Miten joillain on varaa asua isoissa kaupungeissa?
Kuten helsingissä tai tampereella? Minä saan kuukaudessa 1500€, ja siellä päin vuokratkin on varmaan jotain tuhatta euroa + sähkö ja vesi, niin eihän siitä jää enää paljoa mitään
Kommentit (35)
Olen helsinkiläinen, kaksio hieman alle 50m2 parvekkeella, kantakaupungin alueella, vuokra n 724€/kk. Olen erittäin tyytyväinen, hyvät liikenneyhteydet kaikkiin ilmansuuntiin, kävelyetäisyydellä kaikki arjessa tarvittava.
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen, kaksio hieman alle 50m2 parvekkeella, kantakaupungin alueella, vuokra n 724€/kk. Olen erittäin tyytyväinen, hyvät liikenneyhteydet kaikkiin ilmansuuntiin, kävelyetäisyydellä kaikki arjessa tarvittava.
Tämä onkin hyvä. Usein vain kaikki arjessa tarvittava ei ole kävelyetäisyydellä (työpaikka, ruokakauppa, kirjasto, apteekki, kahvila, alko, vaatekauppa, kukkakauppa jne.) vaan ihmiset joutuvat jatkuvasti sinkoilemaan moneen eri suuntaan.
Käyvät töissä, joten palkallaan pystyy maksamaan
Kun ei tuhlaa matkustelemiseen niin on varaa asua missä vain.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessa isoja kaupunkeja?
Jos kaupungissa on ratikat niin kyllä se silloin on aika iso. Helsingissä jopa metro, suurkaupungin luokkaa alkaa jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ei ole pienissä asunnoissa korkeat vuokrat. Jonkun 25-30 m2 kämpän löytää helposti 500-600e/kk
Vinkkaa mullekin, että missä.
T: tamperelainen
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä saa yksiötä 600-700€/kk ja ihan kantakaupungista.
Tuoko on sitten halpa? Pienituloiselle tai työttömälle?
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan. Näillä hinnoilla ja ostovoiman heikettyä syön nykyisin kaurapuuroa espoolaisessa paritalossa.
Mitä vikaa on kaurapuurossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä saa yksiötä 600-700€/kk ja ihan kantakaupungista.
Tuoko on sitten halpa? Pienituloiselle tai työttömälle?
miksi työttömällä pitäisi olla muiden maksama asunto? mene töihin, jos haluat asua.
Tuet silti minimissä? Hinnat katossa. Mikä on ratkaisuna? Jos halutaan kohtuuhintaista asumista, tämä ei ole sitä.
Täällä Tampereella asuminen on kyllä kallista. Asuntojen hinnat aivan järkkyjä, ei kovin paljon hotsita maksaa vanhasta kivi/puuomakotitalosta väh. paria sataatuhatta euroa, ihan oikeasti.. tai vastaavasti pienestä kerrostaloluukusta väh. sama summa, ei ei ja vielä kerran ei!
Samoiten vuokrat ovat korkeita, etenkin tasoon nähden, nykyään tosin paremmin valinnanvaraa kun on rakennettu todella paljon uutta ja rakennetaan. Tosin ihmettelen mitä ihmiset tänne tulevat kun ei ole töitä entisilläkään ja hankala tulla toimeen noin muutenkin.
Millä sitten lainaa hakemaan kun pitäisi olla vakituinen työ ja se ei ole itsestään selvyys, kun työt vähenee ja tänne lappaa porukkaa niin kilpailu työpaikoista ja sen pitämisestä kiristyy, mikä lisää henkistä painetta entisestään.
Jos et sitten voi ottaa lainaa tai saa, niin joudut vuokralle ja sinne menee hukkaan paljon rahaa, tai ainakin jos tarkoitus olisi säästää omaan/maksaa omaa.
Enemmän ihmettelisin, miten voi köyhät asua isoissa kaupungeissa veronmaksajien kustannuksella.
Häh? 80-luvullahan oli kaikki parhaiten