Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään äidit tukehduttavat vauvansa vaunuihin?

Vierailija
09.01.2025 |

Miksi se luukku pitää vuorata paksuilla peitoilla ja vilteillä umpeen. Kyllä vauvallekin tekee hyvää saada raitista ilmaa. Ennen siinä pidettiin harsoa ja sekin vain jos satoi vettä tai lunta. Mieti miltä itsestäsi tuntuisi nukkua suljetussa pahvilaatikossa ja kauanko siellä happi riittäisi.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ihmetyttää, jos vauvaa/taaperoa kuljetellaan ulkona viileässä kevät -tai syyssäässä ilman lakkia. Voisi minusta edes joku myssy olla päässä, osalla kun ei paljon hiuksiakaan ole vielä silloin.

Vierailija
42/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilenkin kaupassa vauva vaunuissa ja huopa näköesteenä. Voi kuvitella kuinka kuuma siellä on, kun äiti toimittaa asiat marketissa ja seisoo kassajonossa. Ei kait sisällä tartte niin topattuna olla. 

Veikkaisin, että äitinsä tuntee vauvan pukeutumisen tarpeen paremmin kuin sinä. 

en olisi ihan varma. toiset äidit kuvittelevat vauvan tarvitsevan höyrymoppaamista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne rievut on siinä näköesteenä, ettei vauvan olemassaolo liikaa pääse häiritsemään vaunuja työntävän vanhemman sometusta. Poissa silmistä, poissa mielestä, ei tule morkkista.

Se vauva nukkuu siellä vaunuissa. Ja keksi joku tuoreempi juttu kuin tuo sometus.

- Äiti 46 v

Koira ja kalikka jne...

Vierailija
44/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kevyt, hengittävä rätti, kuten harso, on tietenkin ihan ok näköesteenä, jos sellaista lapsi tarvitsee nukkuakseen, mutta minäkin olen ihmetellyt, kun usein siinä on huopa, joskus kaksinkerroin. Liian tiivis, liian paksu. 

En ole kyllä ikinä nähnyt mitään paksua huopaa. Paitsi ehkä ihan kovimmilla pakkasilla, jolloin se saattaa olla perusteltua lämmön takia. Liian kylmä hengitysilma kun ei tee hyvää vauvalle ja joskus on pakko kuitenkin mennä ulos vaikka isompien lasten takia tai neuvolaan mennäkseen. 

Vierailija
45/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ihmetyttää, jos vauvaa/taaperoa kuljetellaan ulkona viileässä kevät -tai syyssäässä ilman lakkia. Voisi minusta edes joku myssy olla päässä, osalla kun ei paljon hiuksiakaan ole vielä silloin.

Hehe, niinpä, aina jonkun mielestä on joko liikaa tai liian vähän päällä. Nykyäidit tekee aina kaiken väärin. Ihan kaikki. Kun kerran näin lapsen ilman hattua ja kerran liian paksusti puettuna. 

Vierailija
46/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla erään maatalon pihalla oli pieni lapsi nukkumassa vaunuissaan, kun vanhemmat tekivät talon töitä navetassa. Jossain vaiheessa vauva heräsi, ja alkoi ensin äännellä, joka sitten vaihtui itkuksi. Perheen kissa loikkasi vaunujen päälle ja katseli lasta, sitten se loikkasi sieltä maahan ja meni lähellä olevan aittarakennuksen alle. Tuli sieltä hetken päästä jotain suussaan. Olimme sen verran kaukana, että ei nähty mitä kissalla on suussaan. Se selvisi sitten, kun kissa hyppäsi jälleen vaunujen päälle ja jätti siihen vauvalle ruuaksi kuolleen hiiren. Otimme tietysti heti sen pois siitä, ja veimme lapsen asuntoon ruokittavaksi.

Avulias kissa toi ruokaa vauvalle 😃

Vierailija
47/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kevyt, hengittävä rätti, kuten harso, on tietenkin ihan ok näköesteenä, jos sellaista lapsi tarvitsee nukkuakseen, mutta minäkin olen ihmetellyt, kun usein siinä on huopa, joskus kaksinkerroin. Liian tiivis, liian paksu. 

Useimmiten siinä on kyllä semmoinen kevyt trikookankainen verho joka ei ole edes reunoistaan tiiviisti kiinni. Vähän kuin se harso, mutta nätimpi ja ilman erillisiä pyykkipoikavirityksiä. 

Vierailija
48/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sellainen tukahduttava turboverho myydään VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ tarvikkeena. Kuten myös konttauskypärä ja tuttipullojen sterilointilaite ja valtava hoitolaukku tarpeineen ja lepotuki vauvan muoviammeeseen ja ja ja...

Vanhemmille yritetään myydä ihan järjettömät määrät täysin turhaa tavaraa.

Vierailija
49/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt samaa. Pakkasilla se kerää kosteutta vaunujen sisään. Kesällä jopa helteillä näkee näitä virityksiä. Monesti vauvat myös puettu kesällä tosi paksuihin vaatteisiin ja peitto päällä. Uusavuttomuus kukoistaa! 

Monella on muuten lämpömittarilla varustettu itkuhälytin vaunuissa, jotta näkee lämpötilan. 

Vauvan sopivan lämpötilan pystyy ihan kokeilemaan vauvan niskasta. Jos lämmin, niin ok, jos kylmä, niin ei ole ok. Joko sillä vauvalla on kylmä tai se on kuollut..ihme tarvikearsenaalia tarvitaan nykyvauvan hoitoon..

Vierailija
50/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne rievut on siinä näköesteenä, ettei vauvan olemassaolo liikaa pääse häiritsemään vaunuja työntävän vanhemman sometusta. Poissa silmistä, poissa mielestä, ei tule morkkista.

Se vauva nukkuu siellä vaunuissa. Ja keksi joku tuoreempi juttu kuin tuo sometus.

- Äiti 46 v

Koira ja kalikka jne...

Oletpas hauska. Ei ollut älyluureja ja somea, kun lapseni olivat vauvoja, ei ainakaan vielä yleisesti jokaisen taviksenkin käytössä. Näitkö minkä ikäiseksi itseni kerroin? Mutta voiko äiti ikinä toimia oikein? Mikä olisi pahempi kuin vanha äiti uudelle äidille? Itsekin sain aikanani osani, jokaisena aikakautena on jotain mistä arvostella. Nyt itse pyrin toimimaan vastoin tätä äitien sukupolvelta toiselle siirtyvää myrkyllisyyttä, mutta näemmä siellä ei ole saman suuntaisia ajatuksia... 

Vierailija
51/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko on pakko saada päästä näkemään se vauva? Kiukuttaa, kun vanhemmat suojelee niitä ja itseään pällistelijöiltä ja hiplaajilta.

Ei ole pakko, mutta tuo on kyllä outo vainoharhainen ja kieroutunut asenne.

Vauvan kehitykselle on tarpeellista nähdä maailmaa ja ihmisiä. Muitakin kuin niitä jotka kuuluvat lähipiiriin.

Vierailija
52/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Äiti 46 v

Koira ja kalikka jne...

Oletpas hauska. Ei ollut älyluureja ja somea, kun lapseni olivat vauvoja, ei ainakaan vielä yleisesti jokaisen taviksenkin käytössä. Näitkö minkä ikäiseksi itseni kerroin? Mutta voiko äiti ikinä toimia oikein? Mikä olisi pahempi kuin vanha äiti uudelle äidille? Itsekin sain aikanani osani, jokaisena aikakautena on jotain mistä arvostella. Nyt itse pyrin toimimaan vastoin tätä äitien sukupolvelta toiselle siirtyvää myrkyllis

Öyhöyh ja terveisiä instagramiin! Terveisiä vauvapalstalta!

Vierailija
53/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunujen kuomu kyllä pitäisi olla riittävä suoja kylmältä ja viimalta. Miksi vauvojen pitäisi ulkoilla silloin, jos lunta tai vettä tulee vaakatasossa? Kuomun sisälle ei pitäisi päästä kovin kylmää ilmaa, eikä tulipalopakkasilla ulkoilla. Eli kai se harso on sitten enemmänkin näkösuoja. Mutta miksi vauva sellaista tarvitsisi? Minä ainakin haluan nähdä vauvan, kun työnnän vaunuja. Ja jos vauva nukkuu ulkona, on varmaan vauvastakin kiva nähdä ulos herätessään.

Vierailija
54/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Äiti 46 v

Koira ja kalikka jne...

Oletpas hauska. Ei ollut älyluureja ja somea, kun lapseni olivat vauvoja, ei ainakaan vielä yleisesti jokaisen taviksenkin käytössä. Näitkö minkä ikäiseksi itseni kerroin? Mutta voiko äiti ikinä toimia oikein? Mikä olisi pahempi kuin vanha äiti uudelle äidille? Itsekin sain aikanani osani, jokaisena aikakautena on jotain mistä arvostella. Nyt itse pyrin toimimaan vastoin tätä äitien sukupolvelta toiselle siirtyvää myrkyllis

46-vuotiaallakin voi olla vauva. Olet selvästi tehnyt lapsesi nuorena jos ei ole vielä älyluureja ollut heidän ollessaan pieniä. 

Vierailija
55/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten siinä on kyllä semmoinen kevyt trikookankainen verho joka ei ole edes reunoistaan tiiviisti kiinni. Vähän kuin se harso, mutta nätimpi ja ilman erillisiä pyykkipoikavirityksiä. 

Tosi usein näkyy kyllä ihan huopia. Ilmeisesti äitiyspakkauksen, koska se on usein samanlainen. Joskus ihan sellainen iso klassinen paksu ruutuhuopa.

Eikä mitään rakoa missään. 

Vierailija
56/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukutin ennen 2010 lukua syntyneet lapseni ulkona. Pakkasilla edessä oli viltti. Sen tarkoitus oli pitää hengitysilma lämpimänä ja estää kissoja, lintuja ja oravia pääsemästä vaunuun. Tuulisella säällä suojasi myös viimalta. Kesällä edessä oli harso pyykkipoika viritelmin, joka suojasi vähän myös valolta ja tietenkin myös ilmassa olevilta epäpuhtauksilta. Jos silloin jo olisi ollut tuollaisia kauniita valmiita verhoja ripustimineen niin todellakin olisin sellaista käyttänyt! 

Ja mitäpä lapsistani on tullut? Fiksuja nuoria, erinomaisesti opinnoissaan ja elämässä pärjääviä. Kovin suuresta hapen puutteesta eivät siis ole kärsineet...

Hei nykyäidit, pärjäätte oikein hyvin. Älkää välittäkö näistä kotkotuksista. Ajat muuttuu ja ennen ei kaikki ollut paremmin. Voisin tähän luetella pitkän listan omasta lapsuudestani ja 80-luvun vanhempien 'maalaisjärjestä'... 

Vierailija
57/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sellainen tukahduttava turboverho myydään VÄLTTÄMÄTTÖMÄNÄ tarvikkeena. Kuten myös konttauskypärä ja tuttipullojen sterilointilaite ja valtava hoitolaukku tarpeineen ja lepotuki vauvan muoviammeeseen ja ja ja...

Oli muuten tuttipullojen sterilointilaite tarpeen keskosvauvan kanssa. 

Millä lailla? Itse olen ysärin keskonen ja varmasti ei ollut tuttipullojen sterilointilaitetta hoivaajieni käytössä. Elossa olen ja hyvinvoiva. Miksi ihmeessä tuttipullo pitäisi steriloida, erityisesti keskoselle? Ympäristö on jo muutenkin liian steriili ja siitä kumpuaa lapsille allergioita jne.

Ysärillä ne hoivaajasi tietenkin steriloi keittämällä kattilassa ne tuttipullot ja tutit, kuten nykyäänkin ne, jotka ei s

Kyllä minä pesin pullot vain tiskikoneessa. tutteja piti toki välillä keittää. 

Vierailija
58/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"46-vuotiaallakin voi olla vauva. Olet selvästi tehnyt lapsesi nuorena jos ei ole vielä älyluureja ollut heidän ollessaan pieniä. "

Voi toki olla, vaikka harvinaisempaa onkin. Mutta minulla ei ollut ja itsestäni puhuin. 

Vierailija
59/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta vauvaa on tukehtunut vaunuihin, kun on ollut peittoa päällä suojaamassa pakkaselta tai auringolta? Montako sellaista uutisotsikkoa olette nähneet? 

Vauvojen äidit ei kertakaikkiaan voi tehdä mitään oikein, jos on peitetty vaunuja niin lapsi tukehtuu ja jos ei niin se paleltuu/käristyy auringossa. Vaatetta on aina jonkun mielestä liikaa ja jonkun toisen mielestä liian vähän. 

Ne kaupoista ostettavat vaunuverhot ei muuten ole mitenkään tiiviitä, joten ilma kyllä takuulla kulkee. Lähinnä kai ne suojaa valolta jos vauva nukkuu vaunuissa päiväsaikaan, ja vähän myös viimalta. Kesällä näkee niitä viritettynä katokseksi vaunujen ylle, aurinkorasvaahan ei saisi vauvalle laittaa mutta auringolta pitää suojata. 

Luuletko että kaikki vauvojen kuolemat uutisoidaan?

Vierailija
60/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"46-vuotiaallakin voi olla vauva. Olet selvästi tehnyt lapsesi nuorena jos ei ole vielä älyluureja ollut heidän ollessaan pieniä. "

Voi toki olla, vaikka harvinaisempaa onkin. Mutta minulla ei ollut ja itsestäni puhuin. 

Ja niin, oma eka älypuhelin 2015, itse olin yli kolmekymppinen ja kuopus 3v. En siis nuori äiti ja älypuhelimet alkoi yleistyä 2010 jälkeen ainakin oman ikäisteni keskuudessa. Moni tuttu hankki noihin aikoihin tai ehkä vuotta aiemmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä