Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa neuvotonta! Yskä kestänyt 4 kk

Vierailija
13.01.2025 |

Elokuun lopulla mulla oli flunssa joka parani kyllä viikossa mutta yskä jäi. Olen siis yskinyt 4,5 kk - välillä niin että oksennus tulee ja varsinkin öisin todella rajusti. Kuumetta on aina silloin tällöin päivän tai kaksi ja sitten menee ohi.

Marraskuussa menin lääkäriin ja kerroin tilanteesta, CRP ja muut veriarvot ihan normaalit, lekuri neuvoi ottamaan hunajaa josta ei ollut oikein mitään hyötyä. Yskä ja satunnainen kuumeilu senkun jatkui ja jatkui. Sain sairaslomaa.

Joulukuussa menin taas lääkäriin koska minulta ei lähtenyt enää ääntä yskimisen takia ja olin tyystin uupunut koska yöt meni yskiessä. Lääkäri epäili sitkeää virusta ja antoi keuhkoputkia avaavaa lääkettä.  Lisää saikkua.

Äsken tulin taas lääkäristä. CRP normaali, kuten kaikki veriarvot, lämpöä 37.5,sain lähetteen astmatutkimuksiin ja kehoituksen vaan lepäillä, reseptillä cocillaana-liuosta ja limaairroittavia tabletteja ja sairaslomaa.

Töissä alkaa esimies olla "hiukan" kypsä, kun olen kokoajan sairaslomalla ja silloin kun en ole, yskin ihan hulluna. Tuntuu tosi inhottavalta sillä en voi tälle mitään ja tekisin mitä vaan että pääsisin tästä ihmeellisestä satunnaisesta kuumeilusta ja non stop yskästä eroon. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ja onko mitään mitä voisin tehdä? Olen lievästisanoen epätoivoinen.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samoilla oireilla 13 vuotias. Diagnoosina  virusperäinen hengitystietulehdus ja infektio astma. Lääkkeeksi kortisonitabletit, hengitettävä kortisoni ja avaava hengitettävä lääke. Ja kuukauden kuuri astman hoitoon tarkoitettuja tabletteja. Yskitty marraskuusta alkaen ja koko ajan pahenee. Paljon on poissaoloja tuon vuoksi.

Vierailija
22/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne astmatutkimukset on varmasti paikallaan. Tuolla lailla se minullakin alkoi. Ota sitä avaavaa lääkettä aina, kun tulee tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, inkivääritee. Se on oikeasti uskomattoman tehokas lääke yskään.

Sitten kannattaa syödä hunajaa ihan raakana suoraan purkista. Jopa lääkärit neuvovat niin.

(Veteen sekoitettuna sen teho tietenkin mahdollisesti laimenee.)

Vierailija
24/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi yskän tunteeseen auttaa yleisesti lämpimänä pysyminen. Kurkkupastilli voi myös katkaista kierteen, sillä aktivoi lihaksia ja helpottaa kutitusta

Mitä taas tuohon lämpöön tulee, onko sinulla kenties joku syy miksi et halua parantua? Itselläni tuollaiset kierteet ovat loppuneet vaan kyllästymisellä sairastamiseen ja eteenpäin menemällä, vaikka sitten vähän kuumeisena. Keho sairastuttaa itsensä jos on joku psykologinen oire. Haluatko olla terve?

Vierailija
25/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hunaja yskään auta. Kurkkukipua se kyllä saattaa helpottaa, joskus. 

Vierailija
26/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nuoresta asti pitkiä yskiä. Aikuisiällä todettiin astma. Joskus oli niinkin, että poskiontelotulehduksen oire oli yskä, ja lähti antibiooteilla.

Vierailija
27/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koronarokotukset ajan tasalla?

Vierailija
28/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Pitkään jatkunut ystä ei ole mikään astma. Astma on ihan oikea tauti .Lääkärin kuuluu laittaa keuhkokuviin ja tutkia tuberkuloosi ysköksistä . Yskösnäytteissä näkyy tubi kuin muukin bakteeri ja hinkuyskä yskös. 

Vierailija
29/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä samoilla oireilla 13 vuotias. Diagnoosina  virusperäinen hengitystietulehdus ja infektio astma. Lääkkeeksi kortisonitabletit, hengitettävä kortisoni ja avaava hengitettävä lääke. Ja kuukauden kuuri astman hoitoon tarkoitettuja tabletteja. Yskitty marraskuusta alkaen ja koko ajan pahenee. Paljon on poissaoloja tuon vuoksi.

Noin monta lääkettä ja koko ajan pahenee? Onkohan kuitenkin antibiootin paikka.

Vierailija
30/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole saanut antibiootteja? Mulla kesti raju yskä 8 vko ja lääkäri määräsi antibiootit kun ei voi olla kyse enää viruksesta. Yskä loppui kahdessa päivässä 

Antibiootteja ei anneta jos CRP on normaali, silloin ei ole bakteeri tulehdusta 

Vierailija
31/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kuormittavalta tilanteelta. Viime syksynä mulla oli vähän samantapainen tilanne. Kaikki arvot ok, mutta olo oli vähän väliä kuumeinen, yskä ei helpottanut, ääni lähti ja limaa nousi kurkkuun ja kurkku oli todella kipeä. Tämän lisäksi rinnassakin oli omituisia tuntemuksia, soitin kerran jopa ambulanssin, kun luulin saaneeni sydänkohtauksen.

Lopulta kuukausien jälkeen terveyskeskuslääkäri heitti ilmoille ajatuksen refluksista, johon kaikki oireeni sopivat. Eipä ollu tullut mieleen, kun varsinaista polttavaa tunnetta rintalastassa tai närästystä en ollut huomannut. Sain lääkityksen, jota söin 2 kuukautta. Vedin ruokavalion todella köyhäksi: mustikkakeittoa, banaania ja piimää. Liityin facessa kaikkiin mahdollisiin refluksi -ryhmiin ja imin tietoa. 2 viikkoa olin tiukalla ruokavaliolla (eniten otti päähän kahvin ja suklaan heivaaminen, ne ovat ehdottomasti pahimmat aiheuttajat!) ja oireet alkoivat lopulta helpottamaan. Aloin lisääm

Refluksitauti voi hyvinkin puhjeta kovan yskän seurauksena jos on tullut palleatyrä (on voinut olla hilkulla jo valmiiksi ja yskimisen paine on se viimeinen pisara.) Aloittajana vetäisin todella tiukan ruokavalion ja happosalpaajaa 2-3 viikkoa (joko reseptillä vahvaa tai sitten käsikaupasta ostettua tupla-annoksella.) Jos yskä helpottuu on satavarmasti refluksia. 

Vierailija
32/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootti kuuri auttaa tulehduksiin nopeasti. Myös moneen muuhun. Tupakkayskä on erilainen kuin muut yskät. Hinkuyskää on tullut uudestaan . Tuberkuloosia. Kehkokuvat ja yskösnäytteet. Allergiat voi aiheuttaa yskää mutta astma on hengitys vaikeus hengitys vinkuu eikä saa happea. 

Vierailija
33/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkkeet aiheuttaa yskää esim. verenpainelääke.

Vierailija
34/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Covid myös aiheutti yskää kuin hengitys vaikeutta eikä se ole astmaa. Meillä on ihan erikseen keuhkotauti lääkärit. Keuhkopussin tulehdus aiheuttaa yskää. Kuumetta. Keuhkoputken tulehdus aiheuttaa. Antibiootti kuurit auttaa aina se fakta. 

Vierailija
35/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi joskus otetaan bakteeri viljely vaikka mistä ja antibiootit . Millä hameen lääkäreillä te käytte? 

Vierailija
36/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yskä lähtee yskimällä.

No ei ihan noinkaan. Yskä tekee keuhkoihin myös pysyviä vaurioita ja arpia. Ja toisaalta edellisen päivän väliaikaiset  yskävauriot pohjustavat tämän päivän yskän. Siksi minulle keuhkospesialisti painotti allergioita tutkittaessa, että on tärkeää saada yskäkierre katkaistua.

Minulla flunssat jättää aina pirullisen kuivan ärsytysyskän. Tähän katkaisuun hän kirjoitti minulle astmalääkereseptit, sekä avaavaa, että hoitavaa. Ohjeena käyttää tarvittaessa. Toimivat todella hyvin yskänlääkkeenä ärsytysyskään. Tuo hoitava myös parantaa räkäisempää yskää jos pitkittyy.

Astmaa ei varsinaisesti ole ainakaan vielä.

Harmi vaan, että ehdin ennen kunnon ohjeita vaurioittaa keuhkot yskimällä. Keuhkokuumeita ei ole ollut, joten ainoa selitys arvillee on pitkittyneet yskät.

t. Arpikeuhko 56.

Vierailija
37/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut nuoresta asti pitkiä yskiä. Aikuisiällä todettiin astma. Joskus oli niinkin, että poskiontelotulehduksen oire oli yskä, ja lähti antibiooteilla.

Sama täällä. Nukkuessa nieluun poskionteloista valuva lima ärsyttää keuhkoputkia. En aina ole edes tajunnut, että poskiontelot ovat tulehtuneen. Kissalle olin allerginen ja se jotenkin ylläpiti tulehdusta poskionteloissa ja sen myötä yskää. Helpotti kun kissa löysi uuden kodin.

Vierailija
38/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö astman mahdollisuutta ole tutkittu?

Vierailija
39/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan suolahuonetta. Ei ole lääke, mutta saattaisi helpottaa. 5 kerran kortti on yleensä noin 100 euroa. Ainakin kolme ekaa kertaa 2-3 päivän välein.

Vierailija
40/56 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmapiippu ainoa mikä auttaa. Vaadit sen. Olen itse saanut pitkittyneeseen yskään kahdesti. Käyttänyt vain muutaman annoksen, yskä parani. Jatkossa en suostu yskimään viikkotolkulla vaan vaadin tuon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan