Auttakaa neuvotonta! Yskä kestänyt 4 kk
Elokuun lopulla mulla oli flunssa joka parani kyllä viikossa mutta yskä jäi. Olen siis yskinyt 4,5 kk - välillä niin että oksennus tulee ja varsinkin öisin todella rajusti. Kuumetta on aina silloin tällöin päivän tai kaksi ja sitten menee ohi.
Marraskuussa menin lääkäriin ja kerroin tilanteesta, CRP ja muut veriarvot ihan normaalit, lekuri neuvoi ottamaan hunajaa josta ei ollut oikein mitään hyötyä. Yskä ja satunnainen kuumeilu senkun jatkui ja jatkui. Sain sairaslomaa.
Joulukuussa menin taas lääkäriin koska minulta ei lähtenyt enää ääntä yskimisen takia ja olin tyystin uupunut koska yöt meni yskiessä. Lääkäri epäili sitkeää virusta ja antoi keuhkoputkia avaavaa lääkettä. Lisää saikkua.
Äsken tulin taas lääkäristä. CRP normaali, kuten kaikki veriarvot, lämpöä 37.5,sain lähetteen astmatutkimuksiin ja kehoituksen vaan lepäillä, reseptillä cocillaana-liuosta ja limaairroittavia tabletteja ja sairaslomaa.
Töissä alkaa esimies olla "hiukan" kypsä, kun olen kokoajan sairaslomalla ja silloin kun en ole, yskin ihan hulluna. Tuntuu tosi inhottavalta sillä en voi tälle mitään ja tekisin mitä vaan että pääsisin tästä ihmeellisestä satunnaisesta kuumeilusta ja non stop yskästä eroon. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia ja onko mitään mitä voisin tehdä? Olen lievästisanoen epätoivoinen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyteen?
Toihan alkaa oikeasti jo vaikuttaan töissäkin.
Luulis että esihenkilöäkin kiinnostelis kunntyöntekijä pitkään kipee.
Nyt varaat ajan työterveyslääkärille ja vaadit parempia tutkmuksia
Minimisopparilla ei aikoja niin vain varailla. Päivystysjono on meidän työterveyslääkäri.
t.erveiset vuokrafirmasta.
Sama juttu pikkufirmassa :(
Vierailija kirjoitti:
Onko koronarokotukset ajan tasalla?
Ei ne estä tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, inkivääritee. Se on oikeasti uskomattoman tehokas lääke yskään.
Sitten kannattaa syödä hunajaa ihan raakana suoraan purkista. Jopa lääkärit neuvovat niin.
(Veteen sekoitettuna sen teho tietenkin mahdollisesti laimenee.)
Lisäisin tähän yhdistelmään vielä carmolis-tipat. Veteen sekoitettuna parin tunnin välein.
Pitkittynyt yskä on ihan kamalaa :/ Itselläni jää lähes poikkeuksetta flunssan jälkioireena kuiva yskä päälle. Kerran sitten sukulainen (sairaanhoitaja) vinkkasi pullopuhalluksesta, kun olin yskinyt monta yötä putkeen.
https://www.hengitysliitto.fi/elamanlaatu-ja-hyvinvointi/hengitystervey…
En olisi koskaan osannut yhdistää kuivaa, haukkovaa yskää siihen että siellä onkin limaa jossain keuhkojen uumenissa. Mutta, pullopuhallus on auttanut siihen, että jälkiyskän ajanjakso on lyhyempi ja lievempi. Itsekseni olen miettinyt noita ketjussa aiemmin mainittuja astmayhteyksiäkin, mutta tutkimuksiin en ole vielä mennyt.
Jaa. Mulla on ollut limainen yskä päivittäisenä ja öisenä seurana jo vähintään 7 vuotta. En polta tupakkaa, en ole koskaan polttanut. Enkä mitään muitakaan "yrttejä". On tutkittu, käyty kurkku- nenä- korvaerikoislääkärillä. On epäilty refluksitautia ja keuhkoklamydiaa, ei ole kumpikaan. On otettu pari kertaa keuhkojen röntgen, ihan puhdas on.
Olen jo luopunut toivosta. Tsemppiä, ja toivottavasti sinulle paranee. Mites sisäilmaongelmat?
Pyydä lekuri kirjoittamaan narkkarin yskälääkettä, toimii
Pitkäaikainen tulehdus on kroonista eikä se nosta tulehdusarvoja, joten antibioottikuuri yleensä auttaa. Tämä pitäisi lääkärinkin tietää.
Menee itsestään ohi. Minulla kesti 9kk enkä mennyt lääkäriin. Hengissä olen edelleen.
montako askivuotta olet polttanut
Osta vahvoja NAC-tabletteja ja ota yksi aamulla ja yksi illalla. Auttaa pilkkomaan limaa, joka helpompi yskiä pois. Näillä selviän flunssista, kun astman takia tulee paljon limaa.
2 kk kesti yskä flunssan jälkeen. Lääkäri määräsi antibiootin ja astmalääkkeen ( kiekko). Siihen loppui rykiminen.
Eikö tämä ole suunnilleen sama aloitus kuin vastikään, jolloin aloittaja oli allergikko, ja ketjussa tuettiin astmatutkimuksiin?
Minulla oli joskus vuosikymmen kaksi sitten erittäin sitkeä yskä. Oli joku virus lääkärin mukaan ja se piti vain potea pois. 4kk sekin kesti. Nyt osaisin viisaampana ostaa resilaaria ja vaikka erotellakin jos tarve vaatii.