Veripalttu äänestettiin maailman huonoimmaksi perinneruuaksi
En ole koskaan maistanut enkä edes tiennyt että tuollainen ruoka on Suomesta.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000010967805.html
Kommentit (74)
Kaikki veriruuat on ihania!
T: Vampirella
Veriletut oli sijalla 1, rössypottu sijalla 2. Hapansilakka ei 100 joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessa oli veripalttua, valkokastiketta ja perunaa. Parasta ruokaa mitä voi olla.
rovaniemeläinen 70v
sitten vielä puolukkasurvosta veripaltun kanssa! Poronkäristys vie kuitenkin voiton!
toinen rovaniemeläinen 60 v
Veri on useissa kulttuureissa tärkeä ruoka-aine. Suomessakin on palttua (tai mitä sitten leivotaankaan ja keitetään), verimakkaraa jne jne. Veri on hyvää ruokaa. Ainoa mitä en hyväksy on että elävältä eläimeltä lasketaan verta ja juodaan sellaisenaan, se ei ole eettistä, eläimen kannalta hyväksyttävää eikä uskonnollisesti perusteltua.
Minun lapsuudessani isoäiti (kuoli 1974) teki poron suolista ja verestä verimakkaraa, oli todella hyvää. äitini teki ns punaskakkoja/verikakkoja tai kampsuiksi niitä etelässä kutsutaan. Rössypotut ei ollut oikein meidän perän ruoka, sen verran on syöty että tiedetään mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö muka ole syöneet verilettuja? Tai mustaa makkaraa? Se leivottu veri ei poikkea mitenkään sen veren mausta, mikä on suomalaisessa lihassa. Se on samaa verta!
Suomalainen punainen maistuu ihan samalla tavalla veriseltä. Ei kukaan kauhistele sitä.
Minä kauhistelen. En syö verta, enkä punaista lihaa. Se maistuu verelle ja raudalle. Liha pitää maustaa hyvin, että sitä pystyy syömään. Jopa osalta lihansyöjiä jää liha syömättä, jos siinä ei ole mausteita.
Rössypotut olivat perusruokaa aikoinaan, sitä syötiin sekä kotona että koulussa. Hyvää oli! Pakasteessa on rössyä edelleen ja mies tekee siitä mielellään ruokaa omalle remppaporukalleen. Syön sitä myös itse.
Maatalossa aikoinaan, kun sika teurastettiin ja otettiin veret talteen, verestä tehtiin palttua eli rössyä sekä verilettuja.
Veropalttua oli kouluaikanani vähintään kerran kuukaudessa tarjolla ja pidin siitä. Meillä on kamalampiakin ruokia kuten kanavillokki, kesäkeitto ja ryynimakkara.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää, kun ei tiedetä mitä on veripalttu ja mitä on rössypotut. Veripalttu on verileipää. Ei sitä syö Erkkikään ja tuskin on moni yrittänytkään. Rössyperynoiden sekaan tulee veripaltun paloja. Rössyperunoidenteko: kuoritaan ja lohkotaan peruntat, paistetaan pannussa palviläskiä, loppuvaiheessa keittämistä lisätään keittoon veripaltun palat. Hyvää on tämä keittö, nimeltä rössyperunat.
Itse et tiedä. Olen useasti syönyt veripalttua lisukkeena esim puolukkahillo. Hyvää. Rössypottua en voi syödä. Pahaa
Vierailija kirjoitti:
Oululainen perinneruoka.
Oululainen perinneruoka on rössypottu, johon käytetään veripalttua. Rössypottu on hyvää, ja niin on hyvin tehty veripalttukin. Herkulliset muistot siitä kouluajoilta.
Vierailija kirjoitti:
Rössypotut olivat perusruokaa aikoinaan, sitä syötiin sekä kotona että koulussa. Hyvää oli! Pakasteessa on rössyä edelleen ja mies tekee siitä mielellään ruokaa omalle remppaporukalleen. Syön sitä myös itse.
Maatalossa aikoinaan, kun sika teurastettiin ja otettiin veret talteen, verestä tehtiin palttua eli rössyä sekä verilettuja.
Oulussa ehkä rössypotut olivat perusruokaa, mutta Oulu ei ole koko Suomi.
Veripalttu ei ole oululainen perinneruoka; rössypottu on.
Kuka edes on keksinyt, että veripalttu olisi perinneruokaa, kun valtaosa suomalaisista ei ole kuullutkaan koko moskasta. Tällaista väärää tietoa ei saa levittää, en tiedä missä tulokset julkaistu, mutta tämän väärän informaation levittäjä ansaitsee rangaistuksen suomalaisen ruoan mainehaitan aiheuttamisesta.
Rössypottu oli lapsena parasta herkkua mitätiesin. Paljon en siis tiennyt. Äitini ei kai osannut muuta ruokaa valmistaa, koska muuta ruokaa meillä ei tehty.
Veripaltun ayöminen voisi olla osa suomen kansalaisuudenja kela tukien saamista