Perinnöttömäksi jättäminen
Vanhempani ovat alkaneet kiristämään perinnöllä, koska en enää taivu heidän tahtoonsa. Olen koko elämäni ollut miellyttämisenhaluinen enkä ole uskaltanut tuottaa vanhemmille "pettymyksiä" vaikka olen jo reilusti yli 4-kymppinen. Kerroin heille etten tarvitse perintöä ja on heiltä lähinnä säälittävää uhkailla sillä. Onko kokemuksia?
Kommentit (54)
Kannattaa selvittää tuo lakiosa, ja sitten 'häipyä'. Vanhemmat voivat ostaa palveluita ja muuttaa palveluiden äärelle. Nykytyöelämä on niin kuluttavaa, että siihen vielä vanhuksilla viipyminen voi olla tosi uuvuttavaa.
Minä uuvuin kaikkien vaatimusten äärelle. Jäin pois työelämästä, enkä jaksanut sen jälkeen oikein mitään, enkä ole toipunut vielä kymmeneen vuoteen. Vanhemmilla käynti ahdistaa myös.
Lakiosan saat aina, ja voit myös vanhempien kuoleman jälkeen riitauttaa koko testamentin. Rahaa tulet saamaan joka tapauksessa.
Jos näyttää siltä, että vanhempasi eivät enää pärjää niin tee huoli-ilmoitus heistä (kunnan sosiaalitoimi, yleensä siitä on valmis kaavake ko. kunnan sosiaalitoimen sivuilla). Sen jälkeen sosiaalityöntekijä kartoittaa tilanteen ja jos apua tarvitaan, kodinhoitaja käy paikalla.
Vierailija kirjoitti:
No. mut siis lakiosan saa aina, paitsi jos on jotenkin niin törkeällä tavalla käyttäytynyt että sen lakiosankin voi poistaa saamalistalta.
En todellakaan ole käyttäytynyt törkeällä tavalla. Olen auttanut heitä aina kun olen voinut. Ihan normaali työssäkäyvä perheellinen ihminen olen.
Ottaisin kuitenkin sen lakiosan, mutta siitähän ei tarvitse vanhemmille sanoa mitään.
No anna kiristää ihan rauhassa. Tuskin jaksavat tehdä mitään papereita jättääksen sinut perinnöttmäksi.
Perinnöttömäksi ei voi tehdä kuin erittäin vakavissa tapauksissa. Se, ettet hoida heidän asioitaan ei ole vakava. Sen sijaan jos polttaisit heidän talonsa voisi olla tarpeeksi vakava. Eli lakiosan tulet saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lakiosan saat aina, ja voit myös vanhempien kuoleman jälkeen riitauttaa koko testamentin. Rahaa tulet saamaan joka tapauksessa.
Paitsi jos vanhemmat eivät ehdit tuhlaamaan omaisuuttaan
Sama täällä. En voi ymmärtää miten jotkut vielä viimeisenä tekona alkaa kiristää perinnöllä. Voimia. Mutta lakiosan kyllä saat.
Itse valitsin sen etten ole tekemisissä lainkaan. Äitini ei ole edes koskaan pitänyt minusta ja sen sain kuulla monesti lapsena.
Ei tarvi sanoa. Oletko ainut lapsi? Jos teitä on enemmän niin varmaan tulee riitaa sitten siitä, kuka käy siellä harvemmin. Mut siinäkään ei ole mitään ohjetta. Jos ei jaksa, niin parempi on kuunnella itseään ja jättää muut noteeraamatta.
Perinnönjaossa tulee sitten esille tuo lakiosa ja sen vaatiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. mut siis lakiosan saa aina, paitsi jos on jotenkin niin törkeällä tavalla käyttäytynyt että sen lakiosankin voi poistaa saamalistalta.
En todellakaan ole käyttäytynyt törkeällä tavalla. Olen auttanut heitä aina kun olen voinut. Ihan normaali työssäkäyvä perheellinen ihminen olen.
Hei, ei ollut tarkoitettu henkilökohtaisesti juuri sinulle tuo että voi sen lakiosan menettääkin, vaan ihan koko kommentti oli YLEISELLÄ TASOLLA!
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos vanhemmat saavat mieleensä että pikatahtia käyttävät/tuhlaavat omaisuutensa niin ettei mitään perittävää ole sitten enää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa ei taida olla mitään järkevää syytä riitauttaa testamenttiä.
Joka tapauksessa tulevan lakiosan lisäksi sulla on jo geeniperintöä heiltä.
Että naura partaas vaan!
Lakiosaa pitää sitten vaatia, muuten sitä ei saa.
Toki olisi kunnioitettavaa, ettet vaadi lakiosaasi ensimmäisen vanhempasi kuoltua, vaan vasta toisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ohjeistin vanhemmille, että laittavat testamenttiin kaiken minun lapsilleni, niin minun ei tarvitse itse luopua perinnöstä. Sinullakin varmaan tilanne, että omat lapsesi tarvitsee rahaa enemmän kuin sinä siinä vaiheessa, kun vanhemmistasi aika jättää.
Lakiosan yleensä saa. Pitää olla todella vahvat perustelut, että sen voi evätä. Tyyliin olet pahoinpidellyt vanhempiasi, käyttänyt kiristämällä saamasi rahat huumeisiin ja vastaavaa. Mutta jos nyt ei puhuta mistään miljoonaperinnöstä, niin ainakaan nyt ei kannata riidellä. Annat heidän pitää mielipiteensä ja sen muun aika tulee myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos näyttää siltä, että vanhempasi eivät enää pärjää niin tee huoli-ilmoitus heistä (kunnan sosiaalitoimi, yleensä siitä on valmis kaavake ko. kunnan sosiaalitoimen sivuilla). Sen jälkeen sosiaalityöntekijä kartoittaa tilanteen ja jos apua tarvitaan, kodinhoitaja käy paikalla.
Kaunis ajatus, luultavasti se ei vaan johda mihinkään apuun.
Vierailija kirjoitti:
Muuan äijä myi metsänsä ja poltti rahat. Kaikenlaisia paskoja on vanhemmissakin.
Vaikea kuvitella, millä vanhemmat kiristäisivät? Ja oletko ap älyltäsi normaali?
Perinnöttömäksi voi jättää vain jos lapsi on tuomittu vakavista rikoksista. Esim. harrastus tai seurustelusuhde ei ole sellainen syy.