Puutarha <3 keittiötarha <3 Parvepuutarha <3 Pölyttäjätarha <3 Kasvit <3 Kukkaset 2025!
Hei vaan kaikki puutarhaintoilijat! Siemenet kaupoissa taas ja innosta puhkuen värikynät heiluvat kesän suunnitelmia varten :)
Paprikaa olen hautonut nyt vuoden ja jänskättää, joko kesällä tekisi ensimmäisen paprikan. Uutena hankittuna euroopanpähkinäpensas, kokemuksia, vinkkejä? On siis pussissa vielä.
Mites teidän värikynät? Joko heiluvat vimmaisena :D
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Mulla onkin nyt jännät ajat edessä keväällä kun uusin ison perennapenkin ja pienemmän penkin kokonaan viime kesänä. Ostin syksyllä muutamia kasveja 50-70% alesta ja istutin.
Pihaa täytettiin ja laajennettiin sekä perustettiin uusi "nurmikko". Ja koska nurmikko on vuoden 2024 turhake ja niin tylsää niin kylvin kaikki reuna-alueet piennarkasveja. Osan nurmikosta valkoapilaa. Osan sammaloitan. Sipulikasveja istutin eri puolille nurmikkoa ja siirsin mökiltä kasveja kotiin pihaan leviämään.
Keväällä kaivan ylös kiviryhmän. Siinä saniaiset vallanneet alaa. Niitä vähennän.
Metsään tarkoitus tehdä polku ja aina sinne tänne jotakin alppiruusua tai muuta mitä keksin. Ideoita saa esittää polun ja istutusten suhteen mäntymetsän keskelle.
Alppiruusupolku kuulostaa ihanalle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen botanistin pitäisi olla sen verran latinisti, että ymmärtää paprikan Capsicum annuum nimen vihjaavan kasvin yksivuotisuudesta. Eli ap ei vaan osaa, paprikan pitäisi tuottaa satoa ensimmäisenä vuonna.
Tieteellisestä nimestään (annuum yksivuotinen) huolimatta laji on monivuotinen. Kasvin talvettamista voi yrittää sisätiloissa. Keväällä kasvi ruukutetaan uuteen multaan ja leikataan huonokuntoiset versot pois.
Hienoa, että sinäkin opit jotain uutta :)
Paprika tuottaa satoa jo ensimmäisenä kesänä. Ei se hautomalla parane. Into ei tuo taitoa, ehkä väritystehtävissä on aloittajalle tarpeeksi haastetta.
Paprika vaatii (yleensä) lämpimän ja suojaisan paikan tehdäkseen hedelmää. Itse olen kasvattanut sekä ulkoma, että kasvihuoneessa. Kasvihuoneesta tuli parempi sato, mutta ulkotaimi antoi myös hieman. Molemmat oli toki ajoissa esikasvatettu.
Eli laita se peprikasi hyväön paikkaan ja varmista pölytys käsin kun kukkii.
Istutin 2. kodin pihaan hedelmätarhan vanhojen hedelmäpuiden lisäksi: viikunaa, nektariinia, mantelia, granaattiomenaa ja kirsikkaa.
Toivottavasti puut selviävät 1. talvesta ja tuottavat heti hedelmää.
Lisäksi tietty tomaattia kastiketarpeiksi.
Suomen päässä sitten kasvihuoneeseen tomaattia, ananaskirsikkaa ja kesäkurpitsaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen botanistin pitäisi olla sen verran latinisti, että ymmärtää paprikan Capsicum annuum nimen vihjaavan kasvin yksivuotisuudesta. Eli ap ei vaan osaa, paprikan pitäisi tuottaa satoa ensimmäisenä vuonna.
Tieteellisestä nimestään (annuum yksivuotinen) huolimatta laji on monivuotinen. Kasvin talvettamista voi yrittää sisätiloissa. Keväällä kasvi ruukutetaan uuteen multaan ja leikataan huonokuntoiset versot pois.
Paprika tuottaa satoa jo ensimmäisenä kesänä. Ei se hautomalla parane. Into ei tuo taitoa, ehkä väritystehtävissä on aloittajalle tarpeeksi haastetta.
Äitisi olisi saanut hautoa sinua vielä toiset 9 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
minä, joka kavatan kaikenlaisia kukkia omista siemenistä niin kärsin pikemminkin liian lämpimästä huonelämpötilasta kuin että lämpölamppuja tarvisin. Taimettumisen jälkeen ne pitää olla viileässä eikä lämpimässä, makuuhuone ja yläkerran kirjasto on lämmöt pois ja silti on liian lämmintä auringon lämmittäessä, ikkunan kohdalla kun ne pitä kuitenkin valon takia olla. Kasvilamppu on itämisen ajan ja vähän sen jälkeen, sitten riittää jo päivänvalo ja uusi erä pääsee kasvilampun alle itämään ja taimettumaan.
Mihin 'multaan' kylvätte siemenet?. Olen laittanut nyt muutaman vuoden kasvusammaleeseen ja erityisen tyytyväinen siihen olen, ei ole ongelmia kastelun kanssakaan... eikä mitään harsosääsken toukkiakaan sisällä, toisin kuin ajoittain muissa kasvualustoissa on ollut
Kasvusammal on kyllä ihan loistava tuote kasteluominaisuuksiensa vuoksi! Mutta aika kallista... Saman firman kylvömultaa pääasiassa siis käytän.
Toinen mistä tykkään, on sammalnapit. Tomaatit laitan näihin, koska kylvän vain sen määrän, mitä tarvitsen taimia. Vuosien kokemuksella tomaatit itää 100% ja jos tarvitsen 8 taimea kylvän 8 siementä. Tosi näppäriä siis nuo napit tällaisiin pieniin kylvöihin.
Muuten kylvän pääasiassa hajakylvönä ja koulin. Poikkeuksena kurpitsat, kurkut ja pavut omiin ruukkuihinsa, jotka lyhyen esikasvatuksen jälkeen siirrän maahan. Näitä en siis kouli, ei ole tarvetta. Pari siementä/ ruukku. Yleensä lähes kaikki itää ja joko annan ylimääräiset pois tai sit vaan kompostiin.
Harsosääskiä pölähti kerran yhdestä multapussista, mutta epäilen ostopaikkaa... Pienempi sekatavaramyymälä ja vähän luulen, että säkit oli ylivuotisia. Isoista myymälöistä kun ostaa, niin voi olla melko varma, että joka kaudelle tulee uutta tavaraa. Ainakaan ei näistä ole koskaan mitään tuholaisia tullut. Tuolloinkin onneksi ne hyttyset paljastui heti, niin en sitä multaa käyttänyt ollenkaan ja sain listittyäkin ne, mitkä lentoon lähti.
Vierailija kirjoitti:
Istutin 2. kodin pihaan hedelmätarhan vanhojen hedelmäpuiden lisäksi: viikunaa, nektariinia, mantelia, granaattiomenaa ja kirsikkaa.
Suomen päässä sitten kasvihuoneeseen tomaattia, ananaskirsikkaa ja kesäkurpitsaa
Toivottavasti ehdit kertomaan viikunan, nektariinin ja mantelin kuulumisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi olisi saanut hautoa sinua vielä toiset 9 kuukautta.
Pitäisköhän sinun palata biologian tunnille? Hälyttävän huonot tiedot lisääntymisestä sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Oi joi. 💚 Missä maassa 2. koti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä, joka kavatan kaikenlaisia kukkia omista siemenistä niin kärsin pikemminkin liian lämpimästä huonelämpötilasta kuin että lämpölamppuja tarvisin. Taimettumisen jälkeen ne pitää olla viileässä eikä lämpimässä, makuuhuone ja yläkerran kirjasto on lämmöt pois ja silti on liian lämmintä auringon lämmittäessä, ikkunan kohdalla kun ne pitä kuitenkin valon takia olla. Kasvilamppu on itämisen ajan ja vähän sen jälkeen, sitten riittää jo päivänvalo ja uusi erä pääsee kasvilampun alle itämään ja taimettumaan.
Mihin 'multaan' kylvätte siemenet?. Olen laittanut nyt muutaman vuoden kasvusammaleeseen ja erityisen tyytyväinen siihen olen, ei ole ongelmia kastelun kanssakaan... eikä mitään harsosääsken toukkiakaan sisällä, toisin kuin ajoittain muissa kasvualustoissa on ollut
Kasvusammal on chileille hyvä. Harsosääskiä tulee siihenkin jos on tullak
Siksipä meille ei kaupan kukkia esim. osteta kasvatusaikana, ja banaanit sekä muut hedelmät kyllä tarkkaan syynätään ja syödään äkkiää ettei niissä olevat munat ehdi lentäviksi kasvaa, jos niitä on ollaksen. Aiemmin kun kasvumullassa kasvatin, niin jo pussia avatessa pöllähti muutama lentävä, siihen en kyllä kylvänyt mitään. Jos niitä toukkia on ollut, niin hammastikulla ne olen poiminut pois, ne näkyy kastelun jälkeen pieninä kiiltävinä vähän liikkuvina.Jos niiden antaa olla, niin nopeasti juuret on pilalla...ja leviää koko kasvustoon.
Tuo kasvulamppu jonka mainitsin aiemmin on loisteputki tarkoitukseen tehdyllä valon värillä, eli se on sellainen punavioletti... ei ehkä miellyttävin keittiön työtasoille, mutta niillä olen kasvatellut.
"Siksipä meille ei kaupan kukkia esim. osteta kasvatusaikana, ja banaanit sekä muut hedelmät kyllä tarkkaan syynätään ja syödään äkkiää ettei niissä olevat munat ehdi lentäviksi kasvaa, jos niitä on ollaksen."
Juu, mulla on täällä just joulun sipulikukista tulleiden harsosääskien hävitys käynnissä. Toivottavasti tilanne on ohi ennen esikasvatusaikaa. Tällä hetkellä näyttää hyvältä, liima-ansoihin ei ole ilmaantunut muutamaan päivään yhtään.
Siis nämä viheliäiset keksi tänä talvena pesiytyä vessan lavuaarin sisään. Ihmettelin miten niitä oli aina veskissä pörräämässä, ennen kuin keksin mistä ne tulee! Mulla ei ole kuin pari päältä kasteltavaa viherkasvia, niin tuolta sitten ilmeisesti löysivät sen sopivan kostean tilan lisääntymiseen.
Kaupan yrteistä saa kanssa mahtavan ötökkäriesan. Ripsiäisiä, harsosääskiä, kirvoja, ihan mitä vaan. Ne menee suoraan kassista jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvusammal on kyllä ihan loistava tuote kasteluominaisuuksiensa vuoksi! Mut
Minusta se on hyvin edullista, täällä on maksanut n. 8e pussi ja 5 pussia riittää sadoille taimille, käytän niitä pieniä n. 5x5 sentin istutusruukkuja joita on niissä kaupan minikasvihuoneissa, ja erikseen ostettuna saa myös niitä. Ostin kovamuoviset altaat joihin ne pikkuruukut laitan, kestää ainakin ehjinä toisin kuin ne alkuperäiset jotka alkaa kulmistä vuotamaan helposti. Vuodesta toiseen samat pikku ruukut kestää.. jätän sentin verran vajaaksi kun täytän pikkupotin ja siihen hammastikulla esim. pienet petunian siemenet laitan, n. 3-5 siementä hajalleen potin eripuolille ja siinä ne saa kasvaa kunnes on aika ulkoruukkuun siirtyä. Eli en tee hajakylvöä, koska se teettää turhaa työtä koulimisen takia ja vie liikaa aikaa sekä hidastaa myös kasvua.Sitten kun taimet on sopivan kokoisia, eli lehtiä on jo oikeasti sirkkalehtien lisäksi, niin aloitan lannoituksen erittäin laimealla lannoitteella. Se että jätin koulimisen pois kokonaan oli paras 'keksintöni' omaan tyyliini, toki sen nimiin vannoo jotkut henkeen ja vereen, mutta helpommalla pääsee kun tekee homman vain kerran.
Lopullinen istutus tapahtuu kun ulkona on lämmintä, toukok. puolivälin kieppeillä, ennen sitä saavat tottua huvimajassa muutaman päivän ulkoilmaan. Biolanin mustaan multaan olen istuttanut aiemmin, mutta nythän on se bokashimulta osalle taimia ensikesänä. Sekin on miin vahvaa, että on 'lantattava' vanhan mullan kanssa ettei taimet kuole.
Vierailija kirjoitti:
"Siksipä meille ei kaupan kukkia esim. osteta kasvatusaikana, ja banaanit sekä muut hedelmät kyllä tarkkaan syynätään ja syödään äkkiää ettei niissä olevat munat ehdi lentäviksi kasvaa, jos niitä on ollaksen."
Juu, mulla on täällä just joulun sipulikukista tulleiden harsosääskien hävitys käynnissä. Toivottavasti tilanne on ohi ennen esikasvatusaikaa. Tällä hetkellä näyttää hyvältä, liima-ansoihin ei ole ilmaantunut muutamaan päivään yhtään.
Siis nämä viheliäiset keksi tänä talvena pesiytyä vessan lavuaarin sisään. Ihmettelin miten niitä oli aina veskissä pörräämässä, ennen kuin keksin mistä ne tulee! Mulla ei ole kuin pari päältä kasteltavaa viherkasvia, niin tuolta sitten ilmeisesti löysivät sen sopivan kostean tilan lisääntymiseen.
Ei harsosääskistä ole mitään haittaa, turhaan stressaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harsosääskistä ole mitään haittaa, turhaan stressaat.
Kyllä ne alkaa haittaamaan kun niitä pörrää satoja nenässä. Saavat myös pienet taimet tapettua.
Vierailija kirjoitti: Vesimeloni
Menestyisiköhän hunajameloni?
Vierailija kirjoitti:
Suihkauta raidia sinne lavuaarin reikiin, myöskin siihen mikä on altaan ylälaidassa hanan alla... muutamana päivänä, että myös ne munista kuoriutuvat häviää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Vesimeloni
Menestyisiköhän hunajameloni?
Kasvihuoneessa ainakin. Vesimelonin kasvatan siellä ja hunajaa on tullut myös kokeiltua, mutta vesimeloni on perheen suosikki, joten sitä laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpölamppu on ihan eri asia kuin kasvivalo. Et sinä lämpölamppua tarvitse mihinkään.
On 3 kasvivaloa, ei riitä. Pitää olla lämpölamppu.
Miten kylmässä kasvatat jos tarvitset lämpölampun? Yleensä riittää kasvilamppu, jopa kehotetaan kasvattamaan viileässä tilassa. Lämpölamppua käytetään lähinnä kananpojilla.