Olen työkyvyttömyyseläkkeellä psykoosisairauden takia. Kysyttävää?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ikäsi kun jäit eläkkeelle? Oletko mies vai nainen?
Ekan kerran olin määräaikaisella eläkkeellä parikymppisenä jolloin ekan kerran sairastuin psykoosiin yliopistossa, siitä on nyt noin 20 vuotta, viime vuodesta alkaen olen ollut pysyvällä eläkkeellä jolloin pysyvää eläkettä ekan kerran haettiin. Olen siis 40+. Nainen.
Oletko aina tiennyt olevasi jotenkin outo? Minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Sama
Miten pärjäilet? Itse aika huonosti... ap
oliko vaikea päästä? eikö lääkitys poista psykoosia?
Mitä haluaisit ihmisten tietävän sairaudestasi?
Mitä tekisit työksesi, jos olisit terve?
Vierailija kirjoitti:
Oletko aina tiennyt olevasi jotenkin outo? Minä olen.
Hyvä kysymys! Mua on aina pidetty outona, jo alakoulussa (on päin naamaa sanottu myös että olen outo useasti.) Kaikki on aina ollut mulle tosi vaikeaa. Itse olin omasta mielestä kuitenkin ihan normaali viimeisimpään psykoosijaksoon (viime vuonna) asti, ja suurin osa muista ihmisistä oli mielestäni outoja.
Oletko varma ettei sinulla ole huijarisyndroomaa.
Parantaako lääkkeet psykoosin vai vaimentaako ne vain oireita?
Vierailija kirjoitti:
oliko vaikea päästä? eikö lääkitys poista psykoosia?
Pääsin/jouduin pysyvälle eläkkeelle ekalla haulla, mutta olin toki sairastanut siihen mennessä jo 20 vuotta ja takana oli useita kuntoutuksia ja terapioita.
Lääkitys poistaa minulla ääniharhat, muttei paranna kognitiivisten taitojen kuten muistin, keskittymisen, ymmärtämisen ongelmia. Mulla on myös erittäin latteat tunteet ja tunne/ajatuselämä, ja näin on ollut ekoista psykoosioireista asti.
Kiinnostaa ku kilo pskaa joku kaheli
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisit työksesi, jos olisit terve?
Olisin varmaan englannin opettaja, joksi opiskelin ennen sairastumista. Harmittaa etten ole sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa ku kilo pskaa joku kaheli
Ymmärrän että sulla on jotain muita mt-ongelmia.
Oletko perustamaan perheen ja miten siihen hoitopuolella suhtauduttiin? Miten arki on sujunut sen jälkeen? Mitä vinkkejä antaisit vaikkapa jollekin toiselle, joka on sinua nuorempi?
T. Ystävän sairastumista seurannut
Sama täällä. Sama sairaus ja eläkkeellä. Kohtalotovereita. N44
Ikäsi kun jäit eläkkeelle? Oletko mies vai nainen?