Miksi hoikilla naisilla on tarve venytellä yleisissä saunoissa? Itsensä esittelyäkö?
Olen ihmetellyt sekä kylpylöissä että uimahalleissa, että hoikilla naisilla on monesti ihmeellinen tarve venytellä itseään pitkään ja hartaasti naisten saunassa? Onko siis hoikilla joku suurempi tarve venytellä kroppaansa vai onko kyseessä se, mitä epäilen....? Tarve esitellä oman kroppansa paremmuutta tavisnaisten ja ylipainoisten seurassa samoilla lauteilla? Oon oikeesti ihmetellyt tuota tosi monta kertaa.
Kommentit (128)
Normaalivartaloinen mies tässä: melkeinpä aina venyttelen jalat ja niskan uimahallin saunassa, ennen uintia ja uinnin jälkeen.
Tokikin tuo hävettää itseä vähän, sillä yksikään eläkeläinen ei tuolla ole nähdäkseni venytellyt mitenkään, mutta itsellä menee varsinkin kädet uidessa ihan jumiin, ja puutuu. Toki myös huono uintiasento ja huono kelluminen on osasyy niskan huonoon asentoon.
Virossa kylpylässä joogasin, ja tuli sitten aromihuoneesen joku lapsiperhe ihmettelemään, siellähän toki oli uima-asu pakko, paljon keskustelua herätti, mutta eivät vaikuttaneet pahastuneilta.
Tokikin tilannetajua pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu hyvältä lihaksissa treenin jälkeen, kannattaa kokeilla. Tosin minä, kun käyn uimahallissa niin olen nähnyt venytteleviä mummoja, lihavia ja meitä ihan normaalipainoisiakin naisia hoikkien lisäksi. Yleensä sinne kuuman saunan puolelle mahtuu venyttelemäänkin, kun useimmat käy muissa saunoissa.
Eli rivien välistä on luettavissa että joku oman elämänsä ekspertti juutuubissa keksi väittää että kuumassa saunassa venyttely on jotenkin tehokkaampaa tjsp, ja nyt kaikki tyhjäpää-someaddiktit venyttelee hanuri levällään julkisissa saunoissa tajuamatta että tuli vedätetyksi :D
Venyttelyt tehdään ennen kuntoilua ja kuntoilun jälkeen siellä liikuntapaikalla. Ei saunassa joskus myöhemmin.
Käyn useamman kerran viikossa uimahallissa ja kyllä saunaan aika usein jos jonkinlaisia venyttelijöitä sattuu samaan aikaan koosta ja urheilullisuudesta piittaamatta. Itsekin saatan käsivarsia venytellä lauteilla istuessa, mutta jotkut ihan estottomasti saattavat haarat levällään tai jalat kohti kattoa muista välittämättä venytellä. En tykkää yhtään, mutta minkäs sille mahtaa. Silmät kiinni vaan.
Joskus jos näkee jonkun tosi lösähtäneen ihmisen, siihen saattaa reagoida suoristamalla oman rankansa. Tuskin heitä kiinnostaa mummojen ja mammojen mielipiteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuvat paljon, siihen kuuluu venyttely. Monesti saunomista on edeltänyt treeni, jonka jälkeen venyttely tuntuu hyvältä.
Höpö höpö. Kyllä se venyttely muillekin mukavalta tuntuisi, mutta lihavat on haukuttu niin maan rakoon, että vain hoikat kehtaavat tuolla tavalla tuoda kehonsa esiin.
Eli implikoit että muut siellä saunassa katkerana haluaisi kovasti venytellä, mutta eivät pysty koska heti kun venyttelevät niin muut alkavat haukkua? Taitaa nyt aika paljon tapahtua sun pään sisällä ja jos tämmöinen kokemus olisi oikeasti jostain ala-asteen luokkaretkeltä niin voi olla hyvä testata asiaa uudelleen.
Kyllä lihavuus ja siihen liittyvä paheksunta, jota saa kokea kyllä aikuisenakin, synnyttää monessa sellaist
En ole eläissäni kuullut kenenkään sanovan mitään näin rumaa, mutta toisaalta en myöskään käytä uimahalleja. Sen kuitenkin tunnistan ja myönnän, että hyvännäköisistä ja itsestään huolehtivista ihmisistä tulee itsellekin parempi olo ja negatiivinen ulkonäkö sekä energia tarttuvat yhtä lailla. Ylipaino on yksi negatiivinen tekijä, ja negatiivinen energia (häpeily, pelko, jne. toinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu hyvältä lihaksissa treenin jälkeen, kannattaa kokeilla. Tosin minä, kun käyn uimahallissa niin olen nähnyt venytteleviä mummoja, lihavia ja meitä ihan normaalipainoisiakin naisia hoikkien lisäksi. Yleensä sinne kuuman saunan puolelle mahtuu venyttelemäänkin, kun useimmat käy muissa saunoissa.
Eli rivien välistä on luettavissa että joku oman elämänsä ekspertti juutuubissa keksi väittää että kuumassa saunassa venyttely on jotenkin tehokkaampaa tjsp, ja nyt kaikki tyhjäpää-someaddiktit venyttelee hanuri levällään julkisissa saunoissa tajuamatta että tuli vedätetyksi :D
Venyttelyt tehdään ennen kuntoilua ja kuntoilun jälkeen siellä liikuntapaikalla. Ei saunassa joskus myöhemmin.
Suomessa on muutama miljoona saunaa. Helppo tulla vedätetyksi, eiku...
Suosittelen AP:takin kokeilemaan venyttelyä saunassa. Jos et yleisessä saunassa heti kehtaa, kokeile ensin koti- tai mökkisaunassa. Huomaat, kuinka paljon helpompi niitä läskejä on liikutella, kun on lihakset vetreinä.
Olen hoikka, yli 60-vuotias nainen, ja kyllä: venyttelen uimahallin (höyry)saunassa, kun olen ensin käynyt uimassa matkaa ja/tai tehnyt vesijumppaohjelman altaassa.
Treeni on juuri se, mikä tapahtuu altaassa. Sieltä menen suihkun kautta saunaan. Suorastaan automaattisesti alan venytellä erityisesti niskaa, selkää ja raajoja. Aika ja paikka ovat juuri optimaaliset: heti liikuntasuorituksen jälkeen, lämpimässä. Venyttelyni on vähäeleistä, pyrin välttämään huomiota.
Käyn uimahallilla, kun siellä on rauhallista. Usein olen jopa ainoa saunoja. Silloin käyn myös makuulle lauteille, liina alle tietysti. Aina nostan jalat samalle lauteelle. Tykkään istua näin, käsivarret jalkojen ympärillä.
Harva saunoja tosiaan näyttää venyttelevän. Ne nuoret solakat, tavoitteellisesti treenaavat naiset eivät usein edes käy saunassa, vaan poistuvat uintisuorituksen jäljeen suoraan suihkun kautta. Ehkä he ovat kiireisiä. Minä olen eläkkeellä ja aikaa riittää rentoutumaan saunassa.
En ole tullut ajatelleeksi, että saunakäyttäytymiseni olisi jotenkin sopimatonta. En häiritse ketään. Sen sijaan monet seuralaisen kanssa saunojat usein papattavat asioitaan, joiden kuulemiselta en voi välttyä. Itse haluaisin istua hiljaisessa saunassa, omissa mietteissäni.
Lihavat aina luulevat, että heidän kehoaan kytätään, vaikka tämäkin todistaa, että asia on päinvastoin. Olen itse hoikka, enkä kyllä tasan tarkkaan kiinnitä huomiota muihin varsinkaan treenin jälkeen, kun on väsynyt ja keskittynyt itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalivartaloinen mies tässä: melkeinpä aina venyttelen jalat ja niskan uimahallin saunassa, ennen uintia ja uinnin jälkeen.
Tokikin tuo hävettää itseä vähän, sillä yksikään eläkeläinen ei tuolla ole nähdäkseni venytellyt mitenkään, mutta itsellä menee varsinkin kädet uidessa ihan jumiin, ja puutuu. Toki myös huono uintiasento ja huono kelluminen on osasyy niskan huonoon asentoon.
Virossa kylpylässä joogasin, ja tuli sitten aromihuoneesen joku lapsiperhe ihmettelemään, siellähän toki oli uima-asu pakko, paljon keskustelua herätti, mutta eivät vaikuttaneet pahastuneilta.
Tokikin tilannetajua pitää olla.
Ei liity aiheeseen, mutta annan vinkin liittyen niskoihin ja huonoon uimaasentoon. Suosittelen hankkimaan uimalasit. Minulla aina niskat kipeytyi uidessa ja tuo auttoi. Toki pitää myös pitää sitä päätä veden alla ja haukata happea pinnalla. Niskat pysyy rennompana silloin. Ja venyttelyä saunassa suosittelen kaikille, ei tarvi vallata koko saunaa vaan voi venytellä eri kehonosat vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aktiivinen kunto-uimari; en ole milloinkaan nähnyt kenenkään venyttelevän uimahallin kaakelilattioilla. Saunassa ja suihkun puolella venyttelijöitä toki näkyy; tuhdit ja hoikemmat. Enpä mitenkään usko, että nämä hoikat venyttelisivät näyttääkseen kroppaansa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi joku somejulkkis on sanonut: "Ei kipuu, ei hyötyy." Ja jos saunassa venyttelee, ei tule kipua, joten siinä meni hyvät kuntoilut hukkaan. Siksi venyttelet aina kylmät lihakset, jotta tulisi se kipu eli hyöty.
Miten selität? Miesten puolella yleisessä saunassa miehet kertoivat legendaa, että joku mies oli alkanut saunassa venytellä niin että heitti jalat pään yli. Miksi ihmeessä? Pöllönsilmä ja isot pallit sojottivat ylös kaikkien nähtävillä. Kukaan ei niitä olisi halunnut nähdä. Saunassa kuuluu käyttäytyä. Kaikki ei todellakaan ole soveliasta. Venyttele kotisaunassa. Melkein sai turpaansa tuo miekkonen. Oksettavaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti ne venyttelevät mummot ja keski-ikäiset naiset uimahallissa seuraa somea ja varsinkin youtubea. Juuri näin siinä on varmasti käynyt. Sen jälkeen menevät tekemään vertyneillä lihaksillaan tanssivideoita tiktokkiin ja snappiin??
Onpa ihanaa kun on ihan oma sauna kotonani. Siellä voi venytellä tai olla venyttelemättä enkä todellakaan kaipaa ventovieraita saunomishetkiini. Ei kiinnosta uima-altaatkaan, kesäisin uin omassa rannassani. Mutta kukin tavallaan, jos ei ole muuta mahdollisuutta kuin yleiset saunat kai niihinkin on sopeuduttava, tykkäsi ihmisten tekemisistä tai ei. Tai sitten voi olla menemättä.
Mä teen saunassa aina saunasolmun. Siinä on muilla miehillä ja pojilla ihmettelemistä.
Itse tykkään istua lauteiden reunalla hajareisin, jotta letku saa roikkua vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat aina luulevat, että heidän kehoaan kytätään, vaikka tämäkin todistaa, että asia on päinvastoin. Olen itse hoikka, enkä kyllä tasan tarkkaan kiinnitä huomiota muihin varsinkaan treenin jälkeen, kun on väsynyt ja keskittynyt itseensä.
Tämä! Aina oma paha olo on toisten vika jne.
Itsekin venyttelen ysein käsiä, kylkiä, saunassa. Hienovaraista venyttelyä siis. Ja juurikin niistä syistä mitä täällä on jo tuotu esille: lämmin tila treenin jälkeen, tekee hyvää lihaksille ja ololle.
Ei voisi vähempää kiinnostaa muiden kropat tai venyttelyt saunassa, olipa minkä muotoinen ihminen tahansa. Antaa kaikkien nyt vaan rentoutua ja venytellä soveliaasti, jos siltä tuntuu. Se tekee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tyytyväinen omaan ulkomuotoonsa, ei ole tarvetta tarkkailla, arvioida saati kadehtia muiden ulkomuotoja. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, minkä kokoinen olet. Kyllä kaiken kokoisista löytyy niitä, jotka arvioivat ja arvostelevat muiden ulkoista habitusta. Kaiken kokoisista löytyy myös sellaisia, jotka eivät kiinnitä muiden ihmisten ulkonäköön huomiota arviointimielessä.
Kyllä lihavuus ja siihen liittyvä paheksunta, jota saa kokea kyllä aikuisenakin, synnyttää monessa sellaista häpeää että kehostaan on harmillisen tietoinen ja sitä yrittää piilottaa ja välttää tuomasta esiin. Ei se saunoja ajattele että muut alkaisivat ääneen haukkua, mutta hänellä on ehkä niin kiusaantunut olo omasta kehostaan ettei halua vetää siihen lisähuomiota venyttelyllään. Kun kokee olevansa huono ja vääränlainen, on turvallisinta olla mahdollisimman huomaamaton. Tämä vaikuttaa kaikkeen uimapuvun värivalinnasta saunakäyttäytymiseen, eikä koske kaikkia, mutta monia.
Ja vaikka siellä saunassa kukaan ei sanoisi mitään, niin ihan normaaliahan olisi tältä palstalta lukea että "arvatkaa mitä ällöä tänään näin uimahallin saunassa, joku tynnyri yritti leikkiä atleettia", ja kyllä nämä kommentit vaikuttavat mieleen vaikkei puhuttaisi juuri sinusta.
Oma painoni on laskenut viimeisen parin vuoden aikana 55 kg, ja vaikka koin olleeni sellainen sinut itsensä kanssa oleva lihava, niin tässä laihtumisen myötä on silmät avautunut sille, miten monessa tilanteessa tunsin tiedostamattani huonommuutta ja olin varuillani. Juuri viime viikolla havahduin uimahallin saunassa, että en ole koskaan aiemmin istunut siellä niin kuin silloin istuin, ja se on liittynyt juurikin siihen miltä kehoni näyttää, vaikken ole sitä lihavampanakaan _tietoisesti_ asetellut.