Teini kieltäytyy koiralenkkivuorosta, miten toimin?
Perheen 15v kieltäytyy hoitamasta omaa koiran lenkkivuoroaan ja sanoo, ettei kiinnosta koko koira ja puolestaan myykää pois. Koira 7v ja alkuvuodet siis oli innoissaan koirasta ja sovittu vuorot jolloin jokainen käy lenkillä sen kanssa kerran päivässä.
Sanon, että se on elävä olento ja kotityö, vastuu on kannettava vaikkei huvittaisi. Kotitöitä ei hänelle ole liiaksi. Sanoo että ei kiinnosta koira, hoitakaa ketä kiinnostaa. Kun sanon että siinä tapauksessa en maksa muuta harrastusta karjuu etten voi uhkailla häntä: johon vastaan ettei ole uhkailua vaan rajat että jokainen tekee osansa ja mikäli laiskottaa sekin vähä ei liene energiaa muualle.
Mitä teen? Minulla (yh) eikä toisella nuoremmalla lapsella ole rahkeita hoitaa vielä hänenkin puolesta että hän voi senkin ajan maata puhelimella somessa. Argggh. Neuvoja?
Kommentit (579)
Montako henkilöä oikein tarvitsette siihen koiran ulkoilutukseen? Minulla on kolme koiraa ja ulkoilutan ne 100% itse. On se nyt kumma jos yhtä koiraa ei ap esimerkiksi itse saa ulkoilutettua. Teinille sitten joku muu homma sen sijaan, koska kuten jo moni on sanonutkin, tuollaiselle teinille ei mitään elävää olentoa vastuulle.
Usutat koiran tekemään pissat/kakat teinin huoneeseen.
Kyllä minä kadottaisin koiran lenkillä ollessani ihan tahallani, jos vanhempi olisi pakottanut aamulenkkejä tekemään.
Parempaakin asiaa, kuten nukkuminen, aamulla tehtävänä.
Ei ole oikein sanoa, että pitää lenkittää, koska suostuit 7-vuotiaana ottamaan koiran
Puhelimia, nettejä sun muita vastaan kaikkien tulee kantaa kortensa kekoon. Jos ei kanna niin sitten aletaan jättämään nui luurit ja muut pois. Menkööt mäkkäriin töihin jos se on kivempi juttu kuin kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kadottaisin koiran lenkillä ollessani ihan tahallani, jos vanhempi olisi pakottanut aamulenkkejä tekemään.
Parempaakin asiaa, kuten nukkuminen, aamulla tehtävänä.
Ei ole oikein sanoa, että pitää lenkittää, koska suostuit 7-vuotiaana ottamaan koiran
Tämän on oltava kaikkien aikojen provo. Eihän kukaan normaali ihminen oikeasti ajattele missään tilanteessa näin? Tai sitten lapset ovat löytäneet vauvapalstan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hyvä näyttää lapselle jo ennen täysi-ikäsyyttä, että elävän olennon voi hylätä ja vaikka vaihtaa toiseen kun ei hetkeen huvita siitä huolehtia.
Ironisesti äitihän tässä ne hylkää ulkoistamalla vastuun muille. Talouden aikuisilla on aina ensisijainen vastuu eläimistä. Ainoo oppi mikä tässä on on että, jos ei jaksa huolehtia lemmikistä, niin joku muu kyllä jaksaa
Häh? Ajattelepa asia näin päin äiti laittamassa keittiössä ruokaa ja teini makaa sohvalla somettaen. Koira ilmoittaa, että ulos olis mentävä, niin kenen tässä åitäisi lähteä koiran kanssa ulos? Jätetäänkö ruoanlaitto kesken vai teini lähtee ulos?
Koulutettu koira ei kesken ruuanlaiton ilmoita, että ulos olisi mentävä. Äiti voi ulkoiluttaa koiran ennekuin aloitt
Sillä koulutetulla koiralla voi mennä maha sekaisin ja sitten sinne ulos on mentävä justiinsa silloin.
Meille tuli koira kun lapset olivat 12 ja 14. Jo heti alunpitäen oli siis tiedossa, että he todennäköisesti muuttavat kotoa koiran elinaikana, joten jo siinä vaiheessa oli selvää, että koiran ulkoilutus tulee olemaan minun vastuullani täysin. He kyllä ulkoiluttivat alkuun iltapäivisin, mutta lukiossa alkoi olla jo niin pitkät päivät + kotimatkat sekä harrastukset, joihin täytyi mennä suoraan koulusta, että ehdin itse aiemmin kotiin ja saatoin viedä koiran ulos. Oli plussaa, että ulkoiluttivat, mutta viime kädessä vastuu koirasta ja sen hoidosta oli (ja on) minulla. Teineille löytyi kyllä muitakin tehtäviä kotoa mitä saattoivat sen sijaan tehdä.
Tuskin missään perheessä kaikki tekevät kaikkia kotitöitä. Ihan hyvin niitä voidaan jakaa osaamisen ja mieltymysten mukaan, sehän vaatii vain keskustelua ja sopimista. Näin varmaan normaalissa perheessä tehdäänkin. Ei se ole missään lakikirjassa sanottu, että kaikkien on tehtävä kaikkea. Teinille vaikka tiskien hoitaminen ja ap vie itse koiran ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hyvä näyttää lapselle jo ennen täysi-ikäsyyttä, että elävän olennon voi hylätä ja vaikka vaihtaa toiseen kun ei hetkeen huvita siitä huolehtia.
Ironisesti äitihän tässä ne hylkää ulkoistamalla vastuun muille. Talouden aikuisilla on aina ensisijainen vastuu eläimistä. Ainoo oppi mikä tässä on on että, jos ei jaksa huolehtia lemmikistä, niin joku muu kyllä jaksaa
Häh? Ajattelepa asia näin päin äiti laittamassa keittiössä ruokaa ja teini makaa sohvalla somettaen. Koira ilmoittaa, että ulos olis mentävä, niin kenen tässä åitäisi lähteä koiran kanssa ulos? Jätetäänkö ruoanlaitto kesken vai teini lähtee ulos?
Koulutettu koira ei kesken ruuanlaiton ilmoita, että ulos olisi men
"Sillä koulutetulla koiralla voi mennä maha sekaisin ja sitten sinne ulos on mentävä justiinsa silloin. "
Tällainen ripulitapaus nyt on niin marginaalinen, että typerää tulla tähän saivartelemaan sellaisella.
Houkuttele jollain herkkupalalla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli koira kun lapset olivat 12 ja 14. Jo heti alunpitäen oli siis tiedossa, että he todennäköisesti muuttavat kotoa koiran elinaikana, joten jo siinä vaiheessa oli selvää, että koiran ulkoilutus tulee olemaan minun vastuullani täysin. He kyllä ulkoiluttivat alkuun iltapäivisin, mutta lukiossa alkoi olla jo niin pitkät päivät + kotimatkat sekä harrastukset, joihin täytyi mennä suoraan koulusta, että ehdin itse aiemmin kotiin ja saatoin viedä koiran ulos. Oli plussaa, että ulkoiluttivat, mutta viime kädessä vastuu koirasta ja sen hoidosta oli (ja on) minulla. Teineille löytyi kyllä muitakin tehtäviä kotoa mitä saattoivat sen sijaan tehdä.
Itse myös ajattelen, että tuossahan näytetään lapselle sitä mallia vastuun kantamisesta, kun koiran hankinnasta viime kädessä vastannut vanhempi myös oikeasti vastaa siitä koiran huollosta. Eikä ole perheriita pystyssä, että kuka joutuu koirasta huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
En pakottaisi, koska hän kuitenkin kostaa sen viattomalle koiralle. Kiskoo hihnasta, tiuskii ja tekee mahdollisimman lyhyen lenkin. Säästä koira siltä.
Mutta jotain muuta tilalle. Asunnon imurointi ja vessojen pesu 2 kertaa viikossa. Ja tulos myös kontrolloidaan, jottei lusmua!
Tai jos teillä ei ole tiskikonetta, tiskivuoro kerran päivässä.
Jos noin on niin siinä tapauksessa kyseinen teini on kyllä jonkin sortin sosiopaatti.
Itseäni inhottaisi jos lapseni olisi noin kylmä ja tunteeton. Ja vielä pinnallinen somepelle siihen päälle. Yllätyin että monet kommentoijat eivät ole huolissaan tästä asenteesta. Koira on vaan joku käyttöesine joka joskus kiinnosti mutta voi heittää menemään kuin rikkinäisen kodinkoneen.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimia, nettejä sun muita vastaan kaikkien tulee kantaa kortensa kekoon. Jos ei kanna niin sitten aletaan jättämään nui luurit ja muut pois. Menkööt mäkkäriin töihin jos se on kivempi juttu kuin kotityöt.
Ap on itse mokannut, kun on ottanut piskin. Miksi siitä pitää teiniä rankaista? Ja ei, tämä ei tarkoita sitä, ettei teinin tarvitse kotona tehdä mitään. Vaan sitä, ettei koira ole, eikä saa olla, teinin vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pakottaisi, koska hän kuitenkin kostaa sen viattomalle koiralle. Kiskoo hihnasta, tiuskii ja tekee mahdollisimman lyhyen lenkin. Säästä koira siltä.
Mutta jotain muuta tilalle. Asunnon imurointi ja vessojen pesu 2 kertaa viikossa. Ja tulos myös kontrolloidaan, jottei lusmua!
Tai jos teillä ei ole tiskikonetta, tiskivuoro kerran päivässä.
Jos noin on niin siinä tapauksessa kyseinen teini on kyllä jonkin sortin sosiopaatti.
Täällä näkee jatkuvasti noita koiralle tiuskivia ja koiran hihnasta kiskovia teinejä. Ovatkohan ne kaikki sosiopaatteja? Tällä samalla kadullakin asuu pari sellaista ja ne ainakin myös lenkittävät koiraa niin lyhyesti kuin mahdollista. Oma koirani joutui kerran tällaisen välinpitämättömän teinin koiran uhriksi, kun typerää penskaa kiinnosti enemmän puhelimen selaus kuin koiran hihnasta kiinni pitäminen ja koira pääsi häneltä irti ja hyökkäsi minun koirani päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu koira ei kesken ruuanlaiton ilmoita, että ulos olisi men
Aauuko tämä koiraparka kerrostaloloukossa, niin ettei yllättävän hädän tullessa voi päästää sitä nopeasti ulos?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni inhottaisi jos lapseni olisi noin kylmä ja tunteeton. Ja vielä pinnallinen somepelle siihen päälle. Yllätyin että monet kommentoijat eivät ole huolissaan tästä asenteesta. Koira on vaan joku käyttöesine joka joskus kiinnosti mutta voi heittää menemään kuin rikkinäisen kodinkoneen.
Tuollaisella pakottamisella lapsesta tulee juurikin koiria vihaava sosiopaatti. Ihan säälittää sellaisen perheen koira, jossa tapellaan, kuka sitä joutuu hoitamaan. Meillä oli juuri sellainen perhe ja vasta aikuisena olen alkanut tuntea tuskaa meidän lapsuudenperheen koirien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja täällä. Ensinnäkin, eihän se lapsi ikinä opi ottamaan vastuuta asioista, jos kotona ei tarvitse tehdä jotain kun ei huvita. Koira on perheenjäsen, siitä ei luovuta kuin pakon edessä, ja jokainen hoitaa hommat vuorollaan. Netti, harrastukset ym ovat etuoikeuksia, ja ne saa vain, jos hoituu myös velvollisuudet.
Ja vain psykopaatti kostaa pahan mielensä eläimelle. Lyhyehkö lenkki yhtenä kolmesta ei ole vaarallista, eikä se, että kuljetaan hiljaa kun teini tuijottaa puhelinta.
Koulumaailmassa näkee sekä niitä lapsia, jotka ovat oppineet, että hommat hoidetaan. Ja niitä lapsia, joille koulussa ekaa kertaa aikuinen asettaa rajoja. Pitäkää huolta, että teidän lapsenne ovat noita ensimmäisiä. Moni asia on silloin helpompaa.
Eli pikkusisaruksetkin ovat perheenjäseniä, joita jokaisen tulee hoitaa
Lapsia syntyy alaikäisille kaiken aikaa, nuorilla on omia eläimiä, vaikkapa hevosia, joista he todella vastaavat. MLL lastenhoitajat ovat usein alaikäisiä, mitäpä arvelet vastuusta? Tosin olen varma että ne lapset eivät ole sinun kaltaisen vanhemman lapsia.
Teini ulos tai piikille.