Puutarha <3 keittiötarha <3 Parvepuutarha <3 Pölyttäjätarha <3 Kasvit <3 Kukkaset 2025!
Hei vaan kaikki puutarhaintoilijat! Siemenet kaupoissa taas ja innosta puhkuen värikynät heiluvat kesän suunnitelmia varten :)
Paprikaa olen hautonut nyt vuoden ja jänskättää, joko kesällä tekisi ensimmäisen paprikan. Uutena hankittuna euroopanpähkinäpensas, kokemuksia, vinkkejä? On siis pussissa vielä.
Mites teidän värikynät? Joko heiluvat vimmaisena :D
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Tomaatin taimet kasvaa kohisten, tomerat alut tänä vuonna. Lajike on matala amppeliin sopiva. Kymmenen siementä kylvin ja jokainen iti. Pitää varmaan istuttaa kolme taimea aina ruukkuun koska muuten ei kaikki mahdu terassille.
Munakoisot ja kurkut itäneet myös. Muut kylvökset on hedelmiä; verisitruuna, ananaskirsikka, viikuna, rosepippuri. Vain sitruuna on itänyt toistaiseksi. Pääsivät kuivahtamaan kun olin viikon pois kotoa.
Mun tomaatintaimet on vasta sirkkalehdillä, taktikoidusti. Mulla ei ole sisällä oikein tilaa koulituille taimille, niin laitan ne suoraan kasvihuoneeseen parin viikon päästä. Lajike on Tiny Tim ja sain tällä tavalla satoa reippaasti viime vuonnakin. Näyttää siltä, että kesän tulossa kestää tänä vuonna kauemmin kuin viime vuonna. :(
Onko kokemuksia marjaomenapensaasta? Tuo ostamani taimi on FinE, ja kasvuvyöhykkeiksi on merkitty I-V. Kestääkö tosiaan vyöhykkeellä IV, kun ainakin jotkut markaomenapensaat on merkitty kestämään vain I-II- vyöhykkeillä? Vissiin jänikset ainakin tykkäävät, tarvitseeko suojata kesäksikin verkolla?
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia marjaomenapensaasta? Tuo ostamani taimi on FinE, ja kasvuvyöhykkeiksi on merkitty I-V. Kestääkö tosiaan vyöhykkeellä IV, kun ainakin jotkut markaomenapensaat on merkitty kestämään vain I-II- vyöhykkeillä? Vissiin jänikset ainakin tykkäävät, tarvitseeko suojata kesäksikin verkolla?
Mä suojaisin verkoilla. Lisäksi istuttaisin ympärille narsissirenkaan. Näin oon suojannu puita ja pensaita ja tähän mennessä säästyneet. Lisäks meillä on akileijoja ja voimakastuoksuisia yrttejä, jotka pitää peurat pois ja - ilves, joten pihassa ei pitkään passaa syödä mitään.
Hyvä idea tuo edellä mainittu narsissirengas, laitan heti syksyllä toteutukseen ( pääsiäisen narsissit kerkisin jo istuttaa).
Pupujen vuoksi ei pihalle voi laittaa tulppaaneita eikä krookuksia, ainakin keltaiset krookukset näköjään pistää pupu poskeensa.
Edellissyksynä istuttamani balkaninvuokko on tehnyt nuppuja! Viime vuonna nousi vain vuokon alkuja ja helteinen toukokuu kärtsäsi koko vuokon. Samoin kävi päärynäpuun kukinnalle eli jäi tosi lyhyeksi iloksi, mutta olin yllättynyt, että se kukki eikä kukaan syönyt sitä talvella. Istutettiin se kesällä 2023. Lidlistä bongasin tiikerikukan sipuleita. Se näytti juuri sopivan eksoottiselta.