Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydänlääkäri lahjottu rypsiöljyfirman mannekiiniksi, väitöskirjan mukaan kylmäpuristettu rypsiöljy on terveystuote

Vierailija
10.01.2025 |

On todella epäeettistä mainostaa siemenöljyjä terveystuotteena mutta ilmeisesti raha ratkaisee tässäkin asiassa.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten syöt sitä. Itse en ole keksinyt mitään käyttötarkoitusta ko. tuotteelle, kuten en myöskään oliiviöljylle, joka on aina mielestäni maistunut pahallekin.

Vierailija
102/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista miten vain Suomessa vannotaan rypsiöljyn nimeen, ja julkaistaan koko ajan uusia tutkimuksia. Luulisi että jos rypsiöljy olisi sellainen ihmetuote, sille olisi valtava kysyntä Suomen ulkopuolella. Hiljaista on.

t. avokadoöljyn käyttäjä

Ite olen ihmetellyt että ruisleipä on täällä suosittu, kun ei missään muualla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista miten vain Suomessa vannotaan rypsiöljyn nimeen, ja julkaistaan koko ajan uusia tutkimuksia. Luulisi että jos rypsiöljy olisi sellainen ihmetuote, sille olisi valtava kysyntä Suomen ulkopuolella. Hiljaista on.

t. avokadoöljyn käyttäjä

Tämä. Itse käytän oliiviöljyä, ensisijaisesti koska tykkään mausta eniten, toiseksi koska siitä on tuhansien vuosien käyttökokemus terveellisenä tunnetuissa Välimeren ruokavalioissa - ei voi olla kovin haitallista. Rypsiöljy sen sijaan on uusi tuote, jollaista ei ennen modernia jalostamista ja teollista valmistusta ollutkaan. 

Hassua on, miten Suomessa aina korostetaan että siinä on omega-3 rasvaa, terveystuote, ja jätetään huomiotta rypsiöljyn muut negatiiviset ominaisuudet. Esim. että siinä on sitäkin enemmän omega-6-rasvoja, joita ihminen saa muutenkin yleensä liikaa ja jotka voivat lisä

Olisikohan siinä välimeren ruokavaliossa ne muut aineet myös mukana tekemässä siitä terveellistä, ei välttämättä juuri se oliiviöljy vaikka se tietysti kuuluu siihen ruokavalioon. Itse en pidä oliivin mausta ja siksi en myöskään käytä oliiviöljyä, mutta ihan sama kuka käyttää mitäkin öljyä sen vähän mitä käyttää, ei mikään öljy varmaan itsessään ole liiallisena hyvä.

Vierailija
104/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypsi- ja rapsiöljyt ovat pahimpia sydämelle.

Myös muut kasvisöljyt muuttuvat myrkyksi kuumennettaessa. Eivät sovellut paistamiseen.

Extraneitsytoliiviöljy kestää hyvin kuumennusta vastoin yleistä uskomusta. Välimeren maissa yleisin ruuanlaitossa, poislukien grillitiristykset joihin sielläkin käytetään halpalaatuisia soija- auringonkukka- ja maissiöljyjä.

Vierailija
105/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisohjeena voisi sanoa, että älkää luottako viranomaisiin liiaksi, koska kyse on vallasta.

Älkää luottaako viranomaisiin? Joo, älkää missään nimessä syökö runsaasti kasviksia ja välttäkö makean, suolaisen ja rasvaisen hötön syömistäja energiajuomia. Ja jättäkää ihmeessä liikunta ja liikkuminen minimiin. Ihan yrittävät saada ihmiset sairaiksi, kun omistavat lääkefirmat.

Ai Niin, paitsi että suurin osa on isoista jenkkifirmoja ja sitten on Novo Nordiskin Ozempic. Että te ootte kyllä höynäytettävissä!

Vierailija
106/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt muillekkin mistä tuollaisia juttuja löytää. ps, älä enään usko noita maa on pannukakkujuttuja, peruskoulussa opetettiin jo tuo juttu, nukuitko tunnilla?

Vierailija
107/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki ylipainoiset ja nivelrikkoiset napajäätikölle hiihtämään, tai näitten maratonharjoittelijoitten ohjeilla, kun juokset joka ilta 20 kilometriä niin et liho, niin sullahan ei ole muuta elämää kuin hölkätä paikasta toiseen.

Vierailija
108/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin käytän ihan vaan voita, vaari joka kuoli 87vuotiaana piti näitä margariinejä ketunrasvoina enkä kyllä rypsiöljypulloa nähnyt keittiön kaapissa olevan, oli maitotilallinen ja täysmaidolla mentiin, kermat kerättiin kermanekkaan kahvin kanssa nauttittavaksi.

Vierailija
109/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Suomalaisten pitää vaan syödä sitä rypsiöljyä kun sitä täällä tehdään, vaikka terveys tilttaisi? No en osallistu.

Vierailija
110/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Suomalaisten pitää vaan syödä sitä rypsiöljyä kun sitä täällä tehdään, vaikka terveys tilttaisi? No en osallistu.

En minäkään. Ehtaa voita sen mitä joskus tarvitsen. En laita rasvaa leivän päälle muutenkaan, joten vähäistä on käyttöni.

Vierailija
111/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintarviketeollisuus on väittänyt, että siemenöljyt ovat sydänterveellisiä niiden alhaisen LDL-kolesterolipitoisuuden vuoksi. Mutta se on ollut täysi valhe. Tiedämme nyt, että siemenöljyt itse asiassa pahentavat sydänsairauksia niiden tulehdusta aiheuttavan luonteen vuoksi.

Missä on todistettu, että aiheuttavat tulehdusta? Voisitko laittaa linkkiä tutkimukseen?

Niiden tulehdusta lisäävä vaikutus oli aikanaan virhepäätelty teoreettisista aineenvaihdunnan ketjureaktioista. Elävässä elimistössä asiat menivät eri tavalla. Lääketieteessä käy välillä näin ja uudet tulokset kumoavat vanhat. Se on tieteen normaali toimintaperiaate. Aikanaan esim E-vitamiinin ylisaannin toivottiin vähentävän syöpäriskiä, biokemiasta opitun innoittamana, ihmiskokeissa kävi toisin kuin koeputkissa, syöpäriski lisääntyi.

Vierailija
112/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin käytän ihan vaan voita, vaari joka kuoli 87vuotiaana piti näitä margariinejä ketunrasvoina enkä kyllä rypsiöljypulloa nähnyt keittiön kaapissa olevan, oli maitotilallinen ja täysmaidolla mentiin, kermat kerättiin kermanekkaan kahvin kanssa nauttittavaksi.

Tupakankin täytyy olla terveellistä koska eräässä dokumentissa eräs New Yorkin juutalaisyhteisön jäsen oli tupakoinut 95 vuotta.

Vierailija
113/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt jo ohi vaihe, jolloin oli tarve valistaa muita ihmisiä ravinnon terveydestä ja sairauksien ehkäisystä. Nykyään kannan huolta vain lähipiiristä, muut saavat syödä ihan mitä itse haluavat, Jokainen terve aikuinen on vastuussa vain itsestään. 

Jos et ymmärrä, että olet mitä syöt ja elintavoilla voit blokata suurimman osan sairauksista ennen ikääntymisen tuomaa luonnollista kuolemaa, niin se on sinun asiasi. Turha valittaa sitten, kun sairastuu ja rahat menevät lääkkeisiin ja lääkäriin ja elämän terveet, onnelliset päivät ovat takana.

Vierailija
114/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat ihan järkyttävän tyhmiä. Kuinka kauan pitää ohjeistaa, että ne ketkä eivät kanna Apo-e4 alleeli geeniä, voivat syödä kovaa rasvaa. Sama ruokavalio ei sovi kaikille, kun ihmiset ovat yksilöitä. Ottakaa nyt selvää mikä TEILLE sopii, kun kaikki tieto on ollut saatavissa jo pitkään, älkääkä olko noin perässä vedettäviä vässyköitä.

Vierailija
115/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina itsekin miettinyt tätä voi vs. rypsi/rapsiöljy/margariini -asiaa, enkä oikein tiedä kumpaan suuntaan kallistun. Lapsuuden kodissa äiti oli todella voivastainen ja saikin minut peloteltua kunnolla. Luulin ihan tosissani että jos yhden kerran juo kevytmaitoa tai laittaa puuroon voisilmän, on sydänkohtaus aivan taatusti nurkan takana. Meillä oli siis kaikki tuotteet maidosta lähtien rasvattomia ja leivontaan käytettiin margariinia, ei ikinä voita. Juusto myös mahdollisimman vähärasvaisena, ja tummaa leipää ja perunaa oikein tuputettiin. Voi mitkä huudot sainkaan kun kerran omaan kotiin muutettuani olin ostanut voita, tuota kamalaa myrkkyä. 

Ja niin vain minusta ja kahdesta sisaruksestani tuli kuitenkin ylipainoisia. Yksi meistä on saanut painoa pudotettua mutta me kaksi vielä kamppailemme sen kanssa. Olen lueskellut noita rasvajuttuja ja päätin että nyt vuoden verran kokeilen jättää rypsit, rapsit ja margariinit pois. Samoin leivän, paitsi jos teen itse. Itsetehtyyn leipään käytän oliiviöljyä ja jos jokusen kerran vuodessa haluan leipoa makeaa, niin käytän oikeaa voita. Leivän päälle voi laittaa pelkkää oliiviöljyä tai sekoittaa vähän voita ja oliiviöljyä. Lisäksi tietty myös kaikki teolliset tuotteet jossa on näitä rapseja, niitähän ei kukaan tarvitse muutenkaan.

Ai niin, kotona opetettiin juomaan joka aterialla rasvatonta maitoa, mutta päätin että kokeilen lopettaa senkin tavan ja ottaa ruokajuomaksi vettä. Nyt olen jonkin aikaa käyttänyt kevytmaitoa vain desin päivässä kun teen puuroa. Äiti on huolissaan että saanko tarpeeksi kalkkia. 

Katsotaan miten lähtee etenemään. Jos muistan niin voin vaikka parin kuukauden päästä raportoida tähän samaan ketjuun. 

Vierailija
116/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä itse parempi tutkimus jos kerran osaat. Ja väite lahjonnasta on ihan selvä kunnianloukkaus.

Vierailija
117/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina itsekin miettinyt tätä voi vs. rypsi/rapsiöljy/margariini -asiaa, enkä oikein tiedä kumpaan suuntaan kallistun. Lapsuuden kodissa äiti oli todella voivastainen ja saikin minut peloteltua kunnolla. Luulin ihan tosissani että jos yhden kerran juo kevytmaitoa tai laittaa puuroon voisilmän, on sydänkohtaus aivan taatusti nurkan takana. Meillä oli siis kaikki tuotteet maidosta lähtien rasvattomia ja leivontaan käytettiin margariinia, ei ikinä voita. Juusto myös mahdollisimman vähärasvaisena, ja tummaa leipää ja perunaa oikein tuputettiin. Voi mitkä huudot sainkaan kun kerran omaan kotiin muutettuani olin ostanut voita, tuota kamalaa myrkkyä. 

Ja niin vain minusta ja kahdesta sisaruksestani tuli kuitenkin ylipainoisia. Yksi meistä on saanut painoa pudotettua mutta me kaksi vielä kamppailemme sen kanssa. Olen lueskellut noita rasvajuttuja ja päätin että nyt vuoden verran kokeilen jättää rypsit, rapsit ja margariini

Mitä ihmeen sekoilua? Ei rasvan laatu vaikuta lihomiseen vaan kolesteroliin. Lihomisen aiheuttaa liiallinen energiansaanti. Energiaa on kaikissa rasvoissa.

Vierailija
118/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

E n minäkään  rasvalla ole herkutellut mutta sokerit ja vehnäjauhot jätän muille syötäväksi. VHH ja pätkäpaasto, ei maksa mitään ylimääräistä, pikkaisen vain valintaa ruokavalioon.

Vierailija
119/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin vain minusta ja kahdesta sisaruksestani tuli kuitenkin ylipainoisia. Yksi meistä on saanut painoa pudotettua mutta me kaksi vielä kamppailemme sen kanssa. Olen lueskellut noita rasvajuttuja ja päätin että nyt vuoden verran kokeilen jättää rypsit, rapsit ja margariini

Kuulostaa hyvälle. Mäkin juon vain vettä ruokajuomana. En koskaan maitoa.

Ne kevyttuotteet on petollisia. Monet luulee, että niitä voi syödä vaikka kuinka paljon mutta ei se niin mene. Enemmän joutuu syömisiään tarkkailemaan ja nälkä tulee nopeammin.

Vähän voita ja oikeaa juustoa. Saa kunnon ravintoa ja jaksaa paremmin.

Vierailija
120/128 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakankin täytyy olla terveellistä koska eräässä dokumentissa eräs New Yorkin juutalaisyhteisön jäsen oli tupakoinut 95 vuotta.

Lääkärit 1950 luvulla vielä mainostivat tupakointia terveystekona kaivostyöntekijöille, mutta nyt 2025 suosittavat rypsiöljyn käyttöä, ihmetyttää kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme