Miten esimies kohtelee loppuunpalanutta?
Sanooko vain, ettå on täällä muutkin väsyneitä?
Jos kaikki on väsyneitä, niin mistä johtuu? Eikö hyvässä työpaikassa pitäisi olla hyvinvoivia ihmisiä?
Kommentit (31)
Omam kokemuksen mukaan hyvässä työpaikassa ihmiset voivat hyvin ja tulevat töihin mielellään. Ei ole kuppikuntaisuutta ja työtaakka on tasaista. Luottamus muihin ja muiden työpanokseen ja työn tekoon on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita työpaikka, jossa ihmiset voivat hyvin ja esimies arvostaa työntekijöitä yksilöinä. Työkaverit luottavat ammattitaitoon, eivätkä kyräile selän takan, inhoa omaa työtään, korostavat itseään ja puhu kollegoilleen kuin äiti lapselle.
Kuinka raskasta onkaan, kun joku ei luota sun hoitavan hommas.
Aika tahditonta esimieheltä, jos noin kuittaa uupumuksen. Ei tuossa tilanteessa vedota siihen, että "kyllä se konttorin Liisakin on väsynyt. Ajatteletko hänen työtaakkaansa yhtään? Mene auttamaan työsi ohessa. Laitetaan sulle vähän pidempiä vuoroja ja ne vuorot mitä kukaan muu ei halua tehdä. Jousta jousta hautaan asti".
Vierailija kirjoitti:
Oma esihenkilöni reagoi kertomalla että hänellä itsellään on joskus aiemmin ollut samanlaisia haasteita, ja tarjosi mahdollisuutta tilapäisesti lyhennettyyn työviikkoon sekä ohjasi työterveyden juttusille.
Oispa oma esihenkilö samanlainen. Hän on myöntänyt että osa uupumiseni syy on hänen toimintavoissaan, mutta hän ei halua muuttaa niitä. Olen vuosi sitten viimeksi palanut loppuun ja nyt taas on oireet lisääntyneet. Esihenkilö kuuntelee, mutta mitään ei muuteta. Hän ei reagoi edes siihen, että olen alkanut käyttäytymään tylysti muita työkavereita kohtaan. Pakko olla töissä, koska töiden korvaajaa ei ole. Suomalainen työelämä on aivan sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma esihenkilöni reagoi kertomalla että hänellä itsellään on joskus aiemmin ollut samanlaisia haasteita, ja tarjosi mahdollisuutta tilapäisesti lyhennettyyn työviikkoon sekä ohjasi työterveyden juttusille.
Oispa oma esihenkilö samanlainen. Hän on myöntänyt että osa uupumiseni syy on hänen toimintavoissaan, mutta hän ei halua muuttaa niitä. Olen vuosi sitten viimeksi palanut loppuun ja nyt taas on oireet lisääntyneet. Esihenkilö kuuntelee, mutta mitään ei muuteta. Hän ei reagoi edes siihen, että olen alkanut käyttäytymään tylysti muita työkavereita kohtaan. Pakko olla töissä, koska töiden korvaajaa ei ole. Suomalainen työelämä on aivan sairas.
Hyvä työnantaja ajattelee työntekijöiden jaksamista ja hyvinvointia. Keventää työtaakkaa, jos kuormitus on liian suuri.
Esihenkilöt ovat pääasiassa syy työntekijöiden loppuunpalamiseen, joten reagoivat aina tympeästi ja syyttelevästi. Jos pomot/ esimiehet olisivat asiansa osaavia, työntekijöistä huolehtivia ja ongelmat selvittäviä, niin ei olisi työuupumusta työn takia. Mikä säästö yhteiskunnalle ja työnantajalle! Olen ollut neljässä työpaikassa pitkäaikaisesti ja jokaisessa esimies oli joko täysin reppana tai omaa etua ajava narsisti tai hommiaan työntekijöille delekoiva laiskuri, kaksi oli lisäksi niin häijyjä että jos työntekijät olisivat uskaltaneet heistä valittaa, niin tuomiolle olisivat joutuneet.
Mutta vaikka kuinka yritti tsempata näitä kiusattuja, niin enemmin lähtivät pois kuin itseään puolustivat. Minä olin neljäs työntekijä näiden kiusattujen jälkeen, mutta kukaan ei kertonut minkälainen esimies on vastassa. Raukat, mielistelivät pomoaan, ettei heitä kiusaisi. Mutta, ennen kuin itse päätin lähteä, niin kerroin kaiken työsuojeluun, ennen kuin lähdin. Tuli esimiehelle tukalat paikat, jäi burnout lomalle kuulemma ja sanoutui irti työstään. Mutta ei minua siitä kukaan kiitellyt, vaikka uusi esimies oli aivan toista maata.
Esimies käy sanomassa isommalle pomolle, että irtisano se. No sitten hän irtisanoi ja asian piti olla kunnossa. Kuulin huhuja, ettei se niin hyvä idea ollutkaan. Halusivat takaisin töihin, mutta en lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Opettajista moni uupuu. Potkuja siitä syystä ei voi antaa, jos ei ole mitään väärää tehnyt. Kolmikantakeskusteluissa pohditaan keinoja helpottaa työtä. Joskus onnistuu, joskus ei. Alanvaihto on monella mielessä. Huono johtaminen liittyy usein uupumiseen.
Niin. Kun huonot johtajat kouluttavat muille huonoa johtamistaan.
Vierailija kirjoitti:
Opettajista moni uupuu. Potkuja siitä syystä ei voi antaa, jos ei ole mitään väärää tehnyt. Kolmikantakeskusteluissa pohditaan keinoja helpottaa työtä. Joskus onnistuu, joskus ei. Alanvaihto on monella mielessä. Huono johtaminen liittyy usein uupumiseen.
Kyllä näin on nääs. Nääs. Nääs.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ taitaa olla niitä autonomisimpiä töitä ikinä. Jos huono johtaminen on syy, silloin pitää katsoa peiliin? Kukaan ei sonulle nimittäin kerro, miten työsi tulee tehdä, vaan itse päätät asioista.
Loppuunpalanutta työläistä tulee käsitellä samalla lailla kuin loppuunpalanutta tupakkaa; heittää katuun ja polkea päälle. T. Sikarikas Yrittäjä.