Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarha <3 keittiötarha <3 Parvepuutarha <3 Pölyttäjätarha <3 Kasvit <3 Kukkaset 2025!

Vierailija
12.01.2025 |

Hei vaan kaikki puutarhaintoilijat! Siemenet kaupoissa taas ja innosta puhkuen värikynät heiluvat kesän suunnitelmia varten :)

Paprikaa olen hautonut nyt vuoden ja jänskättää, joko kesällä tekisi ensimmäisen paprikan. Uutena hankittuna euroopanpähkinäpensas, kokemuksia, vinkkejä? On siis pussissa vielä.

Mites teidän värikynät? Joko heiluvat vimmaisena :D

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvepuutarha on pienempi kuin kolme? Vuoden haudottuja paprikoita? Värikynät? Häh?

Vierailija
42/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapeelle tiedoksi, että ei paprika hautomalla kasva. Ei vaikka hautoisi vuoden.

Se lämpölamppu on paprikaa varten.

Kasvatan chilejä enkä ole lämpölamppuja tarvinnut. Chileille riittävän tehokas kasvivalo tuottaa sen verran lämpöä mitä tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapeelle tiedoksi, että ei paprika hautomalla kasva. Ei vaikka hautoisi vuoden.

Se lämpölamppu on paprikaa varten.

Eikö hautomakone olisi parempi paprikalle? Jos vaikka ensi vuonna tekisi hedelmää?

Vierailija
44/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko pähkinäpensaat elukoiden mieleen, mutta meidän amerikanjalopähkinä(puu) oli syöty jo ennen lumien tuloa. Siinä oli verkot, joten varmaan peurat kurkotelleet ylhäältä päin aterioimaan. Oli siis pieni, reilun metrin korkuinen taimi.

Vierailija
45/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paprikaasi lannoitat jos se ei ole vuoteen sadonnut? Tekeekö kukkia? Millainen kasvivalo? Onko hontelo vai tuuhea?

Vierailija
46/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tomaatteja olen kasvattanut syödyistä tomateista senmukaan mikä on ollut hyvän makuinen, eli siemenet suusta talouspaperiin kuivumaan ja seuraavana keväänä kasvamaan.Niitä on tullut enemmän kuin liian paljon liikaa, on riittänyt naapureillekin.

Tuotahan ei suositella siksi, että kasvitaudit eivät leviäisi.

olen siitä lukenut ettei pitäisi, mutta ei ole tauteja näkynyt ja jos jotain vikaa ilmenee niin pois heti, vielä ei ole edes kymän vioittamia ollut.Enkä mä niitä suuremmassa mittakaavassa kasvata, omiksi tarpeiksi, mutta satoa tulee senverran jotta muillekin riittää. Ja niistä samoista siemenistä kasvatetuista en niitä siemeniä ota, vaan aina uudet. Närpiön pikkutomaateissa on välillä oikein maukkaita, joita olen kavattanut ja myös muutamaa ulkolaista, lajeja en edes tiedä, maku ratkaisee.

Vierailija
47/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan tomaatit ovat pääosin risteytyksiä, eli niiden siemenistä ei tule samanlaisia kuin emokasvit. Mitään estettä kasvatukselle ei tietenkään ole, mutta pettymyksiltä välttyy varmemmin kun ostaa F1 siemeniä. Lämpölamput tarvetta en ymmärrä minäkään. Paitsi toki jos on joku ulkoteltta tms., mutta kalliiksi tulee Suomen oloissa. 

No periaatteessa on 'esteitä', jos ulkolaisista kasviksista ottaa siemeniä. Mahdollisten leviävien kasvitautien takia ei siis näin pitäisi tehdä, mutta eihän tätä mikään valvo ja moni näin tekee. Vastuu on kotipuutarhureilla. 

Vierailija
48/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen botanistin pitäisi olla sen verran latinisti, että ymmärtää paprikan Capsicum annuum nimen vihjaavan kasvin yksivuotisuudesta. Eli ap ei vaan osaa, paprikan pitäisi tuottaa satoa ensimmäisenä vuonna.

Vierailija
49/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan ala-asteella lapset olivat vähemmän aggressiivia kukkaistutusten äärellä. Ei toimi AV-kommentoijiin.

Kyllä se riippuu aloituksen fiksuudesta ja siitä miten Ap vastailee kommentteihin...

Kun kysytään mitä hevejä aikoo kasvattaa lämpölampun alla, vastaus on ylimalkainen "he-vi"!

Kun on koulut jäänyt kesken aikoinaan, niin riittänee että toinen tietää kasvattavansa hedelmiä TAI vihanneksia. Niiden tunnistamista ei voi koulupudokkailta vaatia.

Vierailija
50/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onkin nyt jännät ajat edessä keväällä kun uusin ison perennapenkin ja pienemmän penkin kokonaan viime kesänä. Ostin syksyllä muutamia kasveja 50-70% alesta ja istutin.

Pihaa täytettiin ja laajennettiin sekä perustettiin uusi "nurmikko". Ja koska nurmikko on vuoden 2024 turhake ja niin tylsää niin kylvin kaikki reuna-alueet piennarkasveja. Osan nurmikosta valkoapilaa. Osan sammaloitan. Sipulikasveja istutin eri puolille nurmikkoa ja siirsin mökiltä kasveja kotiin pihaan leviämään. 

Keväällä kaivan ylös kiviryhmän. Siinä saniaiset vallanneet alaa. Niitä vähennän. 

Metsään tarkoitus tehdä polku ja aina sinne tänne jotakin alppiruusua tai muuta mitä keksin. Ideoita saa esittää polun ja istutusten suhteen mäntymetsän keskelle.

Vierailija
51/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmat teen aina vuoden alussa.

Tänä vuonna kasvatukseen päätyy:

Kasvihuonekurkku

Tomaatti

Chili

Vesimeloni

Ananaskirsikka

Avomaakurkku

Punajuuri

Nauris

Punasipuli

Valkosipuli

Peruna

Tilli

Persilja

Meirami

Pinaatti

Kesäkurpitsa

Basilika

Ja varmaan jotain unohdin...

Vierailija
52/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä värikynien pitäisi heilua? Värityskirjaako värittelet? 

Vierailija
53/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä, joka kavatan kaikenlaisia kukkia omista siemenistä niin kärsin pikemminkin liian lämpimästä huonelämpötilasta kuin että lämpölamppuja tarvisin. Taimettumisen jälkeen ne pitää olla viileässä eikä lämpimässä, makuuhuone ja yläkerran kirjasto on lämmöt pois ja silti on liian lämmintä auringon lämmittäessä, ikkunan kohdalla kun ne pitä kuitenkin valon takia olla. Kasvilamppu on itämisen ajan ja vähän sen jälkeen, sitten riittää jo päivänvalo ja uusi erä pääsee kasvilampun alle itämään ja taimettumaan.

Mihin 'multaan' kylvätte siemenet?. Olen laittanut nyt muutaman vuoden kasvusammaleeseen ja erityisen tyytyväinen siihen olen, ei ole ongelmia kastelun kanssakaan... eikä mitään harsosääsken toukkiakaan sisällä, toisin kuin ajoittain muissa kasvualustoissa on ollut 

Vierailija
54/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/a/20-10004304

Tossa hyvä vinkki

Vierailija
55/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

värisuunnittelua, oletan

Vierailija
56/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä, joka kavatan kaikenlaisia kukkia omista siemenistä niin kärsin pikemminkin liian lämpimästä huonelämpötilasta kuin että lämpölamppuja tarvisin. Taimettumisen jälkeen ne pitää olla viileässä eikä lämpimässä, makuuhuone ja yläkerran kirjasto on lämmöt pois ja silti on liian lämmintä auringon lämmittäessä, ikkunan kohdalla kun ne pitä kuitenkin valon takia olla. Kasvilamppu on itämisen ajan ja vähän sen jälkeen, sitten riittää jo päivänvalo ja uusi erä pääsee kasvilampun alle itämään ja taimettumaan.

Mihin 'multaan' kylvätte siemenet?. Olen laittanut nyt muutaman vuoden kasvusammaleeseen ja erityisen tyytyväinen siihen olen, ei ole ongelmia kastelun kanssakaan... eikä mitään harsosääsken toukkiakaan sisällä, toisin kuin ajoittain muissa kasvualustoissa on ollut 

Kasvusammal on chileille hyvä. Harsosääskiä tulee siihenkin jos on tullakseen. Pahinta on tuoda kotiin kaupan heviosaston tuotteita, saa melko satavarman ripsiäisinvaasion aikaiseksi.

Vierailija
57/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin mihinkin. Hyvin ovat aina kasvaneet.

Yleensä talvella taimimultaan ja keväällä, kun maa on sula haen kasvimaalta multaan.Ei ole koskaan ollut ongelmia.

Vielä on muutama turvekiekko käyttämättä, joten niihin laitan tulevalla viikolla chilit, mutta en enää osta, koska en koe niiden olevan hintansa arvoisia.

Vierailija
58/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
59/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvusammal on chileille hyvä. Harsosääskiä tulee siihenkin jos on tullak

Mitä ihmettä??

Ikinä ei ole ollut mitään ötökkäongelmia.

Onko tämä siis joku vakio, että niitä tulee suurimmalle osalle ja olen vain ollut onnekas, vai mitä ihmettä?

Vierailija
60/145 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen botanistin pitäisi olla sen verran latinisti, että ymmärtää paprikan Capsicum annuum nimen vihjaavan kasvin yksivuotisuudesta. Eli ap ei vaan osaa, paprikan pitäisi tuottaa satoa ensimmäisenä vuonna.

Tieteellisestä nimestään (annuum yksivuotinen) huolimatta laji on monivuotinen. Kasvin talvettamista voi yrittää sisätiloissa. Keväällä kasvi ruukutetaan uuteen multaan ja leikataan huonokuntoiset versot pois.

Hienoa, että sinäkin opit jotain uutta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi