Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomessa oikeasti maailman paras terveydenhuolto joka on myös ilmainen?

Vierailija
11.01.2025 |

Tätä mä olen usein kuullut ihmisten sanovan. Tuntuu mun mielestä oudolta tämä koska kun menet lääkäriin vaivan kanssa, siellä joskus jopa vihaisesti sanotaan että älä tänne tule vaan mene kotiin. Julkisella puolella potilaita/asiakkaita pompotellaan paikasta toiseen eikä kukaan meinaa tehdä mitään. 

Mä mietin että miksi kun menen työterveyteen valittamaan asiasta niin siellä heti tehdään ja toimitaan eikä pompotella paikasta toiseen? 

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kumpaakaan, saattaa olla joillekin maksuton ( työterveys) ja toistaiseksi Helsingissä perus terveyskeskusmaksuja ei ole, mutta makdutonta se ei ole. Verojen muodossa me maksetaan nämä kalliisti.

En tiedä, kuka on väittänyt Suomen terveydenhuoltoa maailman parhaaksi, onko kyseessä joku sokea virkamies vai vitsinä heitetty. Hoidon taso on kauttaaltaan karmaisevan huonoa. Joskus, hyvin harvoin voi tielle osua hyvä, kuunteleva, ammattitaitoinen, aidosti potilaasta välittävä lääkäri, mutta nämä on harvinaisia poikkeuksia. Pahimpia pitkään alalla olleet erikoislääkärit, jotka ylemmyydentunnoissaan käyttäytyvät todella huonosti. Ei niitä kiinnosta. Tämä on arkipäivää. 

Terveyskeskusten hoitajista löytyy vielä aitoa auttamisen halua.

Meillä oli 3 vuotta kattava työterveys, joka hoiti kaiken mahdollisen. Sen jälkeen sopimus kilpailutettiin, eikä enää esimerkiksi kroonisen tai monen muun sairauden hoito onnistu, vaan mars julkiselle.

Vierailija
62/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa on maailman paras terveydenhuolto, se tarkoittaa, että kaikkialla muualla terveydenhuollon tilanne on vielä Suomeakin kurjempi.

Ja ilmainenhan Suomen terveydenhuolto ei ole minun muistini aikana ollutkaan. Olen 55v, ja en muista, oliko terveydenhuolto ilmaista kun olin lapsi. Mutta siitä asti, kun olen itse huolehtinut terveydenhuoltokäyntini, on lääkärikäynti aina maksanut.

Neuvolakäynnit saattoivat olla 70-luvulla ilmaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on saman tason propagandaa kun "maailman onnellisin kansa", sillä saadaan pidettyä massat hiljaisina ja tyytyväisenä. "Muualla on kaikki huonommin"

Vierailija
64/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en ymmärrä kanssa miksi noita kallis palkkaisia johtajia hyysätään.Eivät tee muuta kuin keksivät työtä tekeville huononnuksia ja palkan alennuksia.Suuripalkkaiset mitään tekemättömät johtajat suohon ja tulosta tekevät työntekijät  kunniaan.

Vierailija
65/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla maailman paras??? Ei tämä ole kyllä lähestulkoon huonoinkaan. Ei voida ihan kaikkia verorahoja laittaa sairaanhoitoon, jos pitää vielä maksaa koulut ja toimeentulotuet ja infat ja vaikka mitä.

Kyllähän viime hallitus korjasi sairaanhoidon, ikävä kyllä määrättömästi ei ollutkaan lääkäreitä eikä hoitajia eikä sitä rahaakaan lopulta. On mennyt aikaa juosten kustun korjailuun ja vähän kerrassaan alkaa paremmin toimia.

Korjattavaa varmaan olisi, mutta kyllä meillä tarviseva pääsee hoitoon. Nekin, joilla ei ole hengenhätä sitten joutuvat odottamaan.

Eli esim. Brianniassa on jonot  julkiselle1.5 vuotta. Ja pitenee, koska ensin pääsee toiset kuin toiset ryhmät.

Korrupt eiku maan tavan määrää mätäpaiseessa nimeltä Suomen terveydenhuolto voi arvioida tehohoitovuorokauden kustannuksista.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164664/STM_2…

"keskimäärin tehohoito maksaa n. 3000-3500 € /vrk."

Saksassa

https://www.springermedizin.de/kosten-der-intensivmedizinischen-versorg…

Die durchschnittlichen Kosten/ITS-Tag betrugen 1265 EUR

Vierailija
66/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen ei ainakaan ole. Onko stadissa vielä? Sekin on älytöntä, pistäsivät vaikka kympin maksun niin auttais kummasti - kassalla ilmoittautuessa maksettavaksi niin ei tulis "laskutuskulujakaan". 

Ainakin täällä meidän hva:lla maksaa lääkärikäynti 20-30, suuhygienisti viitisenkymppiä. Ja sama kai joka puolella, onnekas saa hyvän lääkärin/hoidon, välttämättä ei... itsekin vaihdoin palvelut naapurikaupunkiin koska omassa terkkarissa oli niin paska lääkäri. 

Vierailija
67/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa juttujanne, koska ette kuitenkaan muuta sinne Bulgariaan 🤣

Vierailija
68/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Saksassa ja maksoin opiskelijana parisataa terveysvakuutusta. Tämä siis oli pakollinen (tosin en tiedä mitä sitten jos siihen ei olisi ollut varaa työpaikka sen kuitenin myös vaati eli ilman sitä töitäkään ei olisi saanut). Minulla oli omalääkäri, jonne pääsi käytännössä aina. Käynti maksoi kympin, joka kattoi ihan kaikki siihen vaivaan tarvittavat tutkimukset ja jatkotutkimukset, jotka tehtiin heti. Verikokeet aina myös määrttiin laajalla skaalalla. Minulla esimerkiksi oli kilppariarvossa häikkää niin heti ultrasivat sen ennen lääkityksen aloittamista. Kun oli vatsavaivoja sain lähetteen erikoissairaanhoitoon (valitsin taas mieluisan yksityiseltä), jossa otettiin laajat verikokeet, ulostenäytteet jossa seulottiin mm. syöpämarkkereita ja tehtiin tähystykset nukutuksessa ylä- ja alakautta. Kaikki oli hoidettu viikossa ja maksoin tosiaan siitä sen kympin. Missään Suomessa en ole yhtä hyvää ja perusteellista hoitoa saanut kuin Saksassa.

Sitä tosin en tiedä mitä sitten olisi käynyt jos tuohon parinsadan vakuutuskeen ei olisi ollut varaa

Vierailija
69/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos homma menee suomessakin vakuutuksen kautta saatavaksi, ensin varmaan joku 200e kk, seuraavana vuonna 300e, sitä seuraavana 500e jne..eli kohta ollaan summissa joita aika moni ei kykene maksamaan.

Vierailija
70/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joskus, mutta on rapautunut jo ennen sotea ja nyt kyykkää lopullisesti!

Komeita seiniä on rakennettu 4 miljardilla eurolla, mutta hoidettavat karsitaan ja henkilökunta poljetaan lopullisesti!!

Esh

Vierailija
71/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo suomi on maailman onnellisin maa, suomessa on maailman paras koulutus joka on myös ilmainen. Tää on vaan propagandaa mitä meille syötetään kuten myös se että meillä on hyvä terveydenhuolto.

Vierailija
72/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä ole edes ilmainen.

Vierailija
73/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys Saksahommaan. Maksoin Saksassa vakuutuksesta parisataa vuodessa (en kuukaudessa). Ja maksaisin sen mielelläni Suomessakin jos yhtä hyvää ja nopeaa hoitoa saisin.

Vierailija
74/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoella erikoisläkäri käynti 66.70e ja tavallinen lekurikäynti 28.00 = faktoja.

Hammaslääkäri ja silmälääkärillä käynnit tosi kalliita.

Esim Englannissa ja Espanjassa ja Belgiassakin muistaakseni, lääkärillä käynti on ilmainen, useimmat lääkkeet ilmaisia jne.

Ja hoidon taso aivan loistavaa. 

Ehkei ihan loistavaa:).  Hyvin ovat hoitaneet, en valita hoitoa.  Turhan paljon on pomoja, mutta sehän onkin sitten taas eri keskustelu.

Jokainen puhuu omista kokemuksistaan. Jos sinä et ole saanut loistavaa palvelua ulkomailla joku muu on voinut saada.

Vierailija
75/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin tietää, mitä omalääkärijärjestelmä tätä täydelliseen sotkuun saatua tilannetta auttaisi. Ei ne lääkärien määrät lisäänny, vaikka olisi mikä järjestelmä. Taisi olla Grahn-Laasonen, joka hehkutti tilannetta, että olisi " oma" lääkäri, jonka saa itse valita ja jolle AINA pääsee. Tähän sotkettuna pörriäiset ja muut terveystalot. No tod. 

Mä en oikeasti jaksa näitä. Missä maailmassa elävät. Kohta joku sanoo katso ketä äänestät. Minä en tiedä enää edes mitä puoluetta äänestäisin. Kaikki samanlaisia omassa kuplassaan korkeita palkkioita nauttivia sotkijoita, valtaosa vielä täysin ammattitaidottomia. Ketään ei todellisuudessa kiinnosta, kun ainoastaan poliittiset ideologiat määrää kaikesta.

Vierailija
76/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka noin muka sanoo?

Kukako? Vuosia on hehkutte juuri niin ja myös tällä palstalla kauhisteltu muiden maiden systeemejä ja kehuttu omaa suomalaista maailman parasta ja ilmaista terveydenhuoltoa. Kaikki on yleensä paremmin Suomessa suomalaisen mielestä. Mitäs kun muiden systeemejä ei edes tunneta!

Varmastikin löytyy joku maa, jolla on enemmän rahaa laittaa sairaanhoitoon. MIksi SAAMARISSa pitäisi persaukisella maalla, joka on velaksi elänyt 20 vuotta pitäisi olla maailman paras sairaanhoito, ja kenen se pitäisi maksaa??

On maita, joissa on 100 miljoonalle ihmiselle yksi sairaala. Me ollaan suorastaan kermaperseitä, koska kyllä meillä hoitoon pääsee. Ei samalla minuutilla kuin huvittaisi, mutta jos ei ole kiirelleenen tapaus, niin pääsee silloinkin.

Vierailija
77/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksissä on jäätävät ruuhkat sen takia, että ihmiset eivät pääse jatkohoitoon. Päivystyksissä saatetaan tehdä kalliita toimenpiteitä - ja sen jälkeen laitetaan ihminen kotiin, kun ei muutakaan voi. Ja kohta se ihminen joutuu saman vaivan takia uudestaan päivystykseen. Ihan järjetöntä touhua. 

Vierailija
78/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta julkinen terveydenhuolto voisi toimia jatkossakin laadukkaasti ja luotettavasti, niin suomalaisen lääkärikoulutuksen saaneilta (kenties myös hoitajakoulutuksen saaneiltakin) pitäisi kaikilta vaatia joku tietty määrä työskentelyä julkisen terveydenhuollon kautta hoitoon hakeutuvien potilaiden parissa vaikka sitten tekisivät päätyönsä yksityisillä lääkäriasemilla tai omilla vastaanotoillaan. Päätöksenteossa siitä miten julkinen terveydenhoito toimii ja miten se käytännössä järjestetään pitäisi kuulua nykyistä enemmän alan ammattilaisten (lääkärit, hoitohenkilöstö) ääni, jolloin julkinen terveydenhoito työpaikkana voisi kiinnostaa alan ammattilaisiakin nykyistä enemmän.

Vierailija
79/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan, kun toitotetaan jotain vanhaa kliseetä siitä, että meillä on maailman paras mikä milloinkin, on poliitikoilla "hyvä syy" heikentää sitä.

Suomen terveydenhuolto ei ole maailman paras, koska heikennyksiä on tehty jo niin paljon. On vain ajan kysymys milloin esim. lapsikuolleisuus lähtee Suomessa nousuun. Vai onko lähtenyt jo? Ja sehän näkyy tilastoissa vasta viiveellä. Ja kun se tulee päättäjien tietoon, perustetaan komitea pohtimaan, miten lapsikuolleisuus saataisi takaisin 2000-luvun alun tasolle. Komitean tehtävänä on keksiä jokin ihan uusi ja mullistava konsti tähän. Ei suinkaan selvittää, kuinka lasten terveydenhuolto oli järjestetty silloin, kun lapsikuolleisuus oli maailman alhaisin.

Vierailija
80/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Belgiassa, jossa omalääkärijärjestelmä ja lääkäri tuli kotiin kun keuhkoputkentulehdus oli päällä, Saksassa myös lääkäriin pääsi heti ja siellä todella tutkittiin eikä hutkittiin ja palvelu oli aivan eri luokkaa kuin Suomessa, ihmisläheistä, ystävällistä ja toista kunnioittavaa niin kuin pitäisi ollakin. Suomessa terveydenhuolto menee koko ajan alaspäin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä