Miten laittaa rajat tuttavalle joka soittelee jatkuvasti ja puhuu loputtomasti?
En haluaisi ihan välejä laittaa poikki, mutta minulla ei ole aikaa siihen, että toinen soittaa joka päivä ja haluaisi puhua tuntikausia!
Miten kohteliaasti saa laitettua rajat? Jätän usein vastaamatta puheluun ja kun vastaan, niin yritän keksiä tekosyitä lopettamiselle. Onko mitään muita keinoja? Vai pitääkö vain todeta, että tämä tuttavuus ei toimi kun toinen ei tajua?
Kommentit (163)
Mitä tekisit sillä ajalla sitten? Kännykkää näpräät ja vauva-palstaa selaat?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tällainen maratonpuhelija. Auttoi, kun aloin kertoa omia kuulumisiani. Kesti niitä noin 1-2 minuuttia ja sitten lopetti puhelun kiireisiinsä vedoten.
Omat kuulumiset piti olla tylsähköjä, koska hän rakasti ongelmien ja vaikeuksien pohtimista.
Mulla ei toimi tuollainenkaan. Puhuu päälle eikä kuuntele yhtään. Ainoa mahdollisuus saada puhelu lopetettua silloin kun haluan olisi katkaista se, ei auta yhtään jos sanon että nyt pitää lopettaa/väsyttää/alkoi elokuva jonka haluan katsoa/jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes ole ketään joka soittaisi minulle, voisitko antaa tän tuttavan numeron mulle?
Et halua sitä: on todella raskas ihminen ja puhuu aina samat, vuosia vanhat jutut.
Oli kerran samanlainen kaveri. Soitteli toiselta puolen maapalloa miltei joka päivä kun äijänsä oli puhelinyhtiöllä duunissa ja ei tarvinnut puhelinkuluja edes miettiä. Puhelut kestivät parikin tuntia parhaaseen työaikaan ja aiheina oli se loputon draama jonka hän elämässänsä koki. Tätä hän tilitti ja piti minua yksityisenä terapeuttina kunnes lopulta laitoin sähköpostilla viestin että tämä menee jo aivan hulluuteen asti kun nämä sessiot eivät johda mihinkään. Sitten loppui.
Asian laita pitää sanoa niin selvästi että normaalia hölmömpikin sen tajuaa ja jos ei tajua, lopetat vastaamasta.
Täytyisi kyllä olla aika hyvä kaveri, jolta kestäisin tuollaista käytöstä. Huh.
Jos hän siitä loukkaantuu, että kerrot asian niinkuin se on, niin anna loukkaantua. Et sinä ole vastuussa hänen tunteistaan. En ymmärrä miten voit "pelätä" hänen kaveruutensa menettämistä, jos hän käyttäytyy noin pöljästi.
Lakkasin vastaamasta puheluihin ja lopetin yhteydenpidon. En keksinyt muuta keinoa. En jaksanut kuunnella myöhään iltaisin monologia ja jatkuvaa valitusta milloin mistäkin. Ikinä mikään ei ollut hyvin ja vika oli aina kaikissa muissa kuin tuossa henkilössä. Oltiin tunnettu vuosikaudet mutta mitta tuli pikkuhiljaa täyteen. Normaali keskustelu ei onnistunut ja omista rajoista joutui pitämään kiinni koko ajan. Se kuormitti.
Minulla on myös kaveri, joka puhuu pitkään ja harvoin jaksaa kuunnella kauheasti minua.
En vastaa usein hänelle. Puhelun jaksaa paremmin kerran kuussa kuin päivittäin. Hänellä on paljon ihmisiä kenelle hän soittelee joten hän soittelee useammin heille, jotka vastaavat useammin.
Mielestäni en aidosti merkitse hänelle kauheasti niin kuin eivät muutkaan vaan ihmisillä on hänelle välineellinen merkitys.
Siksi suhtaudun itsekin häneen välineellisesti. Siksi joskus esim kipeänä olen soittanut tai vastannut hänelle kun on tylsää, antanut hänen puhua tunnin ja suhtautunut asiaan vähän kuin podcastin kuunteluun.
13/47 sen sanoi! Ei ole mitään tehtävissä...
Oma tuttavani ei vaan kunnioittanut rajojani. Puhuttuani toiveistani kerta toisensa jälkeen hän vaan aina soitteli mihin tahansa aikaan. En voinut lopulta enää hyväksyä hänen jyräävän minua vain omat tarpeet etunenässä- lopulta tuli se kerta kun numeronsa meni estolistalle.
Minulla on samanlainen tuttava. Puhuu liikaa ja lopuksi syyttää minua, kun on puhuttu jo niin pitkään, että lopetetaanpa jo. Itse olen yrittänyt lopettaa puhelua monta kertaa, mutta jatkaa ja jatkaa. Nyt en vastaa, vaan lähetän ystävällisen viestin, etten ehdi jutella. Joskus menee viikko tai kaksi ennen kuin vastaan. On hänkin rauhoittunut eli ymmärtänyt, ettei jatkuva soittelu ole kivaa. Jos puhelu kestää liian pitkään, niin sanon nykyään suoraan, että on pakko nyt lopettaa. Vielä on välit säilyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta puhelu lyhyeen, jos et jaksa seurustella. Miten lopetat puhelinmyyjän puhelun?
Puhelinmyyjille sanon välittömästi: "Kiitos, mutta en ole kiinnostunut". Ja katkaisen puhelun. Sehän on helppoa, koska minun ei tarvitse miettiä loukkaantuuko puhelinmyyjä siitä, hän tekee työtään. Mutta tässä tilanteessa haluaisin pitää tuttavuuden yllä tiettyjen rajojen sisällä.
ap
Tuttavallekin voi kai kuitenkin sanoa, että nyt pitää lopettaa, tai nyt en ehdi puhua pidempään. Jos hän tosiaan soittaa päivittäin, niin ei kai hän voi tosissaan loukkaantua, jos välillä lopetat puhelun lyhyeen tai toisinaan jätät vastaamatta. Ja hei, voithan halutessasi silloinkin, kun jätät vastaamatta, laittaa viestin, että nyt en ehdi puhua tai pysty puhumaan. Luulisi hänen noin toimimalla vähitellen oppivan, ettet voi jatkuvasti puhua tuntikausia hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kyseessä on perheenjäsen eikä "tuttava", niin en ymmärrä miksi et ärähdä vain suoraan. Jotkut ovat ihmeellisen vieraskoreita omia perheenjäseniään kohtaan. Epäilen siksi, että en usko minkään TUTTAVAN soittelevan tuolla tavalla. Tuttava ei ole edes kaveri. Miksi TUTTAVALLA olisi sinun numerosi? Tuttava on henkilö, jonka tiedät nimeltä ja naamalta. Tiedät ehkä pari asiaa hänestä tai sitten et. Ja tällaisella on muka sinun numerosi ja hän soittelee sinulle jatkuvasti? Aivan varmasti juu.
Mitä sinä sönkötät! Minulla ainakin on tuttavia, jotka soittavat ja puhuvat liikaa. Heille on sanottava suoraan, ettei ehdi puhua. Perheenjäsenet soittavat harvemmin.
Miksi teet asiasta vaikean? Keksit tekosyitä ja valehtelet. Sano kaverillesi, että pidät hänestä paljon mutta sinulla ei ole aikaa näin tiiviiseen yhteydenpitoon.
Jätä vastaamatta. Ja soita sitten takaisin, kun haluat rupatella, kun se sinulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kyseessä on perheenjäsen eikä "tuttava", niin en ymmärrä miksi et ärähdä vain suoraan. Jotkut ovat ihmeellisen vieraskoreita omia perheenjäseniään kohtaan. Epäilen siksi, että en usko minkään TUTTAVAN soittelevan tuolla tavalla. Tuttava ei ole edes kaveri. Miksi TUTTAVALLA olisi sinun numerosi? Tuttava on henkilö, jonka tiedät nimeltä ja naamalta. Tiedät ehkä pari asiaa hänestä tai sitten et. Ja tällaisella on muka sinun numerosi ja hän soittelee sinulle jatkuvasti? Aivan varmasti juu.
Sä oot varmaan tosi haluttua seuraa noin yleisesti?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisit sillä ajalla sitten? Kännykkää näpräät ja vauva-palstaa selaat?
Mitä hittoa se sinulle kuuluu mitä ap sillä ajalla tekisi. Jatkuvasti soittelevat tutut ovat tosi rasittavia, mielummin lueskelen vaikka nettiä.
Itse taidat olla yksinäinen reppana, jolla ei ole muuta elämää kuin vit**illa vauva.fi-palstalla.
Mitä ap saa tästä ihmissuhteesta?
Onko joku syy, miksi on tärkeää pysyä puheyhteydessä?
Miksi ette sano, että nyt pitää lopettaa? Tässä ketjussa on varmaan 50 hullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tällainen maratonpuhelija. Auttoi, kun aloin kertoa omia kuulumisiani. Kesti niitä noin 1-2 minuuttia ja sitten lopetti puhelun kiireisiinsä vedoten.
Omat kuulumiset piti olla tylsähköjä, koska hän rakasti ongelmien ja vaikeuksien pohtimista.
Mulla ei toimi tuollainenkaan. Puhuu päälle eikä kuuntele yhtään. Ainoa mahdollisuus saada puhelu lopetettua silloin kun haluan olisi katkaista se, ei auta yhtään jos sanon että nyt pitää lopettaa/väsyttää/alkoi elokuva jonka haluan katsoa/jne.
Tuollaisille ei tarvitse vastata, jotka vain omiaan valittavat. Miksi pitäisi? Onko se jokin riippuvuustila?
Vierailija kirjoitti:
Ole rehellinen ja toimi niinkuin toivoisit itseäsi kohtaan toimittavan. Jos toinen osapuoli arvostaa ja rakastaa sinua, niin hänen tulee se rehellisyys ymmärtää ja arvostaa sitä.
Toivoisin itselleni sanottavan ihan rehellisesti:
- Tulin just töistä, väsyttää ja kotitöitä, voidaan vartti jutella, sitten menen suihkuun. Syön tässä samalla ei kai haittaa.
- Nyt on vähän paha paikka ja rankka viikko, soitellaanko lauantaina?
Olisi ihan kamalaa, jos joku, kenelle itse soitan, ei haluaisikaan oikeasti jutella kanssani!! Mieluummin toivoisin, että sanottaisiin "mun pitää nyt mennä tekemään xx".
Ihanaa että joku vielä soittaa eikä vain viestitä!!
(Ei tietysti niin usein kuin ap:n tuttu)