Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsisinköhän työkyvyttömyyseläkkeeltä töihin?

Vierailija
16.01.2025 |

Olen ollut määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä jo 15 vuotta. Sairastan skitsoaffektiivista häiriötä joka on skitsofrenian kaltainen sairaus. Kolme hoitojaksoa takana mielisairaalassa psykoosin takia. Lisäksi kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Sinä aikana kun olen ollut kuntoutustuella olen opiskellut yliopistossa aika etanavauhtia. Yhteensä noin 200 opintopistettä olen saanut kasaan muttei ole tutkintoa. Opinnot on eri aloilta, osa luonnotieteistä, osa viestinnästä ja osa yhteiskuntatieteistä. Työkokemusta ei juuri ole, muutamia kuukausia vaan 20 vuoden takaa. Olisikohan minulla mahdollisuuksia päästä töihin ja minkälaisiin töihin?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
22/22 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit sitä kuntouttavaa työtoimintaa - ehkä kannattaisi aloittaa siitä rutiineihin tottumiseksi ja omien voimavarojen tutkimiseksi vähemmän vaativassa tehtävässä. Jos se sujuu hyvin, tuo kassatyö voisi olla sopiva seuraava vaihe. Kun kyseeseen tulisivat vain pienet viikkotuntimäärät, töitä olisi varmaankin ihan hyvin saatavissa. Kelan kanssa on syytä selvittää, ellet tiedä, onko sinulla jokin ansioraja kuntoutustuen ohella - ainakin pysyvästi myönnetyllä työkyvyttömyyseläkkeellä oleva saa ansaita suhteellisen paljon kuukaudessa.

Vähän ristiriitaista, jos hoitajan mielestä voit niin hyvin, että hoitosuhde päätetään; itse olet kuitenkin eri mieltä, ja toisaalta pohdit tuota työhönmenoakin. Jos työsuunnitelma toteutuu, niin siirtymävaiheen ajaksi tarvitsisit ehkä edelleen tuota hoitosuhdetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla