Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä
Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Tilaa Ruotsiin aika yksityiselle.Kyllä pääset paljon vähemmällä ,koska laittavat vaan kuminauhan ja se siitä.
Kysy lääkäriltä miksi sitä ei tehdä Suomessa.
Kuminauhan, mitä ihmettä? Kumilenkkihoitohan on peräpukamiin ja suomessakin kyllä sitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko muilla omakannassa kirjattu tämä pysyväisluonteisena? Mulle vasta todettiin fissuura, ja ymmärsin tän olevan ihan parantuva asia.
Minulla kirjattiin pysyväisluonteisena ja pitkäaikaisena. Vuosi sitten tuli tämä ongelma ja kerroin, että pari viikkoa oli ollut kipuja (tämäkin kirjattu) ja myös lääkäri sanoi vastaanotolla, että paranee, koska ei ollut ollut niin pitkän aikaa. Kirjaus oli kuitenkin tuo.
Jälkeenpäin myös mietin, että lievempiä ongelmia oli kyllä ollut aikaisemminkin, mutta en ollut tajunnut, mistä on kyse. Eli en tiedä, päättelikö lääkäri sitten jotain mitä ei sanonunut, vai mistä ko. kirjaus. Ja hoito myös kyllä vähitellen tepsi, vaikka pari kolme viikkoa oli tosi kurjia. Varmaan joskus taas uusii, olen ajatellut, mutta onneksi nyt lähes vuoden saanut olla ongelmitta.
Mikä hoito sulla tepsi?
Hävisikö äskeinen viestini? Joka tapauksena, diltiatseemivoide kahdesti päivässä. Lisäksi istuskelin lämpimällä vehnätyynyllä. Ja kun kivut jatkuivat, hankin myös pienen muovialtaan, ja otin lämpimiä istumakylpyjä kolmesti päivässä. Myös Visiblin tai muu psyllium kerran päivässä
Vierailija kirjoitti:
Hävisikö äskeinen viestini? Joka tapauksena, diltiatseemivoide kahdesti päivässä. Lisäksi istuskelin lämpimällä vehnätyynyllä. Ja kun kivut jatkuivat, hankin myös pienen muovialtaan, ja otin lämpimiä istumakylpyjä kolmesti päivässä. Myös Visiblin tai muu psyllium kerran päivässä
Eli hyvin samat kuin mulla! Kauanko sulla paraneminen vei aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hyvin samat kuin mulla! Kauanko sulla paraneminen vei aikaa?
En ihan tarkkaan muista. Kipuja taisi olla kolme tai neljä viikkoa erikoislääkärikäynnistä. Käytin voidetta varmaan sen kaksi kuukautta, minkä se säilyi ja se menikin loppuun sitten. Kerran näkyi verta vessapapaperissa yllättäen vielä pari kuukautta oireiden alkamisesta, mutta se oli jokin yksittäinen juttu vain. Olin vähän epätietoinen, että mistä sen paranemisen voi tietää, mutta vähitellen sitten aloin uskoa, että tämänkertainen episodi oli siinä.
Toivottavasti sulla tilanne rauhoittuu. Tässähän on aika erilaisia taudinkulkuja ja oireitakin, että jokaisella ehkä vähän omat kokemuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla ap ravitsemus kunnossa.Haava tarvitsee parantuakseen tarpeeksi proteiineja ja vitamiineja.Etenkin C,E ja A vitamiineja ja todellakin reilummin proteiineja ruokavalioon,Kurja tuo sun juttu, tsemppiä sulle.
Kannattaa todellakin ottaa 1000 Mg C- vitamiinia vuorokaudessa, auttaa kollageenin tuotannossa.Lisäksi se runsasproteiininen ruoka.
Ap tässä
Tänään tuli 6 viikkoa leikkauksesta. Paraneminen on ollut todella hidasta ja edelleen kesken, mutta nyt alkaa vihdoin tapahtua edistystä. Tänään oli ensimmmäinen täysin kivuton wc-käynti...
Mutta. Vartijapoimun poistosta jäänyt haava ei ole vieläkään sulkeutunut ja erittää yhä! Samoin peräaukon sisältä tulee edelleen (haava?)eritettä ja ulostamisen jälkeen on pidettävä suojaa n. 5-6 tuntia.
Lääkäriin pääsin vihdoin tällä viikolla ja hän sanoi, että kaikki on normaalia. Ei tulehdusta ja haavat kuulemma "paranevat hyvin". Hämmästykseni oli suuri, kun tosiaan vasemmalla puolella oli niitä uusia kivun tuntemuksia (alkup. haava oli oikealla), mutta kuulemma vasemmalta puolelta ei mitään haavoja löytynyt eikä mitään muutakaan poikkeavaa?!
Eli kai tämä nyt tästä toivottavasti, jos ei mitään takapakkia tule. Hitaasti mutta varmasti...
Onko joku synnyttänyt fissuuran jälkeen? Mietin onko siinä suuri riski fissuuran uusiutumiselle?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku synnyttänyt fissuuran jälkeen? Mietin onko siinä suuri riski fissuuran uusiutumiselle?
En ole, mutta äkkiseltään luulisi, että ei. Tai että peräpukamat ovat suurempi riski. Tai toki, jos fissuura aiheutui ummetuksesta ja raskaus aiheuttaa ummetusta, niin ehkä sitten.
Onko muilla lisääntynyt haavan erittäminen hoidon aikana? Mulla ollut diltiatseemivoide käytössä nyt noin 3,5 viikkoa, ja nyt haava erittää melko runsaasti nestettä/limaa. Onkohan tää normaalia?
Alan olemaan todella epätoivoinen. Vartijapoimun poistosta jäänyt haava ei parane IKINÄ.
Nyt 7 viikkoa myöhemmin se on edelleen auki ja märkäeritettä tulee.
Voikohan bacibactista olla jotain haittaa, jos sitä kokeilisin? Tietääkö kukaan?
Lääkärissä eivät tee mitään, kun kuulemma haava "paranee hienosti" eikä ole kehittynyt granulaatiokudosta, mikä estäisi haavan sulkeutumisen.
- Ap
Hei Ap,
Miten menee, mikä tilanne siellä? Toivottavasti jo parempi!
T. 182
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap,
Miten menee, mikä tilanne siellä? Toivottavasti jo parempi!
T. 182
Kiitos kysymästä :)
Nyt on siis 9 viikkoa leikkauksesta.
Wc-käynneillä ei ole minkäänlaista kipua ollut enää useampaan viikkoon. Muuten ei vertakaan, paitsi viime viikolla yhden kerran. Tämä säikäytti, mutta ilmeisesti pahempaa vahinkoa ei kuitenkaan tapahtunut. Haavan pinta on ilmeisesti yhä hauras, kun ei ollut kova ulostekaan. Edelleen laitan vaseliinia ennen jokaista ulostusta (tuolloin en laittanut, kun tuli verta) ja myöhemmin bepanthenia.
Mutta nyt ongelmana on, että haavojen erittäminen ei lakkaa. Peräaukon sisältä tulee edelleen ulostamisen jälkeen vesimäistä eritettä, jossa seassa on sitä itseään.... Suojaa on edelleen pidettävä kannikoiden välissä n. 6 tuntia päivästä.
Lisäksi vartijapoimun poiston jättämä haava on vieläkin reunastaan ihan pienesti auki. Ja siitä auki olevasta kohdasta puskee edelleen eritettä.
On kyllä todella hidas prosessi ja ihmettelen, miksi minun ja sinun toipuminen on sujunut näin eri tavalla? :(
Miten itse voit, kauan nyt on leikkauksestasi ja koetko, että haavauma on täysin parantunut?
Ap
Hei ap,
miten menee? Ovatko lääkärit/hoitajat ottaneet kantaa tuohon erittämiseen?
Itellä saattaa sama leikkaus olla edessä.
Tuo(kin) on saatanallinen vaiva. Itsellä oli joskus parikyt vuotta sitten. Muistan elävästi autolla ajamisen tuottaman tuskan, silloin tuli usein sahattua viikonloppuisin 400 km suuntaansa. Parani lopulta itsestään, Levolacia ja salaattia suosien..
Vierailija kirjoitti:
Hei ap,
miten menee? Ovatko lääkärit/hoitajat ottaneet kantaa tuohon erittämiseen?
Itellä saattaa sama leikkaus olla edessä.
Silloin kun lääkärissä kävin (6 viikon kohdalla?), lääkäri piti sitä normaalina.
Toki nyt on jo reilut 10 viikkoa mennyt. En tiedä, olisiko jo aika kysellä asiasta uudelleen.
Ap
Tilaa Ruotsiin aika yksityiselle.Kyllä pääset paljon vähemmällä ,koska laittavat vaan kuminauhan ja se siitä.
Kysy lääkäriltä miksi sitä ei tehdä Suomessa.