Lue keskustelun säännöt.
Kallmanin oireyhtymä: miehen murrosikä ei ala, korkea ääni, ei hajuaistia
13.01.2025 |
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010906125.html
Kuinka moni jää diagnosoimatta, jos ei mene armeijan kutsuntoihinkaan.
Kommentit (86)
Miksi ketään olisi NYT kiinnostunut miesten hyvinvoinnista kun ei ole tähänkään asti?
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minä jouduin myös kutsuntatarkastuksessa laskemaan kalsarit. Nuori naislääkäri katsoi virnuillen pientä piliäni. Eikä antanut lykkäystä armeijaan menoon.
Täällähän moni väittää ettei kutsunnoissa tutkita alapäätä. Eikös tässä ole tarpeeksi pitävä todiste siihen asiaan?
Kyllä minä sain pitää housut jalassa kutsunta tarkastuksessa.
Kutsuntatarkastus voi pelastaa nuoren miehen elämän. Kiittäkää pojat armeijaa.
Minä en laskisi sen varaan, että kaikkien alaikäisten kohdalla koulun terveydenhuolto ja vanhemmat hoksaavat asian:
Terveydenhuolto on nykyään ruuhkautunut. Omassa lapsuudessani/nuoruudessani terkkarin tarkastus oli joka vuosi, ei ole enää. Lääkärikäynnit ovat pikaisia ja niitäkin on pari koko peruskouluaikana. Lisäksi on vanhempia, jotka eivät kykene puhumaan murrosiästä lapsen kanssa ja aihe on heille tabu. Eikä vanhemman/nuoren ole helppo mennä sanomaan, että huomaatko, ei ole murrosikä alkanut ja nyt pitäisi tarkista, missä on vika.
Eräs koulukaverini (tyttö) kärsi jostain vastaavasta sairaudesta, murrosikä ei alkanut. Oli vielä lukion alussa alakoululaisen mitoissa, lyhyt ja vartalo oli lapsen. Murrosiän tulemattomuus näkyi siinäkin, että tyttö oli hyvin lapsekas muutenkin, ei ollut ikätoverien tavoin kiinnostunut pojista, meikkaamisesta ja teinien jutuista, vaan pukeutui värikkäisiin lastenvaatteisiin, leikki ja oli kypsyydeltään muita jäljessä. Vasta hormonihoidot auttoivat.