Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laittaa rajat tuttavalle joka soittelee jatkuvasti ja puhuu loputtomasti?

Vierailija
11.01.2025 |

En haluaisi ihan välejä laittaa poikki, mutta minulla ei ole aikaa siihen, että toinen soittaa joka päivä ja haluaisi puhua tuntikausia!

Miten kohteliaasti saa laitettua rajat? Jätän usein vastaamatta puheluun ja kun vastaan, niin yritän keksiä tekosyitä lopettamiselle. Onko mitään muita keinoja? Vai pitääkö vain todeta, että tämä tuttavuus ei toimi kun toinen ei tajua?

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa yksinäiseltä henkilöltä.

Vierailija
22/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat puheluihin vain lauantaisin ja 15 min jälkeen sanot, että nyt pitää lopettaa - heihei - ja painat punaista luuria :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellesihän ne rajat pitää laittaa. Voit säädellä vastaamista ja ottaa itsekin puheenvuoron. Siis mikäli haluat.

Vierailija
24/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että toinen ei tajua. Mutta sitten myös sanot, että kun sanot olevasi kiireinen pari viikkoa, hän hellittää ja sen jälkeen hän taas soittelee. Etkö huomaa, että hän nimenomaan kuuntelee sinua?

Jos sanot, että kahteen viikkoon et ehdi puhua, tietenkin hän ymmärtää, että sen jälkeen on taas "normaali" ja voit puhua joka päivä. Sinä olet päästänyt tilanteen tähän pisteeseen, ja hän ehkä luulee, että nautit jokapäiväisistä puheluista.

Oletat ilmeisesti, että hän jotenkin telepaattisestia tajuaisi mitä ajattelet. Mutta ehkä itse olet epäselvä. Opettele sanomaan puhelun venyessä, että nyt pitää lopettaa, sulla on tekemistä. Kyllä sen voi sanoa ihan noin vaan, eikä tarvitse miettiä loukkaantuuko toinen. Se on normaalia kommunikaatiota. 

Minusta et voi syyttää häntä, jos itse olet syynä tilanteeseen.

Olet oikeassa. Siksi kysyinkin neuvoa, sillä itse selvästi en ole osannut hoitaa tilannetta oikein.

ap

Vierailija
25/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaveri se on jos ei edes haluta puhua?keksi aina keino lopettaa..Tää soittaa kerran viikossa joskus menee viikko etten soita tutulleen..kyllä hänkin soittaa välillä..Ei jaksa pitkää hälinää..Eikä ruokaaddikdeja ,aina köökissä kokkaamassa kun soittaa..On muutakin elämää välillä ei kerkeä soitella..

Vierailija
26/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa kun et halua puhua ja voit vedota siihen, että oli huono hetki tai puhelin unohtunut äänettömälle tmv. 

Isällä oli tapana sanoa että kattila kiehuu yli, jos sellainen soitti, jonka kanssa ei jaksanut jutella. 

Vierailija
27/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla OLI tällainen tuttu ja jos en itse vastannut, hän soitti mun lapsille että SANO SILLE ETTÄ VASTAA!!!!

Voitte kuvitella että on jo hyvin hyvin kauan ollut entinen tuttu (hänellä alkoi olla muutakin tahdikkuus- ym ongelmaa vanhemmiten)

Vierailija
28/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta mikään muu kuin lopettaa vastaaminen. Toisessa päässä on jonkinasteisessa kroonisessa häiriötilassa elävä ihminen, eikä silloin vihjailut tai puheet auta. Tiedän kokemuksesta. Siirtyy lopulta seuraavaan uhriin.

Minustakin on selkeintä vain olla vastaamatta, tai siis vastata silloin kun itselle sopii.

Osa meistä miettii paljon sitä, miten olla loukkaamatta toista, ja se on tietenkin sinänsä hyvä, mutta samalla siinä helposti tulee monimutkaistaneeksi asioita. Ei tuollainen jatkuvasti soitteleva ja asioitaan yksipuolisesti toisen päälle kaatava ihminen ole välttämättä mikään herkkä tunneihminen, todennäköisesti häntä kiinnostaa että on _joku_ jolle vuodattaa, ei niin väliä kuka, eikä sen kuuntelijan tarpeilla ole hänelle merkitystä.

Ei siis kannata tehdä tästä henkilökohtaista painolastia itselleen, vaan keskittyä omaan elämään. Jokaisella on oikeus omaan aikaan ja omaan tilaan, ei ole velvollisuutta olla vastausautomaattina.

Vierailija
29/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että toinen ei tajua. Mutta sitten myös sanot, että kun sanot olevasi kiireinen pari viikkoa, hän hellittää ja sen jälkeen hän taas soittelee. Etkö huomaa, että hän nimenomaan kuuntelee sinua?

Jos sanot, että kahteen viikkoon et ehdi puhua, tietenkin hän ymmärtää, että sen jälkeen on taas "normaali" ja voit puhua joka päivä. Sinä olet päästänyt tilanteen tähän pisteeseen, ja hän ehkä luulee, että nautit jokapäiväisistä puheluista.

Oletat ilmeisesti, että hän jotenkin telepaattisestia tajuaisi mitä ajattelet. Mutta ehkä itse olet epäselvä. Opettele sanomaan puhelun venyessä, että nyt pitää lopettaa, sulla on tekemistä. Kyllä sen voi sanoa ihan noin vaan, eikä tarvitse miettiä loukkaantuuko toinen. Se on normaalia kommunikaatiota. 

Minusta et voi syyttää häntä, jos itse olet syynä tilanteeseen.

Olet oikeassa. Siksi ky

Hyvä. Nyt sitten mietit etukäteen tilanteita, ja ikäänkuin valmistaudut päässäsi rajan vetoon. Ja muista, ettei sinun tarvitse keksiä mitään erityisiä syitä mikset voi jaaritella puhelimessa. Voit ihan hyvin sanoa vaikka, että nyt väsyttää niin etten jaksa puhua. Sekin on ihan validi syy. Tai että aion nyt katsoa leffan enkä voi puhua. Tarkoitan tässä, että ei tarvitse olla mitään sellaista syytä, mikä ns oikeasti estää puhumisen. 

Jos rupeaa keksimään jotain tekosyitä, niin sitten uppoaa siihen, että aina pitää keksiä taas joku vakuuttava tekosyy, ja se on sitten taas raskasta itselleen. 

Vierailija
30/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari kaveria, joiden kanssa puhutaan pitkään,  ja joskushan puhelun on loputtava. Toinen saattaa todeta, että nyt pitää mennä tai nyt pitää lopettaa. Kiitos kun soitit, palataan taas! Ja sitten puhelu loppuu eikä kukaan loukkaannu.

Aseta oma puhelun maksimiaika, vaikka 10 min, jonka aikana voit puuhastella muuta, tyyliin tehdä kotitöitä. Siinä on mukavakin kun on seuraa, jos muuten henkilöstä pidät.  Itse usein soittelen kävelyllä ja kotona siivoilen samalla kun puhun. Luulen että sinua rasittaa sekin että olet tavallaan puhelun vankina, mutta sitä oppii puuhastelemaan samalla. Sitten kun aikaraja tai mitta on täynnä, keskeytä iloisesti että hei, nyt minun pitää muuten lopetella, mutta mainitse että oli kiva jutella ja soitellaan taas. Ei siitä toinen voi loukkaantua. 

Vierailija
31/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän loukkaantuu siitä hetkeksi. Ei soittele hetkeen mutta sitten taas aloittaa.

Vierailija
32/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan välit poikki tuttavaan. Eihän tuosta mitään tule. Parempi teille molemmille. 

Vierailija
33/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on mahdottomuus lopettaa kaveruus? Tykkäät kumminkin vaikket tykkää?

Olen eri mutta sama ongelma. Miten lopetetaan loukkaamatta toista? Vai onko vain kestettävä suuttuminen yms? Ko hlö josta minä puhun on kyllä sellainen että puhuu sitten pitkin kyliä keksittyjä pahoja juttuja ja pikkupaikkakunnallahan osa rakastaa juoruja ja minä muualta tulleena olen mieluisa kohde maalitukselle, en millään jaksaisi lähteä tuollaiseen.

Mulla aikas samanlainen tilanne. Neuvoja?

Vierailija
34/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et nyt ap ihan tajua. Pesen nyt kädet ja selitän kohta.

Vierailija
35/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan etten ehdi jutella ja jos siitä suuttuu niin antaa suuttua. Ei sinun tarvitse selitellä miksi et voi jutella.

Vierailija
36/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat eivät ole koskaan noin yksioikoisia.

Niin ja uskallan epäillä, että tämä "tuttava" on oikeasti sukulainen. Jos kyseessä on kuitenkin oikeasti tuttava, niin mietipä hetki: tuo häiriköinti kertoo itsekkyydestä ja kun mietit hänen luonnettaan, löydät aivan varmasti muitakin merkkejä siitä. Vaihtoehtoisesti hänellä voi olla täysin alueelliset sosiaaliset taidot eikä mitään käsitystä siitä mikä on yleisesti hyväksyttävää ja mikä ei. Kun mietit hänen luonteenpiirteitään, löydät monia muitakin asioita, jotka tukevat tuota itsekästä/epäsosiaalista käytöstä. Ei ole koskaan kyse yhdestä teosta, vaan siitä mitä sen taustalla on. Tässä tapauksessa on taustalla joko puhdas itsekkyys tai sitten joku autisti, joka ei ymmärrä miten ihmisten kanssa toimitaan. Kukaan ei autismiaan valitse, enkä sitä pilkkaa. Sanon vain faktat. 

Minulle tuollainen käytös kertoo ihan tarpeeksi siitä, ettemme vain ole samalla aaltopituudella eikä homma toimi. Sanoisin suorat sanat ja blokkaisin tuollaisen riippakiven.

Vierailija
37/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat eivät ole koskaan noin yksioikoisia.

Niin ja uskallan epäillä, että tämä "tuttava" on oikeasti sukulainen. Jos kyseessä on kuitenkin oikeasti tuttava, niin mietipä hetki: tuo häiriköinti kertoo itsekkyydestä ja kun mietit hänen luonnettaan, löydät aivan varmasti muitakin merkkejä siitä. Vaihtoehtoisesti hänellä voi olla täysin ALKEELLISET sosiaaliset taidot eikä mitään käsitystä siitä mikä on yleisesti hyväksyttävää ja mikä ei. Kun mietit hänen luonteenpiirteitään, löydät monia muitakin asioita, jotka tukevat tuota itsekästä/epäsosiaalista käytöstä. Ei ole koskaan kyse yhdestä teosta, vaan siitä mitä sen taustalla on. Tässä tapauksessa on taustalla joko puhdas itsekkyys tai sitten joku autisti, joka ei ymmärrä miten ihmisten kanssa toimitaan. Kukaan ei autismiaan valitse, enkä sitä pilkkaa. Sanon vain faktat. 

Minulle tuollainen käytös kertoo ihan tarpeeksi siitä, ettemme vain ole samalla aaltopituu

Vierailija
38/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALUEELLISET = ALKEELLISET.

TÄMÄ PUHELIN EI VAIN VIITSI TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ, EI SITTEN MILLÄÄN.

Vierailija
39/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tällainen maratonpuhelija. Auttoi, kun aloin kertoa omia kuulumisiani. Kesti niitä noin 1-2 minuuttia ja sitten lopetti puhelun kiireisiinsä vedoten.

Omat kuulumiset piti olla tylsähköjä, koska hän rakasti ongelmien ja vaikeuksien pohtimista.

Vierailija
40/163 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei edes ole ketään joka soittaisi minulle, voisitko antaa tän tuttavan numeron mulle?