Huoh... Anoppi syötti 3-vuotiaalle makaronilaatikkoa, jossa sikanautajauhelihaa, maitoa ja kananmunaa!
Olemme koko perhe vegaaneja, lapsi ei ole koskaan aiemmin saanut suuhunsa mitään eläinperäistä.
Viime viikonloppuna lapsi oli yökylässä mummollaan, mukana oli omat eväät, mutta anoppi ol sitten päättänyt syöttää itsetekemäänsä laatikkoa...
On vaahdonnut pojalleen, joka on jo 12 vuotta ollut vegaani että " kasvissyönti on vaan muotivillitys" yms.
H*lvetti että ketuttaa!
Kommentit (60)
Onko lapsesi saanut maistaa haineväkeittoa ja hanhenmaksaa? Jos ei, niin missä on yksilönvapaus?
Oletko todellakin idiootti?
Vierailija:
lapsen ravintoa! Eikös olisi oikein antaa lapselle maistaa nyt kaikkea mahdollista ja kun on tarpeeksi vanha niin sitten hän voi itse halutessaan rajoittaa ravintoaan?! Eihän tässä nyt toteudu yksilön vapaus.
sitten vasta kunnioittaisin. Ehkä...
Kunnon naudan SISÄFILEPIHVIÄ.. kermakastiketta ja perunasosetta (maitoon tehtynä) tai spagetttia.. voi sun lapsi parkaa kun jää näistä ihanistä makuelämyksistä ulkopuolelle... kiva nyt pistää suuhun pelkkää pupun ruokaa.. me ollaan kuitenkin ihmisiä eikä eläimiä :)
luoja mitä kusipäitä täällä liikkuu...
Voi olla et ihan terveellistä vaihtelua ruokavalioon. Ei ole kasvavalle lapselle terveellistä yksipuolinen ravinto. Ei tuohon makaroonilaatikkoon kuole. Meillä saa mummulassa syöttää mitä tykkäävät. Kotona ollaan miten ollaan ja mummulassa omalla tavalla
Ei ehkä kuulosta isolta jutulta, että lapsi söi yhden kerran (sidekudos)lihaa, mutta onko käynyt sekasyöjillä mielessä, kuinka vaarallista liha voi olla elimistölle, joka ei ole ennen lihaa prosessoinut? Vauvankin uudet ruoka-annokset ovat ensin teelusikallisia, sillä vatsa ei kestä uutta ruoka-ainetta helposti. Kuinka sitten käy 3-vuotiaalle, joka sai peräti kolmea (liha, munat, maito) kiellettyä ainetta kehoonsa kerralla?? Tuurilla selvisi vatsavaivoilla, mutta pahemminkin on käynyt näissä tapauksissa...
Mistä makuelämyksistä lapsi jää paitsi, jos ei saa spagettia tai maitoon tehtyä muussia? Meillä nämä aiheuttavat vatsavaivoja, joten olen jo tainnut pilata lapseni tulevaisuuden. Toivottavasti ei saa niin pahoja traumoja ettei terapia auttaisi...
On mielestäni vastuutonta vaatia lapsiaan noudattamaan samanlaisia oppeja ja aatteita kuin aikuiset, heillä ei ole mitään edellytyksiä ymmärtää kyseisten valintojen aatteellista puolta, eikä heiltä ole heidän mielipidettään kysytty. Hävetkää vähän te itsekkäät " maailmanparantajat" jotka pakotatte lapsenne samaan muottiin!
Vierailija:
On mielestäni vastuutonta vaatia lapsiaan noudattamaan samanlaisia oppeja ja aatteita kuin aikuiset, heillä ei ole mitään edellytyksiä ymmärtää kyseisten valintojen aatteellista puolta, eikä heiltä ole heidän mielipidettään kysytty. Hävetkää vähän te itsekkäät " maailmanparantajat" jotka pakotatte lapsenne samaan muottiin!
Tämä pätee vaikka tuohon mainitsemaani kerrostalo-asumiseen.
On vastuutonta vaatia lapsiaan asumaan kerrostalossa! Ei heillä ole mitään edellytyksiä ymmärtää valinnan taloudellista ja ehkä aatteellistakin puolta ja eikä heidän mielipidettään kysytty!
Sellainen hyvä puoli tällaisissa ketjuissa on, että alkaa ihan ihmetellä, kuinka viisas ja fiksu itse onkaan.
(Ja minun mielestäni vanhemmilla on oikeus kasvattaa ja ruokkia lasta vakaumuksensa mukaan, kunhan lapselle ei koidu vahinkoa. Vegaanius ei vahingoita lasta.)
sallii kyllä lastensa ja muidenkin ihmisten syödä mitä haluavat.
Vähän tätä vegaania kuitenkin risoo kun, lapset pyytävät äiti tee jotain hyvää ruokaa ja sillä he tarkoittavat liharuokia.
Eli voi ihan vapaasti valita asumisensa ja syömisensä ja uskontonsa sitten kun hänellä on siihen henkiset ja fyysiset ja taloudelliset edellytykset. Jos ei vegaaniudesta ole vaaraa lapsen terveydelle, ei myöskään ole satunnaisesta makaronilaatikon syömisestäkään, vai mitä?
Sekö, että saattaa alkaa tykkäämään lihasta?
Anoppi teki väärin kun ei noudattanut teidän toiveitanne, mutta väärin on ettei lapsi saa maistaa kaikkea ruokaa kotona.
Mielestäni se kuuluu myös osana pöytäkasvatukseen että kaikkea ruokaa maistetaan niin liha, kalaa, kasviksia jne.. ja mielellään ne tavat olisivat kotona opetettuja, ettei jää esim. koulun harteille.
Tuomita vegaani-ap tai sen sekasyöjä-anoppi? Jompikumpi tekee väärin, ja kivitetään se kunhan on vaan saatu päätettyä kumpi se on?
Mitä ap aikoo itse tehdä asialle anoppinsa suhteen? Keskustella siitä vai murjottaa salaa loppuikänsä ja marista täällä? Anoppi vois ehkä saada sanotuksi oman huolensa, jota selvästi kantaa lapsenlapsestaan tommosta tekemällä, ja asian voisi keskustella selväksi jottei vastaavaa enää tapahtuisi. Eikö?
ja kuitenkin olet imettänyt yli vuoden??!!
Olen takuuvarma siitä, että nämä " lapsen pitää saada maistaa kaikkea" -ihmiset eivät kotonaan tarjoa mukuloilleen simpukoita, etanoita, käärmettä, hyönteisiä ja muita herkkuja mitä ympäri maailman syödään. Jokainen perhe yleensä tarjoaa lapsilleen oman ruokakulttuurinsa mukaisia ruokia ja vegaaniperheessä ne varmastikin ovat vegaaniruokia. Kunhan huolehditaan siitä, että lapsi saa tarvitsemansa ravintoaineet, niin mikä ihmeen ongelma siinä on?
Mä olen itse kasvissyöjä (maitotuotteet ja kananmuna lisäksi) ekologisista syistä sekä suosin mahdollisimman vähän pakattuja tuotteita ja luomutuotteita samoista syistä. Aion ehdottomasti yrittää parhaani mukaan välittää nämä arvot tuleville lapsilleni kasvissyöntiä myöten. Kun lapsi on siinä iässä, että voi itse tehdä omat valintansa ja hänen kanssaan voi niistä keskustella (=teini), hän saa mun puolestani syödä mitä ikinä haluaa, jos itse laittaa ruokansa, ja muutenkin muodostaa ihan itse omat mielipiteensä näistä asioista. Vanhemmat rajoittavat lastensa elämää monin eri tavoin, jotka perustuvat vanhempien arvoihin ja siinä ei ole mun mielestäni mitään vikaa (ei syödä lihaa, ei pukeuduta liian paljastaviin vaatteisiin, ei osteta trendikkäimpiä merkkivaatteita vaikka olisi varaa tai ei leikitä bratzeilla, jne., mitä nyt kenenkin periaatteisiin kuuluu).
Paljon huolestuttavampaa olisi, jos vanhemmilla ei olisi mitään arvoja. Sitä näkyy aika paljon täällä päin maailmaa, missä nyt asustelen ja teineistä kasvaa samanlaisia kuin vanhemmistaan. Mikään ei kiinnosta ja mistään ei välitetä. :(
3-vuotiaan syömistä noin. Ainakin kannattais sitten pelkästään itse ruokkia lapsensa, että ei tarvis valittaa muiden antamista ruuista.