*~*MAALIKSET maaliskuulle*~*
Tervetuloa maaliskuun viettoon maalimasut! ;D Nyt on MEIDÄN kuu, alusta loppuun asti. Eilistä en osaa linkittää, päteköön joku muu.
Kommentit (54)
Muuta en nyt jaksa kirjottaa, mutta Tapille:
Meillä on useita kynsionnettomuuksia takana, ja aina ovat antibiootit vaatineet. Ydin kun tulehtuu aika herkästi, kun koira nuolee sitä, ulkona pääsee pöpjä jne. Puhdista ydin HYVIN, leikkaa repalekynsi MAHDOLLISIMMAN siististi pois ja laita jalkaan vanha sukka (teippaa jeesusteipillä eli ilmarilla kyynärvarren tai kintereen (onko siis etu- vai takakoipi) kohdalta tiukasti. Ei pääse sillon ite nuolemaan ja haava saa ilmaa. Mie myös soittaisin lekurilta ab-kuurin. Suihkuttele myös suihkussa jalkaa, ihan pitkiä aikoja, ja taas kunnon puhdistus ja kuivaus ja sukka päälle. Ulkoilun ajaksi meillä on ns. kumppari jalkaan, jottan ei kastu. Kynsionnettomuudet voi olla hyvinkin v*ttumaisia...
Sielläpä oli kaikki mallillaan, paitsi tää turvotus on ihan järkkyä; 1,5 kg tullu painoa lisää viikossa. Eikä näillä syömisillä voi tulla noin paljon ihraa viikossa. En tosin suolaisiakaan syö, juon paljon vettä, menee ananakset ja mansikat mut turvotus vaan on ja pysyy. Ei kai tälle mitään voi. Kiloja on tullu lähtöpainoon alle 10kg. Enemmän kuin esikoista odotellessa.
Ei ihan heti oo tämäkään muksu syntymässä. Ei ole edes laskeutunut vielä, on helposti liikuteltavissa. Ei suppareita, ei limoja, ei mitään.
Ei kai tässä voi muuta kuin huokailla ja voivotella päivä päivältä tukalammaksi käyvää olotilaa.
rimma 38+1
PI-ki: voimia loppumetreille. Mulla esikko syntyi rv41 ja kuopus meni yli eli käynnistettiin rv 42+1. Siks en uskokaan vaikka th epäilee vauvan jo kohta syntyvän.
-m-
Mä voin luvata etten leikkaa ton koiran kynttä, en siististi enkä epäsiististi..soitin naapurin vanhalle elukkatohtorille..tehkööt mitä lystää, vien koiran sinne tossa tunnin päästä. En oikein hänen hoitojuttuihinsa enää luota (vanha jäärä joka on " vähän jäljessä nykypäivästä" ) mutta ehkäpä hän nyt tästä selviää. Toivotaan vaan että uskoo suosiolla että tuo ON RAUHOTETTAVA, tai muuten tulee pahaa jälkeä..
Kiva nyt sitte viimosillaan hoidella koiran kipeetä koipea, etenkin kun toi pikkurakki tosiaan alkaa heti rähjätä ja hyökkiä toisen päälle (heti ottamassa johtajan paikkaa kun toisella on pienikin pipi)..tulee taas kivat tappelut. Uskomaton tää mun säkä!!
Masussa supistelee ihan pikkusen sillon tällön, johtuu varmaan siitä että oon ihan hermoraunio ton piskin kanssa..saamarin saamari..voi kämmien kämmi..
Taatti nyt vaan koirallisena tänään..murheen kryynejä ovat nuo!
Raisa olikin ennättänyt kommentoimaan Tappertin koiran kynsiongelmaa. Juuri noin on meilläkin toimittu, revennyt kuori vaan irti ja pakettiin. Antibioottia voisi kaivata kun tosiaan tulehtuu herkästi. Uusi kynsi kasvaa kyllä aikanaan takaisin, ei ehkä entisen veroinen mutta kynsi kumminkin.
Mirotar: Vauvan laskeutumisesta. Minulla on kolmas raskaus ja vauvan pää on ollut jo kolmatta viikkoa aivan alhaalla, ultratessa löytyy häpyluun päältä. Että lähtökuopissaan on oltu pitkään ja vielä ollaan yhtenä kappaleena.
Esikoista odottaessa vauvan pää oli muistaakseni viikko ennen synnytystä painunut alas ja toista odottaessa laskeutui vasta kun synnytys oli jo käynnissä.
Näin nämä on erilaisia.
Minä en uskokaan, että synnyttäisin ennen kuin laskettu aika on ohitettu. Pakkohan tässä on alkaa ajattelemaan noin koska alkaa itse olemaan jo hermoraunio tämän mahan kanssa. Samoin mies, toivoo jo kovasti, että saataisiin vaavi maailmaan.
Minulla paistuu uunissa tiikerikakku, huomenna on päiväkodissa kakkuarpajaiset ja kuopuksen ryhmän vuoro tuoda palkinnot. Ihana tuoksu :) Pitäisikö tehdä toinenkin?
Täällä kyseltiin ruokavaliosta. Minä en tiedä onko minulla nyt sen ihmeempi ruokavalio kuin muulloinkaan. Yksi lämmin ateria päivässä ja väleihin välipaloja. Minulla on ollut koko raskauden kova himo omenoihin ja appelsiineihin, niitä menee paljon! Makeaa ei niin kovasti tee mieli mutta saatanpa irtokarkkeja ostaa jos sille päälle satun. Enemmän nuo hedelmät ja aah... suolakurkku vetää puoleensa. Nyt olen tuon suolakurkun jättänyt pois kun turvottaa niin pirusti. Vaikka vaikeaa se tekeekin :O
Massussa on nykyään hiljaisempaa, vauva liikkuu vähemmän kuin ennen mutta sitten kun liikkuu niin sen kyllä huomaa. Eikös joku sanonut, että kun vauvan liikkeet vähenevät niin enteilisi synnytystä?
Z
Viikkoja tänään tasan 39.
Sf-mitta 31
Verenpaine 120/84
paino tasan sama kuin viikko sitten eli 99,4 (repikää siitä)
Seuraava käynti ensi perjantaina 40+1.
LEANNA! Mies osti minulle eilen MB Vaneon eli sen pienemmän tila-auton, jota ei kuulemma enää tuoda Suomeen. Vuosimalli on 2003. Minulla oli ennestään C 180 ja olisi ollut kahden suht pienen lapsen kanssa vähän ahdas (esikoinen 2-vuotias). Kaunis tuo nyt ei todellakaan ole, mutta ei voi mitään.
YLIAIKAISUUDESTA sen verran titedän minäkin, että esikoinen syntyi 41+4, mutta ymmärsi tulla ihan itse ja tulikin sitten nopsaan. Oli se yli mennyt aika tosi kypsää, mutta monta kertaa jälkeenpäin ajatteli, että voi kun se menisi sinne mahaan takaisin edes muutamaksi päiväksi! Tällä kertaa olen toisaalta onnellinen jokaisesta " helposta" päivästä esikoisen kanssa kahdestaan. Sitä kun ei tiedä millainen helvetti tästä vielä repeää kahden kanssa, kun mies on aina töissä.
Mies on menossa viikonlopuksi töihin. Hmm. No ainakin se on lähellä TAYSia, menee TAMK:lle raksamessuille :)
Täytyy mennä viemään poika päikkäreille ja syventyä viikon juoruihin (7 päivää -lehden seurassa).
rouva ja vatsa tasan 39, enää kolme viikkoa jäljellä ;)
Onpa ollut päivä! En ihan vähään aikaan olekaan ollut näin poikki - ja mitään sen kummempaa ei kuitenkaan ole tapahtunut!
Aamutuimaan 7.30 oli neuvola, jossa neuvolatäti loi pitkiä silmäyksiä minuun vaakareissun jälkeen. Ei ilmeisesti usko, että turvotusta tule lisää ja lisää ja lisää, vaan luulee meikäläisen vetävän kermamunkkia toisensa perään päivät pitkät naamaan. No, muutoin asiat olivat jees, paitsi tietysti paineet, jotka oli todella koholla. Neuvolassa mitattuina ne onkin aika huimat, mutta kotona pysyvät 140/90-tuntumassa. Beibi oli edelleen raivotilassa ja pää kuulemma erittäin alhaalla. Sf oli muistaakseni 34 cm. Aikansa kun oli täti katsellut ja kopeloinut mahaa, niin epäili että viikon sisällä syntyy, mutta niin kuin täällä on asiasta ollutkin jo puhetta, saas nyt nähdä. Kovasti mie olen yrittänyt joka päivä puhua vauvalle, että TÄNÄÄN olisi hyvä päivä syntyä, mutta vielä ei ole totellut.
Neuvolan jälkeen piti suorittaa kotona paikkojen pikasiivous, kun oli vieraita tulossa, ja samasta syystä leipoa mustikkapiirakkaa. Nämä kun olin saanut tehtyä, ajoi vieraat jo pihaan. Muutama tunti juttelua, koirien päivittelyä ja ihmettelyä ja kaikenmaaliman vieraskoreutta, niin jestas sentään, että olin poikki! Vierailun viimeisen tunnin aikana en todennäköisesti edes tajunnut kaikkea, mitä miulle puhuttiin, mie olin niin totaalisen puhki. Sittenpä yritin ottaa unta tuossa sohvalla, mutta eihän se tietenkään onnistu, kun sitä yrittää. Ehkä ensi yönä sitten nukuttaa hyvin...
Toivottavasti TAPPI saat koiran koiven kuntoon. Kannattaa vaan kerralla hoitaa kunnolla, nimittäin kokemuksia on, että vielä kuukausienkin päästä ollaan saman kipeän kynnen kanssa teluttu... Ja se se vasta v*ituttaakin! Tsemppiä!
RUOKAVALIOSTA on ollut puhetta. Minä vetäisen aamulla kipollisen kaura-ruispuuroa, iltapäivällä pari palasta leipää ja n. 16 - 17 aikoihin lämpimän ruuan. Illalla sitten vielä leipää. Lisäksi hedelmiä menee päivän mittaan jonkin verran. Keksejä, pullia, karkkeja syön kyllä, mutta en mitenkään säännöllisesti. Mitään himoa yhtään mihinkään ei ole, joten sikäli syön ihan samalla tavalla kuin normaalistikin. Ja silti painoa tulee kilon viikkotahdilla... Eikä terkkatäti usko sen olevan nestettä...
Oma maha on ollut ihan jees. Beibi venyttelee, möyrii, työntää kantapäitä kylkiluiden alle ja pitkälle kylkeen, mutta muutoin on ollut oikein kiltti. Kipuja ei ole missään päin, supistelujakin silloin tällöin. Limajutskaa on tullut taas tänään, pitkästä aikaa. Parisen viikkoa sittenhän sitä tuli ihan reilusti.
Nyt lähden keittämään spaguja, kastike on jo valmis.
Raisa 37+5
Kiitokset vaan kommenteista mutta toivotaan että neuvolatäti olikin oikeassa tällä kertaa -eikös?
Mulla on nimittäin SF 34 ja kiloja kertynyt jo 18 eli olo on aikas tukala!
Ehkä en ihan tälle viikolle vauvaa vielä toivo mutta ensi viikolla olisi jo kiva saada oma nyytti kainaloon. Esikoinenkin odottaa jo vauvaa (poika vielä!) ja mies alkaa kyllästyä marmatukseeni! =o)
No, meillä on onneksi oma selvännäkijä perheessä, nimittäin tuo esikoinen, joka tiesi vauvan sukupuolen jo raskaustestiä tehdessäni eikä ole mieltään kertaakaan muuttanut... tyttöä sanoi - ja myöhemmin 2 lääkäriä vahvisti saman sukupuolen!
Vitsillä kyselin pojalta sitten vauvan syntymä-aikaa niin ei kuulema ensi viikolla, vaan 2 viikon kuluttua. Juuri ennen omia synttäreitäni! Se olisi kiva!
=o)
Mun kädet alkoi ihan yht´äkkiä turpoomaan. Iski oikein kuuma-aalto ja nyt sormet on kun 5 pennin nakit. Ja kämmenselkiä pistelee. Noita hikiaaltoja tulee vähän väliä. Mitäs tää nyt sitten on???
-m-
Alkuun vähän valivalia. Nyt meikäläinenki ymmärtää, mitä tarkotetaan raskaalla loppuraskauella. Viimisen kuukauen ajan liitoskivut on tehny liikkumisesta sen verran hankalaa, etten kyllä panis pahitteeksi, jos ei tällä kertaa tarvis paria viikkoa yli lasketun ajan mennä. Esikoista oottaessa kävin vielä käynnistyspillerien vaikutusta ootellessa rv 41+6 varmaan 1,5 kilsan kävelyllä siellä sairaalan ympäristössä; nyt tuntuu tuo puoli kilsaa bussipysäkilleki välillä ihan ylivoimaselta. Päälle tekis hyvää päästä pois neljän seinän sisältä, mutta kroppa pistää kapuloita rattaisiin.
Ensimmäinen lantion liikautus heräämisen jälkeen pelottaa jo etukäteen, tavaroita en oo keränny lattialta enää moneen viikkoon, enkä tuota parivuotiastakaan nostele ku pakolliset pyllynpesut. Onneksi tytölle on osunu just tähän väliin innostus ite pukemiseen ja pottaharjotteluun ja joskus saattaa lelujen kerääminenki tapahtua oma-alotteisesti.
On tässä loppuraskauessa kyllä myöski ne ihanat puolensa: kaunis kiinteä masu ja sen saama huomio, vauvan myllerrys masussa ja ennenkaikkea se salanen yhteys vauvaan ja jokailtaset koputusleikit pienten jalkojen tai käsien kanssa. Ja onhan tässä olo niinku pienenä pukkia ootellessa, ku ei tiiä, minkälaisen lahjan sitä on saamassa ja millon. Synnytystä oottelen hyvällä mielellä, vaikka vähän jännittää, millon sitä osaa kotoa lähteä sairaalaan, ku viimeks olin siellä jo valmiiksi.
Nuo on kyllä tosi kurjia tommoset terkkarien tokasut, että varmaan ihan kohta syntyy, koska sitte sitä alkaa tosiaan oottamaan ja jokanen päivä tuntuu ylipitkältä. Mää koitan asennoitua taas siihen ylimenoon, ja aattelen, että se on sitte positiivinen ylläri, jos tämän kuun puolella synnytetään. Menkkatuntemukset on kyllä alkanu, muttei vielä laskeutumista tai limatulppaa havaittavissa. Mutta lohutukseksi meille kaikille, eettei enää kuutta viikkoa pitempään pitäis kellään mennä. (Jos ny laskin oikein:)
Udidi ja Dumbo rv 36+4
MASULI;
Mun korvaan kuulostaa allergiselta reaktiolta myöskin..ootko syöny/juonu mitään uutta? Kuulostaa kummalta, jos ei mee ohi ni soittele päivystyksee..ei toi nyt ainaka normaalia ole!
KOIRAN KYNSI;
On hoidettu nyt, vein pojun elukkatohtorille jonka pihassa se sai hepuli_raivari_paniikin..siinä vaiheessa tohtorikin usko että se kannattaa suosiolla rauhottaa. Kysy multa vielä ihan pokkana et jaksanko nostaa koiran (30kg) itse pöydälle..ja varsin selkeesti näki mun masun..naureskelin vaan että joo, mutta en tällä vatsalla. Äkkiä oli kynsi tyvineen kiskastu pois ja basibactit sun muut laitettu..herätyspiikinkin se sai, mutta tokkurassa tuo on vieläkin..hyvä kun ulkona tolpillaan kesti - mitenhän paljon se sitä ainetta oikein laitto...no, pääasia että koipi on nyt hoidettu. onneks on talvi ni on tsäänssejä säästyä tulehdukselta.
( . ) omaa napaa ketuttaa vieläkin, eniten kai tuo koira, toisekseen se että joku mainitsi seiskan ja mulla ei oo autoa ja seiska on vielä kaupassa...millää ei kehtais potkurilla taas lähtee. Oon tänää kävellyki varmaan 4km yhteensä kun oon lenkittäny tota piskiä siinä toivossa et kynsi olis itellään irronnu.
Eikä mitään muuta oo kun pari hassua supistuksen tapasta, muutama viilto alamasulla ja alaselän hiljasta jomotusta. Ei enää ees selkeitä limoja, ihan tavallista ja ihan pienesti jotain ehkä joukossa..ihan mälsää.
Yhtään en kyllä tänää jaksais synnyttääkään, joten parempi kai näin, jos ens yön vaikka nukkuis ja tilais sen synnytyksen huomiselle :)
Jooh..nyt mä tahon juomista ja sohvalle lojumaan
Tapperttiinikka
Ei ne nyt ihan niin turvonnut, kun tosta tekstistä olis ymmärtänyt. Just kun kehuin ettei oo turvotusta ollu. Pistely ja aallot meni ohi, mutta nakit jäi, heh.
Tappi: hyvä että kynsi tuli kuntoon. Jospa toi koiruus olis loppuillan rauhallinen, kun on oikein kemiallisesti tyrmätty. Jaksuja.
Tää menee taas.
-m-
Täällä on vauva arki lähtenyt pyörimään täysillä. Tyttö on aivan ihana! Pitkän pinon olitte ehtineet tehdä tällekin päivälle. Niin äkkiä unohtuu nuo lopun kolotukset ja säryt, kun saa nyytin syliinsä. Vaikka meidän " ilona" on vasta viikon vanha, niin tuntuu kaukaisilta jo nuo teidän " vaivat" :)) Eli jaksakaa vielä hetki maalikset, vaivanne palkitaan !! Tämä on aivan ihanaa :) Jännityksellä odotan kyllä tuota maagista 2 viikon ikää, jolloin koliikki alkaa, jos...(meillä esikko koliikkinen, ja toinen myös melkoisen vatsavaivainen) vielä ilona on rauhallinen ja aivan syötävän suloinen!
Hyvää yötä ja voimia viimeisille viikoille/ päiville!
Caius ja ilona 1vko ja 1 päivä
Tylsyyksissäni käyn välillä teidänkin pinoa " vakoilemassa" , ja taas pakko heittää oma kommentti väliin. Eli:
MIROTAR, itse odotan ensimmäistä, mutta mun sisko kun odotti toistaan, laskeutui hänellä sinne kuoppaan poitsu jo muistaakseni viikolla 26! Eikä kuitenkaan tullut kuin vasta ihan ajallaan... Eli näinkin voi käydä. Mutta älä lannistu --paremmat mahdollisuudet sulla sentään ajallaan synnyttämiseen on kuin mulla: olen rv 41+3 eikä vieläkään ollut kaveri kiinnittynyt :( Että käynnistystä varmaankin odottaessa... *huoh* Jos joku aika on kuulkaa maaliskuiset raskasta, niin tämä ylimennyt aika... Joten koittakaa valmistautua kantamaan masuja pari vkoa yli, niin ehkä ei tunnu näin raastavalle tämä kova odotus! :)
Pi-Ki 41+3