokonaan pois siksi ajaksi, kunnes olet elinkustannuksiisi käyttänyt saamasi vakuutusrahat.

Mitenköhän tämä lasketaan tai määräytyy? Vai meneekö tämä kuten normaali tuet eli jos ryyppäät ja juhlit kaikki rahat pois saat lisää tukea mutta jos yrität säästää niin saat vähemmän tukea? Eli palkitaanko taas tyhmyydestä?

Vierailija
137/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt se sama juttu, että asunto on jakamattoman kuolinpesän rivari? Myykää asunto ja muuta vuokralle.

Vierailija
138/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä nyt se sama juttu, että asunto on jakamattoman kuolinpesän rivari? Myykää asunto ja muuta vuokralle.

Miksi tässä olisi kyseessä jakamaton kuolinpesän rivari? Kertoiko aloittaja niin vai keksitkö ihan itse yhdistellä asioita jonkun toisen henkilön jostain toisesta ketjusta tähän ja sitten vastata itse oma keksimääsi asiaan?

Vierailija
139/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautuminen ja säästäminen ei ole tyhmää. Mutta kyllä, asiansa hyvin hoitaneita ei myöskään tueta, ennenkuin saavuttavat saman pohjakosketuksen kuin asiansa hoitamattomatkin. Siis taloudellisesti. Poikkeuksena ne, jotka on jo eläkeläisiä.

Vierailija
140/148 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautuminen ja säästäminen ei ole tyhmää. Mutta kyllä, asiansa hyvin hoitaneita ei myöskään tueta, ennenkuin saavuttavat saman pohjakosketuksen kuin asiansa hoitamattomatkin. Siis taloudellisesti. Poikkeuksena ne, jotka on jo eläkeläisiä.

Tätä olen vähän pelännytkin eli typerästä rahankäytöstä palkitaan ja järkevästä rahankäytöstä rangaistaan :-(