100% etätyötä tekevät, teetkö työt aina kotona, vai myös jossain muualla?
Mökillä, sukulaisissa, reissussa?
Itse aloitan pian täyden etätyön ja olen innoissani, miten se vapauttaa kulkemaan. Aion reissata asuntoautolla, tehdä töitä eri maisemissa.
Ja vänkääjille tiedoksi niin kyllä, aion todellakin tehdä töitä yhtä hyvin kuin kotona, tai toimistolla. Mutta heti työajan päättymisen jälkeen olen vapaa lähtemään vaikka lenkille uusiin kivoihin maisemiin, ilman työmatkoja. Ihanaa!
Kommentit (34)
Tämä keskustelu ei varsinaisesti koske meitä freelancereita. Meillä ei ole vakituista työpaikkaa, vaan useimmilla meistä on oma työhuone, joko erillinen tai kodin yhteydessä oleva. Olen kirjantekijä teen työtäni kotona. Myös matkoille otan työt mukaan, ja olen tehnyt hommia lentokoneessa, junassa, laivalla ja hotellihuoneissa, kahviloissa ja kirjastojen lukusaleissa. Ja koska erillistä työaikaa ei ole, olen tavallaan aina töissä, myös silloin kun en ole koneella.
Nykyään aina kotona pöytäkoneella. Kun kuskasin vielä lapsia harrastuksiin, tein joskus odotellessa kannettavalla.
Kotona omalla työpisteellä 100 %. Ei edes sohvalla.
95% kotona erillisessä työhuoneessa ja 5 % toimistolla. Inhoan tehdä töitä jossain keittiön pöydän nurkalla ilman erillistä isoa näyttöä ja näppäimistöä. Jonkun yksittäisen päivän olen tehnyt mökiltä jne. mutta jos muu porukka on mukana, niin vaikea keskittyä.
Olen tehnyt etätöitä koneella 20 vuotta. Paljon aiemmin kuin siitä tuli yleistä.
Joskus kun on ollut tarve, olen tehnyt hommia kirjastossa, kahvilassa, baarissa, mökillä, laiturilla, hotellissa, junassa, bussissa, autossa, uimarannalla, lentokentällä, vaikka missä.
Mutta tosiasia on se, että paras paikka töiden tekoon on oma koti, jossa on kunnon pyötä, tuoli, näppis, ulkoiset monitorit, ja täydellinen rauha töiden tekoon.
Tein lähtökohtaisesti kotona, ellei ollut työreissua. Todella harvoin tein mökiltä käsin, koska kumppanilla ei ollut silloin etätyömahdollisuutta. Lisäksi silloin mökillä nettiliitymä oli kyseenalainen ja mökille ei oltu tehty kunnon työtilaa näyttöineen jne.
Vierailija kirjoitti:
Kotona, joskus harvoin mökillä. Kerran tehtiin perheen kanssa "lomamatka" niin että itse olin töissä, oli niin perseestä kaikkien kannalta se järjestely että ei taatusti enää koskaan. Jos olisin sinkku niin siinä tapauksessa ehkä voisi jossain reissun päälläkin tehdä hommia, mutta ei muuten.
Samaa mieltä. Kokeilin tehdä yksin etätöitä ulkomailta huoneistohotellista, meni ihan o.k, työt sujuivat ja ehti vielä käydä kylillä ja retkilläkin. Puolison tai perheen kanssa en kuitenkaan lähtisi pilaamaan kaikkien lomaa.
Suurimmaksi osaksi teen kotona, jossa on kunnon työpiste: iso näyttö, sähköinen työpöytä, kunnon tuoli jne. Ergonomia on tärkeää ja jos siitä ei huolehdi, niin kostautuu kyllä vuosien varrella.
Joskus satunnaisesti käyn omalla työpaikallani, tai sitten menen työhöni liittyviin työpajapäiviin, joita pidetään erään yhteistyökumppanin tiloissa ja joskus sitten teen töitä esim. hotellissa, yleensä silloin kun on edellisenä iltana ollut joku iltatapahtuma ja jään hotelliin yöksi, niin seuraava aamupäivän teen usein töitä hotellissa.
Meillä 4 päivää etänä, 1 päivä viikossa konttorilla, mutta vastaan nyt silti koska valtaosan teen etänä.
Koska käytän kahta näyttöä ja näppikset ja rullahiiri ym, niin lähes kokonaan teen työpöydän ääressä työ/vierashuoneessa. Mutta joskus ajamme päiväksi mökille kun mies tekee puuhommia, niin teen siellä läppärin ääressä. Ja joskus ajelemme asioilla, niin että mies ajaa ja minä teen autossa töitä. Lapset kun on päivän hoidossa ja miehellä vuorotyö, niin tuo mahdollistaa että voimme hoitaa arkipäivinä joskus juoksevia asioita yhdessä tai käydä jossain asioimassa missä tarpeen.
Kotona omassa työhuoneessa. Emme omista mökkiä eikä töiden raahaaminen lomareissuille tunnu hyvältä ajatukselta.
Hyvin vahvasti kotona. En ole oikein käyttänyt tätä vapautta hyödyksi. Jotain palavereita olen hoitanut mökkireissulla, mutta muuten kotona.
Erehdyin hetkeksi firmaan jossa ei saanut (!) tehdä etätöitä. Se oli mulle yllätys, kun vuosi oli kuitenkin 2022 (ei siis -83). Hetken aikaa olin siellä, mutta matkustamiseen käytetty raha ja aika alkoi todella tuntumaan ja totesin, että normaali työkuvio on 1000 kertaa parempi. No tuossa firmassa oli asiat muutenkin retuperällä. Kyllä sitä osaa arvostaa tätä nykyajan käytäntöä, kun on joutunut maistamaan entisajan jäykkää ja kalliiksi tulevaa raskaampaa elämää.
Kotona pelkästään. Mökillä ei ole sähköä ja ulkomaille ja muille lomareissuille en halua tietokonetta mukaan. En pysty myöskään keskittymään kahvilassa tai kirjastossa.