Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä

Vierailija
16.01.2025 |

Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.

Kommentit (288)

Vierailija
261/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä AP!  (sivustaseuraaja, jolla myös kiusallinen vaiva)

KIITOS <3 Ja sinulle myös.

Ap

Vierailija
262/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla Ap, että tilanteesi on kuitenkin parempaan päin, vaikka pitkään ottaakin haavojen paraneminen. Kurjaa se eritys kyllä :( 

Olisiko voinut käydä niin, että vartijapoimusi poistettiin vähän turhankin "hyvin", ihonmyötäisesti? Jos se aiheuttaa sitten ongelmia, että kun alueen iho esim istuessa venyy, niin haava aukeaa aina uudestaan.. Olen ymmärtäny, että esim synnytysten aiheuttamia ihohetuloita ei välilihan ja peräaukon seudulta poisteta juuri tästä syystä, että sitten helposti kiristää ja tulee vaan enemmän/uusia ongelmia.

On tosiaan jännä miten eri tahtia paranemiset käy.

Minulla oli vielä kuukausi sitten ajoittain outoja tuntemuksia peräaukon seudulla. Sellaista jomotusta ja joskus istuessa vähän kipua, ja pelkäsinkin, että alkaako mennä huonompaan suuntaan taas, ja samaan aikaan piti vielä uusissa töissäkin aloittaa. Mutta ne tuntemukset menivät ohi. Huomaan edelleen, että välillä haavan kohta on vessakäynnin jälkeen pestessä arempi, välillä parempi. Ehkä ei siis ole vieläkään täysin parantunut. Googlettelin että oudot tuntemukset voivat liittyä haavan paranemiseen, mihin voi mennä puolikin vuotta ennenkuin täysin parantunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis 182:lta tuo edellinen viesti :)

Vierailija
264/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko uskaltaneet mennä uimahalliin fissuuran kanssa?

Vierailija
265/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Fisuura joku vuorineuvos Tuuran sukulainen? Miten sait sellaisen hankittua itsellesi?

Vierailija
266/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

182, tuo kyllä selittäisi. Voi hyvin olla! 

Olen googletellut muutenkin paljon tätä toipumisaika-asiaa ja en ole varma, onko meille tehty toimenpide tuo "fissurectomy"? Joka tapauksessa, hakujeni mukaan lopullinen parantuminen pitäisi olla mukamas jo 4-6 viikossa?? 

En tiedä, milloin sitten uskaltaa "huokaista", että haava on lopullisesti parantunut. Luulen myös, että voi mennä puoli vuottakin. Itse olen yhä erittäin varovainen syömisten suhteen.

Tunnetko muuten, että sinulla dilataatio vaikutti mitenkään? Minusta tuntuu, ettei sillä tainnut olla mitään vaikutusta. Sulkijalihas on edelleen erittäin (liian) tiukka ja verenkierto ei ole hyvää alueella. Siitä kai johtunee hidas toipumiseni osittain.

Vierailija
267/288 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä siis ap!

Vierailija
268/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fissurektomia on se toimenpide, jossa sulkijalihaksen säikeitä katkaistaan. Minulle sanottiin, että suurin osa niistä joille tehdään dilataatio pärjäävät sen jälkeen hyvin ja haava paranee, mutta osalle se voidaan joutua tekemään jossain kohtaa uudestaan, tai kirurgin arvion perusteella voidaan uusinnassa tehdä sen sijaan fissurektomia.

Minulla sulkijalihaksen tiukkuus on hieman palautunut leikkauksen jälkeisestä, mutta on kuitenkin selvästi löysempi kuin ennen leikkausta. Olen välillä haavakohdan ollessa arempi käyttänyt bepanthenia ja siinä huomannut tämän. Sekin kyllä varmaan selittäisi miksi sinulla paraneminen ollut niin hidasta jos edelleen heikko verenkierto.

Suomenkielistä sisältöä dilataation jälkeisestä paranemisesta löytyy aika vähän niin olen lukenut englanninkielisiä artikkeleita. Niistä saanut käsityksen, että ns leikkaustoipuminen kävisi viikkojen aikana, mutta itse haavauman paraneminen voi viedä kuukausia. Mikä on kyllä ihan järkeenkäypää kun minullakin se haavauma oli aika syvä, ei sellainen varmaan niin nopeasti paranekaan.

T. 182

Vierailija
269/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fissurektomia on se toimenpide, jossa sulkijalihaksen säikeitä katkaistaan. Minulle sanottiin, että suurin osa niistä joille tehdään dilataatio pärjäävät sen jälkeen hyvin ja haava paranee, mutta osalle se voidaan joutua tekemään jossain kohtaa uudestaan, tai kirurgin arvion perusteella voidaan uusinnassa tehdä sen sijaan fissurektomia.

Minulla sulkijalihaksen tiukkuus on hieman palautunut leikkauksen jälkeisestä, mutta on kuitenkin selvästi löysempi kuin ennen leikkausta. Olen välillä haavakohdan ollessa arempi käyttänyt bepanthenia ja siinä huomannut tämän. Sekin kyllä varmaan selittäisi miksi sinulla paraneminen ollut niin hidasta jos edelleen heikko verenkierto.

Suomenkielistä sisältöä dilataation jälkeisestä paranemisesta löytyy aika vähän niin olen lukenut englanninkielisiä artikkeleita. Niistä saanut käsityksen, että ns leikkaustoipuminen kävisi viikkojen aikana, mutta itse haavauman paraneminen vo

Minulla taas oli jo heti seuraavana päivänä peräaukko aivan ylitiukka, siis vaikea saada edes pikkurillillä laitettua voidetta sinne. Ja sama juttu edelleen. Ei ehkä siis minulle riittävä toimenpide ollut tuo dilataatio. 

Tosi huonosti löytyy kyllä tietoa tästä toimenpiteestä...

Ap

Vierailija
270/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,

miten menee? Ovatko lääkärit/hoitajat ottaneet kantaa tuohon erittämiseen?

Itellä saattaa sama leikkaus olla edessä.

Silloin kun lääkärissä kävin (6 viikon kohdalla?), lääkäri piti sitä normaalina.

Toki nyt on jo reilut 10 viikkoa mennyt. En tiedä, olisiko jo aika kysellä asiasta uudelleen.

Ap

Ehkä voisit ihan oman mielenrauhan takia kysyä tuosta? Mutta jos yhtään muistuttaa, niin ihan kuin olisin Redditistä lukenut, että jollakulla oli vuoto kestänyt puoli vuotta. Onhan se pitkä aika, mutta ei siis varmaan liene aivan epätavallista. En ole asiantuntija, mutta ajattelisin, että niin kauan kun ei tule kivuliasta paisetta/näppylää joka sitä eritettä erittää, niin ei ole hätää. Se kun voisi viitata kai fisteliin. 

Vierailija
271/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, lohduttaa*, ei muistuttaa. :D hiton autocorrect.

Vierailija
272/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,

miten menee? Ovatko lääkärit/hoitajat ottaneet kantaa tuohon erittämiseen?

Itellä saattaa sama leikkaus olla edessä.

Silloin kun lääkärissä kävin (6 viikon kohdalla?), lääkäri piti sitä normaalina.

Toki nyt on jo reilut 10 viikkoa mennyt. En tiedä, olisiko jo aika kysellä asiasta uudelleen.

Ap

Ehkä voisit ihan oman mielenrauhan takia kysyä tuosta? Mutta jos yhtään muistuttaa, niin ihan kuin olisin Redditistä lukenut, että jollakulla oli vuoto kestänyt puoli vuotta. Onhan se pitkä aika, mutta ei siis varmaan liene aivan epätavallista. En ole asiantuntija, mutta ajattelisin, että niin kauan kun ei tule kivuliasta paisetta/näppylää joka sitä eritettä erittää, niin ei ole hätää. Se kun voisi viitata kai fi

Joo, redditiä olen lukenutkin ahkerasti ja joillakin tosiaan tuo eritys kestää kauan. Siksi en ole hätäillyt vielä. Nyt kyllä kauhistuttaa, jos olisikin fisteli, mutta miten sellainen olisi päässyt kehittymään...?

Ap

Vierailija
273/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mies saattaa pitää tuon vartijapoimun lipsuttelusta.

Ja pitääkin 😛

Vierailija
274/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin eksyin vaan tähän keskusteluun ja luin sen alusta loppuun. Tosi paljon tsemppiä aplle ja muillekin jotka asiasta kärsivät. 

Onneksi kävit jatkotsekillä ja lääkäri vahvisti että vasemmalla puolella ei haavaa ole. Tämä varmasti oli sinulle helpotus ja vähentää stressiä. Stressi saattaa myös hidastaa parantumista. Pepun alue on täynnä bakteereja ja iho liikkuu/joustaa, joten ei ihmekkään jos siellä oleva haava paranee hitaasti. Toivon todella että haava lopulta paranee. 

Vierailija
275/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosiaan Ap siltä, että ei dilataatio ehkä ollut riittävä toimenpide sinulle. Minulla oli peräaukko toimenpiteen jälkeen huomattavasti löysempi kuin ennen. Uloste tuli melkein itsestään valumalla ulos kun pytylle istui. Olihan se tietenkin löysääkin pegorionin käytön vuoksi, mutta käytännössä ponnistaa ei tarvinnut juuri lainkaan pytyllä. Näin oli parin viikon ajan kunnes siitä normalisoitui. Onneksi pidätyskyky silti säilyi koko ajan :D 

Oliko siis tilannettasi tutkittu lääkärissä muuta kuin ulkoisesti? 

T. 182

Vierailija
276/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tän parannettua kotona jostain kaalimadolta ostamillani dilaattoreilla. Pelotti se leikkaus, jossa voisi ulosteenpidätyskykykin mennä. Kun luin siitä lisää, niin tajusin, että kysehän on vain siitä, että peräaukon sulkija täytyy saada väljemmäksi, joko venyttämällä, tai katkaisemalla säikeitä sieltä. Meinasin, että voihan sitä itsekin venyttää, ja vähemmän rajusti kun voi tehdä asteittain ja vähitellen, ei yhdessä operaatiossa. Ostin seksivälinekaupasta dilaattorisetin, ja aloin käyttämään niitä dilaattoreita joka ilta. Aloitin sormenpaksuisesta, ja viikon välein isompaan. Verta tuli ja kivut paheni aina kun vaihdoin isompaan, mutta jatkoin vaan. Ja kas, 10 vuotta piinannut vaiva parani sillä. Ilman mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
277/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, redditiä olen lukenutkin ahkerasti ja joillakin tosiaan tuo eritys kestää kauan. Siksi en ole hätäillyt vielä. Nyt kyllä kauhistuttaa, jos olisikin fisteli, mutta miten sellainen olisi päässyt kehittymään...?

Ap"

Jostain syystä lainaus ei toimi järkevästi, niin laitan nyt tälleen. Eli sinuna en olisi huolissani fistelistä. En muista tuolta redditistä lukeneeni, että kenelläkään olisi fisteliä kehittynyt fissuuran operoinnin seurauksena.  Muutenkin valtaosa fisteliredditissä on raportoinut ensioireen olleen märkivä, kipeä paise. Jollakin voi siihen liittyä kuumetta, onhan siinä infektio kyseessä. Sinulla tuskin sellaista kipeää paisetta on?

Vierailija
278/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anaaaalia... lisää

Vierailija
279/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosiaan Ap siltä, että ei dilataatio ehkä ollut riittävä toimenpide sinulle. Minulla oli peräaukko toimenpiteen jälkeen huomattavasti löysempi kuin ennen. Uloste tuli melkein itsestään valumalla ulos kun pytylle istui. Olihan se tietenkin löysääkin pegorionin käytön vuoksi, mutta käytännössä ponnistaa ei tarvinnut juuri lainkaan pytyllä. Näin oli parin viikon ajan kunnes siitä normalisoitui. Onneksi pidätyskyky silti säilyi koko ajan :D 

Oliko siis tilannettasi tutkittu lääkärissä muuta kuin ulkoisesti? 

T. 182

Minä en koskaan ponnista pöntöllä (ettei rektoseele pahene ja saan helposti pukamia jne) joten en olisi huomannut, jos minulla on ollut tuo sama.

Mutta tosi hyvä, ettet saanut pidätysongelmia kuitenkaan!

Lääkäri katsoi tähystimellä myös kyllä (auts).

Joku mainitsi dilatoineensa itse. Hienoa, että paranit! Mutta miten onnistuit dilatoinnissa, itsellä kävi/käy kipeää yksi sormikin? Ja toinen asia, olen kuullut, että aktiivisen fissuuran kanssa dilatointia ei saisi tehdä, koska se voi revetä lisää. Mutta mitenhän meille sitten leikkauksessa on tehty - onko ensin haava käsitelty ja sitten lopuksi vasta dilatoitu??

Redditissä on muuten mahtava vertaistukiryhmä "analfissures" nimellä. Sieltä olen saanut paljon hyviä neuvoja ja vertaistukea. Ja siellä keskustelu pysyy asiallisena, toisin kuin täällä.

Niin ja siitä fistelistä - on minulla tosiaan joku outo nyppylä/hetula, mistä en oikein tiedä, milloin se on tullut. Mutta ei paisetta onneksi. Tämä nyppylä oli kyllä jo silloin, kun lääkäri tutki. Eli kai hän olisi huomannut fistelin?

Ap

Vierailija
280/288 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehdus voi tehdä, syövyttää kujan, onkalon.

Mätää ja bakteeritukehdusta ensiksi, ehkä syöpää helpommin myöhemmin.

Kannattaa muistaa pitää peppuaukko rauhassa koko elämä. 

Tehtävä liittyy ruoansulatukseen ja ulostamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi