Facebookissa. Kun "siivoat" kaverilistaasi?
Miksi teet niin? Entä, jos joku tykkää huonoa ja pyytää uudelleen päästä kaveriksi ja kysyy syytä poistamiseensa?
Onko noloa, jos se ihminen näkee postauksesi jonkun toisen kommenttiosiossa?
Kommentit (43)
En poista ketään, mutta saatan rajoittaa sitä, mitä päivityksiä FB-kaveri näkee. Siihen on Facebookissa ihan näppärät säädöt.
Olen kyllä ihmetellyt, kun olen nähnyt jonkun tehneen julkaisun kaverilistan siivoamisesta. Jotenkin tulee myötähäpeä. Eri asia sitten, jos on joku oikeasti painava syy poistaa joku tietty henkilö esim vaikka epäasiallisen käytöksen tai totaalisen välirikon takia, mutta ei sitäkään tarvitse mitenkään mainostaa.
Yhden kaverin poistin koska hän alkoi jakamaan jatkuvasti politiikkaan liittyviä linkkejä ja lehtijuttuja, mua ei vaan kiinnosta nähdä sitä aina kun mä avaan mun oman Facebookin
Olisikohan parempi sitten poistua sieltä kokonaan.
Ei mua haittaa jos hän huomaa. Olen moneen kertaan listaa siivonnut, kavereita olisi ehkä kaikkineen muutamia satoja jos olisin pitänyt kaikki, nyt siivottuna listalla on 70 nimeä.
Enää en facea juurikaan käytä, mutta perusteeni poistamiselle oli se että jos en tälle henkilölle enää kaupassa nähdessäkään alkaisi kuulumisia kertoa, miksi pitäisin listalla. Hölmöä sekin että siellä tekee listoja, eikä jaa kaikille päivityksiään kuitenkaan. Sama poistaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua haittaa jos hän huomaa. Olen moneen kertaan listaa siivonnut, kavereita olisi ehkä kaikkineen muutamia satoja jos olisin pitänyt kaikki, nyt siivottuna listalla on 70 nimeä.
Enää en facea juurikaan käytä, mutta perusteeni poistamiselle oli se että jos en tälle henkilölle enää kaupassa nähdessäkään alkaisi kuulumisia kertoa, miksi pitäisin listalla. Hölmöä sekin että siellä tekee listoja, eikä jaa kaikille päivityksiään kuitenkaan. Sama poistaa kokonaan.
Lisäys tähän, vain yksi on pyytänyt uudelleen kaveriksi. Yksikään ei ole kysellyt syytä.
Poistan ihmisiä, joiden kanssa en ole enää tekemisissä oikeassa elämässä. Poistan myös ihmisiä jotka eivät koskaan itse postaa mitään. Miksi minä jakaisin asioita kenenkään sellaisen kanssa, joka ei jaa mitään? Ei kukaan huomaa tai välitä vaikka siivotaankin. Minä en itse edes tiedä onko joku siivonnut minut listoiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihmetellyt, kun olen nähnyt jonkun tehneen julkaisun kaverilistan siivoamisesta. Jotenkin tulee myötähäpeä. Eri asia sitten, jos on joku oikeasti painava syy poistaa joku tietty henkilö esim vaikka epäasiallisen käytöksen tai totaalisen välirikon takia, mutta ei sitäkään tarvitse mitenkään mainostaa.
Some saa hölmöjen ihmisten hölmöyden aina tavalla tai toisella esiin.
Vierailija kirjoitti:
Poistan myös ihmisiä jotka eivät koskaan itse postaa mitään. Miksi minä jakaisin asioita kenenkään sellaisen kanssa, joka ei jaa mitään?
Sama. Ja jos kaveri ilmoittaa teatraalisesti poistuvansa toistaiseksi facesta, mutta jättää sinne profiilinsa roikkumaan, poistan hänet kavereistani.
Minä kyllä katson hyvin tarkkaan ketä otan kaveriksi alun perin. Mulla on 65 kaveria, kaikki perheenjäseniä, sukulaisia tai muuten pitkään tuttuja/kavereita olleita. Vain pari työkaveria joista on oikeasti tullut ystäviä. Ei juurikaan tarvi sitten siivoilla.
Pitäisi olla rohkeutta poistaa iso määrä ihmisiä joita olen tyhmänä sinne ottanut vuosien saatossa, Tulisi tehtyä enemmän päivityksiä jos niitä näkemässä olisi vain oikeasti läheisiä.
Hyvä kun muistutit! Tapana on uuden vuoden korvilla käydä läpi kaverilista ja poistaa sieltä tarpeettomat tyypit. Monesti on ollut kaverin puolisoita, joista on eronnut vuoden aikana (miksi pitäisi parhaan kaverin exää siellä?). Samoin joitain työkavereita, jotka eivät enää ole aikoihin olleet samassa työpaikassa eikä kuulumisia olla kyselty sen koommin kun on lähdetty.
Mutta sitten kaverilistalla on paljon kavereita, joita en ole nähnyt 20 vuoteen enkä tule enää koskaan näkemäänkään, mutta pidän heitä siellä siksi, että he muistuttavat tietyistä ajanjaksoista elämässä.
Poistin kaikki 7 vuotta sitten j sen jälkeen poistuin itse, enkä ole koskenut naamakirjaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla rohkeutta poistaa iso määrä ihmisiä joita olen tyhmänä sinne ottanut vuosien saatossa, Tulisi tehtyä enemmän päivityksiä jos niitä näkemässä olisi vain oikeasti läheisiä.
Voit tehdä läheisten kavereiden listan ja julkaista heille, toki on mahdollista poistaa kavereista ilman sen ihmeempää syytä. Esim että ei koskaan kommentoi tai tykkää sun jutuista,
Aika vastikään poistettu eräs ihminen asiattoman käytöksen vuoksi ja puukottamista mahtunut paljon omaan Facebook-historiaan niin alkanut harkitsemaan omaakin jatkoa siellä, mutta muutama esimerkki tästä tuoreesta "puukottajasta".
- Jakoi luvatta mun omia kuvia sekä päivityksiä omaan profiiliinsa ja päälle jotain asiatonta niistä kirjoitti
- Hyökkäsi koko ajan itseä kohtaan muutenkin ja välillä totesi etten ole kovin terve enkä tasapainoinen ihminen.
Jos katsoin omia päivityksiään niin nekin niin sekavia niin alkoi mietityttämään millä kantilla on oma mielenterveytensä. Ikävintä tässä se, että kyseessä aiempi opettajani ja viittäkymppiä lähestyvä nainen. Silloin takavuosina oli livenäkin sitä silmätikukseen joutumista, mutta nyt oli jo pitkään tuota nettihäiriköintiä. Mietityttää vain miten saanut opettajana työskennellä joskus. Nyt historiaa hän ainakin somen puolella ja estot päälle laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Noloa on poistaa ketään.
Kuka tietää kuka on poistanut kenet?
Et kai sinä oikeassa elämässäkään ole kaikkien kaveri?
Minä siivoan kaverilistaani välillä. Enkä keräile sinne kavereita.
Minun elämä, minun päätökset.
Noloa on poistaa ketään.