Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imatralaisopettaja kertoo isosta muutoksesta nuorissa: "Jos ennen parilla oppilaalla oli keskittymisvaikeuksia, ny

Vierailija
13.01.2025 |

Vuosien saatossa vaatimustasoa on laskettu ja opiskelusta pyritty tekemään oppilaille mielekkäämpää. 90-luvulta lähtien Imatralla opettaneen Marja Syrjälän mukaan oppilaat harjoittelevat nykyisin vähemmän kuin ennen.

https://www.esaimaa.fi/paikalliset/8200513

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tämä sitten pisa-tuloksista näkyy.

Vierailija
22/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tilaajille. 

Mutta perusidea tulee selville. Nykynuoret eivät ole enää yhtä keskittymiskykyisiä kuin 90-luvulla. Häiriötekijöitä on liikaa eikä oppilailta vaadita enää nykyään niin paljoa. Ap

Kysyn tässäkin keskustelussa, että minkä vastuun opettajat ottavat asiasta ja mitä aikovat tehdä, jotta tilanne muuttuisi? 

Enemmänkin kysyisin että minkä vastuun vanhemmat ottavat asiasta. On ihan tutkittu fakta että esim. vanhempien koulutustaso heijastuu suoraan lasten koulumenestykseen ja se taas tulee paljolti siitä että kotonakin vaaditaan lapsilta ja näytetään esimerkkiä siitä miten kannattaa oppia asioita ja että se on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todettu jo miljoonaan kertaan mutta toistan kuitenkin:

Nuoret ovat nykyään yleisesti ottaen selvästi tyhmempiä ja sosiaalisesti kömpelömpiä kuin ennen. Se on fakta eikä siitä pääse mihinkään vaikka joku kuinka inttäisi vastaan. He myös käyttäytyvät huonommin vaikkakin huono käytös on aina ollut nuorten kohdalla yleistä.

Ja he ovat sen edellisen sukupolven lapsia ja kasvattamia joten jostainhan se kehitys on peräisin.

Vierailija
24/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"He myös käyttäytyvät huonommin vaikkakin huono käytös on aina ollut nuorten kohdalla yleistä."

Käytöstavat ovat kärsineet pahan inflaation ihan aikuistenkin joukossa. Ja pääsyy on politiikan polarisaatio jossa varsinkin yksi laita pitää rumaa ja ilkeää puhetta ihan normaalina.

Tämä ei voi olla vaikuttamatta lapsiin ja nuoriinkiin. Jos vanhemmat öyhöttävät netissa ja muualla kutsuen muita ihmisiä ilkeillä nimillä niin mistä se lapsi saa opin että niin ei pitäisi tehdä ja että muita pitäisi kunnioittaa?

Vierailija
25/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ovat nykyään yleisesti ottaen selvästi tyhmempiä ja sosiaalisesti kömpelömpiä kuin ennen. Se on fakta eikä siitä pääse mihinkään vaikka joku kuinka inttäisi vastaan. He myös käyttäytyvät huonommin vaikkakin huono käytös on aina ollut nuorten kohdalla yleistä.

Oikea tapa olisi pistää lapset ulos leikkimään toisten lasten kanssa ja antaa heidän itse opetella ne sosiaaliset normit. Yhteiskunta estää tämän lasten luonnollisen kasvamisen vertaistensa seurassa ja tekisi tuosta LASUn.

Vierailija
26/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon huomannut, että mielen on vaikea enää keskittyä oppikirjoihin kun on tottunut kännykän ruuutuun.

Mulla on ADHD ja olen huomannut, että mun on huomattavasti helpompi keskittyä kirjoihin kuin ruutuihin. En tajua yhtään, miksi kukaan haluaa käyttää e-oppikirjoja. Kun mä luen kirjaa, mulla on se kirja ja ehkä kynä ja vihko. E-oppikirjassa on joka sivulla klikattavia linkkejä ja katsottavia videoita. Lisäksi mulla on siitä pädista/kännystä helppo yhteys nettiin ja siihen saattaa ropista samalla myös viestejä kavereilta tai somesta. Yritä siinä nyt sitten keskittyä siihen tekstiin, kun silmissä pyörii samalla miljoona muuta asiaa.

Jotenkin surullista, että mun ADHD-aivoilla keskityn paremmin kirjaan kuin normaalein aivoin varustellut pystyy siihen keskittymään.

Vierailija
27/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tilaajille. 

Mutta perusidea tulee selville. Nykynuoret eivät ole enää yhtä keskittymiskykyisiä kuin 90-luvulla. Häiriötekijöitä on liikaa eikä oppilailta vaadita enää nykyään niin paljoa. Ap

Kysyn tässäkin keskustelussa, että minkä vastuun opettajat ottavat asiasta ja mitä aikovat tehdä, jotta tilanne muuttuisi? 

Kyllä sinä itsekin tiedät, että opettajilta on viety auktoriteetti lähes kokonaan. Kaltaisesi vähä-älyiset vapaasti kakaransa kasvattavat ovat pilanneet maailman.

Vierailija
28/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon huomannut, että mielen on vaikea enää keskittyä oppikirjoihin kun on tottunut kännykän ruuutuun.

On tosin mahdollista opetella poiskin älylaitteista, ja hankkia takaisin se kyky keskittyä kirjoihin. Aivot ovat aika mukautuvaisia. Lapsilla ja nuorilla erityisesti, mutta aikuisilla myös.

nimim. kokemusta on

Voin suositella itsekin. Kyrpiinnyin älypuhelimeen viisi vuotta sitten ja vaihdoin takaisin vanhaan Nokian näppäinpuhelimeen. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti!

Vierailija
29/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin siis Imatralla.

Ja melkeinpä kaikkialla muuallakin Suomessa.

Vierailija
30/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli kiva, kun opettaja kirjoitti liitutaululle ja oppilaat kopsasivat siitä. Asiat siirtyivät paremmin muistiin ja motoriikka parantui. Ylivilkkaille ei jäänyt aikaa häiriköintiin. 

Tuosta kopsaamisesta ei jäänyt kyllä mitään mieleen, vaikkakin omassa nuoruudessa käytössä oli piirtoheitin, ei liitutaulu. Kopsaat maikan matskut, pänttäät ne kokeisiin ja sitten voit unohtaa koko asian.

Vierailija
31/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tilaajille. 

Kyllä sinä itsekin tiedät, että opettajilta on viety auktoriteetti lähes kokonaan. Kaltaisesi vähä-älyiset vapaasti kakaransa kasvattavat ovat pilanneet maailman.

Joten opettajat vain nostavat kädet pystyyn ja antavat asioiden mennä samalla radalla. Sillä asenteella ei kyllä mikään muutu. 

Vierailija
32/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä tällänen voisi johtua, siinäpä kysymys!

Vierailija
33/33 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä tällänen voisi johtua, siinäpä kysymys!

Älylaitteet ja ohjatut harrastukset. Lapset eivät enää kasva toistensa kanssa käyttäen mielikuvitustaan vaan aikuisten tekemässä tarinassa, olkoon se sitten urheiluharrastus tai tietokonepeli. Lapset pitäisi nakata ulos oppimaan sosiaaliset normit vertaisiltaan ja käyttämään leikeissä mielikuvitustaan, niin kasvaisivat järkeviksi aikuisiksi. Yhteiskunta estää lasten järkevän kasvamisen ja kasvattamisen.