Onko suomessa oikeasti maailman paras terveydenhuolto joka on myös ilmainen?
Tätä mä olen usein kuullut ihmisten sanovan. Tuntuu mun mielestä oudolta tämä koska kun menet lääkäriin vaivan kanssa, siellä joskus jopa vihaisesti sanotaan että älä tänne tule vaan mene kotiin. Julkisella puolella potilaita/asiakkaita pompotellaan paikasta toiseen eikä kukaan meinaa tehdä mitään.
Mä mietin että miksi kun menen työterveyteen valittamaan asiasta niin siellä heti tehdään ja toimitaan eikä pompotella paikasta toiseen?
Kommentit (121)
Ei se ainakaan ilmainen ole. Sen tietää jokainen, joka on joskus käynyt lääkärissä. Työterveys voi olla työntekijälle "ilmainen", mutta sen maksaa työnantaja.
Aika surullinen ajatus, että ei missään muualla maailmassa olis paremmin kuin meillä, kun synnytyslaitoksillekin on matkaa monta sataa kilometriä yhä useammalla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen ei ole ollut koskaan ja nykyisin törkeän huono!
Kuukauden odottanut jo aikaa kirurgiseen operaatioon, lähete lähti kiireellisenä yli kk sitten.Sukulaisen syöpäepäilystä meni tutkimuksiin pääsyyn 6kk, sitten olikin jo myöhäistä
Minut laitettiin syöpäepäilyn vuoksi verikokeisiin ja kuvantamiseen. Niiden jälkeen kilahti parissa päivässä tekstiviesti ja pyyntö tulla otattamaan koepala. Hoidot aloitettiin heti kun oli selvillä, että mitä syöpää sairastin. Sekä hoitajat, lääkärit, labrahoitajat ja röntgenin työntekijät olivat ihanan reippaita ja jalat maassa olevia ihmisiä.
Syöpälääkäri kysyi heti, että kuinka rankkoihin hoitoihin olen varautunut? Itse sanoin olevani valmis kaikkiin hoitoihin, jolla syövän saa pois tai ainakin taka-alalle. Sitten syöpälääkäri kertoi, että millä hoidolla aloitetaan jne. Syöpähoitaja sanoi, ettei kannata murehtia ja riittää, että käyn kokeissa, kuvantamisissa ja hoidoissa sekä noudatan tarkkaan ohjetta. Sain sellaista troppia, jonka tehon on todettu kokeissa muuttuvan esimerkiksi yrttiteen juomisesta tai lakritsan syömisestä. Onneksi kumpikaan ei ole minulle kynnyskysymys ja tällä hetkellä olen vaiheessa, jossa minussa ei ole syöpää. Olen kuitenkin viiden vuoden seuranta-ajan verran vielä Omakannankin mukaan parantumattomasti sairaan kirjoissa. Jos syöpä ei palaa viidessä vuodessa takaisin, saan terveen paperit.
Minulle ei ole ikinä tullut mieleen ennen sairastumista, että kuinka hieno erikoissairaanhoito meillä onkaan. Koen saaneeni enemmän kuin pystyisin ikinä veroilla maksamaan takaisin.
Kyllä se olisi ihan riittävän hyvä, jos ei oltais Euroopan lihavin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullista on, kunhan vaan hoitoon pääsee.Vai haluatteko oikeasti jenkki mallin jossa synnyttämisen hinta on 30 000 dollaria? Olen itse asunut maassa jossa pakollinen sairasvakuutus täytyy olla ja se maksoi toista tuhatta kuukaudessa. Ei sisältänyt esim.hammaslääkärikuluja lainkaan ja ne vasta kalliita olivatkin. Olipa mukava palata Suomeen. Ilolla maksan veroja.
Onko sellaisissa maissa palkat sitten tosi hyvät vai miten ihmiset siellä saa hoitoa vaivoihinsa? Suomessa ihmiset on niin köyhiä ettei täällä olisi kuin harvoilla varaa maksaa synnytyksestä dollaria, miten amerikassa ihmiset pystyy synnyttämään vai synnytetääkö siellä kotioloissa ilman sairaanhoitajia?
No itse asuin Sveitsissä ja palkka hyvä, mutta kyllähän se lohkaisi ison osan palkasta tuo vakuutus. Ja esim.lab-kokeita ei korvattu. Jenkeissähän moni köyhä synnyttää kadulle tai sitten otetaan velkaa, kuten sukulaiseni. Siellä oikeasti moni joutuu asunnottomaksi terv.huollon kulujen vuoksi. Juurihan taas uutisoitiin miten nuori mies kuoli kun ei ollut rahaa insuliiniin, tyypin 1 diabetes. Siellä kulut siihen 5000 dollaria kuukausi. Oikeasti, lopettakaa valittaminen täällä Suomessa.
Ei ole. Typerää uskottelua ja harhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden odottanut jo aikaa kirurgiseen operaatioon, lähete lähti kiireellisenä yli kk sitten.Sukulaisen syöpäepäilystä meni tutkimuksiin pääsyyn 6kk, sitten olikin jo myöhäistä
Minut laitettiin syöpäepäilyn vuoksi verikokeisiin ja kuvantamiseen. Niiden jälkeen kilahti parissa päivässä tekstiviesti ja pyyntö tulla otattamaan koepala. Hoidot aloitettiin heti kun oli selvillä, että mitä syöpää sairastin. Sekä hoitajat, lääkärit, labrahoitajat ja röntgenin työntekijät olivat ihanan reippaita ja jalat maassa olevia ihmisiä.
Syöpälääkäri kysyi heti, että kuinka rankkoihin hoitoihin olen varautunut? Itse sanoin olevani valmis kaikkiin hoitoihin, jolla syövän saa pois tai ainakin taka-alalle. Sitten syöpälääkäri kertoi, että millä hoidolla aloitetaan jne. Syöpähoitaja sanoi, ettei
Hieno tarina. Hus-alueella syöpähoidosta kokemus, hoito hyvää, hoitoon pääsy lähes mahdotonta. Pääsy vasta kun oli jo stage 4. Hoitui. No määrärahaleikkauksista johtuen tuo seuranta-aika nykyään vain 2v ja paljon vähemmän kontrollejakaan. Terveen paperit saa siis nopeammin ja sen jälkeen on omillaan. Miksi ennen tarvittiin 5v, nykyään vain 2v? Sitä saa pelossa ja jännityksessä elää että uusiutuuko kuitenkin. Eikä muuten ilmaista ollut, kaikki rahat meni, kun vähävarainen valmiiksi. Tietysti ei jenkkitasoa eikä velkaa tullut.
Paskan marjat. Köyhä ei pääse Suomessa enää minkäänlaiseen terveydenhoitoon. Siis jos ei ole rahaa.
Mitäs se lääkärikäynti nykyään maksaa, oliko lähemmäs 70 euroa? No, kohta sen tiedän, kun on käyntiaika varattu. Lähes 3kk sitä onkin jo odotettu ensiyhteydenotosta.
Ei ole ilmainen eikä sitä mielestäni oikein ole, pillerit määrätään näkemättä. Haittaa on ollut. Afganistanilainen ystäväni kertoi että hänen kotimaassaan oli parempi terveydenhuolto, oli kovin pettynyt suomalaiseen. Itsellä ei kokemusta Afganistanin terkkareista
Onko teillä kokemusta gang stalkingista ja mitä kaikkea se voi tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka noin muka sanoo?
Kukako? Vuosia on hehkutte juuri niin ja myös tällä palstalla kauhisteltu muiden maiden systeemejä ja kehuttu omaa suomalaista maailman parasta ja ilmaista terveydenhuoltoa. Kaikki on yleensä paremmin Suomessa suomalaisen mielestä. Mitäs kun muiden systeemejä ei edes tunneta!
Onko sinulla vikaa muistissa vai luetun ymmärtämisessä? Olen lukenut tätä palstaa vuosia, mutta ei ole koskaan sattunut silmiin ilmaisen terveydenhuollon hehkutusta. Eihän se ole ilmaista potilaalle kuin työterveydessä, minkä suurin osa suomalaisista tietää.
En ole koskaan kuullut, että Suomessa olisi terveydenhoito ilmaista. Olen sentään itsekin käyttänyt sen palveluja jo yli puoli vuosisataa. Kun oikein tarkoin muistelen, niin olihan neuvolat ja kouluterveydenhoito ilmaista, mutta sairauksien hoito ei sielläkään.
Joko meillä on lääkäreistä suurin osa ammattitaidottomia ja laiskoja tai sitten ne on kollektiivisesti päättäneet perseillä työnsä, että saavat muutettua terveydenhuollon yksityiseksi jotta pääsee isoille masseille. Nyt satuin löytämään julkiselta lääkärin joka oikeasti haluaa tehdä työnsä ja jonka jälkeen ei tarvitse lukea käypähoitosuosituksesta, että lääkäri valehteli minulle päin naamaa asioista, jotka tiesin kyllä valeeksi mutta piti päästä kotiin, tarkistamaan lähteistä olenko tullut hulluksi kun muistan ihan muuta, eikä siihen mennyt kuin lähes 8 vuotta.
Viimeiset 8 vuotta olen joka vastaanotolla seisonut silmät kiinni ja koskettanut nenänpäätäni sormellani ja en vieläkään tiedä mitä hittoa sillä jumpalla haetaan. Mutta se tuntuu olevan se juttu minkä vuoksi ne ei ikinä tutki sen enempää. Viimeksi lääkäri ei teettänyt sitä jumppaa. Ei ihme, että sain asialliset neuvot ja lääkkeet joista on ollut apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmainen eikä sitä mielestäni oikein ole, pillerit määrätään näkemättä. Haittaa on ollut. Afganistanilainen ystäväni kertoi että hänen kotimaassaan oli parempi terveydenhuolto, oli kovin pettynyt suomalaiseen. Itsellä ei kokemusta Afganistanin terkkareista
Siellä ei ole nykyisin naisille lainkaan terveydenhuoltoa, että siinä mielessä suomessa on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpälääkäri kysyi heti, että kuinka rankkoihin hoitoihin olen varautunut? Itse sanoin olevani valmis kaikkiin hoitoihin, jolla syövän saa pois tai ainakin taka-alalle. Sitten syöpälääkäri kertoi, että millä hoidolla aloitetaan jne. Syöpähoitaja sanoi, ettei
Kaveri sairastui ulkomailla. Hänet haettiin aina taksilla syöpähoitoihin. Sanoi, että onneksi tuli sairastettua ulkomailla syöpä pois.
Ensiapu ainakin toimii. Kun menin murtuneen nilkan kanssa sinne, niin laittoivat nopsaan pakettiin.
Tosin jotkut kysyivät hoitosuunnitelmastani. En ollut ikinä kuullutkaan tuota sanaa.
Ilmainen!? Mitä vittua! Ei ole ilmainen lähelläkään.
Maailman paras!? Ei lähelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta sukulaisen kautta thaimaalaisesta ilmaisesta terveydenhoidosta. Lääkkeet ilmaiset, hoito 2€ ja sairaalan katossa 5 metriset kristallikruunut, monta. Paikka oli kuin suomalainen oopperan juhlasali.
Onko sellaisissa maissa palkat sitten tosi hyvät vai miten ihmiset siellä saa hoitoa vaivoihinsa? Suomessa ihmiset on niin köyhiä ettei täällä olisi kuin harvoilla varaa maksaa synnytyksestä dollaria, miten amerikassa ihmiset pystyy synnyttämään vai synnytetääkö siellä kotioloissa ilman sairaanhoitajia?