Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin, että jos hakisin opiskelemaan hoitotiedettä, mutta...

Vierailija
15.01.2025 |

Mun aiempi aloitus oli poistettu sillä välin kun olin pois palstalta enkä kyllä ymmärrä miksi. No laitan uudestaan vaikka varmaan taas joku poistattaa tällaisen täysin asiallisen aloituksen. On tämä meno tällä palstalla sen verran kummallista nykyään. En vain nähnyt oliko siihen aiempaan aloitukseen kukaan vastannut. 

Opiskelen tällä hetkellä siis sairaanhoitajaksi ja valmistun ihan pian. Olen jo parin vuoden ajan kuitenkin miettinyt, että pitäisikö hakea opiskelemaan hoitotieteitä. Maisteriopinnot AMK-pohjalla kestäisi 2 vuotta.

Katsoin tosiaan Tampereen yliopiston opetussuunnitelmaa ja suljin sivun siinä kohtaa kun vastaan tuli tutkimusmenetelmät yms. Meillä ei AMK:ssa ollut kuin kaksi kurssia tuohon liittyen, mutta voi että mä inhosin niitä. Yliopistossa varmasti enemmän opiskelua noista ja ihan eri tasoa. Eli se siitä varmaan yliopisto-opintojen osalta mun kohdalla.

Lisään tähän nyt vielä aiempaan aloitukseen verrattuna sen, että olenko vain liian ennakkoluuloinen ja pitäisikö vain silti hakea?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, tutkimusmenetelmiä voi ymmärtää ja niihin voi jäädä jopa koukkuun, kun tekee opinnoissa jonkin harjoitustutkimuksen. Voi olla hyvin mielenkiitoista oppia ymmärtämään millä tavalla hoitotieteen tietoa muodostetaan. Myöskään tilastollisia menetelmiä ei kannata pelätä. Ne sevät ole käytännössä niin hankalia kuin aluksi voi tuntua. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, tutkimusmenetelmiä voi ymmärtää ja niihin voi jäädä jopa koukkuun, kun tekee opinnoissa jonkin harjoitustutkimuksen. Voi olla hyvin mielenkiitoista oppia ymmärtämään millä tavalla hoitotieteen tietoa muodostetaan. Myöskään tilastollisia menetelmiä ei kannata pelätä. Ne sevät ole käytännössä niin hankalia kuin aluksi voi tuntua. Tsemppiä!

Niin ehkä se on näin. Eihän sitä voi etukäteen tietää.

Toki tässä on sekin, että matkaa mulla Tampereelle on aika paljon. Osa opinnoista olisi etänä, mutta en tiedä miten paljon.

Ap

Vierailija
4/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin aloituksen poistoa. Pidin menetelmäkursseja vähän tylsinä, mutta ei niistä vaikea ollut läpi päästä. Tutkintoon kuuluu aina kokonaisuuksia, jotka eivät ole omia lemppareita, sitten hoitaa ne vain alta pois.

FM

Vierailija
5/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin aloituksen poistoa. Pidin menetelmäkursseja vähän tylsinä, mutta ei niistä vaikea ollut läpi päästä. Tutkintoon kuuluu aina kokonaisuuksia, jotka eivät ole omia lemppareita, sitten hoitaa ne vain alta pois.

FM

Ihmettelen itsekin aloituksen poistoa, mutta täällä jotkut ilkeät ihmiset ilmiantaa kaikkia aloituksia ja täysin asiallisia aloituksia poistuu. Kummallista touhua.

Totta kai opintoihin kuuluu aina jotakin mikä ei niin miellytä, mutta pakkohan ne on kaikki tehdä. Tällä hetkellä teen erään avoimen AMK:n kautta kolme eri kurssia lisänä sh:n opintoihin. On ilmaisia kursseja ja tuo lisää tietoa mulle mua kiinnostavista asioista. 

Ap

Vierailija
6/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä menetelmäkursseja nyt niin paljon ole, ja toisaalta nekin alkaa ehkä tuntua mielekkäämmältä kun suunnittelee omaa gradua ja saa siten vähän enemmän käytännönläheisyyttä niihin. Plus että, tosiasiassahan niitä opintoja ei ole pakko tehdä loppuun jos se on ihan kamalaa. Hakemalla et menetä mitään ja opiskelusta on kuitenkin hyötyä, jos ei muuta niin lisää tietoa ja sivistystä. Ei se pahasta ole. 

Vierailija
7/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä menetelmäkursseja nyt niin paljon ole, ja toisaalta nekin alkaa ehkä tuntua mielekkäämmältä kun suunnittelee omaa gradua ja saa siten vähän enemmän käytännönläheisyyttä niihin. Plus että, tosiasiassahan niitä opintoja ei ole pakko tehdä loppuun jos se on ihan kamalaa. Hakemalla et menetä mitään ja opiskelusta on kuitenkin hyötyä, jos ei muuta niin lisää tietoa ja sivistystä. Ei se pahasta ole. 

Niin enhän mä siinä mitään menetä jos haen. En ole koskaan ollut yliopiston pääsykokeissa, että nyt pääsisin katsomaan minkälaiset ne on. Voihan olla, että en edes pääsisi opiskelemaan. Paikkoja on 30 noihin opintoihin.

Ap

Vierailija
8/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-pohjalta pitää käytännössä olla opinnäytetyöstä arvosana 5. Jos ei ole tulossa hyvää numeroa opparista, niin tee ensin avoimen yliopiston kautta kursseja. 

Vierailija
9/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK-pohjalta pitää käytännössä olla opinnäytetyöstä arvosana 5. Jos ei ole tulossa hyvää numeroa opparista, niin tee ensin avoimen yliopiston kautta kursseja. 

Ai pitää vai? Miksi? En mä nyt vielä tiedä minkä arvosanan saan. 

Ap

Vierailija
10/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin enhän mä siinä mitään menetä jos haen. En ole koskaan ollut yliopiston pääsykokeissa, että nyt pääsisin katsomaan minkälaiset ne on. Voihan olla, että en edes pääsisi opiskelemaan. Paikkoja on 30 noihin opintoihin.

Ap

Hae ihmeessä muuallekin kuin vain Tampereelle. On niitä muissakin yliopistoissa, Oulussa ja Kuopiossa ainakin on paljon etänä. Turussa on enemmän läsnäoloa. 

Vierailija
11/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hae ihmeessä muuallekin kuin vain Tampereelle. On niitä muissakin yliopistoissa, Oulussa ja Kuopiossa ainakin on paljon etänä. Turussa on enemmän lä

Pitää vähän tutkia asiaa. Oulu ja Kuopio vain vielä kauempana ja kulku niihin hankalampaa. Kuitenkin on pakko välillä mennä paikan päälle ja nuo sen verran kaukana, että pitäisi yöpyä ja se taas vaikeuttaa työntekoa. Tampereella voisi käydä päiväseltään.

Ap

Vierailija
12/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siksi, että siitä tulee pisteitä, ja pisterajat on korkeat.

Ainakin meidän ryhmässä, missä itse opiskelin, kaikilla suoraan AMK-papereilla päässeillä oli ollut opparista 5. Mukana oli lisäksi myös niitä, jotka oli tehneet ensin hoitotieteen kandiopinnot yliopistossa tai avoimen väylällä. 

Vierailija
13/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tottahan voit itse vaikuttaa, minkä numeron saat, kun kerrot opinnäytetyön ohjaajalle, että tavoittelet vitosta, niin ehkä jos se suinkin on mahdollista, hän ohjaa sinua sen mukaan.

Vierailija
14/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siksi, että siitä tulee pisteitä, ja pisterajat on korkeat.

Ainakin meidän ryhmässä, missä itse opiskelin, kaikilla suoraan AMK-papereilla päässeillä oli ollut opparista 5. Mukana oli lisäksi myös niitä, jotka oli tehneet ensin hoitotieteen kandiopinnot yliopistossa tai avoimen väylällä. 

Ok. Kiitos tiedosta. Harmi kun ne avoimen kurssit on aika kalliita ja olisko niin, että hinnat ovat nousseet? No pitää katsoa niitä tarkemmin.

Ap

Vierailija
15/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa vaadita vähän käytännön työkokemusta alle ennen kuin voi niihin hakea? Ja jos ei vaadittaisikaan niin olisi siitä hyötyä viimeistään siinä vaiheessa kun valmiina maisterina hakee töitä alalta. Joten jos sitä ei vielä ole kertynyt niin suosittelen lämpimästi. Samalla saattaa se motivaatio jatko-opintoihin kasvaa entisestään niin paljon, että ne menetelmäopinnotkin käyvät jo viihteestä...

Tsemppiä joka tapauksessa, niin nykyisiin kuin tuleviinkin opintoihin!

Vierailija
16/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekuntaneuvosto on päättänyt 22.5.2024 terveystieteiden kandidaattiohjelman hoitotieteen opintosuunnan lakkauttamisesta 1.8.2025 alkaen. Kevään 2025 yhteishaussa opiskelijat valitaan suoraan hoitotieteen maisteriohjelmaan. 

Uuden hoitotieteen maisteriohjelman opetussuunnitelmatyö on käynnissä, opetussuunnitelma vahvistetaan helmikuussa 2025. Tämän hetken tiedon mukaan hoitotieteen aineopintoja ei pääsääntöisesti voi sisällyttää maisteriohjelman syventäviin opintoihin.

Näin lukee Tampereen yliopiston sivuilla kun menin katsomaan avoimen opintoja.

Ap

Vierailija
17/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noissa vaadita vähän käytännön työkokemusta alle ennen kuin voi niihin hakea? Ja jos ei vaadittaisikaan niin olisi siitä hyötyä viimeistään siinä vaiheessa kun valmiina maisterina hakee töitä alalta. Joten jos sitä ei vielä ole kertynyt niin suosittelen lämpimästi. Samalla saattaa se motivaatio jatko-opintoihin kasvaa entisestään niin paljon, että ne menetelmäopinnotkin käyvät jo viihteestä...

Tsemppiä joka tapauksessa, niin nykyisiin kuin tuleviinkin opintoihin!

En mä ainakaan huomannut, että olisi vaatimuksena työkokemus. Oli vain mikä koulutus pitää olla. Kyllähän mulla tässä koko ajan tulee käytännön työkokemusta vaikka en olekaan valmis sairaanhoitaja vielä.

Ap

Vierailija
18/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne itse asiassa ole sen vaikeampia kuin amk:ssakaan. Siis nuo tutkimusmenetelmät. Itse asiassa koin ne jopa helpommaksi. Toki oli jo pientä pohjaa. Eli ennakkoluulo pois, minäkin pelkäsin turhaan. Sain kuitenkin suoritettua nuo 5 arvosanalla, vaikka kätilössä mulla oli 1 ja 3. Silloin ne ei kiinnostanut. 

Vierailija
19/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne itse asiassa ole sen vaikeampia kuin amk:ssakaan. Siis nuo tutkimusmenetelmät. Itse asiassa koin ne jopa helpommaksi. Toki oli jo pientä pohjaa. Eli ennakkoluulo pois, minäkin pelkäsin turhaan. Sain kuitenkin suoritettua nuo 5 arvosanalla, vaikka kätilössä mulla oli 1 ja 3. Silloin ne ei kiinnostanut. 

No silti ne hirvittää. :D En voinut sietää niitä kahta kurssia jotka mulla oli. 

Ap

Vierailija
20/23 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyse on jonkin tieteen opinnoista, niin ovathan ne tutkimusmenetelmät tuiki tärkeitä. Ja jos aiot valmistua joudut tekemään opinnäytetyön, niin milläs sen teet, ellet opi menetelmiä? Ja kuten joku jo sanoi, kun joudut soveltamaan jotain menetelmää omaan tutkimukseesi, niin jopas alkaa menetelmät kiinnostamaan.

Ei ole hyvä asenne etukäteen "päättää", ettei pidä jostain yhdestä kurssista tai oppiaineensa alueesta, ja sen etukäteispäätöksen perusteella torpata koko tutkinto. Siinä sitä vähän kuin sahaa omaa oksaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi