Miksi ei saisi laittaa Facebookiin, että on jossakin matkoilla? Jos sen näkee vain omat kaverit eikä se ole mitään julkista tietoa?
En ymmärrä. Miten jotkut murtovarkaat voisi tuon muka nähdä ja saada tietoonsa?
Itse olen kesällä lähdössä ulkomaille ja kyllä mä aion julkaista kuvia ihan paikan päällä. Ne näkee vain mun kaverit siellä Facebookissa. Ja vaikka olen reissussa niin se ei tarkoita, että mun talo on tyhjänä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tilaisuus saattaa tehdä varkaan joskus myös kaverista.
On todennäköisempää, että kaveri kertoo matkastasi joillekin tutuilleen ja silloin monet tietävät, että olet poissa.
Jos olet yksin matkoilla ja muu perhe kotona niin eihän silloin asunto olekaan tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todennäköisempää, että kaveri kertoo matkastasi joillekin tutuilleen ja silloin monet tietävät, että olet poissa.
Mun osoite ei ole kyllä missään julkisessa tiedossa. Ei edes kaverit muista osoitettani. Toki muistavat miten tulla tänne, mutta ei ne osoittetta muista.
Vierailija kirjoitti:
Niin suunsoittoa kyllä osaatte, mutta ette silti vastata tähän kysymykseen. Olen tästä aiemminkin kysynyt toisissa ketjuissa, mutta vastausta ei tule.
Ap
Miksi haluat ilmoittaa pissaolostasi facebookissa? Laitan mieluummin kotiovelle kyltti, jossa lukee "Olen matkoilla. Ovi on auki."
Viimeksi menin taksilla lentokentälle ja taksikuski alkoi kysellä lomasuunnitelmistani, että olenko pitkäänkin poissa. Hän voi tulla sitten hakemaan kentältä. Siinä aloin miettiä, että voi kysyä myös sen takia, että kuinka kauan on talo tyhjillään. Sanoin vaan, etten halua varata kyytiä etukäteen ja enkä ole kauan poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ottaisi mitää tommosta noin isoa riskiä. Aina jos ollaan jossain matkalla oltu niin sen jälkeen vasta pistänyt kuvat. Muutenki kivempi keskittyä lomalla olemiseen kuin kännykällä kuvien ottamiseen ja muille jakamiseen.
No otat ne kuvat joka tapausessa. Siihen jakamiseen menee ehkä kaksi minuuttia. Kylläpä hirveäsi häiritsee lomaan keskittymistä?
Otan kyllä kuvia mutta ei mulla ole tarve niitä someen jakaa, ainakaan sieltä lomalta. Ja kyllä se puhelimen räplääminen häiritsee, oman tai matkakumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Ite en ottaisi mitää tommosta noin isoa riskiä. Aina jos ollaan jossain matkalla oltu niin sen jälkeen vasta pistänyt kuvat. Muutenki kivempi keskittyä lomalla olemiseen kuin kännykällä kuvien ottamiseen ja muille jakamiseen.
Olen itse hämmästellyt, kun uutisissa joskus näytetään lentokentän matkustajia ja kerrotaan, että "Niemisen perhe Loimaalta" lähtee kahdeksi viikoksi lomalle Espanjaan. Mietin joka kerran korvaako vakuutuställaisessa tapauksessa vahingot, jos heidän kotiinsa murtaudutaan matkan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun osoite ei ole kyllä missään julkisessa tiedossa. Ei edes kaverit muista osoitettani. Toki muistavat miten tulla tänne, mutta ei ne osoittetta muista.
Kyllähän sun osoitteen saa selvitettyä ellet kieltoa ole antanut. Ja aina joku silti tietää ja saattaa lipsauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun osoitteen saa selvitettyä ellet kieltoa ole antanut. Ja aina joku silti tietää ja saattaa lipsauttaa.
Just näin, ei sitä saa mistään selville.
Tottakai teet niin kuin tahdot, mutta jos haluat päivittää muitakin kiinnostavia ja hyviä kuvia sekä kokemuksia näe vaivaa. Joka kuvassa ei tarvitse olla omaa naamaa ja taustalla vinoa horisonttia jostakin, josta ei saa selvää. Sinun ei tarvitse selfiellä tai muita matkassa olevia kuvaamalla vakuuttaa, että nyt on tosi hauskaa. Kyllä se ymmärretään muutenkin ja samaa toistaen ei vaan jaksa kiinnostaa.
Jätä ruoka-annoskuvat pois. Jos ei oikeasti ole mitään erityisen taitavaa ja erikoista, niin kaikki on jo nähty. Muista, että muutkin matkustavat ja ottavat kuvia ihan samoista jännistä kuin sinäkin. Keksi jokin uusi, kiva juttu ravintolasta ja kuvaa se. En tiedä mitä, mutta jos sellaista ei ole älä kuvaa.
Ihmiset pitävät yksityiskohdista. Rannat ja maisemat ovat usein jokaisen näytönsäästäjässä, mutta jos näet vaikka paikallisten lasten rakentavan hiekkalinnaa ota siitä kuva ja kerro jotakin muuta rannasta.
Seuraa paikallisia, kiinnostu mitä kaikkea kohteessa he tekevät ja kuvaa vaikka torilla jotakin erikoista yksityiskohtaa.
Kirjoita asiaa, älä hehkuta illalla viinipäissäsi jotakin itsestäsi ja jonka kaikki sinusta tietävät (taas se hössöttää niitä samoja juttujaan kuin Suomessakin).
Ja ne kävin jalkahoidossa ja kuva varpaista on oksettavaa. Se ei ole hyvä onnistunut lähikuva.
Lisäksi kaikki romanttinen ällötys kumppanin kanssa ei ole enää matkakuvausta. Muista, että suuri rakkautesi ei aukene katsojille ja usein katse kiinnittyy väärässä paikassa oleviin karvoihin tai tyhmään lippikseen.
Vielä lisäksi vinkki, että älä opeta kohteesta. Silloin aliarvioit seuraajiasi ja se ärsyttää ihan varmasti. Jos joku kysyy, vastaa, mutta vältä leikkimästä Columbusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin suunsoittoa kyllä osaatte, mutta ette silti vastata tähän kysymykseen. Olen tästä aiemminkin kysynyt toisissa ketjuissa, mutta vastausta ei tule.
Ap
Miksi haluat ilmoittaa pissaolostasi facebookissa? Laitan mieluummin kotiovelle kyltti, jossa lukee "Olen matkoilla. Ovi on auki."
Pissaolosta :-D Hätätapaus!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai teet niin kuin tahdot, mutta jos haluat päivittää muitakin kiinnostavia ja hyviä kuvia sekä kokemuksia näe vaivaa. Joka kuvassa ei tarvitse olla omaa naamaa ja taustalla vinoa horisonttia jostakin, josta ei saa selvää. Sinun ei tarvitse selfiellä tai muita matkassa olevia kuvaamalla vakuuttaa, että nyt on tosi hauskaa. Kyllä se ymmärretään muutenkin ja samaa toistaen ei vaan jaksa kiinnostaa.
Jätä ruoka-annoskuvat pois. Jos ei oikeasti ole mitään erityisen taitavaa ja erikoista, niin kaikki on jo nähty. Muista, että muutkin matkustavat ja ottavat kuvia ihan samoista jännistä kuin sinäkin. Keksi jokin uusi, kiva juttu ravintolasta ja kuvaa se. En tiedä mitä, mutta jos sellaista ei ole älä kuvaa.
Ihmiset pitävät yksityiskohdista. Rannat ja maisemat ovat usein jokaisen näytönsäästäjässä, mutta jos näet vaikka paikallisten lasten rakentavan hiekkalinnaa ota siitä kuva ja kerro jotakin muuta rannasta.
Seuraa
No huh huh. Mikä ihmeen facebookpoliisi sinä luulet olevasi? Antaa ihmisten postata mitä haluavat. Ei niitä julkaisuja ole pakko katsoa.
Kaksi facekaveriasi tapaa ostarilla ja puhuvat matkastasi. Sen kuulee joku, joka tietää asuntosi. Hän osaa valita sellaisen minuutin, kun talo on tyhjä. Koirasi on lenkillä hoitajansa kanssa tms.
Mutta oma on asiasi, katson mieluusti facekuviasi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve on lomallakin roikkua netissä, eikö vaan voi nauttia siitä, että matkan vuoksi tehdyn työn ja rahan eteen voi viimein jättää ne älylaitteetkin lomalle?
Ei lomalla ole tarkoitus nauttia matkasta, vaan leveillä muille lomastaa.
No, jos siellä kotona on joku huolehtimassa esimerkiksi kissoista, niin eipä siinä silloin mitään, mutta jos kämppä on tyhjä, niin aika rohkeaa laittaa mitään päivityksiä lomalta
Voihan se olla niinkin, ettei ketään kiinnosta apn vuokrakolhoosin ikean euron lusikat ja mummolta peritty mustavalko-teevee
Itse en ottaisi kuitenkaan riskiä, että joku käy kämppää pöyhimässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No otat ne kuvat joka tapausessa. Siihen jakamiseen menee ehkä kaksi minuuttia. Kylläpä hirveäsi häiritsee lomaan keskittymistä?
Ja sitten alat kyttäilemään, että mitä niihin kommentoidaan ja montako peukkua keräsit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin, ei sitä saa mistään selville.
Ihmisten osoitteet on ihan älyttömän helppo selvittää nykyään. Siihen ei tarvita edes ammattihakkerin taitoja. Julkista tietoa ovat Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten alat kyttäilemään, että mitä niihin kommentoidaan ja montako peukkua keräsit
No ei ole tapana kytätä.