Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomessa oikeasti maailman paras terveydenhuolto joka on myös ilmainen?

Vierailija
11.01.2025 |

Tätä mä olen usein kuullut ihmisten sanovan. Tuntuu mun mielestä oudolta tämä koska kun menet lääkäriin vaivan kanssa, siellä joskus jopa vihaisesti sanotaan että älä tänne tule vaan mene kotiin. Julkisella puolella potilaita/asiakkaita pompotellaan paikasta toiseen eikä kukaan meinaa tehdä mitään. 

Mä mietin että miksi kun menen työterveyteen valittamaan asiasta niin siellä heti tehdään ja toimitaan eikä pompotella paikasta toiseen? 

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystyksissä on jäätävät ruuhkat sen takia, että ihmiset eivät pääse jatkohoitoon. Päivystyksissä saatetaan tehdä kalliita toimenpiteitä - ja sen jälkeen laitetaan ihminen kotiin, kun ei muutakaan voi. Ja kohta se ihminen joutuu saman vaivan takia uudestaan päivystykseen. Ihan järjetöntä touhua. 

Syynä voi olla esim. se, ettei saa tiettyjen lääkeryhmien lääkkeitä. Vaikka niillä olisi kätevä hoitaa, niitä ei saa koska niitä ei saa. Ei kiinnosta käypä hoito, niillä emme hoida. 

Pahoittelut että olen myöhässä on suunnilleen tehokkain hoito, mitä vastaanottolääkäristä saa kun haluaisi vain toimivan reseptilääkkeen.  

Vierailija
82/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kovin hyvä ole. Esim, aivan liian pitkät jonot. Eikä tosiaan ole edes ilmainen mistä aina jaksetaan jauhaa. On maita joissa se on ihan oikeasti ilmainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen ei ole ollut koskaan ja nykyisin törkeän huono!

Kuukauden odottanut jo aikaa kirurgiseen operaatioon, lähete lähti kiireellisenä yli kk sitten.Sukulaisen syöpäepäilystä meni tutkimuksiin pääsyyn 6kk, sitten olikin jo myöhäistä

Ei jumalauta! ja "maailman paras" ja paskat ole, Jos Suomessa olisi maailman paras niin täällä ei kukaan odottele hoitoon pääsyä. Suomessa ei todellakaan ole tehokasta ja meillä on euroopan korkein veroaste! 

Vierailija
84/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuollon alasajo on alkanut, veroja kyllä maksetaan siinä missä ennenkin.

Vierailija
85/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen mentäessä otetaan vaan numerolappu,jonotetaan tunteja ja päästään vain sairaanhoitajalle ,joka sanoo,ettei oikein tiedä kyseisestä vaivasta.Jos on verikokeita,ne otetaan odotustilassa tpisten potilaiden köhiessä ympärillä ,vailla mitään yksityisyyttä.Ei enää ikinä.

Vierailija
86/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen julkinen terveydenhuolto pitäisi hävittää ja tilalle pitäisi ottaa vakuutuksiin perustava terveydenhuolto eli sellainen että ne saa hoitoa ketkä maksaa vakuutuksesta tai ilman vakuutusta laskut on sitten isoja. 

Eikös tätä juuri olla suunnittelemassa? Moni on tuota mieltä, myös hallituksessa.

Ai niin. Verotus ei silti laske, varautukaa siihen. 

Vierailija
87/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin viime viikolla yksityiselle hammaslääkärille perustarkastukseen ja hammaskiven poistoon. Lääkäri suoritti nämä molemmat. Alennuskampanjan ja Kela-korvauksen jälkeen hintä 85 e. Ei paha.

Syynä se, että nyt Tampereella saavat hammaslääkärille aikoja ne, jotka ovat menneet VUOSI sitten perustarkastuksen jonoon. Ja erikseen tulisi sitten joskus suuhygienistin aika, joka poistaisi hammaskivet. Ei mitään järkeä. 

Itsellä toki hyvä tilanne, että purukalusto kunnossa. Mutta kyllähän siellä täytyy säännöllisesti käydä, että niitä ongelmia ei tulisi.

Minä kävin ihan äskettäin hammastarkastuksessa julkisella. Lasku 60e. Viime viikolla siihen liittyen julkisella rtg (hampaat ja liittyen ed. tarkastukseen). Lasku ei ole vielä tullut. Mutta varmuudella enemmän kuin sinun yksityisen maksusi. Ja sitten on vielä kolmas aika ensi kuussa. Se hammaskiven poisto. Että halvallapa pääsit sinä.

En tajua, miksi hammaskiven poisto ei onnistu julkisella samalla kuin tarkastus. Siinähän ne jokainen hammas käydään kummassakin läpi. 

Vierailija
88/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän nykyään hoitotakuut toteudu, ja tosiaan jos on jotain epämääräisempää vaivaa, niin ekalla ja tokalla käynnillä yleensä vaan "tule uudestaan jos se pahenee". Kerran kärsin ihon bakteeritulehduksesta vuoden, joka olisi lähtenyt reseptivoiteella, ja tuo ei ole mikään pahin laiminlyönti. Välillä on saanut hyvää palvelua, välillä ei. Useasti on käynyt niin että kun on joku iso ja monimutkainen hoitoa vaativa asia, niin hoidon tarve kyllä todetaan mutta tutkimuksiin ja hoitoon menee hyvin pitkä aika ja monta (maksullista) käyntiä. Ja monesti myös tarvitsemani lähete poliklinikalle erityishoitoon on laitettu takaisin, kun siellä joku päättänyt lääkäriä vastaan ettei tarvita. Toinen oli, että kun oli päässyt poliklinikalle niin siellä on tehty vähin mahdollinen määrä tutkimuksia, ja seuraavan käynnin saadakseen pitäisi mennä sama ruljanssi läpi. Toiseen noista lähetteistä tarvittiin verikokeita ja huumetesti että sen sai lääkäri edes tehdä, en ole huumeidenkäyttäjä tai entinen sellainen. Kaksi kertaa olen siis käynyt nuo verikokeet ja huumetestit, joihin oli oltava syömättä, virtsaamatta yms. lähetteen takia, ja siltikään ei päässyt tutkimuksiin. Olen melko varma että kun joskus pääsen, joku diagnoosi löytyy. 

Varsinaisestihan käyntimaksut ei ole älyttömän korkeita, mutta kun kokonaisuutta katsoo, niin helpompi ja nopeampi olisi säästää rahaa tai ottaa vakuutus ja mennä suoraan yksityiselle aina kun se on vaihtoehto. Kolme eri käyntiä puolessatoista vuodessa maksaa jo saman kuin yksi itse maksettu.

Vakuutukset on bisnestä, ne pitävät rahoistaan tiukasti kiinni. Sen firman tj joka murhattiin, antoi 92%:iin valituksista kieltävän vastauksen, joka oli tehty tekoälyllä! Vakuutukset maksaa n. tonnin kuukaudessa, se on minimi.

Vierailija
89/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edullista on, kunhan vaan hoitoon pääsee.Vai haluatteko oikeasti jenkki mallin jossa synnyttämisen hinta on 30 000 dollaria? Olen itse asunut maassa jossa pakollinen sairasvakuutus täytyy olla ja se maksoi toista tuhatta kuukaudessa. Ei sisältänyt esim.hammaslääkärikuluja lainkaan ja ne vasta kalliita olivatkin. Olipa mukava palata Suomeen. Ilolla maksan veroja.

Miksi pitää aina verrata just usaan, miksei samantien somaliaan? Kertoo paljon että Suomen systeemin saa näyttämään "hyvältä" vain vertaamalla sitä aika lailla  kalleimpaan ja pahimpaan mahdolliseen esimerkkiin. Entäpä jos vertaisit mihin tahansa länsieuroopan maahan? 

Suomessa on Euroopan kalleimmat sairaanhoitomaksut potilaille. Sairaanhoitoon käytetään prosentteina paljon vähemmän rahaa kuin muissa Euroopan maissa. Monissa maissa ei ole pkl- eikä osastomaksuja tms. ollenkaan.

Vierailija
90/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen mentäessä otetaan vaan numerolappu,jonotetaan tunteja ja päästään vain sairaanhoitajalle ,joka sanoo,ettei oikein tiedä kyseisestä vaivasta.Jos on verikokeita,ne otetaan odotustilassa tpisten potilaiden köhiessä ympärillä ,vailla mitään yksityisyyttä.Ei enää ikinä.

Multa on otettu myös kiireettömiä verikokeita päivystyksessä. Selitin useaan kertaan että minulla on aika viikon päästä, ja on paastokokeita, en ole paastonnut. 

Ehkä siksi siellä kestää, kun saa tehdä mitä tahansa itse haluaa. 

Vierailija
91/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa on otettu myös kiireettömiä verikokeita päivystyksessä. Selitin useaan kertaan että minulla on aika viikon päästä, ja on paastokokeita, en ole paastonnut. 

Ehkä siksi siellä kestää, kun saa tehdä mitä tahansa itse haluaa. 

Eikä ole normaalisti otettu vastaavia. Kerran elämässäni muistan noita kokeita otetun, vaikkeivät ole mitään kummoisempia. Ilmeisesti heidän omat ohjeistuksensa mm. paastosta ovat yhtä tyhjän kanssa kun henkilökunta niin itse päättää. 

Vierailija
92/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla maailman paras??? Ei tämä ole kyllä lähestulkoon huonoinkaan. Ei voida ihan kaikkia verorahoja laittaa sairaanhoitoon, jos pitää vielä maksaa koulut ja toimeentulotuet ja infat ja vaikka mitä.

Kyllähän viime hallitus korjasi sairaanhoidon, ikävä kyllä määrättömästi ei ollutkaan lääkäreitä eikä hoitajia eikä sitä rahaakaan lopulta. On mennyt aikaa juosten kustun korjailuun ja vähän kerrassaan alkaa paremmin toimia.

Korjattavaa varmaan olisi, mutta kyllä meillä tarviseva pääsee hoitoon. Nekin, joilla ei ole hengenhätä sitten joutuvat odottamaan.

Eli esim. Brianniassa on jonot  julkiselle1.5 vuotta. Ja pitenee, koska ensin pääsee toiset kuin toiset ryhmät.

Korrupt eiku maan tavan määrää mätäpaiseessa nimeltä Suomen terveydenhuolto voi arvioida tehohoitovuorokauden kustannuksista.

https://julkaisut.valtio

"keskimäärin tehohoito maksaa n. 3000-3500 € /vrk."

Saksassa

https://www.springermedizin.de/kosten-der-intensivmedizinischen-versorg

Die durchschnittlichen Kosten/ITS-Tag betrugen 1265 EUR

Miten tuo on mahdollista? Saksassa on ainakin tuplasti korkeammat palkat, ja silti tehohoitovuorokausi maksaa vain kolmanneksen Suomen hinnoista!

Vierailija
93/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle pääsee!

T:Petteri

Vierailija
94/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta julkinen terveydenhuolto voisi toimia jatkossakin laadukkaasti ja luotettavasti, niin suomalaisen lääkärikoulutuksen saaneilta (kenties myös hoitajakoulutuksen saaneiltakin) pitäisi kaikilta vaatia joku tietty määrä työskentelyä julkisen terveydenhuollon kautta hoitoon hakeutuvien potilaiden parissa vaikka sitten tekisivät päätyönsä yksityisillä lääkäriasemilla tai omilla vastaanotoillaan. Päätöksenteossa siitä miten julkinen terveydenhoito toimii ja miten se käytännössä järjestetään pitäisi kuulua nykyistä enemmän alan ammattilaisten (lääkärit, hoitohenkilöstö) ääni, jolloin julkinen terveydenhoito työpaikkana voisi kiinnostaa alan ammattilaisiakin nykyistä enemmän.

Vielä kasarilla lääkäreillä oli pakollinen vuosi tk:ssa.

Vierailija
95/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on, maksetaan kolmeen kertaan, ensin verotuksessa sitten asiakasmksuina ja vielä varmuuden vuoksi vakuutuksissa joten halpaa lystiä, suorastaan ilmaista.

Vierailija
96/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on saman tason propagandaa kun "maailman onnellisin kansa", sillä saadaan pidettyä massat hiljaisina ja tyytyväisenä. "Muualla on kaikki huonommin"

Eroaako jotenkin Venäjän omasta sisäisestä propagandasta...?

Noin yleisesti ottaen. Kerrotaanhan meillekin, ketkä on oikeassa ja ketkä väärässä. Tai mitä mieltä tulee olla monista asioista, aina arkisista ruokavalinnoista lähtien, jossa siinäkin "oikea" ja "väärä". Ja lihansyöntikin hyi hyi, vaikka ihmiskunta on aina syönyt lihaa. Myös nykyiset 100-vuotiaamme. Syökää papuja ja palkokasveja. Syökää syökää. Sopii ne yksilötasolla tai ei. Lehtien reseptiikat sen mukaisia. Ei aivopesua ei. Päivästä päivään. Eikä mitään väliä, vaikka kasvaisi terveysmenot suolisto ja sappiongelmaisten parissa. Jo tiedettyjen, ja vielä tietämättömien.

Vierailija
97/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan ilmainen. Pääsin peräti terveyskeskuksen hoitajalle, joka mittasi kuumeen ja sanoi ettei mua mikään vaivaa ja se maksoi 22.50 e.

Hinnat taisi nousta 30%

Perusterveydenhuollon ja lyhytaikaisen laitoshoidon maksuja korotetaan 22,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon maksut nousevat 45 prosentilla. 1.1.2025 alkaen terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksu 18 vuotta täyttäneille nousevat 23 eurosta 28,20 euroon.

16.12.2024

Vierailija
98/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset hoitaisivat oman osuutensa sairauksiensa hoidossa paremmin, niin lääkärien ja hoitajien vastaanotoilla käymisen tarve vähenisi ja saattaisi vähentyä potilailta itseltäänkin lääkityksenkin tarve. Esimerkiksi yksi jos toinenkin 2 tyypin diabetes diagnoosin saanut ei noudata saamiaan ohjeita ruokavalion suhteen ja voi sitä varten huonosti ja käyvät sitten tavan takaa valittamassa lisääntyviä vaivojaan terveydenhuollossa ja samaa oman osuuden hoitamatta jättämisongelmaa esiintyy monien muidenkin sairauksien kohdalla.

Vierailija
99/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka väittää, että on ilmainen???? Ei ole.

Vierailija
100/121 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan ilmainen. Pääsin peräti terveyskeskuksen hoitajalle, joka mittasi kuumeen ja sanoi ettei mua mikään vaivaa ja se maksoi 22.50 e.

Helsingissä ei tarvitse maksaa edes terveyskeskuslääkärin vastaanotosta, mutta erikoissairaanhoidon poliklinikkamaksut nousivat tämän vuoden alussa 44 eurosa 66 euroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi