Paljon teillä on vesimaksu kuussa? Omakotitalo vai vuokra-asunto?
Kuinka monta henkeä perheeseen kuuluu?
Itselläni vuokra-asunnossa 18€/kk. Yksin asustelen.
Kommentit (49)
No ei oo paljon joku 17 tai 20 euroa kuussa. Miksi siitäkin tarttis vielä säästää. Minulla on 40 e kuukaudessa, ok-talo ei Suomessa. Ei ole paljon.
2 aikuista , omakotitalo , nuukaillaan hieman vedessä mutta siltikin kuukaudessa menee n. 60,- .
Veden ennakkomaksu 25e/kk, kerrostalo, yksin asun, saan aina paljon takaisin kun tulee tasauslasku.
Jotain 10e/hlö/kk omakotitalossa. Kulutetaan kyllä selvästi alle keskiarvon, toki lapset on aika pieniä että heidän kasvaessa veden kulutus varmasti lisääntyy.
Kulutus vajaa 15e/kk, ennakkoa maksan taasen 35e/kk. Pikkusen nyppii, mutta saa sentään takaisin..
Yksi aikuinen, omakotitalo, 3 kuukauden lasku 47€. Sisältää puhtaan ja likaisen veden. Veden kulutus ollut tasoa 20 kuutiota vuodessa.
0€, oma kaivo okt ja 4 henkilön perhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 euroa, oma kaivo ja iso perhe.
Onko teillä harmaatalous? Mihin jätevedet, pask.? Ja lähde kaivona, kun ei kunnospito- ja valmistuskustannuksia, Ja kylmällä vedellä peseydytään. Vai eikö matikka ole parhaasta päästä?
Veden lämmityksen osuutta sähkölaskusta (tai muusta lämmityksestä) on kyllä erittäin vaikea laskea. Ja jos lämmittää oman metsän puilla niin vielä vaikeampi.
Vuokra-asunto ja omakotitalo eivät ole toistensa vastakohtia. Omakotitalo voi olla myös vuokra-asunto, oma asunto voi olla kerrostalo tai rivari kiinteällä vesimaksulla tai kulutuksen mukaan.
1.1.2025 alkaen
Maksuluokka P1
Kerrosala k-m2 0-250
Vesi € / kk 5,80
Jätevesi € / kk 5,80
Hulevesi € / kk 2,90
Yhteensä € / kk 14,5
Isommissa kämpissä P2 251-350 m2
9,94€/kk
9,94€/kk
4,97€/kk
yhteensä 24,85€/kk
Vierailija kirjoitti:
Ap, paljon ei ole kysymyssana, vaan se on paljonko.
, , , , tossa sulle nusutettavaa
Noin 30 euroa/kk menee, yksin asun ok-talossa. Vettä menee kesällä enemmän kuin talvella, pihan kastelu, auton pesu ym.
En asu kuussa, Eikä siellä ole vesilaitoksiakaan.
Sen verran mitä omasta kaivosta pumppaamalla sähköön kuluu.
Vierailija kirjoitti:
1.1.2025 alkaen
Maksuluokka P1
Kerrosala k-m2 0-250
Vesi € / kk 5,80
Jätevesi € / kk 5,80
Hulevesi € / kk 2,90
Yhteensä € / kk 14,5
9,94€/kk
9,94€/kk
4,97€/kk
yhteensä 24,85€/kk
MIKÄ ON HULEVESI? En tiedä.
ASO-asunto 27e/kk henkilöltä. Vesimittaria ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesimittari näyttää väärin enkä pysty todistamaan. Olen työtön enkä esim käy suihkussa kuin neljän päivän välein ja pyykkiä pesen kerran 10 päivässä. Silti kulutusmaksu on 20 e kk.
On todella lähes mahdoton todistaa että mittari laskuttaa liikaa. Ja noita poikkeamia on ihmisillä paljon.
Ei se mittari mitään laskuta, se näyttää veden kulutuksen.
Suoraan sanottuna ei aavistustakaan. Jokin summa menee yhtiövastikkeissa per neliömetri ja kerran vuodessa käy mittarinlukija, jonka jälkeen maksaa joko lisää tai saa palautusta. En edes muista, paljonko se summa yhtiövastikkeessa on. Tämän kokoisessa asunnossa se "ennakko" perustuu oletukseen, että tässä asuisi 4 henkilöä. Mun kissa ei käy suihkussa koskaan ja koirakin vain hyvin harvoin, joten mä olen saanut aina palautusta. Samaan kuuluu myös asunnon lämmitys ja myös sen osalta saan aina takaisin, koska tykkään keskimääräistä viileämmästä sisälämpötilasta. Juuri tänään kävi mittarinlukija, joten pitääpä katsoa tarkemmin, kun tasauslasku tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.1.2025 alkaen
Maksuluokka P1
Kerrosala k-m2 0-250
Vesi € / kk 5,80
Jätevesi € / kk 5,80
Hulevesi € / kk 2,90
Yhteensä € / kk 14,5
9,94€/kk
9,94€/kk
4,97€/kk
yhteensä 24,85€/kk
MIKÄ ON HULEVESI? En tiedä.
"Hulevesi on sade- ja sulamisvettä, joka virtaa maan pintaa, rakennusten kattoja ja muita pintoja pitkin. Myös rakennusten perustusten kuivatusvesiin eli salaojavesiin sovelletaan hulevettä koskevia määräyksiä. Vettä läpäisemättömät pinnat, kuten asfaltti ja kattomateriaalit, lisäävät huleveden määrää."
Kunnat ja kaupungit lisäävät vesilaskuun, jos kunnallistekniikka.
Jos itse huolehtii jätekaivon tyhjennyksestä, hulevesi valuu sinne.
Perusmaksu jakautuu veden, jäteveden ja huleveden perusmaksuihin maksuluokittain vaikka et käyttäisi vettä päälle tulee kulutusmaksut.
Kerrosala k-m2 0250
Vesi € / kk 4,62
Jätevesi € / kk 4,62
Hulevesi € / kk 2,31
Yhteensä € / kk 11,55