Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvitä työttömänä?

Vierailija
17.01.2025 |

Asunto on onneksi oma mutta yhtiövastike 330 EUR/KK ja työkkäristä korvausta noin 750 EUR/KK miten ihmeessä voin pärjätä? Onko jotain mistä hakea lisää tukia tai apua?

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kalastamaan ja myymään kalaa tutuille. Kuukaudessa voi tienata 500-1000 euroakin jos saa kalaa paljon. Minä olen tehnyt niin mutta kalastaminen vie aikaa ja siinä on kova työ ja pitää osata fileerata kalaa. Tekemällä minäkin olen oppinut. Myyn ahvenfilettä 20 euroa kilo ja kaikki menee kaupaksi. Minulla on jo tuttuja jotka ostaa heti kalaa koska vuosien aikana olen myynyt kalaa ja nykyään on vakiostajat.

Voitko kertoa miten kannattaa kalastaa ja minkälaisilla paikoilla?

Vierailija
62/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala kalastamaan ja myymään kalaa tutuille. Kuukaudessa voi tienata 500-1000 euroakin jos saa kalaa paljon. Minä olen tehnyt niin mutta kalastaminen vie aikaa ja siinä on kova työ ja pitää osata fileerata kalaa. Tekemällä minäkin olen oppinut. Myyn ahvenfilettä 20 euroa kilo ja kaikki menee kaupaksi. Minulla on jo tuttuja jotka ostaa heti kalaa koska vuosien aikana olen myynyt kalaa ja nykyään on vakiostajat.

Voitko kertoa miten kannattaa kalastaa ja minkälaisilla paikoilla?

Ja millaisilla välineillä. Jos ehdotus vaatii auton+trailerin+veneen+muiden tarvikkeiden ostamisen niin ei ole kovinkaan järkevä ehdotus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.

Vau, ihan itsekö tuon aivopierun keksit?

ps. missä on töiden vastaanottokeskus?

En, tämä on pääministeri Petteri Orpon vastaus kun kysyttiin samaa asiaa mitä ap.

Vierailija
64/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla jää 420e ja jos ruokaan menee vaikka 200e niin aika paljon jää vielä sähkö ja puhelinlaskuun rahaa.

Kuulostaa taas vähän "työttömällä on toki oikeus vaatia korkeaa elintasoa", mutta kuuluuko sitä saada?

mitenkäs ,parturi,matkat,lääkkeet, ym.

Vierailija
65/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua voi saada työpaikasta. Tai asunnon myymisellä saa rahaa ja muutat sinne mistä töitä saa.

Muuttaa sinne "mistä saa töitä". Ok , minne? Pääkaupunkiseudulle, siellä on eniten vapaita työpaikkoja, mutta ei kaikille. Kun ei saa töitä, sanotaan että muuta muualle, halvemmalle paikkakunnalle. Ikiliikkuja... No mutta eikös toimeentulotukea edelleen saa omistusasuntoonkin. Siis asumiskulut. Vai pitääkö asunto tosiaan myydä.

Vierailija
66/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla jää 420e ja jos ruokaan menee vaikka 200e niin aika paljon jää vielä sähkö ja puhelinlaskuun rahaa.

Kuulostaa taas vähän "työttömällä on toki oikeus vaatia korkeaa elintasoa", mutta kuuluuko sitä saada?

mitenkäs ,parturi,matkat,lääkkeet, ym.

Tällä palstalla tuntuu suurinosa porukasta olevan vielä kotona asuvia äidin ja isän sponsoroimia teinejä joilla ei tosiaan ole käsitystä siitä miten rahaa kuluu, kun joutuu maksamaan kaikki kulunsa itse.

Vierailija
67/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvauksesta maksetaan 20% korotettu vero. Tosiaan se ei näy siellä Kelan sivustolla.

Joo, kova vero pienelle tulolle, mutta eikö tuon saa sitten takas veronpalautuksena.

Ei saa takaisin, kyse on erikseen työttömyyskorvaukselle säädetystä raippaverosta. Ollut aina.

Ei pidä paikkaansa. Ainakin itse saan joka vuosi noin kolmisen tonnia veronpalautusta kun ansiosidonnaisesta menee 25% ennakonpidätystä ja se on ihan liikaa. Puolisokin saa muutaman satasen peruspäivärahasta. Tulovero menee kaikilla saman taulukon ja vuositulon mukaan. Vain ennakonpidätys voi olla korkeampi työttömille ja työssäkäyvät saavat jotain vähennyksiä. Veroprosentin voi pienentääkin jos haluaa, mites se on mahdollista ? 

Vierailija
68/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettei lähellä ole järveä niin ei edes voi harkita tätä ideaa =(

Harva työtön tai yleensä kukaan sattuu asumaan kalaisan järven rannoilla. Eräs tuttu käy pilkillä säännöllisesti, järvi on noin 25 kilometrin päässä. Joskus hän tarjoaa fileitä kahdeksan euroa kilo. Muutaman kerran vuodessa. Taitaa se kalastus tai marjastus ja sienestys mennä miinukselle jos kulut laskee.

Vierailija
69/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettei lähellä ole järveä niin ei edes voi harkita tätä ideaa =(

Harva työtön tai yleensä kukaan sattuu asumaan kalaisan järven rannoilla. Eräs tuttu käy pilkillä säännöllisesti, järvi on noin 25 kilometrin päässä. Joskus hän tarjoaa fileitä kahdeksan euroa kilo. Muutaman kerran vuodessa. Taitaa se kalastus tai marjastus ja sienestys mennä miinukselle jos kulut laskee.

Varsinkin autottomuus haittaa näitä tämän palstan muka toimivia tapoja tienata rahaa.

Vierailija
70/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole töissä käynyt kun asuntokin on maksettu? Sullahan pitäisi ansiosidonnainen juosta?

Jossain vaiheessa se ansiosidonnainenkin loppuu. Ilmeisesti ikää on jo jonkin verran, joten työllistyminen uudelleen voi osoittautua mahdottomaksi aikana, kun muutenkaan ei ole töitä. 

Aplle tsemppiä, kyllä se nousukausi vielä tulee, ja me hankalasti työllistettävätkin ehkä työllistytään. Siihen asti vaan kukkaron nyöriä tiukalle. 

Ne jotka vielä on töissä ja ihmettelee, suosittelen että alkavat säästää ja sijoittaa, että on sitten varautunut työttömyyden varalle. Vapaa potkuoikeus on tulossa ja tiedätte mitä se tarkoittaa työelämän vakauden ja työllistettävyyden kannalta. 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e4fb688b-d9f5-4980-9b1d-a310d7b7f…

Ohi alkuperäisen aiheen, mutta just näin. Jos irtisanominen olisi helpompaa, myös työllistyminen olisi nopeampaa ja helpompaa. Tätä ei tunnuta ymmärtävän ei sitten millään. Silloin ne työmarkkinat alkaisi vetää kunnolla. Mahdolliset pienet pätkät työttömänä olisi ok, kun työttömyyskorvausta saisi.

Tiedän monia tapauksia, joissa työpaikassa on yksi hirviömäinen työntekijä, josta työnantaja ei pääse eroon. Kaikki osaavat sitten lähtee. Onko tämäkään yrityksen etu? Kyllä työnantaja haluaa pitää kiinni hyvästä työntekijästä, joten tuo irtisanomisen helpottaminen olisi kaikkien hommansa hoitavien etu. Ainoa, kenelle siitä olisi haittaa, niin näille vakisopparin napanneille jotka eivät hoida hommiaan ja jotka ovat vielä muikkuja muita kohtaan.

Vierailija
71/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa tämä yllä linkitetty juttu aiheuttaa sen, että pikkupomot pystyvät potkimaan helpommin työntekijöitä ulos firmasta jotka eivät miellytä heitä.

Vierailija
72/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selvitä? Älä huoli, ei tarvitse. 

Meillä koko homma kaatui muutamaa hassuun sataseen.

Siinä se perheessä, jossa toinen saa työmarkkinatukea ja toinen on töissä.

Nyt sitten lähtee lusikat jakoon, varmaan toiselle löytyy joku kiva kaupungin asunto, kelan masseilla tietty ja lapset no, tässä vaiheessa varmaan kaikille parasta, että lähtee sijoitukseen. 

Mikä sitten on yhteiskunnalle parasta, varmaan vaan kuolla pois, koska työmarkkinatuella ei elä. 

Vierailija
73/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki tajuaisi, että kassaan kannattaa kuulua. Ei se ole edes kallista, kun valitsee kassan, johon ei tarvitse liiton jäsenyyttä. Liitot on yleensä ihan pilipalia, poislukien edut esim. Asuntolainaan. Mutta sitä varten voi sitten liittyä takaisin siksi aikaa, että laina on saatu.

Mutta itse asiaan: jos sulla ei ole huollettavia ja asumiskustannukset on noin pienet, niin eihän sulla ole hyvänen aika hätäpäivää. Yksi ihminen syö tuolla summalla oikein hyvin. Lääkekuluihin sossusta sitoumus. Sitten vaan uutta työtä hakemaan. Ei mulla työssäkäyvånä mene, tai olisi varaakaan, tuon enempää käyttää omiin menoihini kuukaudessa. En ymmärrä mikä hätä tässä nyt on. Parturia ei tarvitse kuin kerran vuodessa ja ihan parillakympillä pääsee. Matkustaa ei tarvitse (ei me työssäkäyvätkään matkusteta kun ei ole varaa), puhelin ja netti eivät paria kymppiä enempää maksa. Mitä muuta ihminen tarvitsee? Muu on hedonismia.

Vierailija
74/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kaikki tajuaisi, että kassaan kannattaa kuulua. Ei se ole edes kallista, kun valitsee kassan, johon ei tarvitse liiton jäsenyyttä. Liitot on yleensä ihan pilipalia, poislukien edut esim. Asuntolainaan. Mutta sitä varten voi sitten liittyä takaisin siksi aikaa, että laina on saatu.

Olethan sinä tietoinen, että se kassa ei maksa sinulle kovinkaan kauaa? Eli se ei ole mikään todellinen apu pidemmän päälle.

Vierailija
75/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta itse asiaan: jos sulla ei ole huollettavia ja asumiskustannukset on noin pienet, niin eihän sulla ole hyvänen aika hätäpäivää. Yksi ihminen syö tuolla summalla oikein hyvin. Lääkekuluihin sossusta sitoumus. Sitten vaan uutta työtä hakemaan. Ei mulla työssäkäyvånä mene, tai olisi varaakaan, tuon enempää käyttää omiin menoihini kuukaudessa. En ymmärrä mikä hätä tässä nyt on. Parturia ei tarvitse kuin kerran vuodessa ja ihan parillakympillä pääsee. Matkustaa ei tarvitse (ei me työssäkäyvätkään matkusteta kun ei ole varaa), puhelin ja netti eivät paria kymppiä enempää maksa. Mitä muuta ihminen tarvitsee? Muu on hedonismia.

Sanohan miten sellainen, jolla on lapsia elää tuolla summalla? 

Saako lapset antaa jonnekin jos ei ole varaa ruokaan? 

Kerro ihmeessä. 

Vierailija
76/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan te viisaat ihmiset miten työmarkkknatuella elää, jos on lapsia? 

Toimeentulotukea ei saa jos omistaa asunnon. Kulut kuitenkin juoksevat silti asunnostakin. 

Vierailija
77/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton asunto, mutta et saa ansiosidonnaista? Erikoista.

Olisi kannattanut kuulua ammattiliittoon, vai kuinka ?

Vierailija
78/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole selviämisen asiantuntija mutta miten pysyisi kännissä työttömänä?

Vierailija
79/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulujen jälkeen jää yli 400 € kuukaudessa elämiseen. Riittää helposti ja jää säästöönkin jos et osta mitään turhaa.

Vierailija
80/148 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velaton asunto, mutta et saa ansiosidonnaista? Erikoista.

Olisi kannattanut kuulua ammattiliittoon, vai kuinka ?

Miten se auttaisi asiaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä