Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä
Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.
Kommentit (242)
Minulla fistelin aiheutti peräaukon paise, ei fissuura. Fissuura nyt vasta fistelin leikkauksen jälkeen tullut, ennen ei oo ollut🤔
Vierailija kirjoitti:
Minulla fistelin aiheutti peräaukon paise, ei fissuura. Fissuura nyt vasta fistelin leikkauksen jälkeen tullut, ennen ei oo ollut🤔
Aa okei! No onpa ikävää, että nyt sitten fissuura vaivaa :( Toivottavasti löydät avun.
Ap (taas) täällä
Olen varma, että joku on vialla.
Ylihuomenna leikkauksesta on 4 viikkoa. Vartijapoimun poistosta syntynyt haava ei ole vieläkään sulkeutunut! Ja erittää edelleen.
Lisäksi ulostamiskipu jatkuu edelleen tässä uudessa, oudossa kohdassa (ei vanhan haavan kohdalla). Kauhukseni huomasin, että kyseiseen kohtaan näyttää olevan syntynyt uusi, pieni ihopoimu :(
Sairaalasta sanovat ainoastaan, että "odota lääkärin soittoa", joka tulee vasta 13. päivä, eli vielä viikon verran pitäisi odottaa. Tuntuu todella pitkältä ajalta..
Ihmettelen todella, mikä on mennyt pieleeen. Toinen kirjoittaja sanoi, ettei hänelle vartijapoimun poistosta jäänyt kuin punainen jälki. Itselle jäi avohaava, vaikka molemmilla meistä on käytetty sähköveistä.
Itse sain tämän vaivan parannettua netin/tekoälyn vinkillä. Mulle oli jo leikkausaika varattu, mutta pelotti niin hitosti se sulkijalihaksen säikeiden katkaisu, ja riski ulosteenpidätysvaikeuksista. Tekoäly selitti, että käytännössä tarkoitus on löysentää peräaukon sulkijalihaksia niin, että luonnollinen paraneminen pääsee tapahtumaan - se kun ei onnistu, jos lihakset on jatkuvasti krampissa haavauman takia eikä veri kierrä siellä. Säikeiden katkaisun lisäksi toinen vaihtoehto on venyttäminen. Mutta lääkäri sanoi, ettei sitä Suomessa suositella naisille, siis sitä että leikkaussalissa nukutuksessa kerralla venytettäisiin, koska helposti repeää.
Tästäpä sain idean, että eikö sitä aukkoa voisi venyttää itse, vähitellen. Googletin, ja Redditistä fissuurafoorumilta tosiaan löytyi onnistuneita kokemuksia. Ostin ihan seksikaupasta dilaattoripakkauksen, ja aloin ohjeiden mukaan vähitellen venyttää peräaukkoa. Viikko kerrallaan yhdellä koolla, sitten isompaan. 3-4 viikossa mun vuosikausia vaivannut anaalifissuura oli parantunut. Eikä ole tullut takaisin. Vartijapoimut on siellä edelleen, mutta ei ne mua oikeastaan haittaa ollenkaan. Pieni vaiva, että täytyy Savetilla tai suihkulla siivota kakan jälkeen takapuoli.
Onko muut pystyneet käymään töissä tai urheilemaan tämän vaivan kanssa? Itselläni tuntuu normi elämä todella hankalalta tällä hetkellä.. ja vuotaako teillä fissuura lähes jatkuvasti? Mulla ulostaessa tulee verta mutta muutenkin sellasta limaa/nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko muut pystyneet käymään töissä tai urheilemaan tämän vaivan kanssa? Itselläni tuntuu normi elämä todella hankalalta tällä hetkellä.. ja vuotaako teillä fissuura lähes jatkuvasti? Mulla ulostaessa tulee verta mutta muutenkin sellasta limaa/nestettä.
Minulla oli/on myös tuollaista vuotoa, eli limaa/nestettä.
Ap
Mahotonta olla tossa vaiheessa töissä
Minä olen siinä mielessä onnekas, ettei ole kovia kipuja. Mutta leikkauksen jälkeen sain 10 pv sairauslomaa ja nyt on kohta 30 pv mennyt. Haava tosiaan erittää edelleen ja wc:ssä menee 15-30 min suihkutteluoperaatioineen. Juuri nyt olen työttömänä, mutta jos olisin töissä, työnantaja varmaan tykkäisi, kun olen vessassa noin kauan. Lisäksi liikkuvassa työssä joutuisin varmaan teippaamaan suojalapun peräaukolle, tosin ei teipitkään kestäisi paikoillaan, jos joutuu esim. menemään kyykkyyn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mahotonta olla tossa vaiheessa töissä
Eli onko nyt sit niin, että niin kauan kun on fissuura, on myös työkyvytön..
Onko kenellekkään kokeiltu tuota laserhoitoa? Mietin kumpi olisi tehokkaampi, laser vai botox
Onhan sulla ap ravitsemus kunnossa.Haava tarvitsee parantuakseen tarpeeksi proteiineja ja vitamiineja.Etenkin C,E ja A vitamiineja ja todellakin reilummin proteiineja ruokavalioon,Kurja tuo sun juttu, tsemppiä sulle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla ap ravitsemus kunnossa.Haava tarvitsee parantuakseen tarpeeksi proteiineja ja vitamiineja.Etenkin C,E ja A vitamiineja ja todellakin reilummin proteiineja ruokavalioon,Kurja tuo sun juttu, tsemppiä sulle.
Mielestäni on, syön monipuolisesti. Ehkä pitää vielä erilaisia purkkivitamiineja hommata.
Ja kiitos <3
Ap
Onko muille diltiatseemivoiteesta aiheutunut ulosteenkarkailua?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tämän vaivan parannettua netin/tekoälyn vinkillä. Mulle oli jo leikkausaika varattu, mutta pelotti niin hitosti se sulkijalihaksen säikeiden katkaisu, ja riski ulosteenpidätysvaikeuksista. Tekoäly selitti, että käytännössä tarkoitus on löysentää peräaukon sulkijalihaksia niin, että luonnollinen paraneminen pääsee tapahtumaan - se kun ei onnistu, jos lihakset on jatkuvasti krampissa haavauman takia eikä veri kierrä siellä. Säikeiden katkaisun lisäksi toinen vaihtoehto on venyttäminen. Mutta lääkäri sanoi, ettei sitä Suomessa suositella naisille, siis sitä että leikkaussalissa nukutuksessa kerralla venytettäisiin, koska helposti repeää.
Tästäpä sain idean, että eikö sitä aukkoa voisi venyttää itse, vähitellen. Googletin, ja Redditistä fissuurafoorumilta tosiaan löytyi onnistuneita kokemuksia. Ostin ihan seksikaupasta dilaattoripakkauksen, ja aloin ohjeiden mukaan vähitellen venyttää peräaukkoa. Viikko kerral
Tämä varmaan toimisi, mutta itselleni ainakin käytännössä mahdoton toteuttaa. Peräaukko/haavauma on niin kipeä, että pikkurillinkin sinään laittaminen sattuu.
Siis onko muilla omakannassa kirjattu tämä pysyväisluonteisena? Mulle vasta todettiin fissuura, ja ymmärsin tän olevan ihan parantuva asia.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko muilla omakannassa kirjattu tämä pysyväisluonteisena? Mulle vasta todettiin fissuura, ja ymmärsin tän olevan ihan parantuva asia.
Itsellä ainakin on kirjattu määräaikaisena. Liekö lääkärille käynyt vahinko?
Vierailija kirjoitti:
Minulla kirjattiin pysyväisluonteisena ja pitkäaikaisena. Vuosi sitten tuli tämä ongelma ja kerroin, että pari viikkoa oli ollut kipuja (tämäkin kirjattu) ja myös lääkäri sanoi vastaanotolla, että paranee, koska ei ollut ollut niin pitkän aikaa. Kirjaus oli kuitenkin tuo.
Jälkeenpäin myös mietin, että lievempiä ongelmia oli kyllä ollut aikaisemminkin, mutta en ollut tajunnut, mistä on kyse. Eli en tiedä, päättelikö lääkäri sitten jotain mitä ei sanonunut, vai mistä ko. kirjaus. Ja hoito myös kyllä vähitellen tepsi, vaikka pari kolme viikkoa oli tosi kurjia. Varmaan joskus taas uusii, olen ajatellut, mutta onneksi nyt lähes vuoden saanut olla ongelmitta.
Itsellä auttoi istumakylvyt 3 kertaa päivässä. Pellavansiemeniä voi liottaa vedessä yön yli ja aamulla juoda, että uloste pysyy pehmeänä.
Minä luulin, että ensin on fissuura, joka sitten kehittyy fisteliksi. Eikö olekaan näin?
Eli ei sitten ole mahdollista, että fistelisi parani kyllä, mutta sen alkuperäinen aiheuttaja, fissuura ei?