Mitkä ovat ylemmän keskiluokan statussymbolit?
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko ihmisillä erilaisia käsityksiä siitä, mitkä ovat nimenomaan ylemmän keskiluokan statussymboleita. Itse sanoisin niiden olevan esimerkiksi Artekin huonekalusteita ja huoliteltu muttei överi ulkonäkö.
Kommentit (444)
Kokoomusjäsenyys, suorakulma ja harppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas ap kyselee millä näyttäisi ylemmältä keskiluokalta.
Omistat maatilan ykköskotisi lisäksi: metsästys, metsänhoito, ratsastus, whisky illat. Sinulla on metsästys -ja aseluvat ja asekaappi. Pukeudut brittiläisiin metsästysvaatteisiin: Barbour, Cording, Bladen you name it.
Et pelkää fyysistä työtä ja rasitusta.
Minulla näistä on kaikki paitsi aseet.
Selvennys:Miehelläni ja vävylläni on aseet. Olen nainen. Pukeudun Walker and Hawkes metsästysvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistat maatilan ykköskotisi lisäksi: metsästys, metsänhoito, ratsastus, whisky illat. Sinulla on metsästys -ja aseluvat ja asekaappi. Pukeudut brittiläisiin metsästysvaatteisiin: Barbour, Cording, Bladen you name it.
Selvennys:Miehelläni ja vävylläni on aseet. Olen nainen. Pukeudun Walker and Hawkes metsästysvaatteisiin.
Miksi tässä fantasiassa sinulla on aselupa ja asekaappi mutta pyssyt puuttuu vaikka muuten kuvaat itseäsi hyvin varustelluksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä fantasiassa sinulla on aselupa ja asekaappi mutta pyssyt puuttuu vaikka muuten kuvaat itseäsi hyvin varustelluksi?
En tykkää ampumisesta. Asekappi on yhteinen tilallamme
E-mersu on varma merkki.
Dieseli niin edustaa ns. vanhaa rahaa, eli ei ole nousukas.
Ja tietenkään n korkeakoulutettu.
Rumat möhköautot etupihalla.
Jenkkityyliset läskiautot.
wt-merkkiautot bmw ja porsset yms mitä normaalit ihmiset ei käytä tai ostaisi. mutta ku pitää näyttää
Kaikki merkkituotteet, normaalit ihmiset ostaa lidlistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös paitsi metsästys kielletty mailla. Omaa hevosjalostusta ja rotukissoja / -koiria kasvatan harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös paitsi metsästys kielletty mailla. Omaa hevosjalostusta ja rotukissoja / -koiria kasvatan harrastuksena.
Miksi metsästys on kielletty maillasi?
Meillä on aktiivinen metsästysseura ja annan aina 10 vuoden erissä metsästysserallemme luvan metsästää tilallani. Palkitsevat siitä lihalla ja peijaisilla. Hirviä kaadetaan reippaasti. Karhujakin tulee vastaan. Minä olen tämä ns fantasia maailmassa elävä tilanomistajanainen.
Varsinkin ensimmäisen polven edustajissa on ylemmässä keskiluokassa aika paljon sellaista piilosnobbailua, oman kilven kiillottamista ja omilla ansioilla kehuskelemista. Se on tosi ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan ! Siksipä kirjoitinkin omasta kokemuspiiristäni. Täällä tuntuu olevan jotain ihmeellisiä käsityksiä huonekaluista, asunnoista, autoista, ulkonäöstä, vanhempien ammateista jne.
Suomi ei onneksi ole luokkayhteiskunta. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että suurempi tulotaso näkyy ehkä juuri siinä että on ollut mahdollisuuksia ylimääräisiin vapaisiin työstä, mahdollisuus kehittää itseään ja mahdollisuus projekteihin, joihin moni ei edes lähtisi. Esim. vanhojen rakennusten kunnostaminen, halvempaa olisi purkaa vanha ja rakentaa uusi tilalle.
Olen eri mieltä. Kyllä Suomikin on luokkayhteiskunta, on aina ollut, ja vielä enenevässä määrin nykyään. Suurempi tulotaso mahdollistaa monia asioita, eri ihmisille erilaisia. Kaikki eivät halua vanhoja rakennuksia tai huonekaluja kunnostaa, eikä se ole luokkakysymys. Toki nekin voivat olla yksi tapa toteuttaa itseään.
Yläkeskiluokkainen työ on korkeakoulutustaustainen. Tulot muodostuvat pääosin ansiotuloista, mutta voi olla myös pääomatuloja.
Yläkeskiluokkainen koti on ajan hermoilla. Design-klassikoita ja vintagea, esim.midcentury modern. Tarkasti valittujen merkkibrändien hillitty käyttö oleellista. Kulttuurisuutta pitää jotenkin signaloida. Ei kuitenkaan sellainen klassisesti sisustettu kultaisten kehysten ja itämaisten mattojen yläluokkainen koti.
Kyllähän statussymbolit kuuluu kaikkiin luokkiin, vaikka täällä moni sanoi, että ylempi keskiluokka ei välittäisi tavaroista.
Huonekalut ja valaisimet on vain laadukkaampia Finnish Design Shopista tai Vepsäläiseltä. Ei välttämättä mitään tiettyä merkkiä, mutta ei ainakaan Ikeaa tai Jyskiä.
Canada Goosen takeissa sijainti merkitsee aika paljon. Keskustassa voi olla melko varma, että takin omistaja on varsin hyvätuloinen. Ehkä lähiöissä se on enemmän merkki roadmanistä.
Itse olen keskiluokkaa, lähempänä ylempää kuin alempaa.
Ja kyllä ne tulot on ratkaisevin asia siinä mihin luokkaan kuuluu, vaikka ei ainoa asia.
"Midcentury modern" taitaa olla jenkkikäsite, meillä on omat termimme tuon aikakauden tyylille.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä avioliitto saman nuoruuden puolison kanssa.
Tämä. Sivistyneet käytöstavat ja yhdessä jaetut perhearvot pitävät ihmiset yhdessä nuoruudesta vanhuuteen saakka. Yläluokka ei rähise ja haistattele vaan ristiriidat ratkotaan maltillisesti, sivistyneesti ja toista kunnioittaen..
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla neljä lasta?
Se nyt vaan on herrasväen lapsilukumäärä. On aina ollut.
Aikoinaan neljän lapsen jälkeen sai sterilisaation.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan neljän lapsen jälkeen sai sterilisaation.
Se on hyvä lapsimäärä. Hyvä ja riittävä.