Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisesta ketjusta poimittua. Eikö joskus elämässään ulosotossa ollut saisi koskaan hakea asuntolainaa?

Vierailija
14.01.2025 |

Sen ketjun ap siis on ulosotossa ja haluaa maksaa velat nopeasti pois. Kun hän on maksanut velat, niin hän alkaa säästämään rahaa, että saa sitten pankista lainan taloa varten. Jonkun mielestä tuo oli sitten väärin. Ei saisi ilmeisesti ulosottoveloista päästyään hakea asuntolainaa. Pitäisi ilmeisesti asua vuokralla loppuelämänsä. 

Mä olen itse ollut ulosottovelkainen ja sain viimeiset velat maksettua kesäkuussa -23. Säästän itsekin rahaa, että saan pankista lainaa taloa varten. Pankki kun haluaa tietyn määrän säästöjä joten pakko se on säästää. En ymmärrä miksi en saisi haluta ostaa omaa kotia vaan pitäisi asua vuokralla. Harvalla on sellaista määrää rahaa itsellä, että voi ostaa talon tai asunnon ilman velkaa. On ihan normaalia elämää ottaa pankista lainaa omaa asuntoa varten. 

Pankkihan se päättää myöntääkö lainaa. Mulle pankista on jo luvattu lainaa kunhan saan tietyn määrän säästöjä kasaan. Säästän rahat myös varainsiirtoveroon ja kaupan vahvistamiseen, niin ei tarvitse niitä varten ottaa lainaa. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/29 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan besserwissereillähän on aina rahaa ostaa käteisellä asunto. Lisäksi on säästöjä ja sijoituksia vaikka millä mitalla. 

Vierailija
4/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pitää olla omaa rahaa?

Vierailija
5/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä, mun kaverilla meni firma konkurssiin joskus ja se oli ulosotossa ja luottotiedoton. Sai kuitenkin velkansa kuitattua ja luottotietonsa kuntoon ja nykyään sillä on asuntolainaa. En mä nyt ymmärrä miksi sen ois pitänyt asua vuokralla loppuikänsä. 

Vierailija
6/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi välität joidenkin mielipiteistä??

Vierailija
7/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi välität joidenkin mielipiteistä??

Kaikki suomen julkinen keskustelu on pohjimmiltaan sitä että jollakulla on mielipide ja sitten raivotaan niille jotka ei suostu hyppäämään tämän mielipiteen mukaan. Somevaikuttajat tuo yhteiskuntaan pelkkiä mielipiteitä, usein jopa sellaisia ettei ne perustu faktoihin tai on jopa niitä vastaan. Sama medialla, jolla ei muuta olekaan kuin loputtomiin mielipiteitä, ja sitten pääkirjoituksia myöten maalitetaan niitä jotka ei tajunneet hypätä kun media käski mielipiteineen. Ja poliitikot, viestintätoimistot ja loputon määrä professoreita, asiantuntijoita ja virkamiehiä jotka julistaa mielipidettään joka paikassa joskus asiantuntijanstatuksella.

Ja sitten kun sanot ääneen että teet omat päätöksesi etkä usko kaikkea mitä esim  media tai oppositiovasemmisto tai jotkut punaprofessorit horisee niin alkaa kovaääninen persuttelu tai iikorittelu.

Mutta tuota se on kun moskova aikanaan aivopesi median tunnepohjaiseen journalismiin jossa faktat saa vaikka väistyä tunteen tieltä. Tuolla tyylillä mediaa on helpompi ohjata kun faktoilla ei saa käännettyä median mieltä, koska "muh tunteet".

Vierailija
8/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki tekee sinusta riskiarvion ennen lainapäätöstä. Useimmiten yhdenkin kerran ulosotossa ollut katsotaan olevan lainanmaksukyvyltään epäluotettava (pienet tulot pätkätyöstä tai yrittäjänä, historiaa erilaisista veloista ja pikavipeistä).

Joskus vakituisesta työstä saatava palkkatulo on lainanlyhennykseen verrattuna uskottava, ja laina voidaan myöntää, jos tosiaan on näyttöä myös säästämiskyvystä (20-25% ostettavan asunnon arvosta).

Tietystikin paljon vaikuttaa se lainalla hankittavan asunnon vakuusarvo. Mikä tarkoittaa arvoa, jonka pankki asunnosta saa otettuaan sen haltuunsa jos et lainaa pysty maksamaan. Pk-seudulla, Turussa, Tampereella vielä hyvät, maaseudulla ja kuolevissa teollisuuspaikkakunnissa huonot vakuusarvot.

Vierailija
9/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki tekee sinusta riskiarvion ennen lainapäätöstä. Useimmiten yhdenkin kerran ulosotossa ollut katsotaan olevan lainanmaksukyvyltään epäluotettava (pienet tulot pätkätyöstä tai yrittäjänä, historiaa erilaisista veloista ja pikavipeistä).

Joskus vakituisesta työstä saatava palkkatulo on lainanlyhennykseen verrattuna uskottava, ja laina voidaan myöntää, jos tosiaan on näyttöä myös säästämiskyvystä (20-25% ostettavan asunnon arvosta).

Tietystikin paljon vaikuttaa se lainalla hankittavan asunnon vakuusarvo. Mikä tarkoittaa arvoa, jonka pankki asunnosta saa otettuaan sen haltuunsa jos et lainaa pysty maksamaan. Pk-seudulla, Turussa, Tampereella vielä hyvät, maaseudulla ja kuolevissa teollisuuspaikkakunnissa huonot vakuusarvot.

Et sitten tajunnut mun aloituksen pointtia etkä myöskään osannut lukea sitä, että olen jo pankissa käynyt.

Ap

Vierailija
10/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 000€ + varainsiirtovero ja kaupanvahvistus.

Ap

Vierailija
11/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

Vierailija
12/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin maksettiin miehen ulosotto nopeasti pois. Odotettiin 4v ja puhtaita luottotietoja ja sääästettiin samalla. Saatiin iso asuntolaina. Sekin kohta maksettu pois. Mies hölmöili 18 vuotiaana pikavipeillä, ei siitä koko ikää rangaista kunhan maksaa velat pois.

Vierailija
13/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan täällä joku valittaa. Aihe kuin aihe.

Vierailija
14/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

No ei ehkä sulle, mutta mulle iso summa. En mä tuollaista noin vain säästä.

Ap

Vierailija
15/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

Niin kun palstan besserwissereillä on aina satoja tuhansia tilillä eikä ymmärretä, että ei kaikilla ole tuollaisia rahoja.

Vierailija
16/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran luottotiedoton, aina luottotiedoton! Jos ei kohtuullinen rahankäyttö onnistu niin kunnan vuokrakasarmiin vaan asumaan! 

Vierailija
17/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

Ap

Pankki varmaan tulkitsee sitä, niin että tuo pitää pystyä säästämään tai ei ole kykenevä lainanmaksuunkaan. Oletko laskenut, että pystyt maksamaan sitä lainaa? Ja millä koroilla? Onko 6% ok? Mitä, jos palkkasi laskee (minun useammalla tutulla on laskenut, osa saanut potkut)? Nyt eletään epävarmoja aikoja.

Vierailija
18/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

Ap

Pankki varmaan tulkitsee sitä, niin että tuo pitää pystyä säästämään tai ei ole kykenevä lainanmaksuunkaan. Oletko laskenut, että pystyt maksamaan sitä lainaa? Ja millä koroilla? Onko 6% ok? Mitä, jos palkkasi laskee (minun useammalla tutulla on laskenut, osa saanut potkut)? Nyt eletään epävarmoja aikoja.

Ei nykyään saa mistään pankista lainaa ilman säästöjä tai riittäviä vakuuksia. Kyllä tuo pitäisi jo olla kaikkien tiedossa. Ei tämä liity mitenkään mun ulosottoon vaan on ihan kaikilla sama juttu. 

Niin millähän mä maksaisin lainanlyhennyksen. Olisikohan ihan palkkatuloilla kuten muutkin tekee. Mä maksan jo nyt vuokraa sen verran kuin maksaisin asuntolainaa. Hyvänen aika sentään. Mä asun tässä talossa minkä haluan ostaa ja maksan tämän talon kuluja. 

Miksi ihmeessä mun palkka laskisi? Se on työehtosopimuksen mukainen ja olen töissä alalla jossa kyllä töitä riittää.

Ap

Vierailija
19/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

Niin kun palstan besserwissereillä on aina satoja tuhansia tilillä eikä ymmärretä, että ei kaikilla ole tuollaisia rahoja.

Ei tietenkään ole, mutta eivät he saa lainaakaan ilman takausta. Siitä on kyse. Onko varaa lainaan. Todella monella ei ole ja silloin sitä ei pidä ottaa, vaikka pankki sen myöntäisikin. Miettikää 90-luvun lamaa. Muistutan vielä, että asumistukea ei enää makseta omistusasuntoon. Mitä sitten, jos tulee potkut? Saatko asunnon myytyä? Monella on ongelmana se, ettei asunto/talo mene kaupaksi. Siinä voi joutua todella vaikeaan tilanteeseen.

Vierailija
20/29 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kuulosta paljolta.

Ap

Ei nykyään saa mistään pankista lainaa ilman säästöjä tai riittäviä vakuuksia. Kyllä tuo pitäisi jo olla kaikkien tiedossa. Ei tämä liity mitenkään mun ulosottoon vaan on ihan kaikilla sama juttu. 

Niin millähän mä maksaisin lainanlyhennyksen. Olisikohan ihan palkkatuloilla kuten muutkin tekee. Mä maksan jo nyt vuokraa sen verran kuin maksaisin asuntolainaa. Hyvänen aika sentään. Mä asun tässä talossa minkä haluan ostaa ja maksan tämän talon kuluja. 

Miksi ihmeessä mun palkka laskisi? Se on työehtosopimuksen mukainen ja olen töissä alalla jossa kyllä töitä riittää.

Ap

Varmoja työpaikkoja ei ole. Paitsi, jos olet lääkäri. Siinä tapauksessa 10 000 ei olisi sinulle ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan