Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laittaa rajat tuttavalle joka soittelee jatkuvasti ja puhuu loputtomasti?

Vierailija
11.01.2025 |

En haluaisi ihan välejä laittaa poikki, mutta minulla ei ole aikaa siihen, että toinen soittaa joka päivä ja haluaisi puhua tuntikausia!

Miten kohteliaasti saa laitettua rajat? Jätän usein vastaamatta puheluun ja kun vastaan, niin yritän keksiä tekosyitä lopettamiselle. Onko mitään muita keinoja? Vai pitääkö vain todeta, että tämä tuttavuus ei toimi kun toinen ei tajua?

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä aloittajalta: oletko max.30v? Nuoret eivät tutkitusti osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa enää vaan viestiä pukkaa ja sitten päädytään kirjoittamaan ja haukkumaan se kamu joka ei osaa lukea ajatuksianne? Turpa auki ja sanotte, että ette nyt ehdi ja piste. Ei kannata draamailla olemattomasta ongelmasta. Pitkää ystävistänne kiinni. Niitä ei ole koskaan liikaa 

En ole aloittaja vaan yksi vastanneista. Ghostaaja. Kaikkeni yritin. Vähensin yhteydenpitoa, olin etäinen, itse en laittanut mitään viestejä saati soitellut. Sanoin suoraankin, että en halua enää puheluja häneltä. Tämä 5-kymppinen nainen ei vaan ymmärrä. Minä taas en ymmärrä miten hänellä, perheellisellä ja työssäkäyvällä ihmisellä on aikaa piinata minua ja ilmeisesti muitakin.

Joku tuossa sanoi ettei ystäviä voi olla liikaa. Kyllä voi. Eikä niitä montaa tarvitse, jos on hyviä. Ystävä ei saa olla sellainen, joka vain ottaa ja jonka seurasta jää paha olo.

Vierailija
142/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä aloittajalta: oletko max.30v? Nuoret eivät tutkitusti osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa enää vaan viestiä pukkaa ja sitten päädytään kirjoittamaan ja haukkumaan se kamu joka ei osaa lukea ajatuksianne? Turpa auki ja sanotte, että ette nyt ehdi ja piste. Ei kannata draamailla olemattomasta ongelmasta. Pitkää ystävistänne kiinni. Niitä ei ole koskaan liikaa 

Nimenomaan pidän ystävistäni kiinni. Henkilö, johon olen tutustunut alle 4 kuukautta sitten, ei ole ystävä. Hän on etäinen tuttava. Ja hän vie aikaani niiltä ystäviltäni, joille sen haluan antaa ja jotka ansaitsevat sen olemalla ihan aitoja ystäviä. Joten juuri rajoittamalla häntä ja priorisoimalla aikani ystävilleni arvostan ystäviäni. Kuka tahansa vastaantulija ei ole heti sillä sekunnilla ystävä.

Ja ei, nämä jutut eivät ole ikäsidonnaisia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko, että joku soittaa parikymmentä krt päivässä. Luulen, että maksimissaan pari koska ap ei vastaa. Fiksu aikuinen osaa hoitaa kontaktinsa niin että pääsee puhelimesta eroon. 

Toivotaan että ap saa olla niin yksin kuin haluaa. Kavereista kun pääsee helposti eroonkin huonolla käytöksellä. Yksinäisyys ei ole aina oma valintakaan. 

Vierailija
144/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyhmä aloitus. 

Vierailija
145/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja vaan yksi vastanneista. Ghostaaja. Kaikkeni yritin. Vähensin yhteydenpitoa, olin etäinen, itse en laittanut mitään viestejä saati soitellut. Sanoin suoraankin, että en halua enää puheluja häneltä. Tämä 5-kymppinen nainen ei vaan ymmärrä. Minä taas en ymmärrä miten hänellä, perheellisellä ja työssäkäyvällä ihmisellä on aikaa piinata minua ja ilmeisesti muitakin.

Joku tuossa sanoi ettei ystäviä voi olla liikaa. Kyllä voi. Eikä niitä montaa tarvitse

"Joku tuossa sanoi ettei ystäviä voi olla liikaa. Kyllä voi. Eikä niitä montaa tarvitse, jos on hyviä. Ystävä ei saa olla sellainen, joka vain ottaa ja jonka seurasta jää paha olo."

Eihän tuollainen edes ole ystävä.

Vierailija
146/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan pidän ystävistäni kiinni. Henkilö, johon olen tutustunut alle 4 kuukautta sitten, ei ole ystävä. Hän on etäinen tuttava. Ja hän vie aikaani niiltä ystäviltäni, joille sen haluan antaa ja jotka ansaitsevat sen olemalla ihan aitoja ystäviä. Joten juuri rajoittamalla häntä ja priorisoimalla aikani ystävilleni arvostan ystäviäni. Kuka tahansa vastaantulija ei ole heti sillä sekunnilla ystävä.

Ja ei, nämä jutut eivät ole ikäsidonnaisia.

ap

No jos haluat eroon, avaat sen suusi (reikä naamassasi nenän alla) ja sanot ettet jaksa/ehdi/viitsi puhua. Jos ei usko sanot rumasti ja pääset eroon varmasti. Saat sitten surffailla rauhassa netissä valittamassa kun kaikki muut ihmiset ovat revasta ja veemäisiä ja oot yksin unohdettuna. Tsemppiä.

Vierailija
147/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, luulen, että se soittelija pitää sinua parempana ystävänä kuin sinä häntä. On myös varmaan yksinäinen.

Älä ole töykeä. Voit lopettaa puhelun nopeastikin vetoamalla kotitöihin tms. Minusta se pari sekuntia kyllä ok aika, vaikkei muuten jaksaisikaan puhua. Se, ettet vastaa, laittaa tyypin soittamaan vieläkin enemmän. Tätä moni ei tosin tajua 

En aio olla töykeä, vaan yksinkertaisesti rehellinen, toki kohteliaasti. Että minulla ei ole aikaa. Aikani menee töihin, arkiasioihin ja todellakin haluan myös varata aikaani läheisilleni ja ystävilleni. Kevyt uusi tuttavuus olisi mahtunut elämääni, eli esimerkiksi joku yksi lyhyt tapaaminen parin kuukauden välein, siksi suostuin antamaan tälle henkilölle puhelinnumeroni kun tapasimme koiralenkillä naapurustossa ja hän oli hyvin innostunut tutustumaan. Mutta minulla ei vain yksinkertaisesti ole mitenkään aikaa anne

Voisit sanoo tän kaiken sille suoraan, mutta sillä ei ole mitään väliä. Tuo ihminen ei näe kuin oman tarpeensa ja elää siitä lähtien. olet hänelle pelkkä väline, joten estot päälle joka paikassa ja jos tulee livenä vastaan, niin sitten voit sanoa suoraan kaiken mitä olet kirjoittanut täällä. 

Vierailija
148/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No jos haluat eroon, avaat sen suusi"

En minä ole hänelle velkaa mitään melodramaattista puhetta. Kuten sanoin, yksinkertaisesti lakkaan vastaamasta puheluihin ja kieltäydyn tapaamisista, toki viestittämällä tämän. 

Ja ei, yksinäisyydestä ei kohdallani ole vaaraa.

Nettiin kirjoittaminen taas on kätevää, koska en halua kuormittaa ketään ystävääni valittamalla heille täysin vieraasta ihmisestä. Täällä jokainen voi valita, lukeeko aloituksen vai ja vastaako vai ei.

Ja jos sinä olet yksinäinen, niin ihan vinkkinä: kenenkään vainoaminen ei saa sinulle hänestä kaveria. 

ap

Vierailija
149/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on se,  että jos joku puhuu pitkään puhelimessa, niin aiheiden pitäisi olla mielenkiintoisia joista on kiva jutella. Jos ne on tyyliin että naapurin Kaisa kävi eilen kolme kertaa varastossa, niin alkaa ahdistamaan aika nopeasti kuunnella sellaista.

Vierailija
150/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aloittajan kaltainen "kaveri", josta itse pidin. Elin kovin ahdistavaa elämäntilannetta ja kaipasin kovasti juttuseuraa.

Yhtäkkiä lopetti vastaamasta ja ihmettelin asiaa. Kuukausien päästä kysyin ja hän kertoi minun olevan energiaa ottava ja väsyttävä ihminen. Sehän onkin trendikästä, oletteko huomanneet? Ei tarvitse itse olla ongelmainen vaan kaikki vaan sen nk.ikävän ystävän syyksi.

Pääsi kyllä tuon jälkeen heti eroon minusta. Olin äärettömän loukkaantunut, ettei ollut pokkaa sanoa aiemmin ja ystävällisesti, koska luulin meitä ystäviksi. Jätti syvät haavat.

Tämän jäljeen itseäni alkoi ärsyttää myös hänen lukuisat virheet, joita olin sietänyt. Niitä oli paljon. Toimi siis silmien avaamisena itsellenikin, enkä enää alkaisi sietämään yksinäisyydessänikään toisten vikoja. 

Vierailija
151/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan puhelimeen esto ettei hänen numerostaan pääse läpi.

Vierailija
152/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No jos haluat eroon, avaat sen suusi"

En minä ole hänelle velkaa mitään melodramaattista puhetta. Kuten sanoin, yksinkertaisesti lakkaan vastaamasta puheluihin ja kieltäydyn tapaamisista, toki viestittämällä tämän. 

Ja ei, yksinäisyydestä ei kohdallani ole vaaraa.

Nettiin kirjoittaminen taas on kätevää, koska en halua kuormittaa ketään ystävääni valittamalla heille täysin vieraasta ihmisestä. Täällä jokainen voi valita, lukeeko aloituksen vai ja vastaako vai ei.

Ja jos sinä olet yksinäinen, niin ihan vinkkinä: kenenkään vainoaminen ei saa sinulle hänestä kaveria. 

ap

Mä taas luulen että olet aika yksin jos joudut kyselemään ohjeita vauvapalstalla. Ja muut vastaavat kun niitä kysyt. Turhaa keuhkoat...

Vierailija
153/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja välillä olen myös suoraan sanonut, että esimerkiksi töissä on todella kiireiset pari viikkoa ja niiden aikana en todennäköisesti ehdi jutella puhelimessa. Mutta heti kun tämä aika on mennyt, niin sama jatkuva soittelu ja loputon puhetulva jatkuu.

Niin vain ei haluaisi laittaa kokonaan välejä poikki, mutta pakko jos tuttavuus alkaa viemään jatkuvasti enemmän kuin antaa.

Muilla samanlaisia kokemuksia, miten olette toimineet ja miten se on mennyt?

ap

Olen sopinut itseni kanssa, että voin katkaista puhelun esim. vartin jälkeen. 

Sanon puhelun alkuun, että ehdin puhua jonkin aikaa, ja sitten pitää mennä. Kun aika on täysi, sanon (etunimi), nyt täytyy mennä. Mukavaa iltaa/muuta aikaa! Jos toinen vain jatkaa omaa juttuaan, sanon vielä, että anteeksi, nyt menen! Ja tuut tuut tuut. 

En vastaa, ellen ehdi. Viesteihin vastaan sydänemojilla ja lyhyellä kommentilla, kun ehdin ja jaksan. 

Minulla on hyvin puhelias ystävä, jolla on myös monia hyviä puolia. Tavataan ja jutellaan kyllä. Jos hänelle eivät minun rajani sopisi, emme voisi olla ystäviä. 

Vierailija
154/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja välillä olen myös suoraan sanonut, että esimerkiksi töissä on todella kiireiset pari viikkoa ja niiden aikana en todennäköisesti ehdi jutella puhelimessa. Mutta heti kun tämä aika on mennyt, niin sama jatkuva soittelu ja loputon puhetulva jatkuu.

Niin vain ei haluaisi laittaa kokonaan välejä poikki, mutta pakko jos tuttavuus alkaa viemään jatkuvasti enemmän kuin antaa.

Muilla samanlaisia kokemuksia, miten olette toimineet ja miten se on mennyt?

ap

Olen sopinut itseni kanssa, että voin katkaista puhelun esim. vartin jälkeen. 

Sanon puhelun alkuun, että ehdin puhua jonkin aikaa, ja sitten pitää mennä. Kun aika on täysi, sanon (etunimi), nyt täytyy mennä. Mukavaa iltaa/muuta aikaa! Jos toinen vain jatkaa omaa juttuaan, sanon vielä, että anteeksi, nyt menen! Ja tuut tuut tuut. 

En vastaa, ellen e

Lisään vielä, että tuttavan kanssa en tällaistakaan jaksaisi. Vastaisin hyvin rajoitetusti, ja aina viiveellä. Jos loukkaantuisi, saisi mielellään ottaa etäisyyttä. 

sama

Vierailija
155/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin tuntuu pahalta lukea näitä viestejä. Kaikki peräänkuuluttavat täällä niitä omia rajoja että kenellekään ei ole kukaan tilivelvollinen. Sitten toisaalta olen itse ollut opportunististen tyyppien kaveri niin vähän vaikea suhtautua sellaiseen. Eli ihmisiä joilla on paljon kontakteja ja esittävät läheistä ja hyvää kaveria kaikille, mutta aina jos A-luokan seuraa on saatavilla niin B-luokan kavereille voi tehdä oharit tai lähteä sovitusta tapaamisesta kesken pois.

Ja ihmiset jotka näin toimivat ovat vielä kaikista eniten jossain hyvän tyypin maineessa. Menee muuten todella pitkä aika kunnes tajuaa olevansa toiselle vähemmän tärkeä kaveri. Ja tästä syystä en nykyään enää syvennä uusia tuttavuuksia vaan oletan että kaikki haluavat vaan olla hyvänpäiväntuttuja.

Harmillinen keissi aloittajalla, mutta sekin harmittaa että sillä soittajalla ei välttämättä ole ketään kelle puhua.

Vierailija
156/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain määrin tuntuu pahalta lukea näitä viestejä. Kaikki peräänkuuluttavat täällä niitä omia rajoja että kenellekään ei ole kukaan tilivelvollinen. Sitten toisaalta olen itse ollut opportunististen tyyppien kaveri niin vähän vaikea suhtautua sellaiseen. Eli ihmisiä joilla on paljon kontakteja ja esittävät läheistä ja hyvää kaveria kaikille, mutta aina jos A-luokan seuraa on saatavilla niin B-luokan kavereille voi tehdä oharit tai lähteä sovitusta tapaamisesta kesken pois.

Ja ihmiset jotka näin toimivat ovat vielä kaikista eniten jossain hyvän tyypin maineessa. Menee muuten todella pitkä aika kunnes tajuaa olevansa toiselle vähemmän tärkeä kaveri. Ja tästä syystä en nykyään enää syvennä uusia tuttavuuksia vaan oletan että kaikki haluavat vaan olla hyvänpäiväntuttuja.

Harmillinen keissi aloittajalla, mutta sekin harmittaa että sillä soittajalla ei välttämättä ole ketään kelle puhua.

En nyt ihan ymmärrä. Pitäisikö olla epäystävällinen, että ymmärtäisit, että joku ei ole sydänystäväsi?

Kuuluu ihan hyviin käytöstapoihin kohdella toisia ystävällisesti ja esimerkiksi työpaikalla ottaa kaikki mukaan keskusteluun ja tapahtumiin. 

Jos minä en kutsu ihmistä kotiini tai juhliini, soittele kahdenvälisiä puheluita enkä myöskään vastaa myöntävästi hänen kutsuihinsa, oletan, että on selvää, ettemme ole muuta kuin tuttavia.  

Vierailija
157/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sekin harmittaa että sillä soittajalla ei välttämättä ole ketään kelle puhua"

Mutta tällainen ei voi olla vieraan henkilön kohdalla täysin jonkun ulkopuolisen vastuulla. Aikuinen, terve ihminen on vastuussa ihan niistä omista ihmissuhteistaan, eli jos on yksinäinen niin pyrkii tekemään asialle jotain. Tutustumaan ihmisiin. Siis useampiin ihmisiin. Ei niin, että takertuu hyväksikäyttämään yhtä juuri tapaamaansa ihmistä joka ei ole edes kovin tuttu.

Kuten sanoin, olen häntä kutsunut myös isompiin tapaamisiin ja vinkannut hänelle harrastusryhmistä joissa on helppo tutustua ihmisiin. Mutta hän on joka kerran kieltäytynyt, että ei häntä kiinnosta. Silloin hän on kyllä ihan itse vastuussa siitä, jos hänellä ei ole ihmisiä joille puhua! Sillä juuri noista tapaamisista ja harrastusryhmistä hän olisi sellaisia elämäänsä saanut.

Minä en, siis yksinkertaisesti en, voi olla vastuussa jokaisen kadulla vastaantulevan ihmisen sosiaalisesta elämästä. Kukaan ei voi olla. Maailma ei vain yksinkertaisesti toimi niin. 

Ja jos ihminen toivoo toisia ihmisiä elämäänsä, niin silloin on hänen vastuullaan käyttäytyä niin, että muut haluavat hänet elämäänsä. Siihen ei kuulu vainoaminen, painostaminen, syyllistäminen, manipulointi ja hyväksikäyttö. "Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan" - eli jos haluaa ihmisiä elämäänsä pitää heitä kohdella hyvin ja kunnioittavasti ja hyväksyä se, että heillä on elämässään monia velvollisuuksia ja ihmisiä eivätkä voi ryhtyä täysipäiväisiksi ilmaisiksi terapeuteiksi jokaiselle vastaantulevalle ventovieraalle ihmiselle.

ap

Vierailija
158/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tällainen ei voi olla vieraan henkilön kohdalla täysin jonkun ulkopuolisen vastuulla. Aikuinen, terve ihminen on vastuussa ihan niistä omista ihmissuhteistaan, eli jos on yksinäinen niin pyrkii tekemään asialle jotain. Tutustumaan ihmisiin. Siis useampiin ihmisiin. Ei niin, että takertuu hyväksikäyttämään yhtä juuri tapaamaansa ihmistä joka ei ole edes kovin tuttu.

Kuten sanoin, olen häntä kutsunut myös isompiin tapaamisiin ja vinkannut hänelle harrastusryhmistä joissa on helppo tutustua ihmisiin. Mutta hän on joka kerran kieltäytynyt, että ei häntä kiinnosta. Silloin hän on kyllä ihan itse vastuussa siitä, jos hänellä ei ole ihmisiä joille puhua! Sillä juuri noista tapaamisista ja harrastusryhmistä hän olisi sellaisia elämäänsä saanut.

Minä en, siis yksinkertaisesti en, voi olla vastuussa jokaisen kadulla vastaantulevan ih

Lisään vielä, että jokainen minuutti jonka yksi ihminen ottaa/saa, on pois muista asioista. Se on poissa mm. muilta ihmisiltä, jotka hyvinkin voisivat sitä aikaa tarvita ja ansaita moninkertaisesti enemmän. Kyseessä on "kun kumarrat yhdelle niin pyllistät toiselle" -ilmiö. Ihan jo sekin, että tämä henkilö sai minut sekavalla, päihtyneellä puhelullaan perjantai-iltana sen verran ärtyneeksi, että olen tuhlannut viikonloppua aivan järjettömästi kirjoittaen av:lle, tarkoittaa sitä että nämä minuutit ovat pois muista asioista ja muilta ihmisiltä. Ja elämässäni on paljon ihmisiä joille mieluummin haluan antaa aikani.

ap

Vierailija
159/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutamia ollut näitä lähes täysin rajattomia kavereita ja lopulta kyllä on tullut näihin välirikko, vaikka kuinka asiasta on yrittänyt keskustella rakentavasti, toista arvostaen ja jonkinlaiset välit säilyttää. Lopputuloksena on ollut vain uhriutumista, mustamaalausta ja ihan kiusantekoa ja tosiaan olen hyvin tarkka nykyään kelle jaan yhteystietoni tai edes puhun henkilökohtaisia asioita sen enempää. Nämä rajattomat usein heti pitävät ns ystävänä, kuka on sitten läsnä heille ympäri vuorokauden ja kestää mitä vaan törkeää käytöstä mm näitä toistuvia monologipuheluja. Plussaa tässä on, että äkkiä löytävät sen "uuden parhaan ystävän" ja draama alkaa taas alusta.... 

Vierailija
160/163 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en, siis yksinkertaisesti en, voi olla vastuussa jokaisen kadulla vastaantulevan ih

Ja vielä lisään saman minkä taisin jo eilen täällä sanoa. Jos yksinäinen henkilö olisi vaikkapa liikkumiskyvytön vanhus, olisin tietysti ihan eri tavalla empaattinen. Mutta terve, työelämässä oleva nuori aikuinen ei ole sellainen, jonka seuraelämän pitäisi olla kenenkään vieraan ihmisen hyväntekeväisyyden kohde. Olen ehkä liian kiltti, jonka takia en raatsinut aiemmin laittaa kunnolla rajoja (millä tarkoitan yksinkertaisesti esimerkiksi siitä huolehtimista, että aikani riittää läheisilleni), mutta sillekin pitää olla rajat.

Jonka lisäksi minulla on velvollisuuteni myös läheisiäni ja ystäviäni kohtaan. En voi heitä kaltoinkohdella koska uusi ihminen vaatii aikani.

Ja nyt lopetan ajan tuhlaamisen tämän asian vatvomiseen. Käyn vielä illalla lukemassa kommentteja, sillä ihan hyvääkin keskustelua täällä on ollut.

ap