Miksi kasvissyönti kuumentaa tunteita?
Miksi suutu siitä, että joku ei syö lihaa tmv. ?
Kommentit (62)
Nauratti tuo otsikko kun luulin että joku on keksinyt melko hyvän vitsin.
Voisiko olla, että joillain herää syyllisyys omasta lihansyönnistä ja se käännetään sitten niin, että vika onkin kasvissyöjässä?
Sitten on tietysti niitä, joiden mielestä kasvissyönti vaan on niin luonnotonta ihmiselle tai epäterveellistä.
Siis ei koske minua, olen sujuvasti sekasyöjä.
Mutta luulen, että etenkin joidenkin miesten mielestä kasvissyönti on jotenkin "homoa". Kunnon uros syö lihaa, että jaksaa ja kaikki muu on uhkaus kivesten kutistumiselle ja penetraatioon altistumiselle.
Missä tahansa asiassa ääriajattelijat herättävät suuria tunteita.
Jos joku on kasvissyöjä pitämättä asiasta meteliä ja tuomitsematta muita, ei siitä mitään tunteita herää. Sama lihan syönnissä.
Kasvissyönti ei kuumenna kenenkään tunteita, vaan sen tuputtaminen muille. Uusi työkaveri lounaalla sanoi, että hän tällä tavalla vastustaa ilmastonmuutosta. Minä sanoin vastustavani tekemällä vain yhden lapsen (työkaverilla on kaksi). Hiljenipä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei koske minua, olen sujuvasti sekasyöjä.
Mutta luulen, että etenkin joidenkin miesten mielestä kasvissyönti on jotenkin "homoa". Kunnon uros syö lihaa, että jaksaa ja kaikki muu on uhkaus kivesten kutistumiselle ja penetraatioon altistumiselle.
Hauska näkemys sinänsä, kun ihminen on homohtavan heikko eläin noin yleensäkin. Gorillat ovat lähes vegaaneja, mutta olisi vaikea syyttää heitä epämiehekkyydestä.
Tunteet kuumenee ja somekansa raivostuu asiasta kuin asiasta nykyään. Sitä se sananvapaus on nykyään. Tuo raivo ei kuitenkaan johda mihinkään rakentavaan, vaan on pelkästään voimatonta turhautumista ilmentävä kuohu, jolla ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
Jokainen saa syödä ihan mitä itse haluaa, mutta ei pidä olettaa, että minä ryhdyn tekemään ruokaa, jota en itse halua syödä.
Mistä tunnistaa kasvissyöjän? Hän kertoo sen itse.
Ei kukaan suutu. Siitä suututaan, että haluat pakottaa kaikki muut syömään kasvisruokia ja saarnaat siitä jatkuvasti.
Vegaanisuus on aate joka haluaa mullistaa koko yhteiskunnan, ja syystäkin se herättää tunteita. Edes juustoa ei enää saisi syödä vaan se tulisi korvata "vuustolla".
Kasvissyönti on ihmiselle luonnoton olotila, sillä ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva. Eläinperäisestä ravinnosta ihminen saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ja pelkkiä kasviksia syömällä ihminen kituu ja kuolee. Suurin osa sairauksista ja allergioista on kasvisten syönnistä johtuvia kuten myös suomalaisten kansantaudit keliakia, diabetes sekä sydän- ja verisuonitaudit.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti ei kuumenna kenenkään tunteita, vaan sen tuputtaminen muille. Uusi työkaveri lounaalla sanoi, että hän tällä tavalla vastustaa ilmastonmuutosta. Minä sanoin vastustavani tekemällä vain yhden lapsen (työkaverilla on kaksi). Hiljenipä.
Kyllä toisten valinnat tuntuvat joitakuita haittaavan, vaikkei niistä itse kenellekään mitään sanoisi. On mun ruokavalinnoista väännetty vitsiä, niitä on paheksuttu ja päivitelty ja peloteltu puutostauteihin kuolemisella, vaikka en ole millään lailla syömisiäni kenellekään mainostanut. Jättänyt vain valitsematta sen pihvin ja ottanut tilalle tofua tms., jos jotain korvaavaa proteiinia on ollut tarjolla. Ellei ole ollut, olen tyytynyt siihen mitä on. Silti on tultu kuittailemaan, vttuilemaan ja höhöttelemään. Johtuu ehkä siitä, että työpaikkani on miesvaltainen, ja itse olen hoikka (mutta terve ja vahva) nainen.
Enpä juuri moisista pahvipäistä piittaa, normaalejakin työkavereita on.
Vierailija kirjoitti:
Jos kieltäytyy tarjotusta ruuasta niin jotkut eivät millään voi uskoa vaan jankkaavat, että ota nyt vähän edes. Sitten jos sanoo että ei, kun minä en syö lihaa niin aletaan tenttaamaan että mikä siinä lihassa on ja etkö edes vähän voisi ja kai nyt jouluna kinkkua syöt.
Nykyään sitä ei enää niin usein kysellä, mutta varsinkin nuorena sain usein perustella miksi liha ei kelpaa ihan sen takia kun pelkkä ei kiitos ei riittänyt vastaukseksi, jos joku ruoka ei maistunut.
Ei se syönti vaan se väkisin tuputtaminen, sama vika uskonnossa.
Olen hämmentyneenä seurannut aiheen ympärillä vellovaa raivon sekaista kuohuntaa. Itsellä on vuosi vuodelta alkanut liha yhä enemmän tökkiä, ihan ilman mitään ideologista taustasyytä. Ei vain enää maistu. Mutta kasvissyöjäksi ryhtyminen arveluttaa juurikin tuon järjettömältä tuntuvan vihakäyttäytymisen vuoksi. Työpaikalla on yksi kasvissyöjä ja yksi vegaani, eikä kumpikaan heistä millään lailla tuo ruokavaliotaan esiin, mutta silti heitä jaksetaan nokkia ja piikitellä. Jotenkin ei huvittaisi joutua itsekin moisen kohteeksi.
Ei tarvitse arvailla onko seurueessa joku vegaani, koska hän kyllä kohta kertoo sen kaikille.
Rakastan kasvisruokaa. Liha ei vaan maistu. Puputan hiljaa papuni. En syyllistä ketään, en meuhkaa tai moralisoi. Jos mahdollista, pidän mieluusti hiljaisen kasvissyöjän linjani.
Tuputtaminen kuumentaa. Ei viitsi enää edes käydä sitseillä, kun tarjottavien on oltava vain vegaanista.
Ei minua suututa. Syön itse mitä syön, mutta en tee siitä numeroa.