Kallmanin oireyhtymä: miehen murrosikä ei ala, korkea ääni, ei hajuaistia
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010906125.html
Kuinka moni jää diagnosoimatta, jos ei mene armeijan kutsuntoihinkaan.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä muista että kutsunnoissa olis munat kopeloitu (vuonna 2000)
Eikö asia tarkasteta jo yläkoulussa terveydenhoitajalla. Tästä pojat kovasti siihen aikaan jankkasi. Onko tuo poika jättänyt menemättä. Ammattikoulun terveydenhoitaja ei tuntenut asiaa kun oppilaat on osa niin vanhoja jo.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Janne Puhakalla ja sillä yhdellä lapsen näköisellä laulajalla tämä?
😂
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhempien tarvitse kurkkia teinipojan housuihin, mutta yleensä perheet käyvät yhtä aikaa saunassa.
Ja varsinkin teini käy oman sukupuolen vanhemman kanssa, luultavasti käy moni asia ilmi ihan puhumallakin.
Meidän lukiolaiselta ei vieläkään ole tutkittu, miksei murrosikä ala. Odotellaan, odotellaan sanoo endokrinologi, jolla hän käy toisen sairauden takia :(
Vierailija kirjoitti:
Jo 70-luvulla mun luokalla oli poikkeuksellisen pieni ja hento poika, joka jo 12v ikäisenä ohjattiin lastenlääkärille tarkastukseen kokonsa vuoksi. Sairauden nimeä en tiedä, mutta sille aloitettiin heti hormonihoidot, ettei se jää fyysisessä kehityksessä muista jälkeen. Mikään uusi asia ei siis ole kyseessä, joten luulisi että terveydenhuollossa olisi kiinnitetty asiaan huomiota jo paljon aikaisemmin. Kai tämä lehdessä nyt oleva mies on kuitenkin lääkärissä käynyt elämänsä aikana jo ennen inttiäkin, joten luulisi että joku lääkäri olisi kiinnittänyt asiaan huomiota, samoin tietysti se terkkari. Sangen outoa, että niin monen seulan läpi on päässyt putoamaan, ilman että kukaan on ottanut koppia.
Todennäköisesti aloitettiin kasvuhormoni, eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa täynnä on näitä äärimmäisen harvinaisia sairauksia, joita on aina vain muutamalla koko maassa. Siskoni kuoli yhteen niistä. Vaikea niitä monesti lääkärinkään on hoksata, kun ei törmää tautiin kuin kerran eläissään. Ja vastaavia tauteja on tuhansia.
Kun huomaa että jotain on pielessä eikä lääkäri huomaa, on aika vaihtaa lääkäriä tai lääkärin erityisalaa.
Jos lääkärikään ei huomaa, niin miten potilas huomaisi. Ei hän ole lääkäri.
Ehkä se viides lääkäri huomaisi !
Tai viides tai kuudes tai
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö asia tarkasteta jo yläkoulussa terveydenhoitajalla. Tästä pojat kovasti siihen aikaan jankkasi. Onko tuo poika jättänyt menemättä. Ammattikoulun terveydenhoitaja ei tuntenut asiaa kun oppilaat on osa niin vanhoja jo.
Yläkoulun terkka huomasi, mutta perinteisesti "jätti asian seurantaan". Ammattikoulun terkka ei kuunnellut apua hakenutta poikaa eikä välittänyt käskystä seurata pojan murrosikää, vaan jostain syystä päätti vain naljailla, kun edessä seisoi 17-vuotias jätkä lapsen kehossa.
Kuullostaa tyypilliseltä ongelmalta in c'est l -henkilöille.
Harmittaa, että ihmiskunnan monimuotoisuus mentiin taas pilaamaan hormoonihoidoilla. Liekö siksi, että joku muija jossain nettideitissä määritellyt taas minimivaatimuksena 185cm?
Olisi monipuolisempaa, jos heidän annettaisiin olla, kuten luonto on tarkoittanut...
Tuo olisi tytölle kuin taivaan lahja
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yhdellä 4000:stä 10000:een ja naisilla yhdellä 20000:stä 50000:een. Peruskoulun päättää 63000 ja siitä n. puolet on poikia. Tästä voimme arvioida, että asia koskettaa n. 4 - 10 henkilöä vuodessa.
Eiköhän se viimeistään parin kympin iässä tule selväksi useimmille, kävi mitä tahansa.
Todellisuus on sellainen, että jos edes toinen vanhemmista on sattumalta siirtynyt puberteettivaiheeseen muita myöhemmin, kuitataan lapsen perineen ominaisuutensa vanhemmalta. Meidän täysi-ikäistä odotutettiin, että josko sitten ylioppilaana alkaisi kasvaa ja kehittyä. Masennus selitettiin normaaliksi ilmiöksi. Mitään huolta ei ilmaistu sen suhteen, että luut murtuilivat pienestäkin kolhusta. Ei auttanut muu kuin omalla rahalla lähteä selvitettämän asiaa erikoislääkärien avulla.
Löytyi vaivan syy sekä osteoporoosi. Alkoi lääkitys ja kasvu. Masennus katosi ja energiaa on enemmän kuin monella ikäisellään. Moni ihmettelee sitä, että ulkonäkö on kovin muuttunut parissa vuodessa. Onhan se selvää ja tuli kalliiksi kun lastenvaatteet vaihtuivat aikuistenvaatteiksi ja -kengiksi, piti ostaa aikuisten polkupyörä jne. Lapsenlapsia ei ole luvassa ja se on ihan ok.
Älytöntä, ettei edes yritetä kartoittaa masennuksen taustaa ja ikäisistään poikkeavan kokoinen potilas on siinä silmien edessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi tytölle kuin taivaan lahja
Ai kun pedosedät kiinnostuu. Älä kuule fantasioi. Ihan painajaista tytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kyllä ettei vanhemmatkaan ohjanneet lääkärille. Mun veljellä oli viivästynyt murrosikä ja jo ysillä meni tutkimuksiin.
Minun tyttärelläni puolestaan epäiltiin liian varhain alkavaa murrosikää, ja hän pääsi luustoikäkartoitukseen alle kymmenvuotiaana. Lasten terveydentilaa ei voi ulkoistaa pelkästään kouluterveydenhoitajalle, vaan välittäminen ja huolenpito lähtevät aina kotoa.
Tuolla pojalla on täytynyt olla olemattoman ohut suhde vanhempiinsa.
Ei välttämättä. Jos isäkin on ollut lyhyt ja laiha.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tällä pojalle sattui noin pätevä lääkäri. Varmaan olis muuten armeijassa kiusattu kunnolla lisää. Katsovatko kouluterkkarit enää ollenkaan poikien alapäätä nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tällä pojalle sattui noin pätevä lääkäri. Varmaan olis muuten armeijassa kiusattu kunnolla lisää. Katsovatko kouluterkkarit enää ollenkaan poikien alapäätä nykyään?
Kyllä tämänkin alapäätä oli ronkittu!
Ei minun alapäätä kyllä kutsunnoissa katsottu? Onko oikeasti joltakin muulta katsottu?
Kyllä multa ainakin pallit kopeloitiin kutsuntalääkärillä. Tai ei siis kutsunnoissa vaan ennakko tarkastuksessa. Myös ylä ja ala-asteella. Kouluterkkari ja lääkäri niitä kopeloi. Tämä tapahtui 90 luvulla.
Ne terkkaritkin ovat "vain" ihmisiä.
Useimmat ovat varmasti hyviä ja ammattitaitoisia sekä asenteet kohdillaan, mutta aikoinani tunsin yhden, joka puhui rumasti nuorista ja teki selväksi, että jopa inhoaa heitä. Olin niiden nuorten puolesta iloinen, että tuo ihminen siirtyi työskentelemään aikuisten pariin.