Työpaikalla viimisetkin erosivat ammattiliitosta ja nyt kuulemma neuvottelemme itse henkilökohtaiset sopimukset
Tämä siis eräs yksityisfirma, jossa kaikenlaista kodinhoitoon liittyviä palveluita avustamisesta kunnostustöihin tms.. Meitä on n15 työntekijää ja meistä ei enää kuulemma kukaan kuulu liittoihin, kun niistä ei ole hyötyä. Meille pitäisi tulla uudet sopimukset työhön liittyen ja nyt käymme itse ne neuvottelemassa jokainen erikseen. meillä oli vielä jonkinlainen nokkamies aiemmin, mutta hän irtisanoutui, kun tuli riitaa pomojen kanssa. nyt vähän arveluttaa, että mitä jatkossa tulee olemaan, kun pomo epäili, etä pitää tarkistaa palkkoja, jos firma aikoo selvitä vaikeista ajoista, kun tilaukset vähentyneet. Voiko pomo oikeasti alentaa palkkoja, kuten epäilty. Eikö sen joku laki estä?
Kommentit (936)
Jossain tapauksissa voi olla ihan hyvä idea neuvotella itse. Työnantaja ei voi lain puitteissa kuiitenkaan maksaa vähemmän mitä kuuluu. Minulle ei ainakaan ole koskaan maksettu enemmän kuin tes määrää, jotenka näin voisi saada enemmän. Työnantajalle tämä on suurempi riski tämä liittoon kuulumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Jossain tapauksissa voi olla ihan hyvä idea neuvotella itse. Työnantaja ei voi lain puitteissa kuiitenkaan maksaa vähemmän mitä kuuluu. Minulle ei ainakaan ole koskaan maksettu enemmän kuin tes määrää, jotenka näin voisi saada enemmän. Työnantajalle tämä on suurempi riski tämä liittoon kuulumattomuus.
Saa maksaa vähemmän. Tulee myös paikallinen sopiminen ja siinä saa sopia ohi tessin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette kuulu ammattiliittoon, kuulutteko YTK? eikö ytk-liitosta saisi edustajan paikalle?
Ei ytk hoida mitään neuvotteluja. Se on Suomen Yrittäjien perustama muka-liitto.
Kyllästyi valheisiin että työttömyysturvaa saadakseen piti kuulua ammattiliittoon tätä valhetta AY liike hoki vuosia, eikä vieläkään kaikki tiedä että turvaa saadakseen kassan jäsenyys riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette kuulu ammattiliittoon, kuulutteko YTK? eikö ytk-liitosta saisi edustajan paikalle?
Ei ytk hoida mitään neuvotteluja. Se on Suomen Yrittäjien perustama muka-liitto.
Kyllästyi valheisiin että työttömyysturvaa saadakseen piti kuulua ammattiliittoon tätä valhetta AY liike hoki vuosia, eikä vieläkään kaikki tiedä että turvaa saadakseen kassan jäsenyys riittää.
No, miten se ytk ajaa palkankorotuksia, jos liitot loppuu, kun liitot saa toimia vaan tietyllä jäsenmäärällä?
Kerro nyt vaikka miten ytk ajaa palkankorotuksen hoitajille tai teollisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitot saa toimia vain tietyllä jäsenmäärällä ja jos liitot loppuvat niin ei ole enää työehtosopimuksia eli ei ole enää minimipalkkaa, ei sairaspäivärahaa jne.
Liitoista eroaa iso määrä porukkaa, koska he eivät saa enää ansiosidonnaista.
Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen, ennen sen sai 6 kuukaudella.
Lapsikorotukset poistettiin ja ansiosidonnainen porrastettiin eli pienellä palkalla ansiosidonnainen on sama kuin työmarkkinatuki 595 netto.
Palkkatukityö ei kerrytä enää ansiosdonnaista
Jos vakituiset kuuluu ytk:hon niin teillä ei ole enää kohta työehtosopimusta.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Eli kohta työnantaja saa päättää palkan suuruuden ja jos ei työnteko sillä summalla kiinnosta niin vaihtoehtona on työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa, jos ei ole liittoa ei ole myöskään minkään suuruista ansiosidonnaista.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole menoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Selkiskö?
Kookomus olisi myös halunnut ansiosidonnaisen kaikille.
Myös silloin ihmiset eroaa liitoista eikä ole enää työehtosopimuksia ja työnantaja saa määrätä palkan.
Jos sulla on asuntovelkaa niin suostutko pienenpään palkkaan vai jäätkö maksamaan asuntolainaa, lämmityskuluja ja ruokaa 595 työmarkkinatuella?
Meillä firmassa pomo alkoi puhumaan siitä paikallisesta sopimisesta mutta kaikki työntekijät aikalailla ovat sanoneet että uusia sopimuksia ei tehdä. Ne on sellaisia haista p huijaus soppareita jos erehtyy tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä firmassa pomo alkoi puhumaan siitä paikallisesta sopimisesta mutta kaikki työntekijät aikalailla ovat sanoneet että uusia sopimuksia ei tehdä. Ne on sellaisia haista p huijaus soppareita jos erehtyy tekemään.
Ja meillä on domacare sovellus firmassa missä pitäisi seuranta pitää päällä työvuoron ajan mutta ei taida oikein laillista olla tuo seuranta joten en pidä päällä sitä.
Vain täysi saunatonttu eroaa liitosta, ja sopii itse "huippu" sopimuksen työnantajan kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työntekijä oli puoli vuotta sairaslomalla leikkauksen jälkeen. Kohta tollaset saa irtisnoa helposti.
Ei saa. Älä usko liiton propagandaa, ota itse selvää asioista.
Kyllä saa, ei sairauden takia, mutta sä olit liian pitkään kahvitauolla, se on jatkossa asiallinen syy.
Ei saa. Älä levitä liiton valheita.
Joko liitto-jankkaaja on onnistunut selvittämään mitä yleissitovuus tarkoittaa?
Meistä määräaikaisia töitä tekevistä moni asuu vuokralla ja saadaan asumistukea ja toimeentulotukea, kun erotaan liitosta eikä saada ansiosidonnaista.
Mutta asuntovelkaiselle liittojen loppuminen ja se, että ei ole työehtosopimusta on hankala juttu, kun työnantaja saa määrätä palkan eikä omistusasuntoon saa enää yleistä asumistukea eikä lainat ole menoja toimeentulotuessa eikä saa omistaa kesämökkiä eikä kahta autoa, jos vaimokin käy töissä.
Kelan tuissa auton menot ei ole kuluja, jos asuu esim. maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Joko liitto-jankkaaja on onnistunut selvittämään mitä yleissitovuus tarkoittaa?
Ja jos ei ole enää liittoja niin miten yleissitovuus vaikuttaa.
Oletko myös lukenut jo paikallisen sopimisen uudistuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tapauksissa voi olla ihan hyvä idea neuvotella itse. Työnantaja ei voi lain puitteissa kuiitenkaan maksaa vähemmän mitä kuuluu. Minulle ei ainakaan ole koskaan maksettu enemmän kuin tes määrää, jotenka näin voisi saada enemmän. Työnantajalle tämä on suurempi riski tämä
Saa maksaa vähemmän. Tulee myös paikallinen sopiminen ja siinä saa sopia ohi tessin.
Ei saa.
PISTE.
LOPETA VALEHTELU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työntekijä oli puoli vuotta sairaslomalla leikkauksen jälkeen. Kohta tollaset saa irtisnoa helposti.
Ei saa. Älä usko liiton propagandaa, ota itse selvää asioista.
Kyllä saa, ei sairauden takia, mutta sä olit liian pitkään kahvitauolla, se on jatkossa asiallinen syy.
Ei saa. Älä levitä liiton valheita.
Kyllä saa.
Jatkossa irtisanomiseen riittää liian pitkä kahvitauko.
https://www.pam.fi/artikkelit/tyontekija-voisi-saada-potkut-kevyemmin-p…
"TEHY: Työntekijöiden oikeuksiin rajuja heikennyksiä.
Raskaussyrjintä tulee lisääntymään."
https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hallitusohjelmasta-tyontekijoiden-o…
"Irtisanominen on kohta todella helppoa."
Vierailija kirjoitti:
Vain täysi saunatonttu eroaa liitosta, ja sopii itse "huippu" sopimuksen työnantajan kanssa..
Ei ole mitään syytä erota liitosta vaikka neuvottelisi itselleen lisää etuja. Työntekijän kannalta ei ole olemassa tilannetta jossa ei kannattaisi olla liiton työehtosopimus käytössä. Edes silloin kun saa neuvoteltua parempia etuja joihinkin kohtiin.
Nuoripari ottaa asuntolainaa ja kun saa vauvan ei saakaan pitää työpaikkaa.
Kuka ottaa enää isoa asuntolainaa.
Se mieskin voidaan irtisanoa helposti.